Hvordan sette rett fargetemp? (ved hjelp av DVE)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan sette rett fargetemp? (ved hjelp av DVE)

Hei!

Jeg eier en Samsung LE-32R71B og lurer på hvordan jeg kan sette rett fargetemp. Leser i testen til forbruker.no at warm2 skal være best, men hvordan vet jeg at dette er riktig for meg/passer i min stue? (eller er det likt over alt?)

Til hjelp har jeg DVE, med mange testbilder osv..

Takk for svar!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvordan setter DERE fargetemp?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke funnet ut av dette selv, men lurer på om man ikke trenger måleutstyr for å få til dette. Så langt har jeg bare forsøkt å tweeke innstillingene slik at det i mine øyne ser bra ut.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hva du egentlig spør om, om det f.eks gjelder konkret i menyer osv på tven din, eller om hvordan man bruker DVE.

Kjenner ikke til TVen din så jeg tørr ikke si så mye om fremgangsmåten for den, men for DVE har Gorm her på forumet skrevet en ganske grei beskrivelse synes jeg. http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/14315-bildekalibrering-ved-hjelp-av-dve.html

Ellers så kan man vel si at bruken av fargefiterene som følger med DVE har sine klare begrensninger når det gjelder nøyaktighet for riktig gråtone skala, fordi man må bruke øynene gjennom fargefiltere som stjeler mye av lysintensiteten og man derfor ofte har problemer med nøyaktighet når lysstyrken reduseres. Skal man få en mer nøyaktig justering må man ty til egnet kalibrerings målerutstyr, da øyet ser mer sort hvitt på de laveste 0-40IRE for skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den prosessen jeg har vært borti oftest for å kalibrere PC-skjermer til nogenlunde riktig fargetemp er ved å velge den farge temperaturen hvor : hvitt er hvitt og grått er grått.

En av testbildene på DVE skiva har et stort hvitt område. Prøv deg fram og tilbake mellom de forskjellige fargetemperaturene.
    Er det mere eggehvitt enn hvitt, ja da er den for varm.
    Mere lyseblå, for kald.
    Denne prosessen kan også brukes for grått. Som burde gi samme resultat.

Det er lett å ta feil og tro at det som er mest lyseblått er hvitest (ikke spør meg hvorfor, sto i en guide et sted ) så det er viktig å ha en referanse. Et ark belyst med et nøytralt lys f.eks.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av problemet med å sette den fargetempen som ser riktigst ut er jo at den ofte er avhengig av de andre innstillingene, henholdsvis kontrast, lysstyrke og farge...

Setter dere disse innstillingene nøytrale, for så å sette fargetemp, eller setter dere fargetemp først?

Takk for alle svar!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xvani
    Litt av problemet med å sette den fargetempen som ser riktigst ut er jo at den ofte er avhengig av de andre innstillingene, henholdsvis kontrast, lysstyrke og farge...

Setter dere disse innstillingene nøytrale, for så å sette fargetemp, eller setter dere fargetemp først?

Takk for alle svar!
    Problemet er jo at alle disse instillingene på en eller annen måte vil kunne påvirke hverandre, så jeg oppfatter spørsmålet ditt litt som en høna og egget problematikk, som er litt vanskelig å svare noe konkret på , (men som de vel nå mener at høna kom fra et egg klekket av en "urhøne".);-)

Vil tro det lønner seg å begynne kalibreringen utifra med mest mulig nøytale innstillingene, og ha disse som et ugangspunkt. Ville så begynnt med brigtness og kontrast justeringer, så fargekalibrert for så å sjekke brigtness og kontrast igjen osv. Mange av disse faktorene avhenger av lysforhold i rommet, hvordan kilde spilleren oppfører seg, og hvilken oppkobblings teknologi/inngang man benytter osv, så det er mange runder å gå hvis man skal gjøre disse tingene skikkelig. Ordentlig nøyaktig og full utnyttelse av potensialet til skjermen blir det gjerne ikke før man får folk med kunnskap, erfaring og riktig målerutstyr til å gjøre jobben, men man kan komme et stykke på vei selv med DVE osv, og man må jo selv avgjøre hvor riktig man vil ha det og hvor mye resurser man vil bruke på å nå det målet man setter seg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •