Bildet 'klippes', tv2 fotball, nrk svisj

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildet 'klippes', tv2 fotball, nrk svisj

Hei! Har en samsung 32 r75b, på enkelte sendinger, bl.a. fra NRK og TV2 forsvinner deler av bildet på høyre og venstre side. Spesielt er dette merkbart på fortballsendingene til TV2, der det da er umulig å se resultatet i kampen ettersom denne infoen ligger øverst til venstre i bildet. Likeledes forsvinner logoen til høyre i bildet. Det samme er tilfellet på NRK-svisj, teksten som løper til høyre i bildet blir klippet.

Trokke det har så mye med TVen å gjøre, har sett det samme på en ny Sony 32

Problemet var der også på min gamle 4:3 TV, men trodde kanskje dette ville forsvinne ved kjøp av widescreen flatskjerm. Har prøvd alle innstillinger på bildet.
    Har en mistanke om at det er formatet det sendes i som er problemet. Jeg ser f.eks. at når TV2 bytter fra fotballsendingene til reklame skjer det en liten forandring i bildet slik at det plutselig passer på skjermen.

Noen tanker om hva jeg kan gjøre for å se hele bildet?

takknemlig for svar, slitsomt å bytte til tekst-tv for å se stillingen i kampen :wink:
    -sjur

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette er tatt opp før.. bare sjekk litt rundt på forumet. Kan liksom huske at samme problemstillinga er tatt opp før.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Tror dette er tatt opp før.. bare sjekk litt rundt på forumet. Kan liksom huske at samme problemstillinga er tatt opp før.
    Ja, skulle tro det, har sjekket forumene og googlet litt men har ikke funnet svar på spørsmålet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du digitaldekoder fra UPC kan problemet ligge i at dekoderen er satt til "vanlig tv"4:3 og ikke widescreen eller 4:3 vis widescreen som letterbox.
    Har du Samsungen satt til bildeformat Auto-wide da, med dekoderen som 4:3, vil Samsungen oppfatte signalet riktig og zoom inn, men siden dekoderen behandler 4:3 litt "strange" vil bildet bli klippet både oppe/nede OG på sidene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Har du digitaldekoder fra UPC kan problemet ligge i at dekoderen er satt til "vanlig tv"4:3 og ikke widescreen eller 4:3 vis widescreen som letterbox.
    Har du Samsungen satt til bildeformat Auto-wide da, med dekoderen som 4:3, vil Samsungen oppfatte signalet riktig og zoom inn, men siden dekoderen behandler 4:3 litt "strange" vil bildet bli klippet både oppe/nede OG på sidene.
    Se der ja! Helt korrekt! Endret UPC-dekoderen og nå kan jeg nyte Svisj i sin fulle bredde!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bra! For svisj er jo et fantastisk program som bare MÅ ses!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig :grin:

Men jeg må revidere min begrunnelse av hva som går galt
    Når widescreen sendinger vises og dekoderen står stilt til 4:3 (ikke vis letterbox) zoomer dekoderen helt på egen hånd inn og klipper bildet slik at det vil fylle en 4:3 skjerm.

Har altså ingenting med Samsungen å gjøre så det er sagt.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det stemmer det!!

Svigers hadde problemer på sitt 16:9 skjerm, byttet til 4:3 fordi de trodde d ble bedre, men krøllet fortsatte, så gikk eg inn og forandret på tuneren... Da ordnet det seg, men så vidt eg husker så måtte eg sette tunerer på 16:9??

Mulig eg husker feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Helt klart her traff du spikern på hue,her er det nok mange som har knota en hel del. :-P Dette er et velkjent problem med digital dekodere og flatv,ene som nå har kommet.Instillingene og mulighetene er av en annen verden i dag i forhold til for endel år tilbake ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •