burde jeg vente på 1080 tv`r

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

burde jeg vente på 1080 tv`r

sitter å har lyst å bestille denne tv`n ( http://www.siba.no/product/product.a...tifier=NO24665 ) men så lurer jeg på om jeg ikke egentelig burde vente da dette er ganske mye penger for meg, og at det kanskje komer flere tv`r med 1080 oppløsning snart så de blir billigere. Burde jeg vente på disse eller er det ikke verd det?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...du vil mest sannsynlig vente forgjeves om du alltid ser ett år frem i tid... Det er klart; innen neste år blir 1080p langt mer vanlig, og du vil trolig kunne kjøpe en tilsvarende TV til samme pris med denne oppløsningen. Jeg mener imidlertid at fordelen med 1080p på en TV er såpass begrenset at det ikke er verdt ventetiden. På projektorer gjelder noe helt annet selvsagt, ettersom en der har problematikk rundt screendoor.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når 1080p blir normal oppløsning på tv'er o.l. har vi allerede lest side på side om noe nytt og bedre i flere måneder, så da kan du like godt vente på det gjennombruddet også :grin:

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men på den annen side så kommer PS3 med 1080P i november, og vil ikke det komme noen filmer til HD-DVD/Blue Ray i 1080P? Vil ikke en vanlig(ikke HD)sending se meget dårlig ut på en 1920x1080 skjerm med tanke på alle linjene som en slik TV må "lage"selv???

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080P kommer, men mye tyder på at det blir en stille og ikke minst sen introduksjon.
    Det er helt klart at BD sliter med kopibeskyttelsen og det er visst derfor det kommer utsettelser hele tiden.
    Jeg sier som Lygren vil du ha det aller nyeste venter du sansynligvis forgjeves.
    Alt er vel avhengig av hvor viktig en ny tv er for deg. har du tv idag og den fungerer med progresive scan og aller helst har component inngang så hadde jeg rett og slett ventet. Har du ikke tv eller en gammel åttitallssak så tror jeg nok at jeg hadde kjøpt ny tv nå.
    Det kommer til å ta laang tid før 1080P blir vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, Jeg sitter med en ca 5år gamel thomson 32" widescreen nå, beste ingangen er vel rgb scart.

egentelig kan jeg jo bestille en billigere tv http://www.siba.no/product/product.a...tifier=NO24341 å heller vente på å kjøpe en bedre en senere. Bare lurer på om denne tv`n er noe bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en bra TV - men hvis du ikke må bytte av hensyn til plass - ville jeg latt være. Har akkurat byttet ut min CRT Loewe 32-tommer mot en stor flatskjerm, men det var kun pga str. Loewen har bedre bilde - men jeg ønsket meg en mye større TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel egentelig alderi fornøyd med det jeg har, har altid lyst på noe nytt. Burde vel kanskje vente litt til med å kjøpe hdtv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reality-check:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater/35756-hvor-stor-tv-ha-utnytte-hd-signal-visuelt.html
    "Jeg synes grafene var så interessante i det BBC-paperet at jeg paster den her jeg.

Min tolkning:
    Ved 2.7 meter avstand så er det en terskel ved ca 29" hvor halvparten av tespanelet ønsket 720p, mens resten var fornøyd med vanlig PAL (576) oppløsning.

For å komme opp i en stor andel (40%) som krever 1080(p) må vi opp i 60 tommer, fremdeles ved 2.7 meter avstand.

Husk å justere verdiene hvis man øker avstanden (som man vel ofte vil gjøre med en 60-tommer).

Det er absolutt interessant at med 95% konfidensintervall så må man opp i over 53" ved så kort avstand som 2.7 meter før man får en visuell forbedring av å bruke 1080p.

Hvis noe så skulle vel dette være en edruelig bedømning av hva vi kan nyttiggjøre oss. Med unntak av projektorer og enormt store flatskjermer ser det ikke ut som om de fleste vil ha noen nytte av skjermer med 1080x1920 fysiske pixler...

mvh
    Knut"

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tar du jo bort all moroa knutinh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Litt overkill har vel aldri skadet noen, og når skjermene blir bedre, billigere og større forventer jeg at vi tar 1080p som en selvfølge.

Som det er nå må vi imidlertid kompromisse på mye for å få 1080p, og tilgjengeligheten på selv 720p er svært begrenset. Siden 720p gir en ganske stor forbedring fra analog PAL, mens forbedringen fra 720p til 1080p e rnokså marginal i de fleste tilfeller, så stresser jeg ikke for å si det sånn.

Men på en 20" pc-skjerm eller en 100" projektor er det klart at 2 megapixel kommer til sin rett. Ved å ha overkill display og distribusjon er det dessuten sannsynlig at negative bi-effekter fra eventuell skalering blir minimalisert.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp det kommer alltid noe bedre...
    I Japan så er har vel deres HDTV system høyere oppløsning enn en 1080P skjermer? Så 1080P er nok sikkert ikke det siste HD formatet tenker jeg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •