Slår du av eller setter du i standby

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slår du av eller setter du i standby

Hei!

Jeg har alltid slått av tvn helt når jeg er ferdig med å se på den(henger igjen fra mange år med mor som tror huset kan ta fyr hvis ingen følger med) men nå som jeg har fått en multimedia fjernkontroll så er det veldig upraktisk å skru den helt av...

Hva pleier du å gjøre?

og til dere med en del peil. Er det egentlig noe vits i å skru tvn helt av lenger?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv skrur jeg ALLTID av med knappen. litt for skummel tingest til å ha i standby

Stereoen blir derimot ofte stående i standby.. ikke at det er mye bedre egentlig ops:

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    standby... alltid.. hvis vi ikke skal bort over en litt lengre periode.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrur aldri av noenting helt... På recieveren min må jeg jo bak for å trykke av strømmen helt..
    Drar jeg på ferie på lenger enn en uke så drar jeg ut kontakter, tilfelle lyn...
    Brann tenker jeg ikke noe særlig på.. Har flere røykvarslere, stort vindu og forsikring...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    og til dere med en del peil. Er det egentlig noe vits i å skru tvn helt av lenger?
    Tja, det er jo strøm på noe elektronikk fremdeles, men det er stortsett bare en liten transformator som forer fjernstyringen med strøm slik at den er aktiv mens selve Tven er slått av.
    Når kontroll enheten i tven mottar signal fra fjernkontroll om å skru på så svitsjer den et relè som skrur på hoved strønforsyningen til tven.
    Så om det er vits? Ja vil jeg si, for det er en del elektronikk som fortsatt står på, men om det er like farlig å la vær som det var før, så nei.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så gammeldags at jeg skrur av alt. ops:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den egentlige tingen som gjør størst utslag ved å slå helt av er strømregningen....

Bare å ha en pc stående i standby modus et helt år tror jeg er snakk om flere hundre kroner.... Så slå de tingene sammen så blir d noen kroner når man har tv, xbox, tre pc, 17 stereoanlegg og 7 recievere og vhs, dvd, bluray etc etc etc....

Kanskje ikke så mye for noen, men en krone her og en krone der så har du to!

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvordan skru av??

jeg kjøpte samsung r71 lcd 40tommer for en tid tilbake og på den må man trekke ut støpselet for å bryte strømmen helt ...den går ikke ann å slå av annet en til stand by modus..hjelper litt at kompisen min er brannmann og har helt lik tv..han likte det ikke men..... :?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår av jeg også, så og si uten unntak. Er vel mamma som har lært meg opp, hehe.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vi samme mor :roll: Jeg har tvangstanke om att tv alltid må skrues av før jeg tar kvelden.Dette er innlært med morsmelka tror jeg.

Newcomer prevail sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Har vi samme mor :roll: Jeg har tvangstanke om att tv alltid må skrues av før jeg tar kvelden.Dette er innlært med morsmelka tror jeg.

Hehe, fikk det gjennom morsmelka her også!

Newcomer M(N)AD sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

TV'n skrues allrid av, men anlegget står i standby :razz:

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stand bye som regel men det hander jeg er bort på og skrur helt av...

Newcomer David B. sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-en slår jeg alltid helt av med knappen. Har fått det inn med morsmelken at om jeg ikke slår av, tar det fyr i løp av få minutter :grin: . Jeg tør rett og slett ikke noe annet. Får ikke sove med TV-en i standby. Stereoen derimot går ikke mer av enn i standby, så lenge jeg ikke reiser bort.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David B.
    TV-en slår jeg alltid helt av med knappen. Har fått det inn med morsmelken at om jeg ikke slår av, tar det fyr i løp av få minutter :grin: . Jeg tør rett og slett ikke noe annet. Får ikke sove med TV-en i standby. Stereoen derimot går ikke mer av enn i standby, så lenge jeg ikke reiser bort.
    Haha... flott brukernavn og bilde. Mr. Brenner er orginal...

On topic: Jeg skrur helt av når jeg blir borte over lengre tid, ellers fungerer standby helt greit.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt og kommentert av brannvesen osv tidligere, så er det viktig å slå TVen helt av og ikke bare i stand by, ettersom mange branner nettop har startet i TVen.

Nå gjalt vel dette så vidt jeg vet hovedsakelig CRT tver, og har selv en stor mistanke om at de TVene som har tatt fyr, har gjort dette i fullt påslått tilstand med høyspennigs kretsen på 30kv osv i full drift, gjerne kombinert med et støvoppsamlet kabinett og med tildekket kølekanaler osv.

Et nytt brannfare problem har riktignokk gjort seg gjeldende for enkelte kabel TV og el.nett jordede flatskjermer som ikke har som CRT skjermer et galvanisk skille og som kommer med jordede el.nett tilkobblinger. Her hjelper ikke flittig bruk av power knappen.

For CRT TVer er vel hovedsakelig brennbart oppsammlet støv kombinert med et meget potent høyspennt "tenningsanlegg" som ikke effekt messig står serlig tilbake fra det tennings anlegget man har på bensinmotoren ol. og som med de "rette" forholdene kan få overslag med kraftige gnister på flere cm. og kan i tilegg til antenning av støv og brennbare komponenter i TVen også kan være direkte lifsfarlige dersom man skulle få en utladning gjennom de "riktige" plassene på kroppen dersom man roter rundt inni TVen. Har f.eks hørt og lest om TV reperatører som har "tatt kvelden" av rest ladning i selve catoderøret en god stund etter at dette er kobblet fra resten av TVen.

De som har hørt lyden av skikkelige overslag i i høyspenningen på en CRT tv, tror jeg skjønner at man i alle fall ikke bør gå i fra CRT tven i påslått tilstand, men utover det med ladning (som man vil ha selv om man har kobblet tven fra el.nettet) i avslått tilstand burde en vilket som helst tv ikke utgjøre noe større eller mindre brannfare enn annet el.tilkobblet utstyr som står med standby spenning.

Driftsforstyrrelser og tekniske feil i stanby kan riktignokk resultere i at TVen slår seg på også, så for å være på den sikkre siden børr man egentlig alltid kobble alt elektrisk utstyr bort fra el.nettet for å redusere brannfaren.

Må inrømme at jeg ikke gjør dette selv, og for eksempel ikke av praktiske grunner gjør det med klokkeradioen på nattbordet heller, selv om det står beskrevet i bruksanvisningen...... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slåar alt helt av bortsett fra 1068, 1095 og 1090. De to første går inn i standbymodus vha 12v trigger.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står alt som kan stå i standby i standby når jeg tar kveld ellers på, men ting som S200 står på konstant.

Hvis jeg reiser bort bryter jeg strømforbindelsen til alt ved hjelp av en knapp på strømfilteret (HTS 5100). Filteret står dog med strøm hele tiden.

I forhold til strømregninga ser jeg ikke så mørkt på det da jeg bare måtte fyrt mer på panelovnen hvis ikke produkene hadde stått på...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens.Jeg har jobbet med dette i flere år år og det viser seg at Tv'er er en stor brannkilde,sammen med kaffetraktere!! For ikke snakke om stearinlys(men det er en annen skål,he he)
    Jeg skrur derfor alltid av Tv med power knappen,men stereo lar jeg stå på fordi disse meget skjelden tar fyr.
    Noen TV-merker er statistisk sett verre enn andre,for en del år siden var det Finlux som var synderen,hvordan det er nå vet jeg ikke.Jobber ikke i bransjen lenger.Uansett så kan dette skje selv om TV'en er ny.Opplevde selv at en helt ny Sony TV bare sa pang da jeg skulle se en film og en eldre TV på hytta tok fyr for to år siden mens den stod på så det er ikke helt ufarlig.
    Uansett så er man jo på den sikre siden ved og kutte all strøm og så får man heller skru på forsterkeren med en gang man kommer hjem hvis man skal ha best mulig lydkvalitet.Det er vel snakk om at en halvtime er nok oppvarming.....

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg pleier både å ha standby og slå av tv-en helt, men ofte pleier suround forsterkeren og stå på helt i et par uker før jeg slår av:P av en eller annen grunn:P kanskje ikke så bra men men den gamle tv-en min lager lyd når den står på, men ikke forsterkeren:P kanskje en grunn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •