Hvitt bilde=piping?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvitt bilde=piping?

Har hatt Panasonic 42PV60 et par uker nå, og la tilfeldigvis merke til en irriterende liten lyd en kveld jeg satt oppe.
    Når bildet domineres av hvitt (Eksempelvis reklamespottene på Tvnorge mellom programmene..."Programmet presenteres av...blabla" u know) gir Tv`en fra seg en skjærende pipelyd. Jeg må ha lyden lavt for å høre det, men jeg hører det okke som, og det er irriterende.
    Gjelder dette alle plasmaer eller er det noe galt med Tv`en min??
    :-|

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slike lyder kan oppstå i det meste av elektroniske apparater. Det kommer fra en spole, hvor det dannes et magnetfelt som får viklingene til å bevege seg litt, og denne bevegelsen kan gi en resonnans som forsterker lyden.
    Vanlig CRT TV er spesiellt utsatt for dette siden linjetrafoen jobber på en frekvens i det hørbare området.

Magnetfeltets styrke er proporsjonal med hvor mye strøm det går i spolen, og hvitt bilde betyr jo at alle fargene er på samtidig, altså max strøm.

Min gamle Samsung plasma har noen ganger endel 'trafolyd', og det er noe jeg bare må leve med. Men har fikset en CRT skjerm som begynte å pipe ganske ubehagelig. Da gjaldt det først å lokalisere spolen (kan være vanskelig), og så smurte jeg den inn med silikon. Det har vært tyst siden.
    Et vanlig triks er å lakkere spolene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •