Hvor mye større virker en 50" enn en 42" ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye større virker en 50" enn en 42" ??

Sitter pr idag med en 42" plasma, men har veldig lyst på noe større. Så mitt spørsmål er, hvordan vil en oppgradering til 50" plasma føles?? Noen som har erfaring med dette? Virket den mye større?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    MYE større... eller 20% større hvis en regner faktisk forskjell... Sitter du to meter eller tre fra TVen er det uansett stor forskjell, jeg sverger til 50 tommer i stua og minst 100 i hjemmekinoen (med andre ord er jeg glad i STORE bilder )!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Ikke på hundre meters avstand, kanskje, men fra 3-4 meter er det betydelig forskjell.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, var egentlig slike svar jeg ville ha....... Har lenge vurdert en 50" plasma til stua, men var litt redd for at jeg ville ha enda større rett etter et eventuelt kjøp av 50", og da kan jo et innkjøp i 30000 til 40000 kroner's klassen nesten være "bortkastet".

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    MYE større... eller 20% større hvis en regner faktisk forskjell... Sitter du to meter eller tre fra TVen er det uansett stor forskjell, jeg sverger til 50 tommer i stua og minst 100 i hjemmekinoen (med andre ord er jeg glad i STORE bilder )!
    Må si meg enig med Lygren her,:razz: Holder på å flytte inn i en ny leilighet og her er oppsettet; Sony 50 tommer bakprojeksjon i stua, Samsung 32 tommer LCD på veggen i soverommet og 100 tommer lerret og en Epson TW600 på hjemmekinorommet !!!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Sitter pr idag med en 42" plasma, men har veldig lyst på noe større. Så mitt spørsmål er, hvordan vil en oppgradering til 50" plasma føles?? Noen som har erfaring med dette? Virket den mye større?
    Synes du det er stor forskjell på 32" tv (som du kanskje hadde før?) og 42" plasma :wink:

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter i underkant av 4 meter fra en 42" i stua her, og det opplever jeg ikke som overveldende stort. Tok en liten test i butikken og stilte meg på omtrent samme avstand fra utstillingsveggen hvor det stod flere 42" og et par highende 50".

Rent subjektivt må jeg si at jeg opplevde forskjellen som stor når skjermene stod side ved side. Men jeg er overbevist om at man venner seg fort til en større tv enn den man hadde fra før, og at mye vil ha mer...

Kan vel nevne at jeg har 86" lerret i samme stue med samme sitteavstand, og først da kommer kinofølelsen sigende.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 4 meter fra vegg til vegg i tv-kroken, hvilken tv-størrelse er ideell? Jeg regner med å kjøpe 42". Men synes den ser veldig stor ut, men det er kanskje bare uvant når man har 21" fra før? Kanskje 50" har vært bra, men da bør den vel ikke ha høyttalere på sidene. Stuusssslig med fotball og 21"!!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fire meter bør det gå fint med 50". Du bør imidlertid prøvetitte for å sjekke om du ser yring eller støy i bildet på avstanden du skal bruke apparatet på. Så vidt jeg kan se har alle plasma dette, men man må ofte ganske nært innpå før det vises tydelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Må si meg enig med Lygren her,:razz: Holder på å flytte inn i en ny leilighet og her er oppsettet; Sony 50 tommer bakprojeksjon i stua, Samsung 32 tommer LCD på veggen i soverommet og 100 tommer lerret og en Epson TW600 på hjemmekinorommet !!!

Nice kunne tenkt meg ett slikt oppsett selv, men personlig så nu så selger jeg nu min billige Epson 800 x 600 projektor og har gådd gjennom 2 LCD TVer som har blidd sendt tilbake som var 32 tommer og nu endt på en 40 tomms Samsung LE40R71B som skal stolt stå i stua koblet til å se DVD film å spille Xbox 360.

Kunne godt tenkt meg en ny leilighet, da hadde jeg etterhvert vurdert også å investert i en ny projektor etter hvert, men da hadde det nokk blidd noe lignende med Hitachi PJ-TX200 som da sku kun bli brukt til Film, helst til neste år så den kan blir brukt nesten bare til HD-DVD og en sjelden gang til litt "eksklusiv Xbox 360 Gaming" :grin:

TV på soverommet, det trenger jeg ikke nå iallefall, men med en bedre større leilighet så hadde det vært en ide...

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som sitter med 50" TV, synes dere at den størrelsen gir dere iallefall "litt" kino følelse?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Dere som sitter med 50" TV, synes dere at den størrelsen gir dere iallefall "litt" kino følelse?
    Absolutt.... Skal ha prosjektor når det går ann å få en "bra" til under prisen av en nyere bruktbil, men intill den tid, så gjør 50" en meget god jobb. 42" føles mindre enn det er når man sammenligner.... IMO

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter 4-5 meter fra en 50" akkurat nå, og etter ei stund har dette blitt helt passe størrelse på en TV. Var på grensa til vulgært første dagene, men man venner seg til. Neste TV blir ikke mindre, for å si det slik.
    Nei, beklager, 50" gir ikke et snev av kinofølelse en gang, heldigvis. Ville ikke vært no stas å se dagsrevyen på kino, ville det vel?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffen
    Sitter 4-5 meter fra en 50" akkurat nå, og etter ei stund har dette blitt helt passe størrelse på en TV. Var på grensa til vulgært første dagene, men man venner seg til. Neste TV blir ikke mindre, for å si det slik.
    Nei, beklager, 50" gir ikke et snev av kinofølelse en gang, heldigvis. Ville ikke vært no stas å se dagsrevyen på kino, ville det vel?
    Jeg sitter 2,5 meter fra min 50". så et 100" lerret vil bli litt i det meste laget. Fra 5 meter blir den straks litt mindre...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde vel være mulig å regne ut når en 42-tommer var like stor som en 50-tommer (alså hvor mye nærmere man må sitte).

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper den føles omtrent 8 tommer større.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderte i fra 32" til 42" og var meget fornöyd med det helt til jeg så en 50" henge ved siden av en 42" i butikken. Det er stor forskjell.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfarte noe av det samme som AndreWerdenskrieg... Jeg gikk fra 29" til 42" og var dødsfornøyd! Wowh for et stort bilde!! Men etter en mnd angret jeg som en hund på at jeg ikke gikk for en 50" istedenfor...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en 42" plasma for 8 mnd siden, rett og slett fordi den gav mest størrelse for pengene og fordi jeg ville ha et ganske stort bilde, men ikke projektor. Det tok imidlertid ikke lang tid før jeg nesten syntes 42-tommeren ble litt liten, og jeg sitter 2,5 meter unna skjermen. Neste gang blir det garantert en 50-tommer!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, flere som har hatt lignende opplevelser, ser jeg. Jeg tittet litt på Panasonic's 65", men når jeg fant ut at den var nesten 1.76 bred fant jeg ut at jeg faktisk ikke har plass til större enn 50".
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •