Veldig skuffa nå... Graderinger fortsatt et problem!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Veldig skuffa nå... Graderinger fortsatt et problem!?

Ja ja...

Har solgt min tre år gamle Samsung plasma, og er derfor på utkikk etter en erstatter. Grunnene til at jeg solgte var: manglende sortnivå og detaljering i mørke scener, fargegraderinger, og SD oppløsning.

Så i dag tok jeg meg en tur til Elkjøp igjen for å se. Elkjøp fordi det er den butikken i nærområdet som har flest skjermer på utstilling.

Elkjøp kjørte sin egen "TV-kanal" så det ut som, med litt nyheter fra VG, litt egenreklame og litt musikkvideoer og reklame for filmer på DVD.

Gikk litt rundt der, og jammen sto Panasonic 42PV600 der også.

Men hei og hu - her håper jeg inderlig at Elkjøp personalet har gjort en bommert ved oppkobling, pluss at videoen de sendte til alle skjermene var råtten! Men selv om videoen muligens var råtten, bortforklarer ikke det alt jeg så:

For det første; så og si alle skjermene i butikken har dette idiotiske støyreduksjonsfilteret i bruk, som vasker ut alle detaljer og får ting til å flyte sammen til en grøt. Hvem bruker det i hverdagen egentelig? Få, håper jeg. Ødelegger jo bildet helt. Heller litt 'fnidder' og snø i bildet, da.

Eller - er dette en følge av dårlig intern oppskalering? For jeg får en lignende effekt dersom jeg kjører en lavoppløst video opp på fullskjerm på min 20" LCD (1600x1200).

For det andre (PV600 spesifikt); det var en kort snutt av en Anastacia musikkvideo som er i svart/hvitt stort sett, eller veldig lavt saturert ("Pieces of a dream", fant jeg ut etterpå). Det vil si; på alle skjermene i butikken var den svart/hvit, men på Panasonic PV600 var den "grønn/hvit"!!? Veldig klart grønnstikk på denne skjermen. Håper inderlig som sagt at det var noe med oppkoblingen (eller at Panasonicen var den eneste som viste videoen riktig), for dette var fælt.

For det tredje (også delvis PV600 spesifikt, siden den er ny og dyr): To logoer snurrer rundt på denne videoen som Elkjøp viser. En rektangulær Elkjøp logo, og en rund logo med to tynne ringer og en bokstav inni. På PV600 (og et par andre riktignok) var det en voldsom grad av 'trappetrinn' - altså en elendig intern deinterlacer. En Philips til halve prisen rett bortenfor Panasonicen viste derimot disse logoene helt smooth uten antydninger til 'jaggies'. Hæ?

For det tredje. "Milliarder på milliarder av fargenyanser". Dét er det på nye plasmaer har jeg lest. Mot min gamle plasmas 16.7 millioner. Men hva i #€#€"#€ er det jeg ser?? Samtlige paneler i butikken har ekstreme graderinger!? Dette viste seg spesiellt på et bilde i videoen der hele skjermen var fyllt med blått i forskjellige nyanser. Håper igjen inderlig at det kun var presentasjonsvideoen til Elkjøp som var slik. Men da blir jo spørsmålet; hvordan i #€&#€% klarer man rent fysisk å lage en presentasjonsvideo i 2006 som er plaget med fargegraderinger i så fall!? Jeg tror ikke jeg ville fått det til om jeg prøvde engang! Da måtte jeg i så fall lagre hvert enkelt bilde i 32 fargers .gif eller noe sånt først. Hvordan er det mulig??

Nå er det dere (spesiellt dere som tester skjermer til vanlig) sin oppgave å trøste meg med at alt dette ville være mye bedre / helt borte dersom jeg tok med TVen hjem og satte den opp skikkelig.

Jeg har jo en DVDO VP30 å koble til, så bare der ville mye problemer forsvinne. Men uansett; står det virkelig fortsatt så dårlig til? Det er så jeg nesten angrer på å ha solgt gamleplasmaen min, for den var jammen bedre på de fleste områder bortsett fra sortnivå (vel og merke med VP30 koblet til). Jeg renget jo med at graderinger nå var en saga blott. Men selv der var gamleplasmaen konkuransedyktig i forhold til hva jeg så idag.

Jeg har nå midlertidig koblet PCen min til antenneuttaket (internt TV kort i PCen), og ser på TV på min 20" LCD monitor. Det er fader meg bedre bilde selv der enn på noen av disse TVene jeg så idag - ihvertfall slik de femsto i butikken.

Hadde jeg vært en helt vanlig Ola Nordmann hadde jeg fått negativt sjokk, og ikke helt visst hva jeg skulle gjøre. Ihvertfall ville jeg ikke ha kjøpt noen av de flatskjermene jeg så idag, slik de var satt opp og med det materialet de viste.

Eller er folk generellt bare ekstremt lite kritiske og kvalitetsbevisste når det gjelder bilde? Man selger jo flatskjermer i større tempo enn man klarer å produsere nye, på tross av det ovenstående?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Eller er folk generellt bare ekstremt lite kritiske og kvalitetsbevisste når det gjelder bilde? Man selger jo flatskjermer i større tempo enn man klarer å produsere nye, på tross av det ovenstående?
    Fotball VM kan vel skyldes store deler av den kaka nå...:wink:

Jeg er veldig enig med deg når man går en tur på Elkjøp. Har igrunn aldri fått sett en skikkelig skjerm med gode signaler, bra fremvisning, eller kalibrert skjerm på Elkjøp. Dessuten har jeg heller aldri opplevd at "selgerene" skaper en skikkelig demo på en skjerm, med f.eks henting av stol, litt menyvisning, forklaring av skjermens funksjoner og lignende. (Utenom at den ene er bedre enn den andre, visa versa). Det skal ikke så mye til å hente et par dvd filmer, få frem et par tøffe scener osv? Mangel på selger-instinkt?

Selvfølgelig har dem jo et par stoler og et ferdig oppsett til "demo".. men iallefall de x-antall Elkjøp butikkene jeg har vært innom, har det aldri vært plassert noen toppmodeller/nyheter/populære produkter der, så hensikten har jeg aldri opplevd...........

Men så er det vel ikke akkurat en entusiastbutikk der folk har kompetanse heller?:wink:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke noe nytt at disse er max dårlig innstillt. Spessielt hos de store kjedene, som bare selger på spesifikasjoner.

Ekjøp har vel 30dagers returrett?! Du burde nok teste en hjemme. Der andre er fornøyd, kan det jo hende du er veldig missfornøyd.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misforstå meg rett; Elkjøp er nok ikke noe dårligere enn andre lignende butikker i denne henseende. Så dette var ikke noe angrep på Elkjøp.

Men det jeg egentelig lurte mest på, var dette med fargegraderinger og deinterlacing. Støyreduksjon (hvis dét er problemet med "grøtete" bilder) kan man forhåpentligvis slå av, og man kan fôre TVen med bra signaler. Men jeg vil ikke kjøpe en ny TV nå som viser fargegraderinger! Er det noe jeg er blitt allergisk mot, er det nettopp dét.

Når jeg tenker meg om, kan det tenkes at graderinger var så merkbare på denne Elkjøp sendingen fordi den var veldig komprimert (altså et digitalt signal komprimert veldig mye). Da vil det jo bli veldig 'blokkete' og farger vil vel også lide p.g.a. dette.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært en helt vanlig Ola Nordmann hadde jeg fått negativt sjokk, og ikke helt visst hva jeg skulle gjøre.
    Er du en spesiell Ola Nordmann? Det høres allikevel ut som også du fikk sjokk og ikke vet hva du skal gjøre... ;-)

Jeg har erfart at det er bortimot umulig å vurdere en flatskjerm i en butikk pga suboptimale forhold på alle kanter.
    Når det gjelder graderinger, har jeg erfart at dette ofte kommer fram når kildematerialet er dårlig. Jeg har sett graderinger på svært gode skjermer når de er foret med dårlige eller hardt komprimerte signaler. Likeledes kan de aller fleste billige skjermer vise graderingsfrie bilder bare signalet er godt nok. Spørsmålet blir da selvfølgelig hvor krysningspunktet ligger. det kan jeg ikke hjelpe med.

.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Er du en spesiell Ola Nordmann? ;-)
    Tenkte jeg skulle forandre litt på den setningen, men tenkte også at folk skjønte hva jeg mente; altså at jeg er litt mer interessert i lyd/bilde enn en "vanlig Ola Nordmann". Men det "goes well without saying", som man sier på godt norsk.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det "goes well without saying", som man sier på godt norsk.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ting jeg har lært etter hvert og det er at man ikke dømme en flatskjerm utifra fabrikkinnstillingene i butikken. De fleste står b.l.a. med kontast på 100%, deriblandt Panasonic.
    Jeg tror PV600 er en glimrende skjerm. Snakket med en selger forleden som sa at PV60 var den beste skjermen de hadde i butikken. Det så ikke sånn ut da jeg gikk rundt og snuste, men han hadde får testet den skikkelig.
    PV60 får jo veldig god omtale i denne månedens DVD&HJEMMEKINO. Står at den er ørlite dårligere en Pioneer 436RXE på SD, men litt bedre enn Pioneeren på HD. Og PV600 er garantert ikke dårligere.
    Jeg synes utviklingen har vært stor på plasma fronten på tre år. Overbevist om du vil få en langt bedre skjerm i dag enn den Samsungen. Men er perfekt skjerm uten noen svakheter får du ikke. Da må du nok vente på SED.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk når det gjelder graderinger er at det er materialet en spiller av sin feil.. Har en LG Plasma-skjerm (10-bit) og mange filmer har MASSE graderinger. Dette gjelder spesielt ting som har blitt re-enkodet et par ganger. På skikkelig materiale og med ikke alt for mye komprimering finnes det ikke antydninger til graderinger en gang. Det samme gjelder støy i bildet. Har hentet ned en del HD-demoer fra forskjellige kjente produsenter fra en HD BT-site, og de ser virkelig bra ut. Knivskarpe og med fine overganger.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Min 506XDE viser knapt en gradering, og det gjorde forsåvidt heller ikke min tidligere Panasonic PA20 (men Pioneeren er enda bedre)... Merkelig at du skulle oppleve fenomenet så sterkt på en PV600, det er jo ikke i samsvar med tidligere erfaring på Panasonic. Jeg har kun sett PV60, og der synes jeg det var svært lite graderinger på det lille jeg fikk sett av denne...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av problemet du beskriver ligger i at hvis en butikk skal kalibrere skjermene må man gjøre det hver dag og det tar en stund. I tillegg er det noe 90% av kundene ikke gjør hjemme. Så lenge fjernkontrollene ligger ute for til bruk for alle vil det alltid være noen som stiller...enten blir det bedre eller værre. Når det gjelder de bilde problemene du nevner så har dette noe med EL-TV kanalen som sendes ut på scart og komponent fra pc. Vet det har vært endel skaleingsproblemer med den.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    ... Men er perfekt skjerm uten noen svakheter får du ikke. Da må du nok vente på SED.
    Jeg tror du må vente langt lenger på en "perfekt skjerm uten svakheter"...

Men det er jo lov til å håpe at SED er et skritt i riktig retning. Det som har vært vist av demoer har i følge rapporter ikke vært bare overbevisende.

.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Panasonic TH-42PA50 har til tider stor grad av "gradering" som vist på bildene til John P. Men er dette "graderinger" eller er det "banding"? Og hvilke innstillinger på TVen er det som i størst grad påvirker disse faktorene? Kontrast, lysstyrke, farge, støyfilter?

Er takknemlig for innspill!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Min Panasonic TH-42PA50 har til tider stor grad av "gradering" som vist på bildene til John P. Men er dette "graderinger" eller er det "banding"? Og hvilke innstillinger på TVen er det som i størst grad påvirker disse faktorene? Kontrast, lysstyrke, farge, støyfilter?

Er takknemlig for innspill!
    Jeg bruker de to uttrykkene om hverandre. Pleier egentelig å si 'banding', men prøvde å bruke et norsk uttrykk denne gangen.

Innstilinger som 'får det frem' er jeg usikker på, men jeg tror muligens at høy kontrast kan gjøre det verre. Kalibrering er vel aldri dumt.

På min lille runde på Elkjøp var det jo flere ting som gjorde seg gjeldende, og jeg ble derfor litt frustrert. Det var både banding, grønnstikk, og dårlige deinterlacere. I ettertid kanskje jeg angrer litt på denne tråden da den kanskje virker litt 'barnslig', men jeg følte for en liten "utblåsning" etterpå.

Det er greit at banding kanskje ikke er et voldsomt problem lenger på plasma, men når det er sagt tror jeg aldri jeg har sett dette på en CRT TV? Nå skal det sies at jeg vel ikke har sett en CRT TV på et komprimert digitalt signal, men. Jeg regnet egentelig med at når TVene nå skilter med opptil 13bit, så skulle graderinger/banding være et tilbakelagt stadium.

Det kan det jo forsåvidt også være, dersom det var videoen Elkjøp sendte som fremprovoserte dette.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stilt inn Panasonicen ved hjelp av DVE, som naturligvis ga en klar forbedring i forhold til fabrikkinnstillingene.

Var forresten innom Siba på Kvadrat i Sandnes her forleden, hvor de kjører en SINNSYKT bra demonstrasjonsfilm på alle TVene sine. Men selv på de dyreste skjermene er det klare graderinger (særlig på blå bakgrunn (hav, himmel)), så de bruker ikke noe tid på innstilling av skjermene der heller (ref. et utall tråder tidligere).

Jeg får eksperimentere litt selv, og se hvilke spaker jeg skal dra i for eventuelt å redusere graderingene mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike graderinger dere snakker om, forekommer dette kun på plasma?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at graderinger kan forekomme på alle typer skjermer dersom kildematerialet er tilstrekkelig dårlig. Jeg har en glimrende PC-skjerm som også viser graderinger på lavoppløste divx-filer. Samme graderinger (eller kanskje litt mer) får jeg på min plasma dersom jeg viser samme fil. Pr. dags dato har jeg ennå tilgode å se graderinger på min plasma når den mates med HD-materiale. Tidligere kunne jeg antyde graderinger når jeg spilte DVD, men etter at jeg stilte inn skjermen etter beste evne, har jeg aldri sett graderinger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg skjer det stort sett på TV-sendinger (=crap signaler), men også på enkelte DVDer (=plagsomt).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at graderinger forekommer på hardt kodede divx filmer, men jeg har såvidt jeg vet aldri opplevd dette på tvsendinger eller dvd på min billig-lcd-tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rontonic
    Jeg vet at graderinger forekommer på hardt kodede divx filmer, men jeg har såvidt jeg vet aldri opplevd dette på tvsendinger eller dvd på min billig-lcd-tv.
    Det tror jeg rett og slett ikke noe på. Alle LCD-TVer, inkludert feinschmecker-TV til 40 000 kroner, viser en større eller mindre grad av graderinger på for eksempel TV-sendinger, og til og med på DVD-filmer av ok kvalitet spilt av på f.eks. gode oppskaleringsspillere.

Det er mulig du sitter et godt stykke fra TVen, og da vil du ikke nødvendigvis legge merke til det. Men at en vanlig PAL-sending ikke graderes på en billig LCD-TV høres helt usannsynlig ut.

Sorry.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •