Flat-tv test i DVD&Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flat-tv test i DVD&Hjemmekino

Hei!

Er det flere enn meg som reagerer på at det ikke er lagt vekt på tv'enes evne til å klare 1:1 pixelmapping via DVI/HDMI i testen i siste DVD&Hjemmekino (nr. 5/2006)? Sony sin LCD får jo karakter 6 og "ingenting" under minus, og den, som mange andre, klarer jo kun HDTV standardoppløsninger via DVI/HDMI (rett meg hvis jeg tar feil). For alle som skal bruke skjermen til utstrakt PC-bruk er jo det helt klart et STORT minus!!!

Ellers syns jeg det er litt synd at DVD&Hjemmekino ikke setter produktene mer opp mot hverandre i testene sine. Når man har en stortest av mange skjermer har man jo en god mulighet til å fortelle leserne litt om hvordan skjermene er i forhold til hverandre (f.eks. "I forhold til Pioneeren er denne Panasonic-plasmaen litt bedre på det og det, mens Pioneeren er bedre på den og den tingen") istedet for å bare skrive hva som er bra og dårlig. De skriver f.eks. at Pioneer er på toppen av tronen, mens Panasonic får best i test, så hvem av dem er egentlig best???

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Hei!

Er det flere enn meg som reagerer på at det ikke er lagt vekt på tv'enes evne til å klare 1:1 pixelmapping via DVI/HDMI i testen i siste DVD&Hjemmekino (nr. 5/2006)? Sony sin LCD får jo karakter 6 og "ingenting" under minus, og den, som mange andre, klarer jo kun HDTV standardoppløsninger via DVI/HDMI (rett meg hvis jeg tar feil). For alle som skal bruke skjermen til utstrakt PC-bruk er jo det helt klart et STORT minus!!!
    Dette er jo egentlig ikke noe problem da den har vanlig PC-tilkobling. Kvalitetsforskjellen mellom denne og DVI/HDMI er jo minimal, i tillegg til at PC-tilkoblingen alltid fungerer noe en ikke kan si om DVI/HDMI fra PC til TV. Dette burde kanskje vært nevnt, men en 1-siders test er vel ikke akkurat en dybdetest? Det er mer som en produktoversikt over hva som finnes i dag samt en enkel evaluering av ytelsen.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Ikke glem oss med eksterne scalere.

Man kan koble til analogt, men det er jo en grunn til at jeg gikk over fra VGA til DVI på PC monitoren i sin tid.

Veldig få skjermer støtter 'native rate' (1:1) ved digital oppkobling, og enda færre støtter 1:1 ved både 50 og 60Hz (og andre frekvenser), noe som er nesten essensiellt når man vil se både PAL og NTSC DVDer, f.eks.

Man må stort sett lete med lys og lykte, og selv de profesjonelle panelene "sliter" med dette. Analog tilkobling fungerer ofte fint, men ikke DVI og spesiellt ikke HDMI.

Det er vel kanskje et for marginalt marked for dette (?), men det er kjipt for oss som gjerne skulle hatt et større utvalg skjermer å velge blant.

Jeg har akkurat kjøpt meg en 50" Sony BRAVIA bakprojeksjons-TV, og den har nativ oppløsning på 1280x720, og godtar 1:1 både ved 50 og 60Hz over HDMI fant jeg ut i går (Jippii! 8) ). Den har riktignok optisk overscan på HDMI inngangen, men heldigvis har jeg kunnet rette opp dette med DVDO iScan VP30. Ingen tvil om at bildet er rimelig knall nå, selv på digital kabel (hadde det bare ikke vært så forbasket komprimert). Denne TVen har riktignok sine svakheter, men til prisen har den vært et kupp for meg, og er min 'mellomstasjon' til det kommer noe virkelig bra på markedet (krysser fingrene for SED evt. OLED).

(minHjemmekino er ikke oppdatert - 'masse' som har skjedd der nå)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett. Jeg ser problemet med eksterne skalerere, men jeg tror dette vil være forbigående etterhvert som 1920x1080 skjermer bil mer vanlige. De fleste av disse kommer til å godta 1080p inn. Problemet i dag er mellomløsningen 1366x768. Tror denne klusser en del...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet fra PC til VGA er sikkert bra nok, kommer ikke til å sitte oppi skjermen uansett. Men poenget er at jeg skal bruke PC'en som mediespiller, og for å ha muligheten til å se ekte HD-materiale (HDCP) etterhvert som det blir mer vanlig, må man vel bruke DVI/HDMI? Eller vil det ikke være noe problem med VGA? Jeg er klar over at det sikkert er/blir mulig å kjøre HDCP-kryptert materiale via VGA ved hjelp av en patch ellerno, men kvalitetsmessig i forhold til digitalt? Isåfall er V2000 et meget aktuelt valg, siden jeg er litt skeptisk til plasma pga innbrenning.

Forøvrig kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor i allverden de lager 1366x768 piksler i panelene istedetfor 1280x720, slik som de gjør i projektorer.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Bildet fra PC til VGA er sikkert bra nok, kommer ikke til å sitte oppi skjermen uansett. Men poenget er at jeg skal bruke PC'en som mediespiller, og for å ha muligheten til å se ekte HD-materiale (HDCP) etterhvert som det blir mer vanlig, må man vel bruke DVI/HDMI? Eller vil det ikke være noe problem med VGA? Jeg er klar over at det sikkert er/blir mulig å kjøre HDCP-kryptert materiale via VGA ved hjelp av en patch ellerno, men kvalitetsmessig i forhold til digitalt? Isåfall er V2000 et meget aktuelt valg, siden jeg er litt skeptisk til plasma pga innbrenning.
    Det er vel ikke så mange som vet hvordan det blir med BR/HD-DVD, HDCP og HTPC. Tror ikke det finnes noen gode svar enda. Du må nesten bare vente å se omg det i det hele tatt blir mulig å spille av film fra PC-drivverk. Sannsynligvis blir det mulig, men om du må ha HDCP kompativel HDMI/DVI utgang er jeg ikke kjent med. Sannsynligvis burde det går med RGBHV ettersom dette er en analog tilkobling akkurat som component på stand-alone spillere. Jeg vet rett og slett ikke, det er for tidlig å si noe om. Drivverkene til PC er såvidt tilgjengelige.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en perfekt verden er alle TV'r 50", uten refleksjoner, har innebygget MPEG4 digital dekoder, 0,01ms responstid, 2000s text-tv, 5xHDMI 180 grader betraktningsvinkel, sort 2cm ramme rundt hele, levert med avtagbare høytalere og veggfeste... Noe må det alltid være, det er vel det som skaper sånne forum som dette ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •