Innbrenning i plasma – brukererfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 138
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning i plasma – brukererfaringer

Jeg hadde egentlig tenkt å gå for en Samsung LCD-TV (M71) siden jeg er usikker på den reelle faren for innbrenning i plasma. Etter en tur på Expert så jeg fort hvor utrolig mye bedre bildet er på en god plasma. Jeg sammenlignet Samsung R71 med Pioneer 436, og det er vel egentlig ikke noen sammenligning i det hele tatt – Pioneeren er fullstendig overlegen. Jeg har ikke PC koblet til pr. i dag.

I den forbindelse ville jeg satt pris på noen brukererfaringer vedr. innbrenning på plasma, helst Pioneer og Panasonic. Jeg har lest en del på nettet og sett at det er noen som er sterkt plaget med innbrenning, bl.a. fra TV-logoer, mens andre hevder at dette ikke er noe problem lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Risikoen for innbrenning er vel mindre på dages skjermer enn på de eldre modellene. Innbrenning kan likevel skje på nyere plasmaer. Risikoen er størst når skjermen er ny, typisk de føste 100 timene. Noen plasmaer er mer utsatt for innbrenning enn andre. På meg virker det som om de fleste som har rapportert om innbrenning på skjermer av nyere dato har hatt Pioneer, men det kan være tilfeldig eller rett og slett skyldes at de fleste som har plasma har Pioneer.

Likevel tror jeg ikke dette er et problem med vanlig forsiktig bruk. Dersom man likevel skulle være så uheldig å få konturene av en logo oppe i hjørnet så kan dette normalt fikses ved å la skjermen vise "snø" noen timer. Jeg tror man skal være rimelig uforsiktig for å få permanent innbrenning. Jeg har i alle fall brukt min plasma som normalt uten å ta noen spesielle hensyn, og aldri sett noen antydninger til innbrenning.

Konklusjonen er vel at dersom man ikke har en spesiell trang til å studere et fast tvbilde i timesvis med høy kontrast når skjermen er helt ny, så skulle ikke dette være noe problem.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer hadde en del innbrennings problemer da de slapp ut 436 serien. Mulig at det skyldes at de økte lysstyrken betraktlig. Med den nye nye softwaren skal det ikke være noe problem lenger, men har hørt noen få skrekk historier.

PV60 derimot virker å være immun mot innbrenning. Har hørt om folk som har hatt samme statiske bilde på natten over uten at det skapt tendenser til innbrenning. PV600 er nok ikke dårligere, så derfor vil jeg anbefale den.
    Du får PV600 til sammen prisen som Pioneer 436FDE.

Bra du har fått øynene opp for plasma. Bedre enn LCD på det meste.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan jeg se på PV600 i Bergen?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Har hatt min PV60 nu i snart 1mnd. tven har stått på hver dag fra 1530 - 2300 ikke antydning til innbrenning av tv logoer eller noe annet.Har også satt ned kontrast etc..til under 50% men blir å guffe d opp når jeg får min DVE plate.Stor fornøyd så langt :grin:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om noen som har fått den inn enda, men det er like før. Elkjøp på Nordås får to stk. som skal sendes fra Sverige 14. juli. Flere butikker som har den i bestilling nå, så hvis du orker å vente litt....
    Har selv en i bestilling.
    BMH selger 42PV600 til 24990 kr og 37PV600 22990 kr.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Get a life?

Sitat Opprinnelig postet av øivindo
    Har hatt min PV60 nu i snart 1mnd. tven har stått på hver dag fra 1530 - 2300
    Ikke for å være slem - men har du ikke noe bedre å gjøre enn å se TV 7,5 timer hver dag? :-)

Forøvrig har jeg med normal bruk siden september ikke antydning til innbrenning på min plasma.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ikke for å være slem - men har du ikke noe bedre å gjøre enn å se TV 7,5 timer hver dag? :-)

Forøvrig har jeg med normal bruk siden september ikke antydning til innbrenning på min plasma.
    Det kan jo være bedre å ha TV'n stående på enn å slå den av og på hele tiden...

Men tilbake til tråden - Er det noen her som har opplevd innbrenning på Pioneer 436?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Vi er flere i huset og så blir tven stående på for det om vi ikke ser på den :-P

åsså e det nu fotball VM

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være bedre å ha TV'n stående på enn å slå den av og på hele tiden...

Men tilbake til tråden - Er det noen her som har opplevd innbrenning på Pioneer 436?
    Jeg kjøpte Pioneer 436 FDE i februar i år og for litt over 1 1/2 mdn siden så oppdaget jeg innbrenninger flere steder, til tross for at jeg mener at jeg har kjørt på lav kontrast.
    Jeg sliter fortsatt med de samme innbrenningene i dag.
    Hvis jeg skal se fotball kamp er jeg nødt til å skifte bildemodus flere ganger i løpet av kampen for å unngå innbrenning. Fryktelig irriterende.. i går ga jeg f.. i å skifte bildemodus 2.omgang av Brasil-Kroatia og restultatet er at i dag så ser jeg fortsatt resultatet oppi venstre hjørne
    Håper å få tak i en DVD fra Pioneer som kan vaske skjermen.
    Er veldig fornøyd med skjermen, men innbrenningene ødelegger mye av gleden, selv om disse bare er synlig hvis man sitter og prøver å finne de og da kun på lyse jevne farger.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ovegeir
    Jeg kjøpte Pioneer 436 FDE i februar i år og for litt over 1 1/2 mdn siden så oppdaget jeg innbrenninger flere steder, til tross for at jeg mener at jeg har kjørt på lav kontrast.
    Jeg sliter fortsatt med de samme innbrenningene i dag.
    Hvis jeg skal se fotball kamp er jeg nødt til å skifte bildemodus flere ganger i løpet av kampen for å unngå innbrenning. Fryktelig irriterende.. i går ga jeg f.. i å skifte bildemodus 2.omgang av Brasil-Kroatia og restultatet er at i dag så ser jeg fortsatt resultatet oppi venstre hjørne
    Er veldig fornøyd med skjermen, men innbrenningene ødelegger mye av gleden, selv om disse bare er synlig hvis man sitter og prøver å finne de og da kun på lyse jevne farger.
    Det høres jo ikke bra ut, selv om denne skjermen trolig er best på bilde. Ville du kjøpt samme TV igjen? Takk for inputs!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo ikke bra ut, selv om denne skjermen trolig er best på bilde. Ville du kjøpt samme TV igjen? Takk for inputs!
    Til samme prisen som jeg betalte (28.000) er svaret nei, ikke hvis jeg måtte tatt så mye hensyn for å unngå innbrenning som jeg må i dag.
    Jeg er glad i å se fotball, og da er det fryktelig irriterende å få resultatet brent inn hver eneste kamp.
    Hvis jeg hadde fått valgt ny skjerm nå, hadde det definitivt blitt panasonic PV600, selv om Pioneer'en er kjempe fin og ser virkelig lekker ut i stua, men til syvende sist er det jo billedkvaliteten og hvordan tv'en oppfører seg ved normal tv titting som teller for meg, selv om jeg er ganske design bevisst og.
    Jeg hadde tidligere 37PV500 og ingen form for innbrenning i det hele tatt, selv om jeg ikke en gang var forsiktig med kontrast innstillingene i begynnelsen, så det er ingen tvil om at visse skjermer er mere sensitive enn andre....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til samme prisen som jeg betalte (28.000) er svaret nei, ikke hvis jeg måtte tatt så mye hensyn for å unngå innbrenning som jeg må i dag.
    Jeg er glad i å se fotball, og da er det fryktelig irriterende å få resultatet brent inn hver eneste kamp.
    Hvis jeg hadde fått valgt ny skjerm nå, hadde det definitivt blitt panasonic PV600, selv om Pioneer'en er kjempe fin og ser virkelig lekker ut i stua, men til syvende sist er det jo billedkvaliteten og hvordan tv'en oppfører seg ved normal tv titting som teller for meg, selv om jeg er ganske design bevisst og.
    Jeg hadde tidligere 37PV500 og ingen form for innbrenning i det hele tatt, selv om jeg ikke en gang var forsiktig med kontrast innstillingene i begynnelsen, så det er ingen tvil om at visse skjermer er mere sensitive enn andre....
    En annen ting, på min første plasma skjerm en Philips 37PF9965 (produsert 2004/2005) så var det en innebygd funksjon i selve panelet som gjorde så bildet ble flyttet på av seg selv ved gjevne mellomrom (dette merker man ikke) for å unngå innbrenning. Det er ganske rart at en så dyr skjerm som pioneer med så mange andre finesser ikke har en slik innebygd beskyttelse mot innbrenning, spesielt når skjermen er kjempe sensitiv for innbrenning.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting, på min første plasma skjerm en Philips 37PF9965 (produsert 2004/2005) så var det en innebygd funksjon i selve panelet som gjorde så bildet ble flyttet på av seg selv ved gjevne mellomrom (dette merker man ikke) for å unngå innbrenning. Det er ganske rart at en så dyr skjerm som pioneer med så mange andre finesser ikke har en slik innebygd beskyttelse mot innbrenning, spesielt når skjermen er kjempe sensitiv for innbrenning.
    Det var trist å høre. Må være utrolig kjipt når man har betalt så mye for en skjerm. Synes Pioneer burde ta tilbake skjermen og gi deg ny, men det er vel tvilsomt?
    Dette er en av grunnene til jeg kjøper Panasonic. PV500 hadde veldig få tilfeller med innbrenning og den nye 60/600 serien virker enda sikrere.
    Jeg synes ikke Panasonic står noe tilbake på bildekvaliteten heller i forhold til Pioneer. Pioneer bedre på noe og Panasonic bedre på andre områder. Litt smak og behag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Det var trist å høre. Må være utrolig kjipt når man har betalt så mye for en skjerm. Synes Pioneer burde ta tilbake skjermen og gi deg ny, men det er vel tvilsomt?
    Dette er en av grunnene til jeg kjøper Panasonic. PV500 hadde veldig få tilfeller med innbrenning og den nye 60/600 serien virker enda sikrere.
    Jeg synes ikke Panasonic står noe tilbake på bildekvaliteten heller i forhold til Pioneer. Pioneer bedre på noe og Panasonic bedre på andre områder. Litt smak og behag.
    Jeg har vært i dialog med Pioneer som faktisk har tilbydt seg å komme og se på skjermen, men om de er villig å gjøre noe mer enn å forsøke "å vaske bort" innbrenningene er jo spennende å se. Jeg kan leve med problemet så lenge jeg vet at problemet vil minke over tid og at jeg etter hvert blir kvitt innbrenningene jeg har nå.
    Men hvis dette aldri gir seg, da synes jeg faktisk at jeg har krav på en ny skjerm eller pengene tilbake. Greit nok at innbrenningsfaren er tilstede på de fleste skjermer, men når andre skjermer ikke er i nærheten av å ha store problemer som en del av 436 serien så er dette noe jeg mener produsenten må stå til ansvar for. Pioneer opplyser jo ikke heller ikke noe spes om verken innkjøring av skjermen annet enn den generelle opplysningen om å unngå statiske bilder, men normal tv titting er jo en helt annen sak.... hvis en tv ikke kan brukes til normal tv titting, så er den ubrukelig i mine øyne.

Newcomer gekko4u sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en samsung ppm42s3 ... det er jo egentlig en monitor som ikke har tv tuner , men jeg har jo parabol ...
    jeg har aldri merket noe til innbrenning ... har også 2 "vaskeprogram" i menyen som jeg kjører regelmessig ...

et godt tips er å bestille denne dvd'n

http://www.outpostfx.com/se/news.html

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg spør om noe som ikke er direkte on-topic, men kan innbrenning skje på LCD-TVer også? Har nylig kjøpt meg en Samsung LCD, og på første siden i brukerveiledningen står det at man ikke skal f.eks. spille i mer enn 2 timer pga fare for innbrenning.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis
    Beklager at jeg spør om noe som ikke er direkte on-topic, men kan innbrenning skje på LCD-TVer også? Har nylig kjøpt meg en Samsung LCD, og på første siden i brukerveiledningen står det at man ikke skal f.eks. spille i mer enn 2 timer pga fare for innbrenning.
    Ja, det kan forekomme. Men LCD er mye mindre utsatt for dette. Sikkert forskjell på merker her også. Ville tro at det overhodet ikke noe problem på kjente og gode merker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryktelig irriterende.. i går ga jeg f.. i å skifte bildemodus 2.omgang av Brasil-Kroatia og restultatet er at i dag så ser jeg fortsatt resultatet oppi venstre hjørne
    Opplever det etter hver eneste fotballkamp jeg, men det skal sies, at det "forsvinner" etter 10 - 15 minutter aktiv tv-titting.
    Pioneer har ingen vaskedvd. Ringer du Pioneer kommer dé til å fortelle deg at du må sette på en tv-kanal uten signal, kun støy altså, og la den stå der over helga. Da forsvinner det meste, det er min erfaring iallefall. Er det ikke borte da, kjør hele uka. En ting er sikkert, det blir ikke værre ;-)

Har hatt 4, 5 og nå 6 gen Pioneer TV og har aldri vært spesielt plaget med inbrenning. Klart jeg har hatt litt .. "innbrenning light" som etter fotballkamper og en hel dag på Discovery Channel, men dette har gått bort etter den overnevnte "aktive tv-tittingen". Kjører også xbox/ps2 & PC på skjermen i tide og utide, har ikke hatt noe problem med det heller. Det må også nevnes .. Pioneers PC-bilde knuser konkurrentene ned i støvlene ^_^

Jeg kjører forresten på Energymodus Save2. Dette skal vissnok øke levetiden på skjermen med ca 50%. Og det hindrer inbrenning ofc. Enkelte vil kanskje oppleve at bildet blir veldig mye mørkere, men i min stue er lysforholdene slik at det ikke er noe problem.

Jeg kan trygt anbefale Pioneer til alle som lurer på hvilken TV dé skal velge.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en Pana PV60 siden februar/mars - som daglig står på NRK/TV2/Disney - ikke antydning til innbrenninger.

Nå for tiden er det vel stort sett kun Pioneer som har dette problemet... "Noen" burde f.ø. tatt affære overfor Pio for å shippe skjermer som får midlertidige/varige innbrenninger på "no time"

"Dyrest & best bilde, og du har det for evig..." ;-)

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •