Ny LCD Teknologi bedre enn CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny LCD Teknologi bedre enn CRT

Kanskje det endelig kommer en LCD som faktisk kan konkurrere med CRT når det gjelder bilde kvalitet?

DAILYTECH, Tuan Nguyen - June 14, 2006 1:00 PM
    LCD panels have traditionally been lagging behind CRT monitors in terms of color response, saturation, accuracy and overall black-level response. Because LCDs are "always lit" by a backlight, deep dark blacks have been the Achilles heel of LCD technology. However, a company named eCinema Systems has announced a new LCD technology that it claims surpasses CRT in virtually every respect.

eCinema's new LCD technology is being called high dynamic range LCD, and also supports "deep color", which is higher than 24-bit color, starting at 30-bit or 36-bit and can go up to 48-bit. The new panels are able to display 36-bit color (12-bits per color channel), and 1000 to 4000 step gray-scales, producing fantastic gradients. Most LCDs today produce only 256 gray steps at most. This new "deep color" technology will be standard with the new HDMI 1.3 specification. What's most spectacular about eCinema's LCD display however, is its contrast ratio: 30,000:1. At this rating, eCinema's new DCM40HDR panel can achieve black levels that even CRTs cannot match. eCinema CEO Martin Euredjian said:
    Les mer her: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2860

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje en gang i fremtiden så vil folk prate om de dårlige LCD skjermene som folk byttet ut de gode CRT skjermene med.Pga at kona ønsket det,naboen hadde det, og du trodde at du måtte ha det.

Ser frem til å høre mer om denne teknologien

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men har nylig kjøpt meg en LCD samme med mange andre, men det fins gode LCDer selv om de kunne vært bedre, men selvsagt en dag blir det en ny en igjen, men da blir det nokk en 1080p modell, gjerne større en 40 tommer som jeg har nå, men denne som jeg har nå er KANON bra til å spille med og se film...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Kansje en gang i fremtiden så vil folk prate om de dårlige LCD skjermene som folk byttet ut de gode CRT skjermene med.Pga at kona ønsket det,naboen hadde det, og du trodde at du måtte ha det.

Ser frem til å høre mer om denne teknologien
    For en åpenhjertig holdning..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    For en åpenhjertig holdning..
    Yep, jeg synes oppriktig at dagens HDReady LCD og Plasma på vanlige TV signaler er for dårlig(Som jeg også mener med LCD Vs CRT PC monitorer)Årsaken til den varme velkomsten er kun pga at de er flate, og dermed med mulighet til å overgå 40 tommer som den største CRT noengang var. De er som et innmari fancy kjøleskap som ikke kan bli kaldere enn 8 grader.Hele flatskjermhysteriet tok av i et tempo som ingen hadde trodd var mulig. Hvis det ikke har kommet noe bedre snart, så må en jo ha det, ettersom HD materialet kommer til å øke. Ville heller hatt en 36 HD CRT på 100kg enn enn LCD/Plasma. Så ja, jeg er spent på en bedre teknologi enn dagens LCD/Plasma.Jeg har enda til gode å se et bedre vanlig TVbilde på en LCD/Plasma enn på min 36FQ80 CRT Sony. Men, selvfølgelig, jeg kan ikke vente evig, jeg vil også se HD material.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det det er snakk om her er "bare" LED LCD. "Alle" vil komme med dette mot slutten av året. Ytelsene eCinema sier de engang vil komme med ligger også litt etter hva andre viser. Nylig ble det demonstrert en LED LCD fra FPT i Taiwan hvor de skrøt av en kontrast på 8.000.000:1.
    http://www.digitimes.com/displays/a20060615VL200.htmls

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer hele tiden fremskritt på denne teknologien. TV'ene blir dermed gradvis bedre. Ser dette er en pressemelding og må således ikke tas bokstavelig. Den ser ut til å inneholde tidvis mye skryt. CRT-TV kan jo også være så mangt! Noen revolusjon er det neppe.

Uansett er det spennende å følge med hva som skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, jeg synes oppriktig at dagens HDReady LCD og Plasma på vanlige TV signaler er for dårlig(Som jeg også mener med LCD Vs CRT PC monitorer)Årsaken til den varme velkomsten er kun pga at de er flate, og dermed med mulighet til å overgå 40 tommer som den største CRT noengang var. De er som et innmari fancy kjøleskap som ikke kan bli kaldere enn 8 grader.Hele flatskjermhysteriet tok av i et tempo som ingen hadde trodd var mulig. Hvis det ikke har kommet noe bedre snart, så må en jo ha det, ettersom HD materialet kommer til å øke. Ville heller hatt en 36 HD CRT på 100kg enn enn LCD/Plasma. Så ja, jeg er spent på en bedre teknologi enn dagens LCD/Plasma.Jeg har enda til gode å se et bedre vanlig TVbilde på en LCD/Plasma enn på min 36FQ80 CRT Sony. Men, selvfølgelig, jeg kan ikke vente evig, jeg vil også se HD material.
    Et lite spørsmål: Har du sett HD på plasma/lcd (40" eller mer)??
    synes dette er viktig å få fram, da det først og fremst er slike signaler disse tv'ene er tiltenkt

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRT TVer er for små til å få noe filmfølelse på, og håpløse til PC-bruk; det finnes flere grunner til å prøve noe annet enn bare et behov for å være trendy.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.... skulle likt å sett en 50" CRT i stua....

Dersom om noen hadde laget en slik, hadde den sikkert tatt opp 2kvm i stua. Med en kvm-pris på 40-50 000,- pluss TV`ens pris, er vi oppe i prisen av en liten nybil. Selv da er det ikke sikkert at den støtter HD, og er helt sikkert håpløs til PC/media-PC bruk slik dagens CRT er.

Så var kanskje ikke plasma så ille allikevel...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nullpeiling
    Et lite spørsmål: Har du sett HD på plasma/lcd (40" eller mer)??
    synes dette er viktig å få fram, da det først og fremst er slike signaler disse tv'ene er tiltenkt
    Når et HDReady LCD/Plasma på 40" eller mer blir matet med HD signaler så kan jo ikke det sammenlignes med vanlige bilder. Pr. i dag er mesteparten av det som et slikt apparat vil brukes til nettopp være vanlige TV bilder og DVD. Hvis vi da tar en "vektskål" så vil en se at pr. i dag vil det beste være å ha en TV som vil gi best mulig bilde på vanlige bilder.Dette vil endre seg, og mengden av nytt HD materiale vil bli mer og mer og komme fortere og fortere.Når denne "vektskålen"nærmer seg likevekt, da bytter jeg TV, og da kan jeg forhåpentligvis få kjøpt med en SED TV eller enda mer utviklede LCD/Plasma og vite at jeg hadde de beste TV bildene så lenge som mulig istedenfor å slite med dagens kvalitet på vanlige sendinger og være sulteforet på HD materiale. Så vil prisene på HD DVD/Blue Ray ha fått en hyggelig pris, og kan hende vil en mulig vinner være mer åpentlyst.Angående kvadratmeterprisen: Hvis dere ikke setter en TV i et hjørne, så setter en bare noe annet unyttig der i stedenfor, en plante fra IKEA kan hende.Jeg tar ikke å subber baken min opp langs veggen der jeg bor for å bruke hver kvadratcm. jeg eier.

Angående PC. Bruker kun egen PC monitor til PC bruk. En 22"ViewSonic med Trinitronrør. Ikke noe LCD shit til den PCén nei.

Kinofølelse:Her er det størrelse som teller,og her er nettopp CRTén sin akilleshel. Det blir stort og tungt.Men jeg kjører i allefall det største jeg kunne få av CRT,36"(Loewe hadde 40",men det billedrøret var ikke plant).Men stor TV kommer, men ikke riktig enda.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når et HDReady LCD/Plasma på 40" eller mer blir matet med HD signaler så kan jo ikke det sammenlignes med vanlige bilder. Pr. i dag er mesteparten av det som et slikt apparat vil brukes til nettopp være vanlige TV bilder og DVD. Hvis vi da tar en "vektskål" så vil en se at pr. i dag vil det beste være å ha en TV som vil gi best mulig bilde på vanlige bilder.Dette vil endre seg, og mengden av nytt HD materiale vil bli mer og mer og komme fortere og fortere.Når denne "vektskålen"nærmer seg likevekt, da bytter jeg TV, og da kan jeg forhåpentligvis få kjøpt med en SED TV eller enda mer utviklede LCD/Plasma og vite at jeg hadde de beste TV bildene så lenge som mulig istedenfor å slite med dagens kvalitet på vanlige sendinger og være sulteforet på HD materiale. Så vil prisene på HD DVD/Blue Ray ha fått en hyggelig pris, og kan hende vil en mulig vinner være mer åpentlyst.
    Veldig greit med en TV med 30" synlig bildeflate, slik som en typisk CRT har, men etter å ha levd med 50" en stund, blir det umulig å gå tilbake til "reise-TV". CRT er bedre, men noe av grunnen til at det er ekstra merkbart er fordi vi snakker om langt mindre bildestørrelser. Uansett format, blåser man opp analogt PAL til 42"-50" er man nødt til å se begrensingene med SDTV. HDTV er på vei, og for entusiastene er det allerede her.

Jeg har forøvrig ingen problemer med dårlig bildekvalitet på min 50" plasma, og jeg gikk fra CRT-toppmodellen til Philips.
    Angående kvadratmeterprisen: Hvis dere ikke setter en TV i et hjørne, så setter en bare noe annet unyttig der i stedenfor, en plante fra IKEA kan hende.Jeg tar ikke å subber baken min opp langs veggen der jeg bor for å bruke hver kvadratcm. jeg eier.
    Plante fra Ikea? God ide.... Plantasjen sine er vel litt dårligere for den psykoakustiske effekten har jeg hørt.

Det handler ikke om å bruke opp hver kvadrat-cm ved å gni rumpa opp langs veggen, men man trenger ikke være interiør designer for å skjønne at en CRT ikke ser like pen ut som en flat plasma. All honør til det glade 80-tallet med Alphaville og Kiss, men det er deilig å smake litt på fremtiden også... Har du forresten sett en voksen mann gni rompa opp langs veggen noen gang?
    Angående PC. Bruker kun egen PC monitor til PC bruk. En 22"ViewSonic med Trinitronrør. Ikke noe LCD shit til den PCén nei.
    Hadde Trinitron rør på en Sony-skjerm en gang i tiden... men det begynner å bli lenge siden. Tror jeg faktisk kjøpte den for konfirmasjonspengene mine. Hadde også en av de første widescreen-skjermene på markedet fra Sony, med trinitron. Vet du forresten hvorfor det heter Trinitron? Det har i grove trekk ingenting med selve bildekvaliteten å gjøre...

Viewsonic CRT ville jeg vel heller ikke ha pratet så høyt om dersom du snakker om bildekvalitet (ref. til utsagn om "LCD shit"). Du har vel kanskje fått med deg at bilde-behandlere og CAD-designere har begynt å gå over til "LCD-shit" de siste årene? Merklig nok så har produsenter som Sony, NEC, Apple etc også begynt å gå over til LCD-shit....

Også er det flere grunner til at folk ønsker å bruke TV`en i stua på en PC, enn bare WORD og Paintshop. De fleste har en kontor-PC i tillegg. (hint: HTPC, Media-PC, DVD-avspiller, Spill, surfing, bilder, film etc) Jeg har 3-4 operative PC`er i leiligheten, men den desidert mest brukte er den i stuen.

En CRT TV på 32" er pt. bedre enn en LCD på 30" mht bildekvalitet, men flatskjerm teknologien har så mange andre fordeler inkludert størrelse. Og DET er grunnen til at de fleste produsenter nå har sluttet å produsere CRT.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinofølelse:Her er det størrelse som teller,og her er nettopp CRTén sin akilleshel. Det blir stort og tungt.Men jeg kjører i allefall det største jeg kunne få av CRT,36"(Loewe hadde 40",men det billedrøret var ikke plant).Men stor TV kommer, men ikke riktig enda.
    Kinofølelse og CRT i samme setning? :?

36" CRT er vel så vidt større enn en 32" LCD i synlig bildeflate. Vurderte selv en 32" LCD som soveroms-TV, men å snakke om kinofølelse blir vel i beste fall optimistisk.

Har man kort sitteavstand til en 50" får man et snev av kino-følelse, men selv fra 42" til 50" er forskjellen stor.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste grunnen til til at CRT er død er at den ikke er flat. Eneste grunnen til at LCD/Plasma er de nye kongene er at de er flate. Ja, jeg er nok en dinosaur som pisser i motvind i et forum hvor jeg antar at de aller fleste lovpriser LCD/Plasma, men jeg håper jeg lever så lenge at jeg får kjøpt meg er SED før LCD/Plasma klarer å fange meg.

Til HåkonN: Setningen i min post ovenfor kunne nok misforstås ser jeg nå. Jeg mente IKKE at en min 36CRT gav meg en kinofølelse, jeg bare sa at jeg kjøpte den største som var tilgjengelig. Jeg er klar over at en må over 36 får å få en kinofølelse.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste grunnen til til at CRT er død er at den ikke er flat. Eneste grunnen til at LCD/Plasma er de nye kongene er at de er flate. Ja, jeg er nok en dinosaur som pisser i motvind i et forum hvor jeg antar at de aller fleste lovpriser LCD/Plasma, men jeg håper jeg lever så lenge at jeg får kjøpt meg er SED før LCD/Plasma klarer å fange meg.
    Hvorfor syntes du SED er så spennende? Ingen her så vidt meg bekjent som har sett en eneste SED, og sist teknologi som var spådd at skulle ta over LCD og Plasma var OLED. Alle så hvordan det gikk... Det er selvfølgelig en helt annen diskusjon, poenget er vel at vi alle venter på noe som er overlegent Plasma, spørsmålet er når det kommer.

Eneste grunnen er at de er flate?????? Nuvel......

CRT stopper ved ca. 33-34".
    CRT klarer ikke å vise HD.
    CRT er ikke brukbar til media-PC etc.
    CRT klarer ikke å utnytte nye teknologier som skalering etc.
    CRT er tyngre, større og langt værre å flytte på.
    CRT blir et stort plast-møbel på 50-80 kg, mens en flatskjerm et "bilde på veggen".

Det er vel ingen forum som lovpriser CRT heller, og personlig skjønner jeg godt hvorfor folk velger flatskjerm kontra CRT i 2006.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde heller ikke kjøpt en CRT hvis min TV hadde tatt kvelden og det ikke kunne fixes gratis via garanti/reklamasjon. Jeg hadde kjøpt en flat TV. Men så er det enkelte som jeg har pratet med som har kvittet seg med sin fullt brukbare 32 CRT, som ikke har noen planer om å kjøpe HD DVD / Blue Ray før en får spillere til under kr.2000, og som overhodet ikke vil abonnere på HD fra CD eller bytte ut sin 1krones tuner med en HD Ready en, og som har sagt til meg at bildet var bedre før. Dette er folk som abonnerer på Localpakken eller max Family og aldri kjøper en DVD før den koster max kr 100 på REMA.Da skjønner jeg ikke helt vitsen. Da blir det noe av "følg ledersauen, ikke spør hvorfor", Ja, jeg har tro på SED, men ikke hvis den ikke blir verdenslansert senest 2007.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når et HDReady LCD/Plasma på 40" eller mer blir matet med HD signaler så kan jo ikke det sammenlignes med vanlige bilder. Pr. i dag er mesteparten av det som et slikt apparat vil brukes til nettopp være vanlige TV bilder og DVD. Hvis vi da tar en "vektskål" så vil en se at pr. i dag vil det beste være å ha en TV som vil gi best mulig bilde på vanlige bilder.Dette vil endre seg, og mengden av nytt HD materiale vil bli mer og mer og komme fortere og fortere.Når denne "vektskålen"nærmer seg likevekt, da bytter jeg TV, og da kan jeg forhåpentligvis få kjøpt med en SED TV eller enda mer utviklede LCD/Plasma og vite at jeg hadde de beste TV bildene så lenge som mulig istedenfor å slite med dagens kvalitet på vanlige sendinger og være sulteforet på HD materiale. Så vil prisene på HD DVD/Blue Ray ha fått en hyggelig pris, og kan hende vil en mulig vinner være mer åpentlyst.Angående kvadratmeterprisen: Hvis dere ikke setter en TV i et hjørne, så setter en bare noe annet unyttig der i stedenfor, en plante fra IKEA kan hende.Jeg tar ikke å subber baken min opp langs veggen der jeg bor for å bruke hver kvadratcm. jeg eier.

skjønner at du sikter til lavoppløste signaler, og da er jeg forsåvidt enig med deg,
    men da forstår jeg ikke pratet om ny teknologi nevt tidligere i tråden da denne kommer til å slite med akkurat samme problemstilling...nemmelig lavoppløste signaler..SHIT IN,SHIT OUT...Det er det ingen ny teknologi som kan endre på.

Det er ikke lcd/plasma det er noe i veien med, men tilstrekkelig gode nok signaler å fore dem med.
    Det har jeg fått demonstrert en rekke ganger ..Bla var det en selger på Expert nylig som viste meg HD (som jeg fremdeles har mistanke til at du ikke har sett) på Samsung 40m61 ( selfølgelig optimalt filmet med tanke på å vise HD fra sin beste side) men gud bedre for et bilde!! Kunne ønske du og andre med samme mening var her da.

Ok, du har forsåvidt gode poeng og klare meninger, det liker jeg , men er ikke HELT enig med deg.

Hehe...Kanskje jeg skulle starte en frelse-kampanje (for crt fans) når jeg får min besstilte Samsung 40m71 i hus, Det hadde vært noe det. :grin: :wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,jeg snakker kun om vanlige lavoppløste bilder. Jeg vet at HD materiale på en LCD/Plasma er meget bedre enn de beste lavoppløste bilder på den beste CRT. Det som irriterer meg, er at når det kommer ny teknologi så forventer jeg at den skal være bedre på alle områder. Slik som det er i dag, så blir det liksom værre før det blir bedre. Du har helt rett i at jeg ikke har sett HD material på en LCD/Plasma, og jeg gjør mitt beste for å unngå det. Jeg vil ikke se hvor mye bedre det er pga at tilgangen til dette materialet pr.i dag er lite og dyrt, og jeg ville ha gått rundt og irritert meg over at mesteparten av det jeg måtte se på var av en dårligere kvalitet en hva det var på min CRT.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tv handler da om mer enn oppløsning...

-responstid
    -geometri
    -flimring
    -sortnivå
    -lysstyrke
    -graderinger

I tillegg til innsynsvinkel, størrelse og vekt, varme/strømforbruk, etc. På mange av disse punktene er crt bedre enn lcd/plasma, men ikke alle. For lyssterke stillbilder synes jeg at lcder langt bedre enn crt (typisk pc-skjerm). For mørke lav-kontrast film-scener har jeg ikke sett noe som slår crt.

Jeg savner en debatt om "the next big thing". Blir det HDR (high dynamic range) eller HFR (high frame rate)? Uansett kan vi være sikre på at industrien gjør sitt beste for å utdatere dagens flatskjermer =)

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    tv handler da om mer enn oppløsning...

-responstid
    -geometri
    -flimring
    -sortnivå
    -lysstyrke
    -graderinger

I tillegg til innsynsvinkel, størrelse og vekt, varme/strømforbruk, etc. På mange av disse punktene er crt bedre enn lcd/plasma, men ikke alle. For lyssterke stillbilder synes jeg at lcder langt bedre enn crt (typisk pc-skjerm). For mørke lav-kontrast film-scener har jeg ikke sett noe som slår crt.

Jeg savner en debatt om "the next big thing". Blir det HDR (high dynamic range) eller HFR (high frame rate)? Uansett kan vi være sikre på at industrien gjør sitt beste for å utdatere dagens flatskjermer =)

mvh
    Knut
    TV handler mye mer enn om bare oppløsning ja.... det er blitt en vanvittig hype med at folk velger TV utelukkende etter oppløsning (selv om det ikke er til å stikke under en stol at størrelser på 42" ++ gjør seg best med HD)

Jeg er også spent på hva det "next thing" er... Ingen av de store produsentene ønsker å røpe noe, og øker kun produksjonen av plasma/lcd som svar på tiltale. Det får meg til å tro at vi ikke kommer til å få noe ferdig produkt i butikkene tidligst 2008. OLED gikk i vasken, og SED har det blitt snakket om så lenge at det begynner å bli kjedelig. Undres om noen av "de store" har noe spennende på gang snart.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •