Aftenposten Review av R71B ...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aftenposten Review av R71B ...

http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1337529.ece

Jeg håper ikke absolutt "alt" dette er sikkert og sant, jeg har jo altså bestilt denne TVen som min 3je LCD HDTV og jeg håper det blir den siste nå jeg trenger å kjøpe at jeg blir fornøyd nokk med den at jeg ikke sender den tilbake...

Jeg har orntlig annlegg så jeg Dr*ter i om lyden suger gammel eksospotte så lenge bildekvaliteten holder seg godt på topp...

Forsåvidt også om Kabel TV ( vanlig TV signal ) ikke er perfekt heller så lenge Xbox 360 og PC får meget bra bilde, men forsåvidt kan vel også hende at dem har litt store krav på aftenposten også ??? :?

edit: ooops, afterposten, skriveleif :grin:

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være mulig å skru av de funksjonene som de klager på. Men du må inn i servicemenyen for å gjøre det. Rimelig tungvint det da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Det skal være mulig å skru av de funksjonene som de klager på. Men du må inn i servicemenyen for å gjøre det. Rimelig tungvint det da...
    Vil det si at n[r man sl[r av Dni bilde forbedringen i den vanlige menyen s[ er den egentlig ikke sl[tt av eller...
    samme med dynamisk kontrast, den er jo en egen innstilling, har man den p[ standard feks, skal vel den v're sl[tt av

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper iallefall jeg blir fornøyd nokk med denne TVen, lyden min er god nokk nu som den er, men jeg håper jeg blir å like den godt nokk til å like å spille på og å se DVD film på...

Ellers så er det ikke viktig engang for meg engang nesten å ha Kabel TV koblet inn i den engang, for meg så er jo HDTV nesten som en overdrevent stor PC skjerm å spille på, men forhåpentlighvis også digg å spille 360 og se film på :grin:

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig veldig overrasket over at R7X ikke gjør det bedre i tester. Den fikk bare 4/6 i siste Hjemmekino. Man skal ikke alltid stole på slike tester, men det er veldig rart siden Samsung selv sier at R7X egentlig burde ha bedre bilde og være dyrere enn M61. De er helt identiske bortsett fra at R7X har dobbelt så mange farger og litt annen design.

Blir spennende å se hva dommen blir på M71. Jeg har lagt inn en bestilling på den, men den kommer aldri, og nå begynner jeg å bli litt i tvil om den er så bra som jeg trodde. Kanskje det er et sikrer valg å ta en god plasma, Pana TH-40PV600 eller Pio 436fde, som nå koster under 25.000.

Dette er hva jeg fikk fra Samsung da jeg spurte om R71 kontra M61:

"Panelet på M61 og R71 er det samme (S-PVA).
    Men R71 har ett bedre backlight slik at fargegjenngivningen blir bedre.
    R71 har også ett sort filter innebygd i panelet som skal gi bedre svart
    farge, og en lysabsorberende maling som skal fjerne alle refleksjoner
    fra skjermen.
    Bildebehandlingen på disse to TV'ene er den samme. Begge har DNIe,så
    man kan si at man får samme kvalitet på bildet på de to skjermene, men
    bedre fargegjenngivning på R71.
    Hvorfor M61 er dyrere en R71 kan jeg ikke svare på. Det overrasker meg
    egentlig med tanke på at det finnes flere funksjoner på R71 (game mode)
    og at backlighten er bedre. Kanskje M61 er dyrere å produsere, men dette
    er bare en gjettning."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Er egentlig veldig overrasket over at R7X ikke gjør det bedre i tester. Den fikk bare 4/6 i siste Hjemmekino. Man skal ikke alltid stole på slike tester, men det er veldig rart siden Samsung selv sier at R7X egentlig burde ha bedre bilde og være dyrere enn M61. De er helt identiske bortsett fra at R7X har dobbelt så mange farger og litt annen design.

Blir spennende å se hva dommen blir på M71. Jeg har lagt inn en bestilling på den, men den kommer aldri, og nå begynner jeg å bli litt i tvil om den er så bra som jeg trodde. Kanskje det er et sikrer valg å ta en god plasma, Pana TH-40PV600 eller Pio 436fde, som nå koster under 25.000.

Dette er hva jeg fikk fra Samsung da jeg spurte om R71 kontra M61:

"Panelet på M61 og R71 er det samme (S-PVA).
    Men R71 har ett bedre backlight slik at fargegjenngivningen blir bedre.
    R71 har også ett sort filter innebygd i panelet som skal gi bedre svart
    farge, og en lysabsorberende maling som skal fjerne alle refleksjoner
    fra skjermen.
    Bildebehandlingen på disse to TV'ene er den samme. Begge har DNIe,så
    man kan si at man får samme kvalitet på bildet på de to skjermene, men
    bedre fargegjenngivning på R71.
    Hvorfor M61 er dyrere en R71 kan jeg ikke svare på. Det overrasker meg
    egentlig med tanke på at det finnes flere funksjoner på R71 (game mode)
    og at backlighten er bedre. Kanskje M61 er dyrere å produsere, men dette
    er bare en gjettning."
    Jeg har R71 selv og er egentlig fornøyd. Eneste jeg har vært misfornøyd med er fotballen. Dette ser jeg de diskuterer på Avforum.com også. Får veldig markerte piksler eller små ruter rundt spillerne når det er filmet på lang avstand. Irriterende!! Men ser dette er mye bedre nå under Vm, tydeligvis mye bedre produksjon...
    jeg er litt overrasket over at det sies at man ikke kan slå avDynamisk kontrast og Dni bildeforbedringen i menyen... For dette er jo virkelig valg man kan gjøre i standard menyen!! Og da er det jo en kjempe feil hvis dette ikke skjer når man velger og slå av funksjonene!!
    Det sies på Avforum.com at disseslås av i movie innstillingen, men dette har jeg ikke fått sjekket enda. merkelig at det skal være sånn! Garanti sak??
    Men ellers er jo tv utrolig flott, konge farger og det som er bra er kjempe bra! men er litt støy under fotball og enkelte andre sendinger. Stor forskjell fra kanal til kanal på parabol iallfall...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ååååh Jeg er spent på Hvordan ny TVen blir...

Nu venter jeg bare på å bli hentet for å hente den med fattern på posten...
    jaja...

Fin TV liste iallefall:

LCD TV1: Hyandai 3272 ( søppel )
    LCD TV2: Samsung LE32M51B, rimelig bra TV, men savnet game mode
    LCD TV3: Samsung LE40R71B nydelig design og perfekt størrelse, ikke mere 32 tommers tull :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livewire
    Jeg har R71 selv og er egentlig fornøyd. Eneste jeg har vært misfornøyd med er fotballen. Dette ser jeg de diskuterer på Avforum.com også. Får veldig markerte piksler eller små ruter rundt spillerne når det er filmet på lang avstand. Irriterende!! Men ser dette er mye bedre nå under Vm, tydeligvis mye bedre produksjon...
    VM-produksjonen er atskillig bedre enn jeg hadde forventet, og bildene fra SVT1 og 2 er svært bra gjennom UPCs digital-tuner.

Hva står forresten skarphetsparameteret ditt på? Det kan høres ut som den står for høyt, og da vil du se de pikslene rundt spillerne som du nevner. På den annen side: Det kan naturligvis være signalet. På min LE-40R71 ser jeg omtrent ikke denne pikseleringen, selv ikke når jeg står bare en meter fra TVen. Jeg ser dem derimot bedre på NRKs og TVs sendinger - og forstår fortsatt ikke helt hvorfor svensk TV har bedre signalkvalitet i Norge enn de to store norske kanalene...

jeg er litt overrasket over at det sies at man ikke kan slå avDynamisk kontrast og Dni bildeforbedringen i menyen... For dette er jo virkelig valg man kan gjøre i standard menyen!!
    Ja og nei. Du KAN skru av dynamisk kontrast ved å bruke "Movie mode" (og bare movie mode), men du kan ikke skru av DNIe-modusen. Men blir ikke det litt som å klage over at en ikke kan skru av Bravia engine på Sony TVene?!

Det sies på Avforum.com at disseslås av i movie innstillingen, men dette har jeg ikke fått sjekket enda. merkelig at det skal være sånn! Garanti sak??
    Ja, det er merkelig. Men det er altså mulig. Og, nei, en garantisak er det nok ikke...

Stor forskjell fra kanal til kanal på parabol iallfall...
    Du sa det. Og slik er det med alle flatskjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd litt forskjellig med skarphets kontrollen.. Ser at det til tider har hjulpet og ha den lavt og ha "movie" funksjonen på.. Men synes forsåvidt at bildet som helhet blir litt blassere og mer utvasket på en måte...
    Hvilken innstillinger bruker du? ( og forresten det er jo et valg i menyen om man vil ha Dnie på eller av?)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livewire
    har prøvd litt forskjellig med skarphets kontrollen.. Ser at det til tider har hjulpet og ha den lavt og ha "movie" funksjonen på.. Men synes forsåvidt at bildet som helhet blir litt blassere og mer utvasket på en måte...
    Det er ikke så rart - den dynamiske kontrasten GIR høyere kontrast, selv om den også tilfører bildet visse svakheter.

Hvilken innstillinger bruker du? ( og forresten det er jo et valg i menyen om man vil ha Dnie på eller av?)
    Jeg bruker dynamisk kontrast på kabel-TV-signalet (digital tuner fra UPC) og på Xbox 360, og "movie mode" på DVD-spilleren.

Når det gjelder blast bilde, finnes det mye å hente på å kalibrere TVen f.eks. med en test-DVD. Da får du optimalisert forholdet mellom kontrast og lysstyrke, noe som hjelper på dynamikken i bildet. DVDer (bra DVDer, vel å merke) ser overhodet ikke blasse ut på min R71.

Det er ikke så mye poeng at jeg sender deg mine innstillinger, ettersom hver signalkilde har sine egne karakteristika. Én DVD-spiller kan f.eks. gi et langt lysere bilde enn en annen, og da blir generelle innstillinger relativt meningsløse.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tested litt att og frem, men ikke husket at Movie Mode slår av den dynamiske Kontrasten, jeg har fikset opp en god innstilling til min Xbox 360 og andre generelle spillkonsoller og PC for den sags skyld og blir nu å sette en annen profil til å bruke til DVD spilleren, greit Ekte Kontrast er bedre enn Dynamisk Kontrast, men mere kontrast er likevel bedre for meg...

PS: Elsker foresten denne TVen, har spilt en del xbox 360 og sedd diverse Filmer, Face Off, Red Dragon, Spiderman, Hostage...
    Sitter foresten å skriver dette mens jeg ser på TVen :grin: denne TVen var DIGG å spille 360 på, spesielt Ghost Recon som jeg endelig nu har bynt å spille, angrer ikke, men i fremtiden hadde jeg vært rik så kunne jeg gjerne tenkt meg en 50" tommers Plasma i tillegg til å se film på PGA kontrast F.eks fordi LCD er best egnet til spilling, men får duge nokk med denne og får heller kjøpe meg nån nye filmer istedet :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oivindi
    Det er ikke så rart - den dynamiske kontrasten GIR høyere kontrast, selv om den også tilfører bildet visse svakheter.

Jeg bruker dynamisk kontrast på kabel-TV-signalet (digital tuner fra UPC) og på Xbox 360, og "movie mode" på DVD-spilleren.

Når det gjelder blast bilde, finnes det mye å hente på å kalibrere TVen f.eks. med en test-DVD. Da får du optimalisert forholdet mellom kontrast og lysstyrke, noe som hjelper på dynamikken i bildet. DVDer (bra DVDer, vel å merke) ser overhodet ikke blasse ut på min R71.

Det er ikke så mye poeng at jeg sender deg mine innstillinger, ettersom hver signalkilde har sine egne karakteristika. Én DVD-spiller kan f.eks. gi et langt lysere bilde enn en annen, og da blir generelle innstillinger relativt meningsløse.
    Var via digitale tv sendinger jeg mente det var litt blassere på "movie" instillingen... På dvd har jeg helt topp bilde. Er bare å velge mellom de forskjellige(modus) å se hva du liker best på den dvdèn! Gjør forsåvidt det samme på digital parabol også, men var nå bare for å høre litt hvilken innstillinger andre bruker...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som hjelper vesentlig for meg er å skru ned litt på back-lighten. Opsjonen heter "power save" eller noe sånt i menyen og er vanligvis skrudd av dvs. full styrke på backlight. Ved å skru denne til "low" eller "medium" så får man et bilde hvor mørke partier på DVD'er ser vesentlig bedre ut. Selv kjører jeg på "low" som passer bra for et rom uten for mye direkte sollys.

I tillegg kan dynamisk kontrast skrus av for alle modusene ved å gå inn i service menyen. Er ikke sikker på om dette er nødvendig da dette er mest relevant for DVD-avspilling og da kan man alltids bruke "movie-mode men jeg har ihvertfall gjor det.

Uansett, må si at jeg er veldig fornøyd med TV'en. Når Expert hadde elektro-messe i Spektrum var det Samsung R72, Samsung M61 og Phillips 9831 som hadde desidert best bildet (svart-nivå, farger etc.) av LCD-tv'ene og har enda ikke sett noe som forandrer på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for power save tipset, funket ganske bra på film... :grin: