tv for htpc bruk. hvilke egenskaper er viktigst?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tv for htpc bruk. hvilke egenskaper er viktigst?

Hei,

jeg driver og planlegger et komplett hjemmekino anlegg i stua. selve htpc'en er i boks. det samme er lydanlegget, siste punkt på listen er en god tv. Ser for meg en 37 tommers lcd. Jeg har lest en del tester rundt på nettet og da har det dukket opp en del spørsmål som jeg ikke har funnet svar på.

Jeg skal bruke tv'en til å vise filmer, se på tv, spille musikk og spille pc'en spill. nøkkelen er alt signal som går til tv'en kommer fra en pc. I de fleste tester blir tv'en testet på analoge signaler, evnen til å pynte på disse, digitale egenskaper. det som synes og være det vanlige er at alle tv'er yter veldig godt med digitale signaler, det er med andre ord på analoge signaler(dårlige) forskjellen ligger. Det jeg da lurer på er når jeg bruker en pc og fdshow til å gjøre om disse signale, har det så mye å si hvor bra tv jeg kjører. jeg har i alle fall fått intrykk at det er disse egenskapene hos tv'en(det min htpc skal gjøre) som gjør de store utslag i kvaliteten. Videre finnes det noen gode skjermer i 37" størrelse som er ribbet for tv tunere, høytalere bilde prosessering teknikker, slik at alle instillingene uten om basis(kontrast osv) kan gjøres på htpc uten å måtte gå igjennom produsentenes signalforbedringer?

Som dere skjønner, er litt "lost" på dette punktet, og setter stor pris på alle hjelp jeg kan få.

mvh,

Kim

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -1 God kjøling, dvs. kabinett med god luftgjennomstrøming
    -2 Lavt lydnivp
    -3 Stor hd og minst 2gb ram
    -4 godt med tid til å konfigurere/sette seg inn i mce og evenruelle tillegsprogramer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som sagt, så er konfigurasjonen på htpc og lyd allerede tatt hånd om. har bygget pc i ganske mange år, så det er ikke noe problem. Men på tv er jeg derimot mindre erfaren og det er rundt det emne jeg trenger hjelp

forøvrig for spesielt interesserte:
    HTPC:
    AMD Athlon 64 3700+
    EPoX EP-9NPA+ Ultra
    Hauppauge WinTV-PVR-500MCE
    Kingston ValueRAM DDR400 2048MB
    Logitech Cordless Desktop S 510 Media Remote
    MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA
    Samsung SpinPoint T133S 300 GB
    XFX GeForce 7900GT 520M Xtreme 256MB
    Zalman CNPS9500LED
    Zalman HD160 HTPC
    Zalman VF900-Cu

Det jeg har valgt foreløpig, men blir nok kanskje og vente på dualtv kortet fra nvidia og så skal jeg bytte ut mus og keyboard og hovedkort.

LYD:
    SVS SBS 01 5.1 med pb10 ISD
    Receiver: denon avr 1906

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen gode svar... alle svar vil bli høyt verdsatt

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at TV-en støtter sin native oppløsning fra PC. Med HDMI er ikke dette noen selvfølge (selv om man skulle tro det), med VGA er det som regel litt greiere. Både plasma og LCD har jo noen veldig ukurante oppløsninger, med avlange pixler på plasma under 50" og (som regel) 1366*768 på LCD. Med plasma vil du altså i utgangspunktet ikke få både 1:1 pixelmapping og riktig AR, men film kan bli strukket til riktig AR i software. I tillegg har du jo innbrenningsfaren. LCD er nok veien å gå for en TV der HTPC har førsteprioritet. Med riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping (altså ingen overscan eller sånt tull) blir jobben veldig mye lettere for TV-ens bildebehandling, ettersom du unngår skalering etc i TV-en, og forskjellen mellom god og dårlig bildebehandling blir mindre. Første bud er altså å sjekke at signalet fra PC-en kan gå inn til TV-en på en skikkelig måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lurt på det samme selv. Det virker som om godt panel, mye prosessering og høy pris går hånd i hånd for flatskjermer. Til HTPC bruk ville man kanskje foretrekke et "rått" panel av høyest mulig kvalitet med DVI inngang men uten:
    tuner
    høyttalere
    dsp
    fjernkontroll
    menysystem

Jeg kjenner ikke til noen slike. Ellers er vel konvensjonell visdom at LCD er bedre til PC-bruk pga innbrenning, høy oppløsning og kvadratiske pixel.

Jeg ville dessuten ha sjekket at tv-en har en PC-inngang (VGa og/eller DVI) som tillater 1:1 pixel, relevante framerates (24/25/50/60/72 Hz ideelt). Alt for ofte skiller tv-ene mellom "video inn" og "pc inn", hvor viktige muligheter mangler på begge. Kanskje video inn automatisk resizer og kropper bildet (bad), mens PC inn kun tillater 60Hz (bad for PAL video).

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikky: så den bør ha hdmi/dvi(for det gir samme kvalitet ikke sant?) den bør støtte 1366 x 768. jeg lest litt rundt om kring om at tv'er sier de støtter en hvis oppløsning(eks: 1366 x 768 ) men ikke hvis denne oppløsningen blir sendt inn. den klarer bare å skalere opp bildet til oppløsningen(1366 x 768 ). er det mulig å se ut ifra spesifikasjonene at tv'en tolerer en hvis oppløsning inn?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimsy
    Rikky: så den bør ha hdmi/dvi(for det gir samme kvalitet ikke sant?) den bør støtte 1366 x 768. jeg lest litt rundt om kring om at tv'er sier de støtter en hvis oppløsning(eks: 1366 x 768 ) men ikke hvis denne oppløsningen blir sendt inn. den klarer bare å skalere opp bildet til oppløsningen(1366 x 768 ). er det mulig å se ut ifra spesifikasjonene at tv'en tolerer en hvis oppløsning inn?
    HDMI/DVI bør være et krav og en selvfølge til en flatskjerm i dag.

Spesifikasjoner er desverre så lite troverdige at man som oftest bør se bort fra dem. Den eneste du kan ha noen tillit til er HD-ready, som du bør kreve. Men spør på forumet her, eller www.hjemmekino.no om:

-1:1 pixel (uten skalering/kropping)
    -variabel frame-rate
    -generell bildekvalitet

mvh
    Knut

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan gjerne ha DVI/HDMI, men det er som sagt viktig hva slags oppløsninger den støtter fra PC. Dette kan du sjelden vite 100% sikkert ut i fra spesifikasjoner, dessverre.

Edit: Der var knutinh på pletten, gitt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da var det forstått. Takk. videre følger naturligvis spørsmålet, er det noen vits med dyr lcd kontra litt billigere? som jeg spurte initielt i tråden, er det noen stor forskjell i kvalitet når alle signaler uansett kommer til å bli prosesert i htpc'en min. jeg ser for meg en 37" til 15.000-20.000. vil jeg merke noen stor forskjell hvis jeg velger en til 30.000 kr i steden?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner det som en selvfølge at du får bedre paneler til 30.000 enn 15.000. Og bedre paneler gir i utgangspunktet bedre bilde uansett hvor du gjør signalbehandlingen.

Jeg har sett på LGs 37" LB1R, LP1R etc da disse såvidt jeg vet støtter 1:1 pixel og 50/60Hz over DVI samtidig som de har bra generell bildekvalitet og overkommelig pris (spesielt i utlandet og hos www.shg.no).

mvh
    Knut

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste med en htpc er ytelse og lavt støynivå. Minimum pentium 4 3.0 ghz eller tilsvarende. Etter min mening fungerer ingen vifteløsninger tilfredsstillende. Vannkjøling er tingen... Sjekk ut Microplex.no. Det bør dessuten være nok plass i kabinettet til minst 2 harddisker, gjerne fler. Bruk gjerne htpc som dvd-spiller. Legg inn zoomplayer, dscaler, ffdshow og ac3filter som vist i guiden på Hardware.no og det blir helt knall!!!! Mus og tastatur med bluetooth er et must!

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter:
    Kanskje endre overskriften siden foolk tydeligvis har probleemr med å få med seg topic...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det noen som har hørt om tv'er hvor mesteparten av kostnadene er satt inn på bra panel, og lite på annet tull(tuner, høytalere etc) evnt en tv som gir bra bilde for pengene(15.000-20.000kr)

Takk for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hvis du bare skal ha PC som signalkilde, er jo en 'ren' PC skjerm det beste...
    Men det er vanskelig å finne i den størrelsen du ønsker da.
    Dell http://accessories.euro.dell.com/sna...=dhs&cs=nodhs1 sin 30" er jo ganske rå med sin 2560 x 1600 (WQXGA) oppløsning!
    Har sett den i bruk, den er utrolig stilig synest jeg. Krever sitt skjermkort også da.
    Ellers får du en Fujitsu Siemens 40" LCD til 11.000 hos MPX.no.
    Den støtter 1360x768 og har både DVI og HDMI inngang. Tuner delen er ikke av de beste der har jeg hørt, men brukbart via digital inngang etter det jeg har lest.

Hilsen Nettulf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC-skjermer er ikke nødvendigvis egnet som TV-skjermer. Lysstyrke er visstnok forskjellig for skjermer beregnet på 0.5meter avstand og de beregnet på 3 meter avstand. Dessuten er variable refreshrater alfa og omega for å få glatt video, mens PC-skjermer (som min DEL 20") ofte er låst til 60Hz, noe som gir veldig dårlig bilde for europeiske PAL tv signaler!

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •