Pioneer PDP-50MXE11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer PDP-50MXE11

Er det noen som kan si noe om denne? Hvordan er bildekvaliteten sammenlignet med 506XDE/FDE? Finnes det noen tester på nett eller i magasiner jeg kan kikke på?

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv google.com

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd det.

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å være en "butikk" plasma, dvs. laget for å brukes kommeriselt, og ikke hjemme. Vil derfor forundre meg om akkurat denne skulle revolusjonere "heimesjåinga". Derfor ikke rart om du ikke finner produktomtaler/tester. Kanskje "Farmand" tester slike :-) ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min lille erfaring med plasma-skjermer er at de er inndelt i to hovedkategorier:

1. Monitor (kommersiell)
    Har som regel ikke tuner, litt enklere fjernkontroll/meny-system, har ikke tekst-tv, ikke epg, ikke minnekortplasser eller jpeg/mp3 avspiller, mange færre innganger særlig analoge og scart, kan ofte oppgraderes med video-kort, kan ha vifter innebygget slik at de tåler å stå på i en varm butikk i ørkenen 365 dager i året, etc., _kan_ (men behøver ikke) ha litt enklere elektronikk for de-interlace, kam-filter og oppskalering til native oppløsning på panelet siden de hovedsakelig kobles til PC/DVI.

2. TV (forbruker/consumer)
    Har tuner, fancy fjernkontroll/menysystem, mp3/jpeg/memory card/epg/masse analoge innganger/ Picture-in-Picture/PAP, stillbilde, kan ha DVB-T tuner, etc.

I mitt oppsett bruker jeg stort sett Dsub/vga eller dvi og jeg har ikke bruk for noen tunere eller andre fancy funksjoner. Derfor kjøpte jeg også min forrige plasma (for 3 år siden) som en monitor-type (Hitachi 42PMA400E). Jeg så på alle årsmodellene Hitachi hadde det året og tenkte at selve skjermen måtte da være ganske lik på alle sammen bare at de var konfigurert forskjellig med type-videokort, etc. Jeg loddet ut viften ganske fort og har vært veldig fornøyd i de 3 årene jeg har hatt den. Når jeg går i butikker i dag og ser på "TV"/consumer modeller som selges i dag synes jeg bildet på dem (vanlige analoge tv-sendinger) er like bra eller dårligere enn den jeg har hjemme (som er en "Monitor"/kommersiell modell.

Jeg er nå ute etter en 50" og har allerede forkastet Philips 50PF7320 og LG 50PX4R da jeg synes begge disse har dårlig bilde og svart-nivå. Når jeg vurderte LG'en var jeg også innom deres monitor-modell 50PM1MA. I artikler her og i telefonkontakt med LG fikk jeg vite at disse modellene var stort sett identiske men at monitor-modellen (50PM1MA) hadde 4H kamfilter mens TV-modellen (50PX4R) hadde 3d kamfilter. Jeg vil jo ha 3d-kamfilter så derfor var det uansett ikke aktuelt å velge monitor-modellen, men det viste meg igjen at tv/monitor-modellene ikke er så altfor forskjellige.

Da jeg sto i butikken i går og kikket på både LG, Philips, Pioneer og Panasonic skjønte jeg at denne gangen hadde jeg lyst til å gå for enten Pioneer eller Panasonic.

Jeg vet jeg ikke skal drive så mye med priser her men for diskusjonens skyld så må jeg nesten nevne litt priser her:
    Valget står mellom:
    506XDE (ca. 39900 på Elkjøp)
    506FDE (33995 på elprice.no)
    50MXE11 (SEK 37865 (NOK 31795) på dustinhome.se)

50MXE11 har (hovedsakelig):
    - Exclusive Pure Drive Digital Technology
    - Super Clear drive
    - Direct Colour Filter
    - CIE Chromativity Coordinates
    - Det står veldig lite i manualen til videokortet PDA-5004 om hva slags elektronikk som er tilkoblet de anloge inngangene der (hadde tenkt evt. å sette på en slik etterhvert)

506XDE/FDE har:
    - PUREBLACK Crystal Layer
    - PURE Drive 2HD
    - i-CLEAR Drive
    - Dynamic HD Converter
    - Active Dynamic Range Expander (DRE)

Nå er det litt vanskelig for meg å si om "pure drive 2hd" og "i-clear drive" er mye bedre/dårligere enn "super clear" drive og "Exclusive Pure" drive.

Så lenge jeg ikke kan gå i noen butikk og se disse modellene ved siden av hverandre er jeg avhengig av input fra andre/tester på internett på om 50MXE11 kan være noe for meg.

Lignende problem har jeg med Hitachi 55":
    1. 55PMA550EU (monitor/professional) (32495,- psdata.no)
    2. 55PD5200 (TV/consumer) (48745,- psdata.no)

Her er prisforskjellen ganske enorm på tv/monitor-modellene. Serlv om 55PMA550EU er en monitor/professional modell er den allikevel omtalt i homecinmeachoise og fått bra omtale: http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=5812

Så her trenger jeg absolutt hjelp med å bestemme meg. Elkjøp sitt tilbud på 506XDE går ut på lørdag så all hjelp jeg kan få før den tid tas imot med stor takk. :-)

Til oppsummering så kan man si at jeg er litt gnien og gjerne vil spare litt på å kjøpe nedstrippede modeller som ikke har så mye dilldall da jeg kun bruker av/på knappen på plasma-fjernkontrollen uansett. (skal kobles til digital set-top-box fra Homebase (Fujitsu Siemens Activy som egentlig er en PC og sikkert har VGA eller DVI ut). (flytter inn i ny leilighet neste uke hvor dette utstyret er)

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra svaret ditt skjønner jeg nesten ikke helt hvorfor du henvender deg her. ;-) Tydelig at du har mer enn nok kunnskap om emnet. Hvorfor ikke gå direkte til kilden (Pioneer Norge) og spørre dem om de har noen referanser for denne skjermen? Kanskje de kan hjelpe deg videre? Jeg kan ikke, men hvis det finnes en prod rep fra Pioneer (el.l. psstraums?) kan de jo "tappe" inn.

Sorry, men jeg stakk nesen min inn der hvor den ikke hørte hjemme.... ops:

Lykke til med valget!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et godt tilbud på å kjøpe 506FDE selv, men synes den har alt for lite innganger. Er det noe måte å "fixe" dette på? Kan man bytte ut "tuner boksen" til den som følger med 506XDE? Er vel bare denne boksen som er forskjellen på disse? eller er jeg helt på jordet nå?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lignende problem har jeg med Hitachi 55":
    1. 55PMA550EU (monitor/professional) (32495,- psdata.no)
    2. 55PD5200 (TV/consumer) (48745,- psdata.no)

Her er prisforskjellen ganske enorm på tv/monitor-modellene. Serlv om 55PMA550EU er en monitor/professional modell er den allikevel omtalt i homecinmeachoise og fått bra omtale: http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=5812
    Hvis du vil ha 55PMA550EU "billig" får du sende meg en pm. Jobber hos importør, og vi fikk nettopp fotball-vm tilbud. Blir din for rundt 25. Aldri tatt ut av eska, full garanti og alt det der selvfølgelig. Skulle gjerne kjøpt den selv, men jeg hadde nok blitt hengt av bedre halvdel hadde jeg brukt feriepenger på tv nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •