Keiserens nye klær?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Keiserens nye klær?

Jeg har som alle andre gått og siklet på flatskjerm og hadde nesten bestemt meg for en Panasonic TH42PV60E (som jeg ser selges for rundt 19.995,-). Fint bilde - kanskje best av de flatskjermene jeg har sett i den prisklassen. Men så er det noe som butter. Er bildekvaliteten på flatskjerm bra i forhold til bilderørs-TV? Hmm? Synes faktisk min gamle 29" Philips BlackLine har bedre bilde. Lurer vi oss selv? Kikket på den nye Philips 32PW9551 som NSE selger for 5.995,-! Med 1080 linjer og HDMI-inngang. Jeg har ikke vært og sett på den, men det skulle ikke forundre meg om bildet er knallbra.

Kjøper vi flat-TV bare fordi alle andre gjør det eller er bildekvaliteten virkelig god nok? Jeg synes faktisk bildekvaliteten er ganske dårlig - hadde vi sett på en bilderørs-TV med den kvaliteten hadde vi bare fnyst. Klart - en 32" er mye mindre enn en 42" plasma - men skal man sitte å se på dårligere bilde bare for å være en av gutta? Jeg tror dette er litt som med keiserens nye klær - ingen tør å si det. Om noen år kommer det sikkert bedre flatskjermer som får dagens til å se ut som dårlige hotell-TV'er.

Jeg vurderer iallefall å kjøpe nok en bilderørs-TV (mens jeg venter på å kunne kjøpe en skikkelig Action! projector - Action! Model One Mark X kanskje - som er så lysterk at jeg kan se på 100" bilder i vanlig dagslys. Da snakker vi nok om skikkelig bilde...) Så kan jeg heller bruke resten av pengene på en ny fet receiver.

Noen andre som har tenkt i samme baner?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som har tenkt det samme, og mange tør å si det. Men så er det det da, at dersom man ikke vil eller kan ha projektor, men allikevel vil ha et stort bilde i hjemmekinoen, er det ikke så mange andre muligheter enn LCD eller plasma.

Men ingen av teknologiene er perfekte.

CRT tåler magnetisme utenfra dårlig og kan bli misfarget av det, de blir statisk ladet så de trekker til seg støv, de kan få dårligere bilde-geometri etter hvert (og enkelte av dem er 'født' med dårlig geometri), de er relativt små i størrelsen men bygger dypt, og de er tunge.

Plasma og LCD har (hatt) problemer med sortnivå, detaljer i mørke scener, fargegraderinger, 'false contouring' og 'clayface' (som er noe av det samme som gradering), innbrenning og image retention, døde piksler, dårlig innsynsvinkel, "fnidder" og annen støy i bildet, grønnstikk - - og annet.

(Her nevnte jeg LCD- og plasmaproblemer i samme bolk)

LCD og plasma er dog "på bedringens vei".

Men jeg tenkte på det her om dagen; hadde jeg vært sjef for et stort konsern, og teknikerne/designerne hadde kommet til meg med en LCD og plasma skjerm for et par år siden og sagt at dette var det beste de fikk til, ville jeg ikke med god samvittighet ha kunnet selge dette ut til massene. Da hadde jeg sagt "fint det folkens - gå tilbake til laboratoriet og jobb med dem til de er bra". Selvsagt hadde jeg vel da fått sparken eller konsernet hadde gått konk, men det var nå bare et tankeeksperiment.

Men nå er det vel ingen skjermteknologi som er perfekt. Man kan vel ha et visst håp til SED og OLED, men det skulle ikke forundre meg om det er noe tull med dem også når de dukker opp.

Hadde jeg skulle hatt mindre enn 37" skjerm nå, kan det godt hende jeg ville valgt CRT.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med trådstarter.
    Var på elkjøp her om dagen og kikket på forskjellige skjermer.
    Jeg er overhodet ikke fornøyd med det bildet som blir presentert.
    Så, litt borte på en vegg så jeg noen tv-bilder jeg likte. Da jeg kom bort viste det seg å være CRT pent kamuflert og bygget inn i en vegg.

Jepp. Pr i dag har flatskjermene fortsatt et stykke igjen når det gjelder tvbilder og dvd, men innen konsollgaming synes jeg samsung sine mindre LCD-er gjør en meget god jobb.
    Har vurdert en 26" i R-serien basert kun på gaming og sitte nærmt. Men til tv og film blir det nok CRT og projektor noen år framover også.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det nettopp var en artikkel i en riksdekkende avis som gikk på temaet "Damer gir gutta tillatelse å kjøpe flatskjerm, fordi flatskjermer tar seg designmessig godt ut" forklarer egentlig nok...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger At det nettopp var en artikkel i en riksdekkende avis som gikk på temaet "Damer gir gutta tillatelse å kjøpe flatskjerm, fordi flatskjermer tar seg designmessig godt ut" forklarer egentlig nok...
    Word

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før holdt ikke flatskjermene mål. Nå holder de mål så sant sendingene ikke er for dårlige, som f. eks TV2 fra fotball-VM. Både studio og selve kampene er ikke bra nok emd mindre man har fire meters avstand til skjermen.
    Likevel var nok CRT bedre på det meste, så hvis du ikke skal ha stor skjerm er det null vits i å bytte. Men med HD-signaler på gang vil nok de fleste flatskjermene heve seg betraktelig. Det er i alle fall veldig bra ut i butikkene som viser slike signaler, og da er bildet langt bedre enn CRT. Ergo: På sikt vil dagens flatskjermer bli langt bedre enn CRT (hvis HD-sedningene er slik vi får dem vist da).

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt som er skrevet her er nok riktig - men jeg tror vi glemmer en vesentlig detalj her.
    Vi snakker flatskjerm vs "dyp"skjerm.
    Flatskjermene har mange og åpenbare fordeler mht brukervennlighet (plasseringsmessig, plassbehov mm) enn CRT'en. Fremtiden er flat om vi liker det eller ei.
    Den beste radioen jeg noensinne har hatt var en gamel Radionette som var radiodelen på TV'en(s/hv selvsakt). Fantastisk bra og radio Luxenbourg var krystallklar natt og dag. Om jeg ville brukt denne i dag - nei, helt klart ikke. Size does matter - dessverre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha en flat skjerm som viser et like bra bilde som min Loewe Aventos. Det finnes ikke ennå...desverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •