TV i minusgrader

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV i minusgrader

Jeg har en problemstilling som jeg gjerne vil ta opp med med forumets kompetanse.
    Vi har overtatt en gammel uisolert hytte som vi har bygget på. Stua er i den gamle delen, og altså uisolert. Her vil vi sannsynligvis få minusgrader om vinteren når vi er borte fra hytta.
    Spørsmålet er om vi kan ha TV i stua på denne hytta - eller om dette etter all sannsynlighet vil bli ødelagt av å gå fra minusgrader og til 15-20 varmegrader på få timer.
    Er det forskjell på hvordan CRT-TV og LCD/Plasma takler slike temperatursvingninger?
    Håper noen har erfaringer eller synspunkter på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen spesiell kompetanse. Men det jeg vet er at kondens oppstår ved tempraturforskjeller. Altså hvis man f.eks tar med en tv som har stått kaldt inn i ett varmt rom vil det kunne oppstå kondens inne i den. Når rommet og tv har samme tempratur i utgangspunktet og det tar ett par timer å varme det opp vil det nok ikke være noe problem. Du kan også med fordel skru på tv'en slik at den blir varm før rommet(Kondensen dannes når varm omkringliggende luft blir kjølt ned og ikke klarer å holde på fuktigheten lenger).

Har selv hatt crt på en hytte uten problemer. Men det skal nå sies at det sjeldent var kuldegrader inne(men ofte rundt null). Jeg ville gått for en crt, da jeg tror plasma/lcd paneler er mer følsomme for kulde. Men det er som sagt kun synsing fra min side.

Ikke sikkert du ble noe klokere, men det kommer sikkert flere svar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke svaret på spørsmålet, men kan komme med noen erfaringer:

Mine foreldre har et lite 17" LCD-tv på en fjellhytte i nord-Norge. Det er ikke lagt inn 220v i hytta og hytten varmes kun opp når den er i bruk. Dvs. at når hytten ikke er i bruk om vinteren kan innetemperatur falle ned mot minus 30 grader. Tven har stått i hytta i 2 år og funker helt fint. Jeg kan ikke tenke meg at de har tatt noen forhåndsregler mht. oppvarming ol. før de bruker TVen.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom de ikke har tatt forhåndsregler ved bruk av tv'en ville jeg annbefalt på det sterkeste å gjøre det. Som nevnt over så dannes det fort kondens ved raske temperatur svingninger. Varm opp hytten og la tv'en stå noen timer før den taes i bruk. Så skal det ikke være noe problem. PS LCD panelene er flytende veske så de vil ofte reagerer på sterk kulde i form av ekstremt etterslep osv om de startes før de er naturlig oppvarmet av rommet.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og nyttige innlegg!

Sitat Opprinnelig postet av Kent Andresen
    Har ingen spesiell kompetanse. Men det jeg vet er at kondens oppstår ved tempraturforskjeller. Altså hvis man f.eks tar med en tv som har stått kaldt inn i ett varmt rom vil det kunne oppstå kondens inne i den. Når rommet og tv har samme tempratur i utgangspunktet og det tar ett par timer å varme det opp vil det nok ikke være noe problem.
    Ja, det er nettopp dette jeg også har tenkt (håpet på) må være riktig. Vi vet som nevnt at man ikke skal ta elektriske komponenter som en TV fra kulde og inn i et varmt rom - for så å slå det på. Men så lenge TVen varmes opp samtidig med rommet, så er det forhåpentligvis annerledes.

Når det gjelder TV-type, har jeg mest lyst på LCD p.g.a. plassbesparelse og design. Fordelen med CRT er jo at det er adskillig billigere og dermed ikke så stort tap å miste om det skulle gå dårlig.

Vi er to familier som skal bruke hytta, og jeg vet av erfaring at det ikke er sikkert at alle er like tålmodige med å vente et par timer før TVen taes i bruk.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke helt skjønne at tv'n skal bli utsatt for noe særlig kondens hvis det f.eks fyres når dere kommer til hytta, og ikke slår på tv før d er varmt!

Vet ikke om disse LCD krystallene fryser? At de utvider seg da? Men som nevnt under så har jo folk hatt disse tv'ene i hytter tidligere...

Hvis dere fyrer godt vil iallfall ikke kondens bli noe problem... Blir jo ikke fra 30 minus til 30 pluss på ett minutt heller da....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med vedfyring blir det også veldig tørr luft i rommet, så jeg ville ikke vært for redd for å fyre opp TV'en i samme slengen som peisen.

Vi har en CRT på hytta som vi skrur på akkurat når vi vil. Ofte før det er varmegrader i rommet. Ikke noe problem det. Selv er jeg ingen tilhenger av TV på hytta, men jeg har sett andre bruke den!

Men spørsmålet om hvordan LCD og Plasma fungerer i samme setting var jo godt. Jeg ser en erfaring om LCD over her, men har noen erfaringer med Plasma?

Hva slags skjermer er det en bruker i biler feks? LCD? Der blir det jo ofte kaldt.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hva slags skjermer er det en bruker i biler feks? LCD? Der blir det jo ofte kaldt.
    Godt poeng.
    Regner med at dette kanskje er skjermer som er spesielt beregnet på å takle temperatursvingninger. Og så er det vel muligens små skjermer bedre egnet for temperatursvingninger enn store - eller?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å snu litt på problemstillingen med oppvarming og kondens:

Det tar jo litt tid til å varme opp hytta og erfaringsmessig er det kjekt å se på titteboksen mens en venter. Så avhengig av hvilke oppvarmingsmuligheter du har, så kan du investere i en hytte-kontroll-sak som en kan fjernstyre oppvarmingen med.

Har selv en slik (http://www.hyttami.no) på "landstedet" hvor jeg kan skru av/på ovner og varmekabler via mobiltelefon og/eller web. Finnes også med interface for parafinovner. Peis kan nok by på problemer ;-)

Uansett så var det verd investeringen på 3500,- for oss å komme til oppvarmet kåk når alternativet et par ganger var +2'C. Og da skulle jo TV også være oppvarmet til samme nivå og minimert kondensproblematikken som oppstår ved sprengfyring.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Selv er jeg ingen tilhenger av TV på hytta, men jeg har sett andre bruke den!
    He he. Ja TV har vel kanskje ikke noe på hytta å gjøre, men jeg setter stor pris på å ha muligheten. Det er vel helst slik at man bruker TVen til programmer man gjerne vil se - ikke noe man slår på for å slå i hjel tiden.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Peis kan nok by på problemer ;-)

Dette er jo den enkleste varianten! Det bor jo alltid ein bonde i nærheten!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Dette er jo den enkleste varianten! Det bor jo alltid ein bonde i nærheten!
    Eller vi kan snu hele greia på hodet og heller kjøre peis på DVD! Hehe.. Men så var det varmen da! :roll:

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Familien min har hatt TV på hytta i ca. 34 år (nei, jeg fleiper ikke. Den første be installert i '72, såvidt jeg husker)

Den første TV'n, en S/H PYE med masse rør inni, levde til en gang på -80 tallet. Den neste ble skiftet ut for ca fem år siden fordi mine foreldre ville ha text-tv (den virker fortsatt). Hytta har nå sin tredje TV.

Alle disse har blitt skrudd på i minusgrader uten at det har betydd problemer.
    Det kan vel redusere levetiden på glødetråden i billedrøret på CRT'er noe, men siden en hytte-TV typisk blir brukt mye mindre enn en vanlig TV, ser det ikke ut til å ha noe å si på levetiden.

Forøvrig er jeg helt enig at det beste hadde vært om hytta var uten TV......

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du heller skal bekymre deg for bygdetullinger med kleptomanpølser. :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •