Flatskjerm på gipsvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flatskjerm på gipsvegg

Har kjøpt meg ny leilighet med bare gipsvegger.. Vil en gipsvegg holde min 40" lcd? -veier ca 30kg.

Mvh

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør den, men du må bruke skikkelige gipsplugger. Gipsanker bør funke, ellers er gummiplugger helt rå på gipsvegg. Vi testet dem på jobben og 1 gummiplugg tålte 80newton før gipsen begynte å gi etter.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er enkelt å greit nei. Men du kan finne stenderene bak veggen og feste noen kraftige bolter i de. Da får du godt nok hold. Som oftest 60cm imellom stendere. Du kan finne de ganske greit ved å banke på veggen.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delte svar her ja. Min erfaring med gips er at den er for porøs til å kunne bære tyngre vekter over tid og at den risikerer å bli for svak. Det vil ofte holde en stund men pga vibrasjoner i veggene så risikerer du å miste festet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :smile: Takk for svar. Var ltt bekymret for at jeg måtte ha den på et sånn kjedelig bord.. Flatskjermer hører hjemme på veggen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Svaret er enkelt å greit nei. Men du kan finne stenderene bak veggen og feste noen kraftige bolter i de. Da får du godt nok hold. Som oftest 60cm imellom stendere. Du kan finne de ganske greit ved å banke på veggen.
    Ok. var nettopp der borte og banket på veggene for og prøve og finne stendere, men uten hell.. Får prøve med en sånn studd-finder greie kanskje...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde min 42" plasma montert på gipsvegg uten bruk av stendere jeg. Men jeg boret hull tvers igjennom fra stua og inn til kjøkkenet. På kjøkkensiden hadde jeg da to metallplater jeg hadde boret hull i. Så førte jeg bolter igjennom fra stua til kjøkkenet, og festet dem på kjøkkensiden med muttere. Dermed ble vekten fordelt utover en større flate både på stueveggen og kjøkkenveggen. Plasmaen hang der i to år den...

Men jeg vil nok anbefale å finne stenderne isteden, og jeg hadde nok også gjort det om jeg hadde visst bedre den gang...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du kan finne skjøten i platene hvis du vipper litt på en gulv- eller taklist. Det skal være 60 cm mellom spikerslagene. Finner du spikerslag kan du sette inn festet der, eller evt sette en planke mellom 2 spikerslag som du kan montere festet på.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står på mitt og sier at du kan feste i gipsveggen med rett type plugg. Jeg har jobbet med kjøkken i noen år og alle overskap festes med plugger, med mindre man tilfeldigvis treffer en stender. De største veggskapene er 80x92cm og jeg kan love deg at et fult kjøkkenskap fort kan overstige 30kg. Disse sitter i kun 2 skruer, mens mange veggfester til plasma ofte har 5-6 skruehull. Har ennå ikke fått klager på skap som har rast ned :wink:
    Men det er sef aller tryggest å feste i treverk. Hvis du ikke vil prøveborre i hele veggen får man kjøpt en stenderscanner til noen hundrelapper. Denne legges utenpå vegg og signaliserer el.kabel og stender i både tre og metall, ved hjelp av lys og pipelyder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg står på mitt og sier at du kan feste i gipsveggen med rett type plugg. Jeg har jobbet med kjøkken i noen år og alle overskap festes med plugger, med mindre man tilfeldigvis treffer en stender. De største veggskapene er 80x92cm og jeg kan love deg at et fult kjøkkenskap fort kan overstige 30kg. Disse sitter i kun 2 skruer, mens mange veggfester til plasma ofte har 5-6 skruehull. Har ennå ikke fått klager på skap som har rast ned :wink:
    Men det er sef aller tryggest å feste i treverk. Hvis du ikke vil prøveborre i hele veggen får man kjøpt en stenderscanner til noen hundrelapper. Denne legges utenpå vegg og signaliserer el.kabel og stender i både tre og metall, ved hjelp av lys og pipelyder.
    Seriøse kjøkkenmontører fester ihvertfall overskap i stendere... Har fått montert 3 kjøkken opp igjennom, og alle har festet skapene i stenderne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, 80 newton høres kanskje mye ut men er bare 8,15Kg, alt avhengig av hva din lokale G er selvsagt ;-) . Tror ikke jeg hadde våget å henge en plasma rett i gips, lurest og gå for stendere.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Seriøse kjøkkenmontører fester ihvertfall overskap i stendere... Har fått montert 3 kjøkken opp igjennom, og alle har festet skapene i stenderne.
    Tull og tøys! Hvorfor tror du det i det hele tatt finnes gipsplugger (og da mener jeg skikkelige gipsplugger, ikke de pinglepluggene med litt brede gjenger)? Det finnes ting som veier mye mer enn en plasma tv som kan festes på gipsvegger.
    Siden du kommer med en slik påstand regner jeg med at du selv har god erfaring med festemateriell? De fleste kunder er uansett ikke villig til å betale ekstra for forsterkning av veggen sin. Det er ikke alltid man kan treffe stender på samtlige skruefester... Kjøkkenet ditt kan godt ha noen gipsplugger også, med mindre montøren har lagt inn liggende spikerslag i veggen.

NB! Testen med plugg som begynte å gi seg på 80newton ble utført veldig hardt, dvs pluggen ble røsket opp, ned og utover. Regner med at en plasma tv får litt penere behandling. 2 plugger vil også tåle mer enn det dobbelte, da vekten igjen vil bli fordelt. Med 3-4 gummiplugger kan du glatt henge på 40-50kg vekt. Har du 2 lag gips tåler de enda mer trykk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lengden på skruene noe og si her?, hvis jeg ikke skulle finne noen stendere liksom..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må finne ut om det er 1 eller 2 lag gips. Det kan du gjøre ved å borre et lite hull der du skal ha veggfestet. Standard gipsplater er 13mm tykke. Gipsplugger kommer på standardmål som er tilpasset 1 eller 2 lag. Det er viktig at du sier til de i butikken hva som skal henges på veggen og hvor mye det veier, slik at du får rett type plugg. De beste produktene får du i spesialforretning som f.eks Würth. Der selger de både gipsanker og gummiplugger.

Her er hjemmesiden:
    http://www.wuerth.no/
    Søk på gummiplugg eller gipsplugg i nettbutikken, så kan du se hvordan det fungerer.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste at slike gipsplugger med ekspansjonsanker kunne tåle opptil 15 kg hengende last per plugg, Med 5-6 plugger snakker vi da om 75-90 kg...

-gips-ekspansjon-jpg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Jeg leste at slike gipsplugger med ekspansjonsanker kunne tåle opptil 15 kg hengende last per plugg, Med 5-6 plugger snakker vi da om 75-90 kg...
    Akkurat! Man må ikke feste i stender... Gummiplugger fungerer på samme måte, men de tåler litt mer bevegelse. Gipsanker eller gummiplugg vil være et godt valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Går fint på dobbelgipsvegg iallefall

Jeg har min Hitachi på en vegg med dobbel gips, og der har den hengt fint siden januar. Ved bruk av 4 (riktige) gipsskruer er vekten jevnt fordelt og det har ikke vært noen problem. Hitachien er vel en av de tyngste 42'erne, oppgitt til 38kg.

Det viktige ved monteringen er som sagt riktige gipsskruer, og at disse er montert slik at alle er like mye bærende og med størst mulig avstand fra hverandre. Min er montert over en trappenedgang, så ved en evt. løsning deiser den ca 2,5m før den havner i trappen. Det tok noen dager før jeg slappet av og faktisk sov om nettene for å si det sånn...

Enkel gips tåler naturlig nok mindre, og jeg er ikke kvalifisert eller har erfaring til å uttale meg om hvordan det ville gått.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har festet min plasma i stenderene bak gipsveggen, men jeg har også satt opp en dekkplate av beiset kryssfiner som er med på å holde TV'en oppe. Bak denne platen kan du også skjule kabler etc.
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/28313-le-th-tre-audio-de-werdenskrieg-dvdo-iscan-micro-4k-2876-a.html

-AndreWerdenskrieg
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!! Meget pent oppsett.. :smile:

Tusen takk for alle tips folkens, spessielt Marantz og deg AndreWerdenskrieg!
    Mulig jeg hermer litt etter deg AndreWerdenskrieg :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat! Man må ikke feste i stender... Gummiplugger fungerer på samme måte, men de tåler litt mer bevegelse. Gipsanker eller gummiplugg vil være et godt valg.
    Nå er vel ikke gips plater et så veldig egnet opphengs materiale, ettersom det er to papir lag med et størknet gipsmateriale i mellom, et gips materiale som er ganske porøst og som er lett å skade, og tåler svært lite hvis det først har skjedd en overbelastning. Man gjør jo ikke noe galt hvis man velger å feste opphenget til skjermen i forbindelse med lektene som også er opphenget til gips platene.

Ut i fra min kjennskap til gips plater, må jeg inrømme jeg ble litt skremt av det du beskriver Marantz, om oppheng av overskap på et kjøkken, der man i tilegg til vekten av skapene på et kjøkken har mulighet for fuktighet som får papiret og gipsen til å mykne, skapdører som vil introdusere en del vekslende belastninger, noe som kan redusere styrken til gips opphengene og gips ankerene over tid. Det de gips ankerene gjør, er å spre kreftene ut over et større gipsplate areal for å få opp hvor mye man kan belaste punktet med, men har man vært litt uvøren med montering av gips ankeret, eller får skadet gipsen i området rundt ankeret, mister man fort styrken, og man kan få seg noen mindre hyggelige overaskelser.....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •