TH-42PV60E vs. LE-40R72B

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TH-42PV60E vs. LE-40R72B

Hei, jeg skal kjøpe flat-TV nå med en gang, og har lest en del, og hadde egentlig bestemt meg for Samsungs LCD LE-40R72B. I siste nr av Hjemmekino kom Samsungen mindre bra ut i test og Panasonic TH-42PV60 kom ut som best i test. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å hoppe over Plasma fordi jeg tenkte slik:"LCD er på vei å ta over for plasma, derfor er det ikke vits å kjøpe plasma, LCD må være bedre.." Men nå har jeg tenkt litt på plasma igjen.. Det kan umulig være så mye dårligere når det vinner en slik test.

En ting jeg også har vært redd for med plasma er levetid.. Greit nok at panelet varer i 60.000 timer, men hvor mye dårligere er det blitt etter f.eks 4.000 timer, som er sånn ca. to år med TV-titting?

Er det noen som har sett disse to mot hverandre, hvordan oppleves egentlig bildet? Jeg var på Elkjøp for å se på plasma mot LCD, og der var alle plasmaene mye mørkere og mer uklar enn LCD, uansett prisklasse. Det tror jeg ikke er rett, men ligger det en viss sannhet i det?

Her er mitt behov:
    40" eller oppover.
    TV står i stua, masse vinduer
    ser på TV og på film
    ikke noe PC bruk

Hva tror den gemene hop?

Mvh Frei

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen ekspert, men noen kommentarer:
    Ser mest paa TV og Film : Plasma har vel her en liten fordel.
    Plasma best i moerke rom, LCD bedre i dagslys.
    Plasma kan ofte ha problemer med reflekser i glasset.
    LCD er ofte skarpere, men husk at i butikken staar du gjerne 1 meter fra skjermen, hjemme hvor det ofte er 3-4-5 meter vil skjermene kanskje oppfattes like skarpt ?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse testene som gir LE40R72B et mindre bra omdømme kan i seg selv være diskusjonstema. Jeg tror personlig at Samsungen er litt urettferdig behandlet. Det virker som terningkast 4 er, om ikke helt tilfeldig så ihvertfall oppkonstruert. Normalt vil man ta 2 nesten like gode TV'er, kåre vinneren og så trekke fra 1 poeng på "taperen" for å differansiere dem. Men i dette tilfellet virker det som man etterpå har tatt enda et poeng fra Samsungen pga. andre svakheter den har. Som vanlig sitter jeg i glasshus og tar i forsvar mitt eget kjøp (Begynner å bli en teit trend ). Men det finnes ikke et øyeblikk da jeg har vært i tvil om at jeg gjorde det rette valget for min del, Samsungen er rett og slett en fantastisk god TV, at den ikke er like bra som en annen modell gjør den ikke til en dårlig TV over natta. Som jeg har sagt før; folk er forskjellige, og det er TV'ene de velger også.

Når det gjelder ditt dilemma, så vil jeg anbefale deg å først bestemme deg for teknologi og prisramme. Jeg mener at til vanlig TV og film bruk så er det plasma som er det beste valget i dag (fremdeles). LCD begynner å komme farlig nærme nå, men det som i første rekke gjør den til et alternativ er spillkonsoll og PC bruk. Pga. plasmaers dårligere oppløsning og innbrenningsfare, er de ikke så godt egnet til denne bruken. Dersom jeg i dag skulle velge meg plasma ville valget stått mellom den modellen du nevner fra Panasonic og 42PC1RR fra LG. LG'en har innebygget HDD opptaker som gjør at du kan pause livesendinger, men den er ikke like god på sortnivået som Panasonicen, PV60 kan vel gjerne også sies å ha noe bedre bildebehandlingskretser. Desverre er de stygge som juling begge to etter min mening, så hvis du er villig til å legge litt mer penger i potten, og siden du ikke kan vente til neste generasjon Pioneer er på plass, vil jeg anbefale fjorårets modell 436FDE/XDE. Det er en helt utrolig god plasma TV, som ikke skjemmer ut stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jarlandre: Når jeg var i butikken så plasma generelt dårligere ut uansett. Jeg tror det er noe "muffins" med det, så stor forskjell synes jeg det er veldig rart at det skal være. Jeg så på apparatene på lengre avstand også. Jeg tipper noe med signalkilde eller innstilling.

joey1313: Jeg har lest noe på danske forum ang. Samsung TV'en, og der står det at den må lures til å hoppe over dynamisk kontrast for at bildet skal bli bra. Designmessig er Samsungen milevis foran Panasonic TV'en.. Men siden jeg er så usikker på bildekvalitetene gjør det valget mye vanskeligere. Jeg vil heller ikke strekker meg lengre enn de 17.000 jeg nå ser på, og hvis jeg har skjønt det rett så ligger Pioneer et stykke unna. Jeg vil også ha nyeste modell, mtp panelkvalitet/teknologi. Kan man skru av foten på Samsungen?

Mvh Frei

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å få av foten på Samsungen, men det er ikke helt riktig dette med dynamisk kontrast. Dersom du ønsker å unngå dynamisk kontrast så synes jeg det lureste er å kjøpe en TV som ikke har det. :P

Som sagt, slik du definerer din bruk bør det være Plasmaer du skal se på, begge modellene som jeg nevner i din prisklasse kan kjøpes fra Sverige for ca. 17.000,- (EDIT: vennligst forhold tråden teknisk).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •