Har "skeiv" TV, så er det mulig å fikse det? SONY KV-29X5E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har "skeiv" TV, så er det mulig å fikse det? SONY KV-29X5E

Jeg oppdaget i sommer at når jeg ser fotballkamp på min SONY KV-29X5E, så er liksom resultat og deler av klokka til venstre for skjermbildet. Ser bare bortelaget og knapt nok det. Dessuten begynner teksten nede flere cm til høyre for der den skal begynne, slik at deler av teksten forsvinner til høyre for skjermbildet, slik at jeg må gjette meg til hva som står.

Har lest bruksanvisningen, men fatter ikke hvordan jeg skal få rettet det. Leste alt om justering. Nå lurer jeg på om det er samme problem som du har. Men vet ikke SONY selv om man kan justere dette, eller om man må ringe til ekspert? Jeg klarer ikke å finne ut av det svært irriterende problemet.

En gang viste de reprisen av et mål, og jeg bare så ballen gå forbi keeper, men ikke at den havnet i mål... det var liksom til venstre i bildet, så jeg tipper at deler av det jeg burde se, blir bortenfor selve skjermbildet. Er det noen som kan hjelpe?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du i landet? Det er mange som vet om lokale tv-reparatører som duger, og gjerne lettere å spørre dette spørsmålet direkte til de som kan gjøre noe med det. Tviler vel litt på at dette er noe som kan ordnes med fjernkontrollen, uten at jeg skal være skråsikker.

EDIT: jeg hang meg veldig opp i topic som sier "skeiv tv", altså så jeg for meg geometriske feil (som jo faktisk kan gjøres noe med i service menu av og til) men det virker jo egentlig for meg som at de som har svart under meg har truffet problemstillingen, nemlig signal inn.

DrE

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjeiv tv!?

Du har kjøpt deg en homoskjerm..

dårlig spøk..

Sikker på at dette ikke er noe du kan fikse ved og "sentrere" bildet på en måte, via menyen?

Eventuelt kan det være at sendingen er i 16:9, mens skjermen er innstilt på 4:3, eller sendingen er på 4:3, mens skjermen din er på 16:9..?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er 99,9% sikkert som Pixel sier, at signalet TVen får inn er 16:9, mens TVen er 4:3. Dette er tatt opp her flere ganger. Du må gå inn på paraboltuneren eller kabeldekoderen eller hva du nå bruker og sette den til å vise 4:3 (kan hende det kalles 'Normal TV'). Altså ikke en justering på TVen, men på den boksen du får signalet fra.

Dersom du derimot får signalet rett fra veggen, blir jeg fort litt mer usikker...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke dette problemet når du spiller av f.eks en dvd?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sony's meny er da ganske grei, der er både bildemodus, bilderotasjon OG bildeformat.
    Hovedmenyen finner du ved å trykke på menyknappen på fjernkontrollen.
    Bildemenyen for bildeformat haregen knapp.

Du holder fjerkontrollen i høyre hand og trykker med yndlingsfingeren din på knappene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Motsatt av det du sa

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Dette er 99,9% sikkert som Pixel sier, at signalet TVen får inn er 16:9, mens TVen er 4:3. Dette er tatt opp her flere ganger. Du må gå inn på paraboltuneren eller kabeldekoderen eller hva du nå bruker og sette den til å vise 4:3 (kan hende det kalles 'Normal TV'). Altså ikke en justering på TVen, men på den boksen du får signalet fra.

Dersom du derimot får signalet rett fra veggen, blir jeg fort litt mer usikker...
    Parabolen var på 4:3, så jeg måtte endre den til 16:9. Da ble skjevheten borte, så tusen takk for tipset. Skulle jo ønske det var omvendt, slik at jeg fikk større bilde. En del av skjermbildet blir jo borte for å få normalt bilde, men lurer på om det bare gjelder fotballkampene under VM, eller ellers også.. har ikke fått testet det ut ennå, da det ikke har vært program jeg kunne sjekket det på, men kommer vel senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Du har kjøpt deg en homoskjerm..

dårlig spøk..

Sikker på at dette ikke er noe du kan fikse ved og "sentrere" bildet på en måte, via menyen?

Eventuelt kan det være at sendingen er i 16:9, mens skjermen er innstilt på 4:3, eller sendingen er på 4:3, mens skjermen din er på 16:9..?
    Helt korrekt. Parabolen innstilt på 4:3, mens TVn (når parabolen står på) tar imot bilder på 16:9. Når jeg innstilte parabolen til 16:9 ble skjevheten borte. Men en del av skjermbildet oppe og nede blir jo borte, så bedre om løsningen hadde vært omvendt... men tusen hjertelig takk for svaret ditt - som også er løsningen på problemet mitt

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lattas
    Parabolen var på 4:3, så jeg måtte endre den til 16:9.
    Etter navnet på TVen din å dømme, regnet jeg med at dette er en 29" CRT (bilderør) TV? I så fall er den jo rent fysisk i 4:3 format. Derfor burde TVen mates med 4:3 materiale, som TVen da vil kunne vise i 4:3. Ved 16:9 sendinger burde den da motta 16:9 Letterboxed, slik at du får sorte striper oppe og nede. Det er den eneste (korrekte) måten å vise 16:9 materiale på på en 4:3 TV, fordi det ikke er plass til all informasjonen i bredden, og bildet derfor må "krympes" i høyden.

Du kan jo prøve å sette paraboltuneren til 16:9 og TVen til det samme; kanskje dette medfører at TVen da automatisk gjør om 16:9 sendinger til Letterboxed.
    Prøv litt frem og tilbake, for jeg tror ikke det er korrekt som du har det nå.

Men det viktigste er jo at du er fornøyd, da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •