Plasma vs.LCD til div. bruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma vs.LCD til div. bruk

Hei
    Min første post her.
    Jeg ønsker å kjøpe flatskjerm, men blir ikke klok på kvaliteten uansett hvor mye jeg leser /titter i butikker. På skrytefilmer /dvd ser det meste ok ut i butikk, men så snart det er tv-signaler blir det elendig uansett prisklasse (de skylder på oppsplitting av signal i butikkene - men hvorfor ikke vise 1 toppmodell usplittet og med fotballsending?)
    Har sett ny lcd sony klv-v40 (toppmodell) hos min svoger, han har "topp" digital parabol - men bildene blir ræva. Såvidt jeg vet er dette en av de absolutt beste lcd (ikke dårligere enn samsung m61). Synd om flat-tv skal være så mye dårligere på tv-sendinger enn mon gamle crt tv.
    Når det gjelder plasma, har jeg skjønt at dette skal være mindre sårbart for "dårlig" signal enn lcd? Men så er det det med innbrenning. Det har stått mange tråder om dette, men det ser mye ut som synsing - iallfall når det gjelder nye modeller. Tenker på f.eks. Panasonic pv60, som skal ha beskyttelse mot innbrenning. Funker det 100%, slik at det går greit å bruke konsoll og pc? Eller er det så usikkert at lcd er det eneste alternativ?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet:wink:

Jeg synes at de "store billigkjedene" burde som du sier, hatt noen modeller med godt tv-signal. Det har kommet svært få innbrenningstilfeller med nyere plasma etter hva jeg har oppfattet iallefall. Funksjonen i PV60 skal vistnok også fungere bra:wink:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt problemer med innbrenning på min 2 år gamle Panasonic plasma.
    Jeg er meget godt fornöyd, ihvertfall.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på endel Sony LCD, og syntes det så rimelig horribelt ut. Artig at selv Sony`s egne demo-DVD som ofte blir brukt med alle ballene som ramler ned en bakke, viser ulempene og ikke fordelene.. Både Sony og Philips som var en av de store CRT-gigantene har tapt seg kraftig de siste årene etter flatskjerm kom. En teknikk de tydligvis ikke har behersket like bra som mange andre.

Innbrenning ser ikke jeg på noe problem med plasma lenger ved normalt bruk, så lenge man ikke kjøper en eldre modell eller noe billig-plasma som benytter seg av eldre panel. Kjøper du en plasma med PC-inngang, så har de ofte egne beskyttelse-system for å forhindre skade ved langvarige stillestående bilder....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar her.
    Når det gjelder plasma, er det først og fremst kanal-logoer og spill-menyer jeg har fryktet, da de står stille på skjermen hele tiden.
    Jeg ser jo at plasma har bedre bilde enn lcd på dvd-filmer, så det er fristende å velge plasma. Noe lav oppløsning er et minus, men..
    Når det gjelder etterslep på lcd, så er jeg også usikker. Er dette så fremtredende at det er synlig på dvd-film og spill på f.eks. en samsung m61?
    Håkon N, du har svart at sony lcd generelt er dårlig, har du sett (ev.test av) nevnte modell klv-v40 (ikke s40) opp mot samsung m61?
    Eventuelle andre med erfaringer?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av discel
    Noe lav oppløsning er et minus, men..
    Når det gjelder etterslep på lcd, så er jeg også usikker. Er dette så fremtredende at det er synlig på dvd-film og spill på f.eks. en samsung m61?
    Håkon N, du har svart at sony lcd generelt er dårlig, har du sett (ev.test av) nevnte modell klv-v40 (ikke s40) opp mot samsung m61?
    Oppløsning hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i. 720p er greit å ha, men på mindre skjermer, er ikke 1080p så veldig nødvendig. Velg heller utifra andre kriterier som farger/sortnivå/flyt i bildet/etc.

Jeg har ikke sett den nevnte Sony`en, og det kan godt mulig den er en helt annen verden enn det jeg har sett tidligere, men som du selv sa så syntes du bildet var "ræva".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Oppløsning hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i. 720p er greit å ha, men på mindre skjermer, er ikke 1080p så veldig nødvendig. Velg heller utifra andre kriterier som farger/sortnivå/flyt i bildet/etc.

Høres veldig riktig ut det du sier her. Når det gjelder sortnivå og flyt i bildet, opplever jeg at plasma ser klart best ut.

Jeg har ikke sett den nevnte Sony`en, og det kan godt mulig den er en helt annen verden enn det jeg har sett tidligere, men som du selv sa så syntes du bildet var "ræva".
    Den sonyen er veldig bra på dvd-film og stillbilder. Det er på tv-signal jeg mener den er ræva. Men det samme er jo alle andre lcd jeg har sett også (men det er i butikk, med påstått splittet signal). Derfor jeg lurte på om noen med sikkerhet vet om lcd tv som f.eks. samsung m61 funker bra på digital parabol. Har forstått at nær sagt alle flat-tv er dårlige på analogt tv-signal.

For meg blir vel dilemmaet til sist: plasma panasonic pv60/600 eller lcd samsung m61/m71 (dersom samsung er mye bedre på tv-signal enn sony klv-v40)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med digital parabol (Canal Digital og en Samsung 9500 Tuner). Bruker det mot en Samsung LE46M51B og bildet er meget bra. Jeg har bla merket meg at mye av støyen som LCD tv'er sliter med ikke blir særlig synelig med digital parabol.

Et eksempel er en DiBoss 30" LCD jeg testa hjemme. Vanligvis står den på hytta med analog kabel. Med de signalene så ble det rett og slett dårlig bilde. Masse artifacts og sagtenner i kantene.

Jeg tok den med hjem for å teste den der, og bildet ble markanet mye bedre. Mindre støy og jeg ble kvitt alt gromset som kom med analog.

Jeg har også en kompis som har en rimeligere Samsung LE32R51B, og den testet vi på analog kabel med godt resultat.

Mitt intrykk er ihvertfall at Samsung LCD TV'er ikke er særlig kresne på signalet de får inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter den påstanden.

Har en sammy 40m61 og må si at jeg ikke så store forskjellen når jeg gikk fra kabel analogt til kabel digtalt ved vanlige 4:3 sendinger.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av discel
    Takker for alle svar her.
    Når det gjelder plasma, er det først og fremst kanal-logoer og spill-menyer jeg har fryktet, da de står stille på skjermen hele tiden.
    Jeg ser jo at plasma har bedre bilde enn lcd på dvd-filmer, så det er fristende å velge plasma. Noe lav oppløsning er et minus, men..
    Jeg så to stk Sony KLV-V40A10 utstilt på Elnor på Majorstua her om dagen, en med Sony HD-demo fra PC, den andre med analog kabel. HD-demoen så sinnssykt bra ut, og analog kabel så ikke så verst ut det heller. Fikk ikke så godt inntrykk av sortnivå siden skjermene hang ved vinduet og det var veldig lyst der, men det så veldig bra ut.

Men V40A10 er på vei ut, og blir erstattet av KDL-40V2000, som, ifølge prisguiden på hw.no, kan skaffes ca 4000 billigere. 32"-versjonen 32V2000 er testet i siste DVD & Hjemmekino med svært bra resultat, og der sier de blant annet at den er endel bedre enn tidligere modeller fra Sony, så det kan vel ikke være særlig smart å betale 4000 ekstra for fjorårets modell...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •