Innbrenning i plasma – brukererfaringer - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 138
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ovegeir
    Skjermen ble kjøpt i begynnelsen av februar.
    Jeg oppdaget i ikke disse innbrenningene før i slutten av april, så jeg vet ikke om jeg egentlig har hatt de lenger. Men jeg var forsiktig med kontrast innstillingene de første 150-200 timene.
    Jeg har kjørt snøskjerm noen netter nå uten at jeg synes at logoen blir svakere, må jeg regne med at jeg må kjøre med dette i dagesvis til og med ukesvis for å kunne merke forbedring?
    Er TV2 merket der etter noen hundre timers fornuftig contrast bruk, og flere titalls timer med "snøkjøring" natterstid, høres det mer ut som en innbrenning som det blir verre å gjøre noe med.

Hvilken av RGB fargene er det som viser innbrenningen mest?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Her er noen linker med folk som har enten fått permanent innbrenning eller retention problemer med Pioneer 436/506. Virker ut som om problemet er betydelige mindre med eiere av 506, men det kan også skyldes det er færre som har 50".
    Hvordan var dette med å skille mellom appelsiner og tomater da? Søk litt på Google og lær deg litt om temaet. Jeg skjønner at det er lett å misforstå, spesielt når du ikke eier plasma selv engang. Image retention/midlertidig innbrenning blir også kalt ghosting. Permanent innbrenning er ikke spesielt vanlig på nye skjermer.

Flott at du endelig har kommet med noen linker, men nå har jeg bladd over nesten samtlige av sidene du linker til. Og det eneste det er en blanding av folk som lurer på om image retention er vanlig, og eventuelt hva de kan gjøre med det. Når det snakkes om varig innbrenning, kommer dette gjerne slengendes fra folk med en eller annen form for Panasonic-plasma i signaturen, gjerne med et lite "Panasonic er best - fuck the rest" utsagn som bekrefter deres seriøsitet. Det var vel nettopp sånne linker jeg sa de ikke var noe vits å komme med. Som jeg sa til deg før, så kjenner jeg til avforums.com. Den ene tråden er jo faktisk utelukkende om problemene til den samme mannen i denne tråden. Du må komme med noe mer enn det for å overbevise meg....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en avstemning på et australsk forum om innbrenning av forskjellige merker.
    http://www.dtvforum.info/index.php?s...&mode=threaded

Håper vi kan få en slik avstemning på dette forumet også.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en avstemning på et australsk forum om innbrenning av forskjellige merker.
    http://www.dtvforum.info/index.php?s...&mode=threaded

Håper vi kan få en slik avstemning på dette forumet også.
    Hva mener du man skal kunne lese ut av en slik avstemmning om en hel produsent? Lag heller en egen tråd dersom du er nysjerrig, der folk forklarer hva som skjedde når de ødela deres plasma for evig og alltid, og hvilken plasma det er snakk om. Da slipper du skjulte avstemmninger, der du ikke engang aner om folk har skjermen, eller om det snakkes om redention eller fast innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er TV2 merket der etter noen hundre timers fornuftig contrast bruk, og flere titalls timer med "snøkjøring" natterstid, høres det mer ut som en innbrenning som det blir verre å gjøre noe med.

Hvilken av RGB fargene er det som viser innbrenningen mest?
    Det er kun synlig på lyse/sterke farger, som hvitt, men spesielt grønt og gult.
    Betyr dette at det er noe jeg ikke blir kvitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Pioneer VS Panasonic

Kan bekrefte av egne erfaringer at Pioneer har et innbrenningsproblem kontra Panasonic. Dette er synd. Det er ellers meget bilder på disse skjermene. Det er riktignok ingen produsenter pr idag som leverer bedre og sikrere skjermer enn Panasonic ( personlig mening selvfølgelig ). Har selv en Panasonic TH-42PW6 og denne blir stående helt til Panasonic slipper sine PW modeller med 1920x1080 oppløsning. De beste bildene jeg ha sett pr dags dato er fortsatt min egen skjerm med en DVDO iScan HD som prosessor og det er etter snart 3 år i bruk. Slå den!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva mener du man skal kunne lese ut av en slik avstemmning om en hel produsent? Lag heller en egen tråd dersom du er nysjerrig, der folk forklarer hva som skjedde når de ødela deres plasma for evig og alltid, og hvilken plasma det er snakk om. Da slipper du skjulte avstemmninger, der du ikke engang aner om folk har skjermen, eller om det snakkes om redention eller fast innbrenning.
    Legger ut linken så folk kan lese og komme med egen oppfatning. Ville tro at en slik avstemning er interessant for flere. Diskusjonen med deg har jeg avsluttet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun synlig på lyse/sterke farger, som hvitt, men spesielt grønt og gult.
    Betyr dette at det er noe jeg ikke blir kvitt?
    Det er vanskekig å si noe sikkert om det, men regner med at den karen fra Pioneer som faktisk har sett problemet har litt rett i at problemet kan gjøres mindre synlig ved å kjøre resten av fosforet på skjermen litt lenger.

Slik jeg ser det og ut i fra beskrivelsen din av det med sterke farger osv så høres det ut som en typisk svak men permanent innbrenning, så er vel eneste måte å klare og ta igjen forspranget til slitasjen i innbrenningen , er å gjøre noe aktivt slik at dette feltet nesten ikke brukes til resten av skjermen er på samme slitasje nivå, dette lar seg vel kun gjøre i teorien, og vil være meget vanskelig å gjennomføre i praksis, både med det å treffe riktig så man ikke bare gjør problemet større, og fordi man gjerne må slite de forskjellige RGB fosfor fargene forskjellig .

Du angir at du har kjørt skjemen med lav contrast. Hvordan er det med fargetemperatur instillingen, en fargetemp over 6500K vil ofte få det blå fosforet til å jobbe mer og bli raskere slitt,

Lurer ellers på en liten ting til slutt,
    hvordan er det ellers med TV2 eller andre tv sendinger, ligger logoen på samme plassen som før? Gjer den/de det, vil det bare gjøre innbrennings problemet gradvis større, og da vil det aldri nytte med "snøkjøring" om natten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN:

har ikke noen planer om og lete fram innleggene med folk som har innbrente pioneer skjermer. Kanskje det også bør gå opp et lys for deg også. som du ser er det ikke bare jeg som sier at jeg sitter igjenn med dette inntrykket!

Jeg hadde som sagt tidligere en pioneer 42 RXE.

Når det gjelder elkjøp, fikk jeg bekjeden om at pioneer hadde et problem med dette da jeg klaget på min skjerm. Dette var hoss elkjøp tiller i trondheim.
    det var på grunn av at dette var en svakhet hoss pioneer at jeg over hode fikk retunert min skjerm. sier jo en hel del om problemet når et firma som selger produktet faktisk innrømmer problemer med det.

men som vanlig holder vel ikke dette for deg heller håkonN. jeg har jo ikke stemme, eller videoopptak av samtalen...

Skjønner foresten ikke hvorfor du er på dette forumet i det hele tatt når du mener at man ikke kan stole på det folk sier før man blir kjent med dem her inne. da foreslør jeg heller at du diskutere tv med moren din som du sikkert kjenner godt :smile:

Dette forumet er for og legge ut sine erfaringer og det er vel derfor lite trulig at de fleste bare skriver svada. hva skulle man egentlig oppnå med dette..??

synes det er på tide at du er noe mere saklig neste gang før du plomper ut med enda flere håpløse utalelser!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut linken så folk kan lese og komme med egen oppfatning. Ville tro at en slik avstemning er interessant for flere. Diskusjonen med deg har jeg avsluttet.
    Det var jo jeg som etterspurte linker på hvor alle disse problemene med fast innbrenning skjermer var, og til slutt sa du at du skulle finne de.

Når du da kommer med masse linker som omhandler redention/ghosting, så er et "svar på tiltale" på sin plass. Det er greit, slik at ingen misforstår slik du tydligvis har gjort...

Redention/ghosting ser forøvrig ut til å være et større problem på Pioneer enn Panasonic.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du angir at du har kjørt skjemen med lav contrast. Hvordan er det med fargetemperatur instillingen, en fargetemp over 6500K vil ofte få det blå fosforet til å jobbe mer og bli raskere slitt, .
    Jeg kjører på fargetemp "medium" innstilling.
    Hva dette tilsvarer i verdi, får jeg håpe du vet

Lurer ellers på en liten ting til slutt,
    hvordan er det ellers med TV2 eller andre tv sendinger, ligger logoen på samme plassen som før? Gjer den/de det, vil det bare gjøre innbrennings problemet gradvis større, og da vil det aldri nytte med "snøkjøring" om natten.
    Vet ikke om jeg helt skjønte det spm'et, mener du de andre innbrente logoene? Jeg har jo også TV Norge logoen + den vanlige TV 2 logoen.
    Når det gjelder den store TV2 logoen nede i venstre hjørne, så flytter jeg alltid over til 4:3 modus når jeg ser programmer som viser denne slik at den ikke skal slite på det innbrendte området.
    Kjørte snø i natt og, med full kontrast og lys styrke, ingen forskjell (tester resultatet med et grønt sterkt bilde, og logoen er ikke blitt merkbart svakere)
    Begynner å tenke på om det er noe vits å fortsette å kjøre mer snø, da sliter jeg vel hele skjermen unødvendig eller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av berg
    HåkonN: har ikke noen planer om og lete fram innleggene med folk som har innbrente pioneer skjermer. Kanskje det også bør gå opp et lys for deg også. som du ser er det ikke bare jeg som sier at jeg sitter igjenn med dette inntrykket!
    Nei vi har jo også Bomholt, og han har en Radionette TV som erfaringsgrunnlag.... Så har vi en masse linker som omhandler retention/ghosting.
    Jeg hadde som sagt tidligere en pioneer 42 RXE.
    Den har ikke Pioneer panel (NEC), og er en budsjettmodell. Det er selvfølgelig synd at Pioneer velger å bruke dårlige panel i skjermene sine, om så er tilfellet.

Den kan dog ikke sammenlignes med de andre skjermene fra Pioneer, som bruker Pioneers eget panel. Du må gjerne sette Pioneer`en i en egen bås, og kalle det "dritt" og ikke anbefale det til andre, men du bør kanskje ha eid en skjerm som er 100% Pioneer før du uttaler deg "alle" problemene Pioneer sliter med....

Jeg tror forøvrig ikke at du finner så mye fornuftig om denne på nettet, da den er svært lite utbredt, og godt er det. Pioneer får holde seg til det de klarer best, og det er tydligvis ikke budsjettmodeller.
    Når det gjelder elkjøp, fikk jeg bekjeden om at pioneer hadde et problem med dette da jeg klaget på min skjerm. Dette var hoss elkjøp tiller i trondheim. det var på grunn av at dette var en svakhet hoss pioneer at jeg over hode fikk retunert min skjerm. sier jo en hel del om problemet når et firma som selger produktet faktisk innrømmer problemer med det.

men som vanlig holder vel ikke dette for deg heller håkonN. jeg har jo ikke stemme, eller videoopptak av samtalen....
    Trenger ikke noe video-opptak av dette, det er tydlig at 42RXE sliter med innbrenning siden de gladlig tok den i retur. Men når du sier at "elkjøp erkjenner innbrenningsproblemer på Pioneer skjermer, punktum", så skjønner du vel at det er en "svak" overdrivelse av at en ansatt på elkjøpt tiller, tok en 42rxe i retur og bekreftet at disse hadde et problem?
    Skjønner foresten ikke hvorfor du er på dette forumet i det hele tatt når du mener at man ikke kan stole på det folk sier før man blir kjent med dem her inne. da foreslør jeg heller at du diskutere tv med moren din som du sikkert kjenner godt :smile: .
    Hehe, du er en liten morroklump du... Det er fint at du "forslør" at jeg diskuterer med moren min, men hun kan like lite om Pioneer som deg, så det blir en laber diskusjon er jeg redd...
    Dette forumet er for og legge ut sine erfaringer og det er vel derfor lite trulig at de fleste bare skriver svada. hva skulle man egentlig oppnå med dette..??.
    Tja.... hva skulle folk oppnå med å snakke bullshit på forum? Sette seg selv i et bedre lys? Beskytte sine egne investeringer? Lysten til å diskutere/kverrulere? Hva den nøyaktige grunnen er vet ikke jeg, men jeg har lært meg såpass at mye av det som skrives rundt på forum må man ikke stole blindt på.
    synes det er på tide at du er noe mere saklig neste gang før du plomper ut med enda flere håpløse utalelser!
    Usaklig blir som å gå inn på et bilforum og hyle ut at Mercedes er "dritt" fordi man hadde en A-klasse som veltet en gang. Kjenner du deg igjen?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN:
    Du er vel en kar som liker å ha siste ord i alt?
    Høres ut som d...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører på fargetemp "medium" innstilling.
    Hva dette tilsvarer i verdi, får jeg håpe du vet
    Er ikke sikker på dette, men tror pioneer vanligvis oppererer med disse definisjonene for fargetemp.:

High ~10500K
    Mid-High ~ 9500K
    Mid ~ 8500K
    Mid-Low ~ 6500K
    Low ~ 5500K

Forskjellene som skjermen "merker" med de forskjellige fargetemperaturene er at de tre primær fargene Rødt, Grønnt og Blått kjøres med forskjellige styrker i forhold til hverandre. På en helt ny og nærmes uinnkjørt plasma vil forskjllige slitasje bli synlig ganske raskt, og generellt vil man f.eks lettere få innbrenninger i blått hvis man kjører "High" 10500K fargetemp på statisk hvit tekst, og i tilegg setter opp høye kontrast verdier. Hvis/når det blåe fosforet har fått ujevne slitasje mærker, vil de bli mest synlige hvis man fortsetter å kjøre på samme høye farge temp, og det var litt i den forbindelse jeg lurte litt på hva slags fargetemp du benyttet og for hvilket fosfor farge som har fått mest slitasje av TV2 logoen.

Middels burde forspvidt gå greit, eller kankje Mid-Low. Slike fabrikk pre justert farge temp med K verdier vil skjeldent stemme i praksis hvis man hadde fått målt dette med farge calibrerings utstyr, pga kilde og andre forhold for skjermen. 6500K også kallt D65 er vel den fargetemp verdien man ønsker å bruke på film materiale.

Vet ikke om jeg helt skjønte det spm'et, mener du de andre innbrente logoene? Jeg har jo også TV Norge logoen + den vanlige TV 2 logoen.
    Når det gjelder den store TV2 logoen nede i venstre hjørne, så flytter jeg alltid over til 4:3 modus når jeg ser programmer som viser denne slik at den ikke skal slite på det innbrendte området.
    Kjørte snø i natt og, med full kontrast og lys styrke, ingen forskjell (tester resultatet med et grønt sterkt bilde, og logoen er ikke blitt merkbart svakere)
    Begynner å tenke på om det er noe vits å fortsette å kjøre mer snø, da sliter jeg vel hele skjermen unødvendig eller?
    Jeg skrev nokk litt klossete ja, men du svarte på det jeg lurte på med hvordan du nå har får plassert TV 2 logoen.

Tror ikke det er noe stort poeng i å bruke opp godt fosfor med "snøkjøring" videre, hvis det ikke har hjulpet noe til nå. Det høres på beskrivelsen og på time bruken av skjermen at den tidsmessig er kommet langt forbi den første innkjørings perioden da forandringene skjer raskt, så man kan med snøkjøring innhente eventuelle statiske avtrykk som bare er noen få timers forsprang på resten. og eventuelle få visket ut midlertidige retention avtrykk.

Det virke som om ikke du er alene med disse problemene på selv nye Pioneer plasma modeller (selv om noen kankje kan skape det intrykket her i denne tråden ;-) ), og det ser for meg ut som at Pioneer er klar over at plasma panelene deres er meget følsomme også, ellers så hadde de ikke trengt å lage fullt av software rutiner som forskyver bilde litt fra gang til gang når man slår på skjermen når man bruker 4:3 formatet osv.

Synes også det er meget lurt å lese brukermannualen når man kjøper elektronikk i disse pris og kvalitets klasser, slik at man kan få med seg hvordan man skal ta i bruk skjermen først egang, og hva man børr unngå å gjøre og ting man børr passe på ved bruk osv.

Det er vel forsåvidt ikke så lett å unngå unbrenning av lyse logoer på enkelte TV kanaler har skjerm teknologien lett for å få slike avtrykk. Dette fordi logoene som regel blir plassert på det samme stedet hver gang man ser på kanalen, dermed får man over tid en ujevn slitasje, uavhengig av at man er innom andre kanaler, bare summen av antall timer med sammen plassering av logoen vil være det avgjørende. Det er litt det jeg mener med at slike innbrenninger kan komme snikende.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg kjøpte meg en 436 FDE i februar og har vært storfornøyd med bilde(har analogt kabeltv og ser dvd), men her om dagen ble jeg skuffet. Oppe i høyre hjørne vises logoen til TV3 og ztv, men kun på lys bakgrunn Har hatt tven på inatt med snø men det er ikke blitt borte. Tven er mye i bruk og den står sjelden på samme kanal lenge.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arcam
    Hei! Jeg kjøpte meg en 436 FDE i februar og har vært storfornøyd med bilde(har analogt kabeltv og ser dvd), men her om dagen ble jeg skuffet. Oppe i høyre hjørne vises logoen til TV3 og ztv, men kun på lys bakgrunn Har hatt tven på inatt med snø men det er ikke blitt borte. Tven er mye i bruk og den står sjelden på samme kanal lenge.
    Nå må du kommer å ta Pioneer i forsvar HåkonN

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du kommer å ta Pioneer i forsvar HåkonN
    Jeg ser ingen grunn til å "kommer" å ta Pioneer i forsvar. Jeg står fortsatt på det jeg har sagt tidligere. Og det er basert på egen erfaring (ikke en Radionette CRT TV), samt lesererfaringer på 3-4 utenlanske forum.

Er det så veldig viktig for deg om Pioneer har "store" innbrenningsproblemer?

Skjønner at du har kjøpt deg Panasonic, og du syntes det er flott. Gardemoen flyplass byttet ut alle sine Panasonic skjermer da de var totalødelagt av innbrenning. Gjett en gang hvilket merke de har byttet til..... Smatt litt på den mens du venter på din Panasonic PV600....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gardemoen flyplass byttet ut alle sine Panasonic skjermer da de var totalødelagt av innbrenning. Gjett en gang hvilket merke de har byttet til..... Smatt litt på den mens du venter på din Panasonic PV600....
    Ja da blir det jo spennende å følge med hvordan det går med Pioneer skjermene på Gardemoen, vet du om det er foretatt inbrennings testing før de valgte disse skjermene, eller er det som vanlig ellers, en litt ivrig pioneer selger som vil selge mest mulig og neglisjerer slike "ikke eksisterende" innbrennings problemer.

Synes forøvrig det er litt rart å gå for plasma på slike steder, og ikke velge LCD i stedet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen grunne til å "kommer" å ta Pioneer i forsvar. Jeg står fortsatt på det jeg har sagt tidligere. Og det er basert på egen erfaring (ikke en Radionette CRT TV), samt lesererfaringer på 3-4 utenlanske forum.

Er det så veldig viktig for deg om Pioneer har "store" innbrenningsproblemer?

Skjønner at du har kjøpt deg Panasonic, og du syntes det er flott. Gardemoen flyplass byttet ut alle sine Panasonic skjermer da de var totalødelagt av innbrenning. Gjett en gang hvilket merke de har byttet til..... Smatt litt på den mens du venter på din Panasonic PV600....
    Har litt mer erfaring enn en Radionette CRT ;-)

Nei, det er ikke viktig om Pioneer har inbrenningsproblemer. Klarte bare ikke å dy meg.

Føler meg veldig trygg med Panasonic, men man skal aldri si aldri.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •