Tv med/uten HDD/digital tuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv med/uten HDD/digital tuner

Hei! Skal kjøpe ny tv og har sett på LG sin nye modell med harddisk. Nå har jeg kabel-tv og bør kanskje ha en digital tuner for å få bra signaler. Finnes det digitale tunere med harddisk og vil det eventuelt være bedre å kjøpe en slik og heller en tv uten harddisk? Finnes det digitale tunere hvor man slipper kortavgift, synes jeg betaler nok for kabel-tv. Med andre ord, hva er beste løsningen for å få godt bilde og harddisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med en avansert tv er at du ikke kan bytte den ut når du går over fra bakkenett til kabel til parabol til IP etc. Derfor ville jeg ha satset på en best mulig tv, og så koblet denne til en tuner med/uten harddisk eller en HTPC.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men stilles det mindre krav til tv`en om man bruker en annen tuner? Om jeg skal bruke 20k, vil da f.eks en PV60 til 17k fra Fyndborsen og 3k til tuner være et greit valg? Hvor får man bra tunere, og hva koster de, gjerne med harddisk?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Hvis du bare bruker ekstern tuner kan du selvfølgelig se litt mer mellom fingrene med dårlige menyer og sånt siden tv-en mer skal fungere som en passiv "pc-skjerm" hvis det var det du mente?

Mange leverandører av tv lar deg bare bruke deres egne, proprietære tuner som gjerne koster 1 kr*)

*)totale utgifter 1. år 4000,- eller noe sånt

Skal du ha kabel, parabol eller bakkesendt? Analog eller digital? Bare NRK eller 200 kanaler?

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeltuner med HD finnes ikke. Ikke som jeg har finni hvertfall. Selv har jeg bestilt Force 315. Hvis jeg ikke tar feil, er den dritten til Canal Digital driiit treg å switche med + at det ikke går å programere nr plassene på kanalene

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har jo ikke noe særlig peiling på dette, men jeg tenkte at dersom skjermen er bra vil vel en ekstern tuner ta seg av mye av prosesseringa, men det kan jo være feil tenkt. Jeg har kabel, en såkalt grunnpakke og er egentlig ikke interessert i å utvide den noe særlig. Vært ok å kunne se engelsk fotball, men synes det blir for dyrt. Altså det jeg ønsker er ny tv, antagelig plasma, etter å ha sett på bildet i en forretning med og uten digital tuner tror jeg tuner må være en god investering. Skal jeg bruke mye penger på tv vil jeg jo gjerne ha best mulig bilde. I tillegg har det jo vært greit med opptaksmulighet, men det har litt lavere prioritet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stesch
    Hmm, jeg har jo ikke noe særlig peiling på dette, men jeg tenkte at dersom skjermen er bra vil vel en ekstern tuner ta seg av mye av prosesseringa, men det kan jo være feil tenkt. Jeg har kabel, en såkalt grunnpakke og er egentlig ikke interessert i å utvide den noe særlig. Vært ok å kunne se engelsk fotball, men synes det blir for dyrt. Altså det jeg ønsker er ny tv, antagelig plasma, etter å ha sett på bildet i en forretning med og uten digital tuner tror jeg tuner må være en god investering. Skal jeg bruke mye penger på tv vil jeg jo gjerne ha best mulig bilde. I tillegg har det jo vært greit med opptaksmulighet, men det har litt lavere prioritet
    Det finnes flere distribusjonsmåter for tv. De mest vanlige er:

*Satellitt. Denne må du bruke parabolantenne for å ta imot, og normalt trenger du en digital tuner med kortleser.

*kabel-tv. Denne krever enten en analog tuner (ukodede, analoge kanaler), en dekoder (kodede analoge kanaler), eller en digital tuner med smartkort.

*bakkesendt tv. I dag holder det normalt med en vanlig analog tv-tuner som sitter i alle tv-er, men innen 2009 må man også her ha en digital dekoder med kort.

En tuner for digital parabol kan (normalt) ikke ta imot kabel-tv eller bakkesendt tv.

En tuner for kabel-tv kan normalt ikke ta imot satellitt eller bakkesendt tv.

En tuner for digitalt bakkesendt tv kan ikke ta imot kabel-tv eller satellitt.

Derfor er logikken din feil når du resonnerer at digital dekoder i tv-en gir bedre bilde for deg. Det gir bare bedre bilde hvis du kan bruke den. Siden det sannsynligvis er en dekoder for digitalt bakkenett (DVB-T) vil den være totalt utkoblet og ubrukelig for parabol eller kabel-tv (som du har nå og sier du vil ha fremover). Videre vil en slik dekoder være ubrukelig etter 2009 når bakkenettet går over fra prøvesendinger i MPEG2 til regulære sendinger i h264.

Det skal ikke være enkelt =)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grundig svar. Jeg har nok forklart meg utydelig. Jeg har i dag grunnpakken fra Canal Digital (eller hva de nå heter). Jeg har ikke noen dekoder, spørsmålet er vel hva jeg vinner i billedkvalitet med å kjøpe digital dekoder i tillegg. Kortavgiften er vel ca 300 i året. Pluss selvsagt utgift til kjøp av dekoder, finnes det noe å velge mellom her? Og er det verdt pengene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du fortsatt ønsker å benytte kabel ville jeg kjøpt f.eks en Force 315.
    Alternativet ville vært å gå over til parabol som gir marginalt bedre bilde. Her får du også muligheten til tuner med harddisk (f.eks Force 536). Ulempen med parabol kontra kabel er etter min mening plunderet derom man ønsker å bruke flere TVer i boligen.
    Utvalget av HD-kanaler vil også komme først på parabol.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding men blir nok litt bråk i borettslaget om jeg hiver opp en parabol. Skal sjekke ut Force

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er kvaliteten på digital kabel med canal digital, har hørt begge deler, dvs at de komprimerer bildet mye og dermed dårligere bilde, mens andre påstår at de sender satelitt signalene direkte ut i kabelnettet ukomprimert....
    noen som vet...

mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •