VGA vs. DVI/HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VGA vs. DVI/HDMI

Hei!

Jeg skal ha meg ny flatskjerm i løpet av noen uker og vurderer LCD pga pc-bruk og innbrenningsfare. Dessuten ser det ut som om LCD endelig puster plasma i nakken når det gjelder bevegelse og sortnivå, selv om de ikke er 100% der enda. Har uansett projektor til filmbruk, så de tingene er ikke sååå nøye.

Det jeg lurer på er hvor viktig det er å kunne kjøre DVI/HDMI fra HTPC'en i forhold til VGA. Jeg ser at de fleste LCD-tv'er, som av en eller annen uforståelig grunn har 1366x768 i oppløsning istedet for 1280x720 som jo all logikk tilsier at de burde hatt, ikke klarer 1:1 pixelmapping via digitalinngangen, kun via VGA. Dvs. at for å få helt skarpt bilde må man kjøre VGA. Men hva da med fremtidens HDCP-materiale, f.eks. fra en HD-DVDROM i PC'en? Går vel sikkert an å kjøre det analogt til skjermen ved hjelp av en patch, men hva med kvaliteten? Noen av dere andre her som har prøvd å kjøre HD-materiale fra PC'en via VGA og sammenlignet det med DVI/HDMI? Er det fremdeles en fordel å få det ferdig skalert fra PC'en, eller er det merkbart bedre å kjøre det i standard HD-oppløsning (1280x720) fra PC'en via DVI/HDMI og la skjermen skalere det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke faren for innbrenning på nyere plasma noe særlig større en på CRT. Med andre ord vil du neppe klare å få til noe synlig innbrenning av betydning ved normal bruk. Etter min mening er også sortnivået (og delvis bevegelse) på LCD fortsatt alt for dårlig til alt annet en PC desktop applikasjoner og stillbilder.

Når det gjelder HDCP så eksisterer det visstnok en muntlig avtale mellom hardware industrien og Hollywood om at HD-DVD/Blue-Ray filmer ikke skal utstyres med slik kopibeskyttelse før etter 2010. Merk i den forbindelse at Sony ikke utstyrer billigutgaven av Playstation 3 med HDMI inngang, og Sony satser jo tungt på at PS3 skal "breake" Blu-Ray formatet. Så dette synes langt på vei å bekrefte at en slik avtale faktisk er en realitet.

Sånn sett ville jeg ikke brydd meg så mye om mangelen på HDCP over VGA. Det bør gå bra i alle fall de nærmeste 4-5 år. Og lenger frem en det er det vanskelig å planlegge i AV verdenen.

Forresten, hvorfor er HDCP et problem hvis du ikke har tenkt å bruke TV'et til film egentlig ?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at ikke innbrenningsproblemet er så veldig stort på nyere plasmaer, særlig ikke hvis man kalibrerer skjermen skikkelig. Men skjermen skal stå i stua, og jeg skal leie ut et rom i leiligheten, og dermed vil det ikke bli bare meg som bruker skjermen, og da vil jeg slippe å bekymre meg for permanent skade hvis leietageren glemmer å slå av tv'en. I tillegg kommer jeg til å bruke den mye til 4:3-materiale, mindre etterhvert selvsagt, men f.eks. Friends og Seinfeld på DVD vil alltid være 4:3.

Når det gjelder film så kommer jeg til å bruke projektoren for det meste, men jeg vil selvsagt ha muligheten til å se film i stua. Det samme gjelder satellittsendinger i HD når det kommer.

Så, er det noen som har testet HD-materiale via både VGA og DVI/HDMI og sammenlignet? Hva med 1:1 pixelmapping på LG-tv over digital og analog og sammenlignet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •