Flatskjerm på gipsvegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har montert en drøss med pioneer skjermer og bare gips er IKKE noe problem. Så lenge man bruker skikkelige plugger. Jeg bruker Duomax som holder 17kg pr. plugg og ca 8 plugger pr skjerm så er du sikker. Treffer man en stender er det selfølgerlig et pluss, men 9 av 10 ganger er stenderen feil i forhold til plasseringen av skjermen på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg monterte nylig min 42" plasma rett på en gipsvegg. Jeg brukte orginal veggfeste som var beregnet på TVen. Det fulgte med 4 skruer for montering på murvegg og 8 gipsanker for montering på gipsvegg. I bruksanvisningen til veggestet (fra Grundig) stod det ingen ting om at det kunne være utrygt å montere direkte på gips - tvert i mot var det detaljert forklart hvordan man skulle gjøre det. Hos meg virker dette solid, men jeg er på ingen måte noen fagmann på området.

AndreWerdenskrieg: Linken til ditt oppsett så jo direkte råbra ut. Faktisk så bra at jeg, dum som jeg er, viste det til min samboer. Resultatet er at jeg f*en meg må ta ned min nymonterte plasma, og bruke en helg på saging, maling og skruing :-| . Så mitt råd til andre som måtte være like bedagelig anlagt som meg, er at den linken burde holdes hemmelig...

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roolf
    Jeg monterte nylig min 42" plasma rett på en gipsvegg. Jeg brukte orginal veggfeste som var beregnet på TVen. Det fulgte med 4 skruer for montering på murvegg og 8 gipsanker for montering på gipsvegg. I bruksanvisningen til veggestet (fra Grundig) stod det ingen ting om at det kunne være utrygt å montere direkte på gips - tvert i mot var det detaljert forklart hvordan man skulle gjøre det. Hos meg virker dette solid, men jeg er på ingen måte noen fagmann på området.

AndreWerdenskrieg: Linken til ditt oppsett så jo direkte råbra ut. Faktisk så bra at jeg, dum som jeg er, viste det til min samboer. Resultatet er at jeg f*en meg må ta ned min nymonterte plasma, og bruke en helg på saging, maling og skruing :-| . Så mitt råd til andre som måtte være like bedagelig anlagt som meg, er at den linken burde holdes hemmelig...
    ...tøffel

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fulgte med for murfeste hos meg også, men ikke noe gipsfeste..
    Kan jo evnt. bli en dyr erfaring om ikke mindre.. Skal prøve og få tak i slike plugger i allefall..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    ......men 9 av 10 ganger er stenderen feil i forhold til plasseringen av skjermen på veggen.
    hehe - så sant, så sant.. ;-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som ikke helt kom frem i mitt tidligere innlegg er at min plasma er festet til selve plasmaveggen og plasmaveggen er igjen boltet fast i gipsveggen/stenderne. Dermed har man mye større frihet angående stenderne.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Uff da. Får ihvertfall håpe at dere begge blir fornøyd med resultatet da.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Noe som ikke helt kom frem i mitt tidligere innlegg er at min plasma er festet til selve plasmaveggen og plasmaveggen er igjen boltet fast i gipsveggen/stenderne. Dermed har man mye større frihet angående stenderne.
    Greide og legge 2+2 sammen der faktisk.. ;-)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå er vel ikke gips plater et så veldig egnet opphengs materiale, ettersom det er to papir lag med et størknet gipsmateriale i mellom, et gips materiale som er ganske porøst og som er lett å skade, og tåler svært lite hvis det først har skjedd en overbelastning. Man gjør jo ikke noe galt hvis man velger å feste opphenget til skjermen i forbindelse med lektene som også er opphenget til gips platene.

Ut i fra min kjennskap til gips plater, må jeg inrømme jeg ble litt skremt av det du beskriver Marantz, om oppheng av overskap på et kjøkken, der man i tilegg til vekten av skapene på et kjøkken har mulighet for fuktighet som får papiret og gipsen til å mykne, skapdører som vil introdusere en del vekslende belastninger, noe som kan redusere styrken til gips opphengene og gips ankerene over tid. Det de gips ankerene gjør, er å spre kreftene ut over et større gipsplate areal for å få opp hvor mye man kan belaste punktet med, men har man vært litt uvøren med montering av gips ankeret, eller får skadet gipsen i området rundt ankeret, mister man fort styrken, og man kan få seg noen mindre hyggelige overaskelser.....
    Det viktigste ved festing av gipsanker er å ikke dra til med all kraften man har. Da kan "kloen" på baksiden passere nullpunktet og krølle seg sammen. Da sier det pang etter kort tid. Derfor er jeg større tilhenger av gummiplugg som ikke kollapser. Husk at når man fester kjøkkenskap sitter festene nesten helt i toppen noe som gjør at mesteparten av trykket kommer nedover, ikke utover fra veggen (så sant man har vært nøye med vater og lodd :wink: ). Noen tror desverre at det hjelper å sette fester i alle 4 hjørner men det man da risikerer, dersom det skulle være en liten ujevnhet bak skapet, er at festene i bunn presser ut festene i topp (legg en stein under midten av en planke og tråkk på den ene enden, så skjønner du hva jeg mener) og gjør at det sitter dårligere enn noensinne.
    Fester man noe tungt på veggen er det best å feste i toppen.

Hvis noen har tilsvarende problem med dårlig murvegg får man kjøpt noe som heter kjemisk forankring. Settet består av en tube (minner om silikontube) med forankringsmasse og så kjøper man gjengestang i passe lengde og diameter (6-8mm tåler mye vekt). Dette blir nesten like hardt som betong og ekspanderer i alle hull og porer i veggen, omtrent som røttene i et tre. Man borer først inn i muren ca 8-10cm Boret bør ha omtrent dobbel diameter av gjengestangen slik at det er palss til litt masse rundt. Gjengestang kappes til på 8-10cm + tykkelsen på det man skal feste i veggen. Deretter bruker man forankringsmassen og fyller inn i hullet, setter inn gjengestang og lar det tørke en times tid. Dette tåler glatt 100kg+ på 2 fester.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lcd`n på plass..

Og utrolig nok, så traff jeg stendere på 8 av 12 skruer! :-D
    Hva er oddsen!?

-happy nå ja.. :-)

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    max flax!

Det så bra ut

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du hang den hvertfall høyt nok

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    du hang den hvertfall høyt nok
    Pga panelet jeg har på veggen, så var dette det "laveste" jeg kunne henge den. -Kunne ha bygd ut bak skjermen, men det hadde bare sett dumt ut.. Skjermen bygger nokk ut fra før av.. Er 11 cm dyp...

Dessuten har jeg regulerbar sofa, så jeg kan egentlig henge skjermen så høyt jeg bare vil! ;-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå er vel ikke gips plater et så veldig egnet opphengs materiale, ettersom det er to papir lag med et størknet gipsmateriale i mellom, et gips materiale som er ganske porøst og som er lett å skade, og tåler svært lite hvis det først har skjedd en overbelastning. Man gjør jo ikke noe galt hvis man velger å feste opphenget til skjermen i forbindelse med lektene som også er opphenget til gips platene.

Ut i fra min kjennskap til gips plater, må jeg inrømme jeg ble litt skremt av det du beskriver Marantz, om oppheng av overskap på et kjøkken, der man i tilegg til vekten av skapene på et kjøkken har mulighet for fuktighet som får papiret og gipsen til å mykne, skapdører som vil introdusere en del vekslende belastninger, noe som kan redusere styrken til gips opphengene og gips ankerene over tid. Det de gips ankerene gjør, er å spre kreftene ut over et større gipsplate areal for å få opp hvor mye man kan belaste punktet med, men har man vært litt uvøren med montering av gips ankeret, eller får skadet gipsen i området rundt ankeret, mister man fort styrken, og man kan få seg noen mindre hyggelige overaskelser.....
    Som da nabo'n kom hjem og fant ene siden av overskapet på kjøkkenet godt plantet nede på kjøkkenbenken...og det reneste havoc inni skapet! Ikke et hyggelig syn...:-? Når det er sagt aner jeg ikke hvordan ting er festet der og ikke kan jeg noe videre om gipsplugger heller...ville bare nevne det ;-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Som da nabo'n kom hjem og fant ene siden av overskapet på kjøkkenet godt plantet nede på kjøkkenbenken...og det reneste havoc inni skapet! Ikke et hyggelig syn...:-? Når det er sagt aner jeg ikke hvordan ting er festet der og ikke kan jeg noe videre om gipsplugger heller...ville bare nevne det ;-)
    Som sagt, man kan få seg er meget så dyr lærepenge når det gjelder gipsvegger.
    Skjønner ikke poenget med gips egentlig. -skal vist nok være brannsikkert sier dem, men hva hjelper det når man ikke kan henge opp tingene sine på dem....? ;-)

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp bygd kjøkken og hengt opp overskapene i enlags-gipsvegger med såkalte "ola-plugger", virker som det holder hittils iallfall. Har satt inne endel tunge ting i skapene, så håper ikke jeg brått får meg en overaskelse virker iallfall som det sitter som støpt.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men jeg blåser liv i den igjen

Jeg har følgende utfordring: Skal montere opp min eldre 42". Den er tung, tror rund 40 kilo...Ta det med en klype salt....
    Skal monteres opp på en gipsvegg. Stender vil bli midt på festet, og her vil det bli brukt kraftige treskruer.
    Med andre ord får jeg kun feste i gipsen på sidene.
    Vil det holde med kraftige skruer på midten, og noe mindre solide fester på endene?

Skruene jeg skal bruke på endene er disse:

Veggfestet er av denne typen:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hang opp min 42" plasma ved bruk av kun 6stk slike skruer som er avbildet. Den henger kun i gips uten problem

Festet mitt likner veldig på det som er avbildet også.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Jeg hang opp min 42" plasma ved bruk av kun 6stk slike skruer som er avbildet. Den henger kun i gips uten problem

Festet mitt likner veldig på det som er avbildet også.
    Høres betryggende ut 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0