Projektor-TV vs. Plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor-TV vs. Plasma?

Mulig jeg har gått glipp av en tråd om samme tema fra tidligere, men jeg må spørre: Hvordan er dagens Pj-tv iforhold til plasma?
    Har en 42" plasma som jeg forsåvidt er fornøyd med, men-men... Etter nesten ett år med denne, er liksom ikke 42" så himla stort lengre

Tenker da på F.EKS denne: http://www.deal.no/produkt.cfm?id=88545
    eller denne:
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=813
    (bare for å vise hvilken prisklasse jeg tenker på)

Synspunkter fra folk med erfaringer settes pris på...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spør du meg finnes det 2 gode tv`r i markedet, Plasma fra Pioneer
    og Dlp fra Sagem.

begge disse skjermene har utrolige gode bilder og slår hverandre på ulike områder...umulig å si hvem det lønner seg å kjøpe da de på hver sin måte kjører et genialt bilde...

Søk litt på forumet og lykke til

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fordel, men forsåvidt samtidig også en ulempe som DLP bak progjesjons tver har fremfor Plasma (bortsett fra dybde, innsyns vinkel osv), er lampebytte. Slike lamper koster gjerne en del, og det kan være greit med en liten service med å fjerne støv glass fra forihe lampe osv når man bytter.

Fordelen er at bakprojeksjons skjermen somregel også kommer tilbake til lystyrke og kontrast som skjermen hadde da den var ny, det er vel noe man av og til savner etter noen år med en stadig mindre lyssterk Plasma, som også er litt utsatt for inbrenninger fra statiske bilder.
    Bakprojekson har vel ofte også hatt en bedre pris pr skjermstørrelse, men plasma leiren har vel gjort noe med dette i den senere tiden.

Dette var noen av de tankene jeg hadde ;-)

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Fordelen er at bakprojeksjons skjermen somregel også kommer tilbake til lystyrke og kontrast som skjermen hadde da den var ny, det er vel noe man av og til savner etter noen år med en stadig mindre lyssterk Plasma, som også er litt utsatt for inbrenninger fra statiske bilder.
    Hvor mange år er det snakk om? Trodde det var snakk om 10tusener av timer før Plasma-tv'er ble mindre lyssterke?

mvh
    Kim

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timetallet varierer fra modell til modell avhengig av typen plasma paneler osv, og ikke minst hvordan skjermen kjøres med kontrast (hvitnivå) instilling.

Man kan egentlig tenke seg at hver plasma celle har en viss lys styrke den kan avgi før lysstyrken er halvert.

Denne degenererings prosessen går ganske raskt de 0-100 timene i begynnelsen når skjermen er ny og før fosfor flatene har fått dannet en mer slitesterk og stabil overflate som har medre stabilitet. Det er vel litt forskjellig om skjermprodusenten har gjort denne innkjørings prosessen, eller om de overlater den til kunden.
    Lurt å være klar over dette så man prøver å bruke hele skjermflaten mest mulig jevnt og unngår å kjøre høye kontrast verdier på statiske kontrastrike bilder osv.

Ellers er kanskje ikke den lysreduserende effekten noe stort problem lenger hvis man skal tro produsentens oppgitte 30-60k timers verdier, og prosessen går vel også så gradvis at man måtte hatt en ny referangse skjerm, eller stadig målt skjermen for å kontrollere og få med seg dette.

Man hadde forsåvidt noe av den samme problemstillingen på CRT skjermer også, bare der hadde man i tilegg problemer med at bildet blir unøyaktig og dårligere opptegnet når elektron kanonene slites, noe ikke man får på plasma pga den faste RGB celle indelingen med hver sin "elektron kanon"

Fare for innbrenning og det at skjermen mister lysstyrke henger egentlig sammen, da en innbrenning bare er en flate som har mistet lysstyrke pga den har avgitt mere lys enn cellene rundt.

Lampen i en DLP bakprojeksjon vil ha noe av den samme lys reduksjonen i løpet av sin levetid, og vil vel foregå raskere enn for en plasma men der kan man altså kjøpe en ny lampe og komme tilbake til utgangspunktet. Tidsintervallene for lampebytte varierer vel litt, og for de Sagem Bakpojeksjons tvene jeg har undersøkt dette for er de gjerne opgitt med 6-8000 timer før lampa er nede i 1/2 lysstyrke og det er på tide å bytte før den ryker av seg selv..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forventet levetid på plasma er ikke gått ut i fra når den sier takk for seg. Det er når lysstyrken har falt så mye, at det regnes som uakseptabelt. Hvor mange prosent det er snakk om husker jeg ikke.

De første generasjonene hadde fra 6-7000 timer, noe som fort bedret seg til 12 000 timer. Dagens plasmaskjermer har 60-80 000 timers forventet levetid.

Et artig regnestykke. La oss si at du bruker snitt TV`en 3 timer hver dag (trukket i fra de dagene man ikke er hjemme/ikke bruker TV).

Det tilsvarer en levetid på nesten 73 år før lysstyrken faller såpass at det regnes som uakseptabelt. (forutsatt att panelet klarer de oppgitte 80 000 timene.)

Hvor mye er det fornuftig å tro at lysstyrken faller på 10 år da? Og hvor mange her sitter med en plasma om 10 år?

Skal man tolke de tallene som er oppgitt, så er ikke fallende lysstyrke noe å bekymre seg over.

Personlig syntes jeg prosjektor-TV gir mest for pengene, men jeg valgte plasma pga bildekvalitet og design. Pick your poison.....

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket litt på www om denne Sagem, og de får skryt for bilde på hd og dvd, men viser vanlig tvbilder heller svakt. Skitt inn = skitt ut? Isåfall blir dette litt uaktuellt, da vanlig tv fortsatt opptar størstedelen av sendetiden. (Blir en ren stue-tv)
    Nå har ikke jeg erfaringer med vanlig pj&lerret heller, men har forstått det slik at pj&lerret krever dempet lys for best bilde... blir vel det samme med bakpj da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer, Sagem er genial og mulig bedre en de beste plasma tv`r på parabol signel og gode sendinger samt hd.

men på kabel og dårlige sendinger på parabol vil nok pioneer plasma overgå sagem dlp grunnet at pioneer er veldig flinke på bildebehandling.

Mens sagem er enkelere der bra inn-bra ut, dritt inn- Dritt ut, hehe....

Men man må jo ta høyde for at blueraydvd kommer og at hd på parabol snart er godt i gang, da kommer sagem langt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •