Innbrenning i plasma – brukererfaringer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 138
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Foreslår at vi setter opp en avstemning; Har du hatt problemer med innbrenning på din TV? Alternativer blir gjerne Ja, Pioneer - Ja, Panasonic osv. og Nei, Pioneer - Nei, Panasonic osv.

Jeg tror du vil erfare at faktisk brukererfaring rundt innbrenning tilsier at problemet er minimalt, spesielt her inne. Når det gjelder feil på TVer som har kommet inn på Elkjøp tror jeg det kan være en rekke faktorer som gjør at Pioneer dukker opp som et av merkene de sier sliter spesielt. For det første er gjerne kjøpere av Pioneer veldig opptatt av kvaliteten, og studerer gjerne bildet litt nøyere enn kjøpere av mer ukjente, rimeligere merker. Videre er det nok typisk en lite teknisk familiefar som lar spill og andre statiske kilder gå i dagesvis og ukesvis som opplever denne type problemer...

Jeg både spiller PC og konsoll på min 506XDE og har så langt ikke fått noen tegn til fast innbrenning. Midlertidig innbrenning ser jeg imidlertid hele tiden, så jeg må nok innrømme at jeg irriterer meg aldri så mye over dette til tider... Uansett er det jo de faste innbrenningene som virkelig skaper problemer for folk, og det skal altså en del til før dette skjer.

Når det er sagt blir det nok en 1080p SED-TV på meg så snart denne er klar for salg, men pr. dato gir etter mitt syn Pioneers plasmaer utvilsomt markedets beste totalpakke på bilde, design, prosessering, brukervennlighet og software.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alle skjermer som produserer og tegner bilde med bruk av fosfor på en slik måte som plasma og CRT gjør, vil ha en innbrennings og slitasje problem, det er bare et tidspørsmål, som igjen er avhengig av egenskapene til fosfor, oppbyggning av skjermen hvor hardt fosfor belegget belastes med innstillt contrast, og om det egentlig blir et problem avhenger hvor mange år man skal ha skjermen, og hvor nøye man tar slike eventuelle bildefeil.

Det hadde vel ikke lovet godt for en plasma skjerm hvis man tydelig ser innbrenninger etter 6-8 timers bruk på en kanal med hvitt logo, tro du må velge en litt annen inbrennings følsomhets test HåkonN. ;-)

Problemet med innbrenninger kontra minne effekter som retention osv, er at når innbrenningene først har blitt synlige, så vil de fortsette å være der.

Bruker man skjermen slik at man etter et års bruk har vekselvis har sett på Discovery med sitt hvite logo i en god del hundre timer med en litt høy kontrast instilling , da kan man begynne å se eller lete etter innbrenndte slitasje merker, og man kan være så "heldig" at man finner noe også.

Felles for mange bildeskavanker er, når man vet hva man ser etter og hvordan fenomenet ser ut, er det mye lettere å legge merke til det.
    Mange snakker om retension i samme åndedrag som inbrenning, men retenstion er vel mest synlig på en skjerm som er slått av, ettersom det har med hvordan plasma cellen ser ut når den nylig har blitt brukt til å avgi lys og når den ikke har jobbet moe serlig på en stund.

Vet ikke om det er så lurt å angi hvordan man egentlig ser tidlige spor av innbrenninger, men i hovedsak går det ut på at nytt og ubrukt fosfor og plasma celle vil avgi en høyere lysstyrke enn et mer slitt fosfor og plasma celle som har produsert og avgitt mere lys. De tre plasma primær fargene Rødt Grønnt og blått har ofte forskjellige slitasje egenskaper, og må ofte belastes litt forskjellig ved drift for å oppnå den fargebalangsen man ønsker på slike skjermer, følgelig så skal man se etter tidlige innbrenninger er det "lurt" å sjekke hver av disse primær fargene sepparat med å f.eks sette på et jevnt blått, grønnt eller i og for seg et helt hvitt bilde, og ikks se om man ser litt forskjellige avtrykk på skjermen.
    Slike inbrenninger vil også gjerne påvirke hvordan fosfor flaten ser ut i avslått tilstand, men det skal ofte mer inbrenning til for at dette skal bli godt synlig, og det er vel også med skjermen i drift at man ønsker best mulig bilde.

Innbrenninger kommer som regel snikende, og når de først er kommet, så er de kommet for å bli, både fordi man jo må slite skjermen like lenge med et neggativt bilde for å kunne slite resten av skjermen like mye, noe som vel skjeldent er aktuellt i praksis, og fordi når man først har sett at det er en feil, legger man fortere merke til det, når man vet det er der....

Synes ellers at det et større ujevnt slitasje problem enn logo innbrenninger, er hvis man bruker skjermen med mye kildemateriale som har et annet høyde bredde forhold en skjermens egen og f.eks kjører med sort stripe på begge sider av bilde et 4:3 bilde på en 16:9 skjrem.
    Det er ikke uten grunn at mange plasma skjermer velger en gjennomsnittelig verdi med grått i stedet for sort når man skal maskere bilde, for å slite disse ubrukte områdene mer likt det aktive bildefeltet så man slipper å se lysstyrke forskjeller senere. Ser man mye 2.35:1 film på en plasma med sorte maskeringer, vil det gjøre samme nytten.....;-)

Edit: ble litt i tvil, heter det redention eller retension :?:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av berg
    Selvfølgelig finnes det eksempler av alle modeller med innbrenning. Men det er vel ikke bare tillfeldigheter at det er pioneer som går igjenn når det er snakk om innbrenning på dette forumet.
    Kan du komme med noen linker til alle disse innleggene på dette forumet som beskriver innbrenning på 436/506 som et stort problem, eller bare fabler du?
    Desutten sier det vel litt når elkjøp innrømmer at pioneer har et problem med dette. De har vel en ganske grei bakgrunn til og si dette også da de selger endel skjermer i løpet av 1 år.
    Sist jeg var på en av de største butikkene til elkjøp, hadde det stått en HP mediacenter på en 506XDE i en uke uten innbrenning (redention, ikke innbrenning). Hvor har du lest/hørt at Elkjøp ikke anbefaler sine egne skjermer? Når du kommer med slike vågale uttalelser må du vise til kilde.
    Har ingen problemer med og forstå at dette sikkert ikke gjelder de fleste skjermen hoss pioneer, men det kan vel være heller liten tvil om at dette er en mere utsatt problem hoss pioneer enn hoss andre skjermer.
    Hvorfor er det liten tvil om det? Er det noe du tror eller vet? Innbrenninger er noe alle produsenter slet med på de første generasjonene av plasma-panel.
    Dette med innbrenningen er jo tross alt et av de aller største problemene med plasma teknologien og da er det helt elendig av pioneer. at pioneer er det merket i markede som sist klarer og løse problemene med innbrenning er for meg ganske merkelig. skjermen deres koster vel i gjennomsnitt endel mere enn hoss konkurentene! Direkte svakt spørr du meg...
    Innbrenning var et av de største problemene med plasma, men det har kraftig forbedret seg de siste årene. Det er vel forøvrig liten vits i å "spørr" deg, når du tydlig ikke klarer å støtte dine kommentarer med konkrete fakta/kilder/linker.
    Så nok en gang vil jeg sterkt annbefale og styre unna pioneer, med mindre du er veldig glad i logoer..
    Jeg venter fortsatt i spenning på hvilken Pioneer modell du hadde....

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er god ide Lygren med en slik avstemning. Den burde kanskje også skille mellom permanent og midlertidig innbrenning. Mange som rapporterer om midlertidig innbrenning på Pioneer 436/506, men som ikke har fårr permanent innbrenning. (HåkonN:Gidder ikke å finne lenkene nå, men du lese på avforums.com)
    Kan man ikke f.eks se en fotball kamp uten at man får midlertidig innbrenning, synes jeg det er for dårlig. Tror jeg hadde irritert meg stort over det.
    Får jeg innbrenning nå på min kommende PV600, blir det litt flaut...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man ofte tydelig slike retension minne effekter hver gang man ser på de programmene man pleier å se på skjermen, da kan vel det langt på vei oppleves like ødeleggende for bildeopplevelsen som permanente innbrenninger, selv om det lar seg gjøre å fjerne slike minne effekter med å kjøre bilder som får cellene til å oppdattere seg og "glemme".

edit: Hadde Plasma produsenten kunne angitt en brennetid ved en viss lystyrke før panelet var nede i f.eks 50%, da kunne man fått en liten indikasjon på hvor følsom skjermen er for inbrenning.

Man leser vel om slike litt teoretiske brenntider på 30000 timer osv (tilsvarer ca 5t daglig i 16 år), så da er det vel bare å begynne å regne ....;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Alle skjermer som produserer og tegner bilde med bruk av fosfor på en slik måte som plasma og CRT gjør, vil ha en innbrennings og slitasje problem, det er bare et tidspørsmål, som igjen er avhengig av egenskapene til fosfor, oppbyggning av skjermen hvor hardt fosfor belegget belastes med innstillt contrast, og om det egentlig blir et problem avhenger hvor mange år man skal ha skjermen, og hvor nøye man tar slike eventuelle bildefeil.
    Hehe, Ask4me2, den ubestridte kongen av lange innlegg. LCD er også utsatt for innbrenning, i likhet med Plasma og CRT.
    Det hadde vel ikke lovet godt for en plasma skjerm hvis man tydelig ser innbrenninger etter 6-8 timers bruk på en kanal med hvitt logo, tro du må velge en litt annen inbrennings følsomhets test HåkonN. ;-)
    Hvem kanal har hvit logo? Discovery (som jeg var så dum å bruke som eksempel) er vel også blå og svart? Windowsbilde i en hel natt, er det godt nok? De tidlige skjermene som slet endel med fast innbrenning, fikk problemer allerede etter kort tid. Folk skifter kanal og bilde ofte, så å sette på et fast bilde i flere uker har ingenting for seg.

Bruker man skjermen slik at man etter et års bruk har vekselvis har sett på Discovery med sitt hvite logo i en god del hundre timer med en litt høy kontrast instilling , da kan man begynne å se eller lete etter innbrenndte slitasje merker, og man kan være så "heldig" at man finner noe også.
    Ser man vekselvis på en kanal, er det en viss fare for at man ser vekselvis på en annen kanal også, og faren for langtids-innbrenning (ujevnt slitasje over svært lang tid) er minimal, spesielt ikke med dagens flatskjermer som ofte har teknikk nettopp for å forhindre problemer med innbrenning av logoer.
    Innbrenninger kommer som regel snikende, og når de først er kommet, så er de kommet for å bli, både fordi man jo må slite skjermen like lenge med et neggativt bilde for å kunne slite resten av skjermen like mye, noe som vel skjeldent er aktuellt i praksis, og fordi når man først har sett at det er en feil, legger man fortere merke til det, når man vet det er der....
    Innbrenning kom ikke snikende på de første generasjoner plasma, de kom fort ved feil bruk. Det er også viktig å bruke sunn fornuft de første 200 timene, da fosforet slites mest.
    Synes ellers at det et større ujevnt slitasje problem enn logo innbrenninger, er hvis man bruker skjermen med mye kildemateriale som har et annet høyde bredde forhold en skjermens egen og f.eks kjører med sort stripe på begge sider av bilde et 4:3 bilde på en 16:9 skjrem.
    Det er ikke uten grunn at mange plasma skjermer velger en gjennomsnittelig verdi med grått i stedet for sort når man skal maskere bilde, for å slite disse ubrukte områdene mer likt det aktive bildefeltet så man slipper å se lysstyrke forskjeller senere. Ser man mye 2.35:1 film på en plasma med sorte maskeringer, vil det gjøre samme nytten.....;-)
    Du har helt rett, men problemet er kraftig opp-hypet på siste generasjons skjermer. Jeg ser ofte på film i letterbox, men etter 8 måneders bruk er det verken ujevn slitasje eller tegn til logoer ved bruk av kalibrerings-DVD.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Synes det er god ide Lygren med en slik avstemning. Den burde kanskje også skille mellom permanent og midlertidig innbrenning. Mange som rapporterer om midlertidig innbrenning på Pioneer 436/506, men som ikke har fårr permanent innbrenning.
    Jeg ser ingen poeng i en slik avstemning når man har folk som stemmer basert på hva de tror/rykter eller etter å ha lest innlegg fra andre folk som også tror. Du, inkludert andre i denne tråden, ville nok ha stemt at Pioneer har problemer med innbrenning, uten engang å eie en Pioneer. I tillegg kan man ikke si en produsent har problemer, man må gå ned på den bestemte modell, da gamle modeller ikke er representativt for brukererfaringer som skal være til hjelp for de som skal handle skjerm i dag. Da er det bedre å lage en tråd der folk kommer med sine erfaringer på innbrenning generelt på plasma, så kan folk forklare i hvilken forbindelse de har sett eller "hørt" om innbrenning, samt få avdekket hvilken modell det gjelder.
    (HåkonN:Gidder ikke å finne lenkene nå, men du lese på avforums.com)
    Avforums.com er jeg fast bruker av, så jeg kjenner godt til hva som blir skrevet der...
    Kan man ikke f.eks se en fotball kamp uten at man får midlertidig innbrenning, synes jeg det er for dårlig. Tror jeg hadde irritert meg stort over det. Får jeg innbrenning nå på min kommende PV600, blir det litt flaut...
    Redention forekommer på alle plasma. Det er dog ikke spesielt sjenerende IMO. På min kommer det etter lang tid på en kanal, et meget svakt merke etter logo. Gjester har ikke lagt merke til det før jeg har spesifikt påpekt det. Det er altså snakk om meget svake forandringer i fargebalansen der logoen har vært, og det forsvinner etter få minutter. Jeg er meget kresen på slike ting, og hadde det vært et stort problem, hadde jeg sendt skjermen i retur straks. Litt redention må du regne med på din PV600, men innbrenning tviler jeg sterkt på at du klarer å få til ved normalt bruk. Gratulerer med flott skjerm forresten...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du, inkludert andre i denne tråden, ville nok ha stemt at Pioneer har problemer med innbrenning, uten engang å eie en Pioneer. Avforums.com er jeg fast bruker av, så jeg kjenner godt til hva som blir skrevet der...
    Nei, det ville jeg ikke ha gjort. Da faller jo hele poenget med en slik avstemning bort. Jeg er interessert i å få fram fakta på bordet. Og ingenting er bedre enn om at det problemet med innbrenning på 436/506 er lite utbredt, men jeg er ikke overbevist om det ennå.
    Er du fast bruker av Avforums.com, så har vel lest det samme som meg. Ser ut som jeg må leite frem noen lenker her.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Ask4me2, den ubestridte kongen av lange innlegg. LCD er også utsatt for innbrenning, i likhet med Plasma og CRT.
    Blir kanskje litt lange innlegg til tider ja ops:

LCD i flatskjermer har vel ikke egentlig et inbrennings problem, selv om det for LCD projektorer mer kan minne om det, men der kjører man en meget kraftig lyskilde gjennom noen mikroskopiske paneler, så det blir litt anderledes. Synes LCD oftere sliter med at lysstyrken og sortnivået blir ujevnt etter en tid, men det er vel ikke så avhengig av hva slags bilde man viser. Det er vel skjeldent det vises kildemateriale som gradvis blir blir mer lyssterk ut i hjørnene, for å si det sånn ;-)

Hvem kanal har hvit logo? Discovery (som jeg var så dum å bruke som eksempel) er vel også blå og svart? Windowsbilde i en hel natt, er det godt nok? De tidlige skjermene som slet endel med fast innbrenning, fikk problemer allerede etter kort tid. Folk skifter kanal og bilde ofte, så å sette på et fast bilde i flere uker har ingenting for seg..
    Mente å huske at det var noe hvit tekst på diskovery logoen, men mulig jeg tar feil.
    Kluet med inbrenning, er ikke værre enn at man kan tenke seg at hver fosfor celle har sin lysmengde den kan gi i løpet av sin levetid. Derfor blir ikke slike over natten inbrennings-tester så veldig mye å gå etter. Det vil være en meget svak inbrenning som ikke blir synlig før man gjentar det med det samme bilde lenge nokk.
    Ser man vekselvis på en kanal, er det en viss fare for at man ser vekselvis på en annen kanal også, og faren for langtids-innbrenning (ujevnt slitasje over svært lang tid) er minimal, spesielt ikke med dagens flatskjermer som ofte har teknikk nettopp for å forhindre problemer med innbrenning av logoer.
    Innbrenning kom ikke snikende på de første generasjoner plasma, de kom fort ved feil bruk. Det er også viktig å bruke sunn fornuft de første 200 timene, da fosforet slites mest.
    Problemet er at selv med vekselvis kanal bytte, vil en tv stasjon som bruker et statisk høy lystyrke logo plassert til å belaste de samme plasma cellene slite disse mer enn resten av bildeflaten, og det er summen av all denne ujevne belastningen som fører til eventuelle synlige inbrenninger. De første 100-200 timene kondisjoneres plasma cellene, der løse partikler brennes vekk og overflaten jevner seg ut. Man får helt klart en større forandring i lysreduksjon og fargebalangse osv helt i starten, og statiske bilder vil letter bli synlig som inbrenninger i denne perioden.
    Mulig de har bygd inn forskjelige teknikker for å redusere innbrennings problematikken noe, vet ikke helt hva slags teknologi du sikter til, annet enn at kankje selve plasma cellene er blitt mer robuste og slitesterke enn de var i begynnelsen. Temperaturen på fosforet ved belastning har vel også noe å si.
    Teknologier som f.eks var vanlig på CRT projektorer som orbiting, dvs at man flyttet meget seint bildet for å fordele ujevne belastningen utover større fosfor areal, er vel ikke så egnet på bilder der man ikke vil ha for stor overscan osv.

Du har helt rett, men problemet er kraftig opp-hypet på siste generasjons skjermer. Jeg ser ofte på film i letterbox, men etter 8 måneders bruk er det verken ujevn slitasje eller tegn til logoer ved bruk av kalibrerings-DVD.
    Inbrenning på plasma var nokk som du sier et større problem tidligere, og muligens litt vel hypet opp som et problem fremdeles, men det er etter min mening greit å vite om problemet, og bruke skjermen på en slik måte at man ikke går inn for å lage ujevnheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde faktisk en representant fra Pioneer på besøk i går for å vurdere innbrenningen på min skjerm. Jeg har hatt den f.. TV2 logoen nede i venstre hjørne i over 2 mnd nå uten at jeg synes den har blitt svakere.
    Pioneer fyren mente at min innbrenning ikke var i kategorien "permanent innbrenning", han kalte det mer for en "logo skygge" som han mente ville gradvis forsvinne. Spm er da hvor lang tid dette skal ta?
    Ble anbefalt å kjøre snøskjerm for å fremskynde denne prosessen.
    Men hjelper det egentlig med snøskjerm når det ene området er mere slitt en resten av skjermen?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det ville jeg ikke ha gjort. Da faller jo hele poenget med en slik avstemning bort. Jeg er interessert i å få fram fakta på bordet. Og ingenting er bedre enn om at det problemet med innbrenning på 436/506 er lite utbredt, men jeg er ikke overbevist om det ennå.
    Er du fast bruker av Avforums.com, så har vel lest det samme som meg. Ser ut som jeg må leite frem noen lenker her.
    Jeg har lest det samme som deg. Nå har det seg slik at jeg har en Pioneer skjerm selv, og jeg ser ingen grunn til å lyve eller prøve å innbille meg selv at skjermen har mindre problemer enn den faktisk har, om så er tilfelle.

Men jeg har null problemer med innbrenning, etter snart 1 års alt-mulig-bruk uten å ta hensyn til mulig innbrenning i det hele tatt. Hvorfor skal jeg akseptere utsagn av folk som ikke engang har Pioneer, om at denne skjermen sliter spesielt og ikke kan anbefales?

Derfor etterspør jeg litt mer konkret fakta, en bare rykter, antagelser og innlegg fra unøytrale personer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ovegeir
    Jeg hadde faktisk en representant fra Pioneer på besøk i går for å vurdere innbrenningen på min skjerm. Jeg har hatt den f.. TV2 logoen nede i venstre hjørne i over 2 mnd nå uten at jeg synes den har blitt svakere.
    Pioneer fyren mente at min innbrenning ikke var i kategorien "permanent innbrenning", han kalte det mer for en "logo skygge" som han mente ville gradvis forsvinne. Spm er da hvor lang tid dette skal ta?
    Ble anbefalt å kjøre snøskjerm for å fremskynde denne prosessen.
    Men hjelper det egentlig med snøskjerm når det ene området er mere slitt en resten av skjermen?
    Går ut i fra at denne skjermen er ganske ny. Den største forandringen av lysstyrke vil skje i den første tids perioden fra 0-100-200timer , og derfor vil eventuelle logo "skygger" som vel er et lite prosentmessig forsprang i denne perioden mindre synlig når resten av skjermen har unnagjort den første innkjørings perioden. Et snøbilde er en grei og ganske sikker måte å få en jevn slitasje utover hele bilde, bare pass på at hele bilde blir dekket og det ikke er noen statiske visninger av ikke signal osv.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor etterspør jeg litt mer konkret fakta, en bare rykter, antagelser og innlegg fra unøytrale personer.
    Tror jeg skjønner hva du mener, men i andre sammenhenger der man f.eks i rettsvesenet skal bedømme om noen skal sitte flere år innefor murene, er det et krav til at man ikke er innhabil eller har spesiell tiknyttning til den som skal dømmes, så det er ikke så lett dette...... ;-)

Forstår det ellers som at du sitter med begge beina godt plantet i en Pioneer plasma og ikke er så lite påvirket av det heller. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut i fra at denne skjermen er ganske ny. Den største forandringen av lysstyrke vil skje i den første tids perioden fra 0-100-200timer , og derfor vil eventuelle logo "skygger" som vel er et lite prosentmessig forsprang i denne perioden mindre synlig når resten av skjermen har unnagjort den første innkjørings perioden. Et snøbilde er en grei og ganske sikker måte å få en jevn slitasje utover hele bilde, bare pass på at hele bilde blir dekket og det ikke er noen statiske visninger av ikke signal osv.
    Skjermen ble kjøpt i begynnelsen av februar.
    Jeg oppdaget i ikke disse innbrenningene før i slutten av april, så jeg vet ikke om jeg egentlig har hatt de lenger. Men jeg var forsiktig med kontrast innstillingene de første 150-200 timene.
    Jeg har kjørt snøskjerm noen netter nå uten at jeg synes at logoen blir svakere, må jeg regne med at jeg må kjøre med dette i dagesvis til og med ukesvis for å kunne merke forbedring?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inbrenning på plasma var nokk som du sier et større problem tidligere, og muligens litt vel hypet opp som et problem fremdeles, men det er etter min mening greit å vite om problemet, og bruke skjermen på en slik måte at man ikke går inn for å lage ujevnheter.
    Mulig du har lange innlegg, men du viser i allefall at du er litt opplyst om emnet.

Ser ingen grunn til å argumentere på det du sier, da jeg stort sett er enig.

LCD kan brennes inn, selv om det på langt nær ikke er et problem som på plasma. Jobber med sikkerhet, der vi ofte bruker LCD-skjermer til video-overvåking. Her er det mye faste bilder over tid, og innbrenning er endel av hverdagen, selv på LCD.

Akkurat hvilken teknikk de bruker på de forskjellige plasma panelene kan jeg ikke gi rede for, nettopp fordi produsentene forteller svært lite om nøyaktig hvordan det fungerer på deres panel. (hvis noen har noe link ang. vanlige måter å gjøre dette på så er det interesant). I grove trekk (slik jeg har forstått det), er går det blant annet ut på å flytte på pikslene, slik at bildet ser stødig ut men hver celle ikke har samme farge svært lenge. Har også lest at noen bruker en lignende teknikk i de 4 hjørnene på panelet, der man er spesielt utsatt for innbrenning. Ved bruk av VGA-inngangen på Pioneer, så brukes det en egen teknologi da skjermen er langt mer utsatt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest det samme som deg. Nå har det seg slik at jeg har en Pioneer skjerm selv, og jeg ser ingen grunn til å lyve eller prøve å innbille meg selv at skjermen har mindre problemer enn den faktisk har, om så er tilfelle.

Men jeg har null problemer med innbrenning, etter snart 1 års alt-mulig-bruk uten å ta hensyn til mulig innbrenning i det hele tatt. Hvorfor skal jeg akseptere utsagn av folk som ikke engang har Pioneer, om at denne skjermen sliter spesielt og ikke kan anbefales?

Jeg baserer min foreløpige konklusjon på hva mange Pioneer eiere skriver. Om jeg har skjermen eller ikke kan jeg ikke se har noen betydning. Det virker som om du baserer din konklusjon kun etter din erfaring med egen skjerm, og jeg mener det holder ikke. Skal man si noe generelt om en skjerms problemer, mener jeg man bør se på et visst antall. Her er vi nok uenige.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår det ellers som at du sitter med begge beina godt plantet i en Pioneer plasma og ikke er så lite påvirket av det heller. ;-)
    Påvirket selvfølgelig, og langt fra nøytral, men poenget her er ikke at Pioneer er noe bedre enn andre skjermer, men å avlive myten at man må holde seg langt unna Pioneer pga. "alle problemene". Det er provoserende når folk kommer med utsagn som er regelrett visvas. Tenk om du skulle kjøpt deg en skjerm, og du hadde valgt en dårligere skjerm på grunn av bastante "brukererfaringer" til noen som tydligvis ikke aner hva de snakker om.

Det er mulig at det ser ut som jeg ønsker å beskytte min investering (noe som er uhyre vanlig på forum), men jeg kan garantere at jeg ikke har noe ønske om det. Jeg vet svakhetene på det jeg har, også Pioneer plasma`en. Innbrenning er ikke et av de.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg baserer min foreløpige konklusjon på hva mange Pioneer eiere skriver. Om jeg har skjermen eller ikke kan jeg ikke se har noen betydning.
    Nuvel... så mye jeg leser i forum, hvis jeg skal anbefale folk å holde seg unna alle de produktene blir skrevet negativt om, så er det svært lite i denne hobbien som er et trygt kjøp. Kanskje blir man sittendes igjen med en Philips CRT-skjerm, en popkornmaskin og en SVS-subwoofer dersom man klarer å plassere den riktig.

Om du har produktet selv har faktisk alt av betydning. 3.parts uttalelser er ikke verdt mer enn den formen de kommer i, og på godt norsk kalles det rykter. Du er faktisk helt innhabil til å uttale deg 100% sikkert om et produkt du ikke kjenner bedre til.
    Det virker som om du baserer din konklusjon kun etter din erfaring med egen skjerm, og jeg mener det holder ikke. Skal man si noe generelt om en skjerms problemer, mener jeg man bør se på et visst antall. Her er vi nok uenige.
    Du mener din erfaring som utelukkende er å lese andres erfaringer, har mer hold en min, der jeg faktisk har brukt produktet daglig i snart et helt år? Jeg har heller aldri hørt noen på dette forumet som har dette problemet med 506XDE, ei heller har det stått noe om dette i noen tester/reviews jeg har lest.

Hvis du vil snakke om antall, så må du komme med noen fakta. Alt annet blir spekulasjoner, og spekulere kan du gjøre på børsen...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette blir mitt siste innlegg i denne diskusjonen. Synes mye av det du kommer med HåkonN er veldig useriøst. Det er ikke rykter og spekulasjoner jeg baserer min mening på. Baserer det på Pioneer eieres uttalelser. Er det rykter? Og det er klart mange innlegg om innbrennings problemer veier mer enn ditt alene. Når mange rapporterer om dette, så er faktisk noe i det. Fint at du ikke har disse problemene på din skjerm, men det virker ut som det er det utifra hva andre eiere skriver. Dersom det viser seg at en stor prosenandel av Pioneer eiere har innbrennings problemer (om vi får svare på det), kan du ikke du sitte der å protesere fordi du ikke har det på din skjerm.
    Nå skal jeg fotball på min Radionette crt, uten å være redd for innbrenning

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette blir mitt siste innlegg i denne diskusjonen. Synes mye av det du kommer med HåkonN er veldig useriøst. Det er ikke rykter og spekulasjoner jeg baserer min mening på. Baserer det på Pioneer eieres uttalelser. Er det rykter?
    Hva er et rykte da? Du leser innlegg til folk du ikke engang kjenner, eller vet noe som helst om, og gjenforteller det her med største sikkerhet og nærmest anbefaler folk å holde seg langt unna Pioneer flatskjermer. Og det mesterstykket klarer du uten å referere til noe håndfast fakta, ja du har faktisk ikke kommet med en eneste link.

Har du vurdert å endre navnet ditt til David Copperfield?
    Og det er klart mange innlegg om innbrennings problemer veier mer enn ditt alene. Når mange rapporterer om dette, så er faktisk noe i det.
    Mange rapporterer om dette? Du er i allefall en av de, og du sitter med en Radionette TV selv.

Fint at du ikke har disse problemene på din skjerm, men det virker ut som det er det utifra hva andre eiere skriver. Dersom det viser seg at en stor prosenandel av Pioneer eiere har innbrennings problemer (om vi får svare på det), kan du ikke du sitte der å protesere fordi du ikke har det på din skjerm.
    Nå skal jeg fotball på min Radionette crt, uten å være redd for innbrenning
    Jeg skal ikke blånekte at Pioneer, i likhet med alle andre plasma merker, kan få innbrenning. Den største general-tabben folk ofte gjør når de får skjermen er å sette på full kontrast, og gjerne glemme å skru den av når de går hjemmefra. Det gjelder å lese manualen når du kjøper noe så dyrt. Jeg mener fortsatt at varig innbrenning skal ekstremt mye til. Jeg kan også skjønne at folk blir lettere vettskremt når de ser noe de tror er innbrenning, som faktisk er redention. Da er det lett å få utløp for sine frustrasjoner på et forum.

Forøvrig flott at du har kommet med så mye relevant fakta og interesange linker. Du er faktisk så overbevisende, at jeg nå vurderer jeg sterkt å selge mitt lille "problembarn" av en Pioneer 50" plasma....

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •