Lovlige måter å få tv-signaler inn i HTPC på

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lovlige måter å få tv-signaler inn i HTPC på

Kombinasjonen av manges ønske om kvalitet og fleksibilitet (HTPC) passer dårlig med innholdsleverandører og distributørers ønske om full kontroll med alt vi foretar oss.

For øyeblikket er det enkelt å putte et vanlig tv-kort i PC-en og få tilgang til analoge bakkesendinger og analoge uscramblede kabel-tv-signaler. I tillegg kan man sette inn en DVB-T tuner som gir deg full tilgang til 4 norske kanaler der dette er mulig (oslo, bergen, trondheim og eidsvoll?), og de som bor nært grensen kan dra nytte av svenske åpne kanaler ved å eventuelt ha en god antenne på taket.

Bildet (pun intended) blir litt mørkere når det gjelder andre digitale distribusjoner. Digital kabel-tv (DVB-C) og parabol (DVB-S2) er gjerne kryptert og parret med tuneren de øvrige makter har funnet ut at vi skal bruke.

Hvilke lovlige metoder kjenner folk til og bruker med hell for å oppnå ønsket om direkte digital tilgang til videostrømmen slik at vi får optimal bildekvalitet før skalering til skjerm?

Jeg har lest om floppyDTV/fireDTV som er DVB (enten S, T eller C) tunere med Common Interface (CI).
    http://www.digital-everywhere.com/cms/en/index.php

Mange svenske mediaportal brukere får visst dette til å fungere bra med Boxer (DVB-T) og mediaportal www.team-mediaportal.com .

Hva vet folk om canal digital, UPC og de andre. Hvem kjører standardisert kryptering, hvem gjør det ikke? Hvem lar deg bruke en vilkårlig tuner så lenge du betaler abonnement?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skulle gjerne jeg hatt svar på også.
    For svaret er vel ingen!
    Det finnes ingen måte og ta inn digitale krypterte signaler rett inn på en HTPC, både CD og Viasat har paret kortene sine med dekoderene. Det samme kommer til å skje med med DVB-T sendingene.

Uansett hvor dyrt tv kort med mottak av DVB-S og kortleser osv, får du bare inn gratis kanalene, eller ikke de engang.

Med det så faller mye av poenget med å bruke 10 lapper på en HTPC, når du ikke får gjort det som er et av hovedpoenget med en HTPC - ta opp tv sendinger.

Rett meg om jeg tar feil ang. det med digitale sendinger. Går med planer om å bygge en HTPC, men vil ha digitale kanaler fra kabel eller parabol rett inn i pcen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et ganske annet syn på det hele. Jeg bruker min HTPC primært som DVD avspiller. Zoomplayer ffdshow etc. Når det gjelder tv, så pleier jeg å laste ned disse fra nettet i perverst bedre kvalitet enn det man til dags dato får i Norge.

Og ja, det er helt utrolig hva folk gidder å rippe, har til og med sett Hotell cæsar

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Har et ganske annet syn på det hele. Jeg bruker min HTPC primært som DVD avspiller. Zoomplayer ffdshow etc. Når det gjelder tv, så pleier jeg å laste ned disse fra nettet i perverst bedre kvalitet enn det man til dags dato får i Norge.

Og ja, det er helt utrolig hva folk gidder å rippe, har til og med sett Hotell cæsar
    Og spessielt Cæsar er i mye bedre kvalitet enn det du får på vanlig tv

For å gå tilbake til topic så kommer vel svaret litt ann på hva man legger i uttrykket "lovlig"

Hvis man tenker på lovlig som det innholdsleverandørene gjør, så er det vel ikke så mange muligheter med tanke på dvb-s/c. Kortene er ofte pairet i tillegg skal man bruke godkjente mottakere.

Tøyer man strikken litt, bruker man ikke godkjente mottakere, feks satelitt-kort i pc med cam. I software til cam benytter man seg da av serienummer på den lovlige mottakeren du "har", ev cam for NDS med ikke godkjent firmware.

Skal man være enda mer ulovlig, så finns metoder for dette, men det er vel ikke helt saken her.

Hvis jeg tar feil, så si gjerne ifra.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking bare et amatørtips ;)

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kombinasjonen av manges ønske om kvalitet og fleksibilitet (HTPC) passer dårlig med innholdsleverandører og distributørers ønske om full kontroll med alt vi foretar oss.

For øyeblikket er det enkelt å putte et vanlig tv-kort i PC-en og få tilgang til analoge bakkesendinger og analoge uscramblede kabel-tv-signaler. I tillegg kan man sette inn en DVB-T tuner som gir deg full tilgang til 4 norske kanaler der dette er mulig (oslo, bergen, trondheim og eidsvoll?), og de som bor nært grensen kan dra nytte av svenske åpne kanaler ved å eventuelt ha en god antenne på taket.

Bildet (pun intended) blir litt mørkere når det gjelder andre digitale distribusjoner. Digital kabel-tv (DVB-C) og parabol (DVB-S2) er gjerne kryptert og parret med tuneren de øvrige makter har funnet ut at vi skal bruke.

Hvilke lovlige metoder kjenner folk til og bruker med hell for å oppnå ønsket om direkte digital tilgang til videostrømmen slik at vi får optimal bildekvalitet før skalering til skjerm?

Jeg har lest om floppyDTV/fireDTV som er DVB (enten S, T eller C) tunere med Common Interface (CI).
    digital-everywhere

Mange svenske mediaportal brukere får visst dette til å fungere bra med Boxer (DVB-T) og mediaportal MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Home .

Hva vet folk om canal digital, UPC og de andre. Hvem kjører standardisert kryptering, hvem gjør det ikke? Hvem lar deg bruke en vilkårlig tuner så lenge du betaler abonnement?

-k
    free moo.no forward hehe

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funka ikke det gitt....... Se Norske kanaler over Internett - www.TvNoR.org mhmm kanskje nå da!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Og spessielt Cæsar er i mye bedre kvalitet enn det du får på vanlig tv

For å gå tilbake til topic så kommer vel svaret litt ann på hva man legger i uttrykket "lovlig"

Hvis man tenker på lovlig som det innholdsleverandørene gjør, så er det vel ikke så mange muligheter med tanke på dvb-s/c. Kortene er ofte pairet i tillegg skal man bruke godkjente mottakere.

Tøyer man strikken litt, bruker man ikke godkjente mottakere, feks satelitt-kort i pc med cam. I software til cam benytter man seg da av serienummer på den lovlige mottakeren du "har", ev cam for NDS med ikke godkjent firmware.

Skal man være enda mer ulovlig, så finns metoder for dette, men det er vel ikke helt saken her.

Hvis jeg tar feil, så si gjerne ifra.

Mektig interessant tZar, å paire kort og dekoder handler altså om serienummer, vil det si at ved å skaffe et egnet (eks Happanhaug) tv kort, med en egnet kortleser, for så å kunne gå inn og taste inn serienummeret fra Force 315 (CD kabel) dekoderen min vil jeg kunne få inn hele programpakken jeg abonnerer på, direkte inn på min fremtidige HTPC.
    Jeg spør med barneskje i hånden, for jeg har blitt helt varm mellom øra av å lese dusinvis av poster på div forum, alle er like inkonsekvente og uklare, med like mange forskjellige løsningen (som blir avkreftet på andre forum)

Har du eller noen andre eks/anbefaling på et kort eller to (pris er irrelevant) + en kortleser / CAM ( hva er en CAM ) som egner seg til bruk med mitt CD kort.

Har noen fått dette til å fungere?/ bruker dette daglig som sitt oppsett?

Som sagt varm mellom øra nå, så gledelig at jeg kanskje fikk napp her;
    ALLE TIPS VERDSETTES!

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke helt slike ting man skal gå i detaljene på her ... Men desverre ser det ut til at slike kvasi-ulovligheter er nødvendig for at forbrukerene skal kunne benytte tilbudet slik de ønsker det

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, får lete mer på nett, men går det an å komme med noen tvkort/ kortleser anbefalinger da?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står en del på forumet her allerede, i alle fall for kabel. Htpc seksjonen er riktig retning

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, som jeg påpekte lenger opp, så er det lite eller ingen info fra noen som virkelig har fått dette til å virke. Mange ønsketenkninger tror jeg.

Hvis noen har klart å ta inn CD dital via kabel og inn i pc med WMC (krypterte) så link meg gjerne til posten ....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd disse korta?

Techno Trend AG

se også her

Digitalt KabelTV på PC'en

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noen av de norske kanalene tilgjengelig via MS Media Center??

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROla
    Er ikke noen av de norske kanalene tilgjengelig via MS Media Center??
    Det ligger klargjort for å se dem i mediacenter ja, men det var ikke helt saken her.

Det som var det store spørsmålet var hvordan man skal få kanalene inn på maskinen hvis man ikke ønsker å benytte seg av "dårlige" løsninger som bakkesendte analoge signaler, eller å benytte seg av en tuner i tillegg til pc'en

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten komisk dette her, i går ringte jeg CD, spurte om smartkortet jeg hadde var låst til dekoderen jeg kjøpte med; svar: JA

I dag ringte jeg CD spurte om akkurat det samme; svar NEI

Ser ut som om kabeldekoderene ikke er låst til kortene, dette løser jo magnumproblemet, jippi!!

Nå kan jeg vel få tips om passende tvkort og utstyr vel, ingen ting ulovlig her nå.

Har også hentet info fra Hauppaugh (eller hva **** det firmaet heter, navnebytte hadde vært på sin plass (happyhaug :-D ) De sier i hvert fall at i løpet av vinteren 07 kommer det et tvkort fra dem som er beregnet på norsk CD kabel, og en USB CI som krever CA-Modul.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FireDTV is MADE IN EUROPE and is the
    only digital TV receiver to watch PayTV*
    with a laptop.
    *Easy connection over FireWire

FireDTV is available as:

- FireDTV S/CI for digital satellite (DVB-S)
    - FireDTV T/CI for digital terrestrial (DVB-T)
    - FireDTV C/CI for digital cable (DVB-C)

FireDTV is offered in 2 packages:
    - FireDTV Full, with remote control and MyTheatre multimedia application.
    - FireDTV MCE, with MCE drivers and BDA drivers only.

Easy connection over FireWire
    FireDTV har visstnok veldig god støtte i MediaPortal og kommer i versjoner for DVB-S (sat), DVB-C (kabel) og DVB-T (bakkenett), med og uten CI-modul.

http://avforum.no/forum/htpc-tilbeho...analer-hd.html

FloppyDTV is a slimline DVB tuner with common interface. The design lends itself to be inserted in to the 3.5" floppy drive slot.
    The connection type is FireWire and does not require a PCI slot.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke om dette gjelder alle steder med Canal Digital via DVB-C. Men jeg har i Bærum/Sandvika nå kjørt i 1år med MPEG2/DVB-C rett inn i min PC/Server som kjører SageTV løsning på. Dvs, jeg har ikke problemer med pair'ing av kort/serienummer/tuner. Mulig det er lokalt for meg, eller generelt for DVB-C fra Canal Digital. Jeg ringer i alle fall ikke CD og spør. La meg si det sånn, den dagen bakkenett er oppe å kjører, og jeg får til en løsning, går CD rett ut :evil:

Før jeg fortsetter. Det har vært en lang å tornefull vei å få opp alt jeg har dags dato. Så jeg anbefaler faktisk ikke folk å prøve seg på dette med mindre de har en holdning om at frustrasjon er gøy Er faktisk fortsatt ikke 100% stabilt, men bra nok til at jeg lever med det.

Her er grunnoppsettet mitt:
    - Vanlig PC/Server oppe 24t/7 (Windows XP Pro)
    - Digital Everywhere FloppyDTV C/CI DVB-C Tuner (via FireWire)
    - Conax CAM 4.00e (må være 4.00e)
    - PS: FloppyDTV + CAM finnes som bundle på shop via link over
    - Smartkort fra CD som puttes i CAM

Det som gjør dette så spennende er 100 forskjellige små detaljer underveis. F.eks. virker fortsatt 1.1.1 firmware på FloppyDTV bedre for meg enn de nye som har kommet.

Hvis noen skulle prøve seg på dette ville jeg anbefale å prøve den bundle av MyTheatre som følger med FloppyDTV til å begynne med. Er antakelig den løsningen med minst variable som gjør at du kommer opp med et signal/bilde på PC for å sjekke at det virker. Et viktig punkt her er at du må dobbeltsjekke under MyTheatre at du har satt en check box som gjør at CAM'en blir brukt for å dekryptere. Ellers får du bare inn noen få ukrypterte kanaler. Dessuten må man finne frekvenser å søke på i ditt område. Varierer rundt i landet virker det som.

Her er noen linker på andre forum til noen diskusjoner jeg har hatt:
    - Problem with Conax CAM and Canal Digital in Norway > FireDTV Forums > FireDTV Solutions
    - BDA DVB Network Encoder (2.0.0.6 - February 12 2006) - Page 7 - SageTV Community

Ut fra de postene ser det ut som jeg bruker BDA DVB Network Encoder for SageTV. Men jeg gikk tilbake til å bruke MyTheatre som en 'proxy' for SageTV. Faktisk skal SageTV i dag støtte DVB-C tunere direkte. Man har ikke orket å sette opp/teste dette ennå.

Men sluttresultatet er at jeg i dag har SageTV som tar opp de programmer jeg ønsker som en MPEG-2 stream direkte fra leverandør, automatisk ut fra favoritter. Jeg har et interface som gir meg programguide 7 dager frem. SageTV har også en kul liten mini-client kalt PlaceShifter. Krever litt kraft på server, men de gjør en real-time rekoding til low-rate MPEG4 bitstream. Så jeg har hele SageTV interface'et tilgjengelig hvor som helst på internet, og kan se live-tv fra Canal Digital på jobb eller andre steder.

Litt filosofisk her på slutten. Dette er jo egentlig hvordan ting burde vært fra leverandøren. Poenget er at dette er teknisk mulig, løsningene er der. Hadde de bare ikke vært så #€%#€ konservative og DRM opp i mente :neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra at jeg selv sitter med en MCE maskin samt at jeg av og til prater med representanter for CD blandt annet på jobb kan jeg si følgende. Det er vel som jeg vet ikke straffbart så lenge man har kort/abonement enten på grunnpakke for eksempel på kabeltv eller parabol å benytte seg av muligheter til å kunne vise disse signalene på andre tunere. At man kan si at det er "ulovlig" blir noe annet igjen. Prinsippet vil uansett være at dette er ikke hovedårsaken til parringen, det er å forhindre piratkopiering.

Slik jeg har forstått det er det de svenske Firekortene som fungerer best opp mot Conax/CD. Disse er lagd først og fremst for det svenske marked hvor CD opererer i like stor skala som i norge. Disse har også uoffisielle drivere til MCE som ser ut til å fungere glimrende. Har ikke tatt meg tid til å prøve det selv men blir nok til å gjøre det når det kommer twin tunere, er alt for bortskjemt med min Hauppauge MCE500 for øyeblikket. Blir ikke å klare å gå tilbake til kun en tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker floppydtv dvb-s (identisk som firedtv, bare intern) Problemet med parring av kort og tuner er vel ganske nytt, og så lenge man har hatt abbonement en stund er det ikke noe problem. Jeg fikk nytt kort i 2005 og det fungerer fint sammen med conax cam 3.3/4.01 i floppydtv'n. (sammen med mediaportal)

Nå er det vel cam'er på gang som kan konfigureres slik at de fungerer med parring også.

Problemet nå er jo at HD sendingene til CD blir DVB-S2 og bakkenett blir X264, foreløpig finnes det ikke så mye utvalg av kort for å få dette inn på pc'n

Hauppauge HVR4000 støtter dvb-s2, men dvb-t delen støtter ikke x264. Foreløpig mangler også CI, slik at betalkanaler vil ikke virke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kay
    Jeg bruker floppydtv dvb-s (identisk som firedtv, bare intern) Problemet med parring av kort og tuner er vel ganske nytt, og så lenge man har hatt abbonement en stund er det ikke noe problem. Jeg fikk nytt kort i 2005 og det fungerer fint sammen med conax cam 3.3/4.01 i floppydtv'n. (sammen med mediaportal)

Nå er det vel cam'er på gang som kan konfigureres slik at de fungerer med parring også.

Problemet nå er jo at HD sendingene til CD blir DVB-S2 og bakkenett blir X264, foreløpig finnes det ikke så mye utvalg av kort for å få dette inn på pc'n

Hauppauge HVR4000 støtter dvb-s2, men dvb-t delen støtter ikke x264. Foreløpig mangler også CI, slik at betalkanaler vil ikke virke.
    Eneste jeg vet er at de som bruker fire kortene med DVB-S fint får inn HD sendingene til CD. Dette har jeg sett demonstrert på MCE maskin iallefall.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •