Striper som følge av strømforsyning ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Striper som følge av strømforsyning ?

Jeg har en ekstra LCD-TV på kjøkkenet (Philips 170T) og har problemer med horisontale striper som går over skjermen. Jeg er tilkoblet UPC og opplever ikke det samme på TV'er andre steder i huset. Når jeg kobler en vanlig reise-TV til antenneuttaket er det ingen striper. Stripene forsvinner også fra LCD-TV'en hvis jeg kobler det til en skjøteledning fra en annen kurs (uten jording) i huset.
    Er det TV'en som er overfølsom, eller er det noe galt med strømkursen på kjøkkenet ? Forslag til løsning ?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at TV'en blir påvirket at støy på fra andre kjøkken komponenter koblet til samme krets, f.eks kjøleskap eller fryseboks. Jeg vil tro at en strømrens kanskje vil hjelpe deg, men det må du nesten prøve selv. Om ikke annet må du trekke ledning fra et annet stikk...

Det går selvfølgelig ikke an å utelukke feil på strømnettet, men jeg antar et det er en annen komponent som forårsaker dette. Det er ikke en ukjent problemstilling i forhold til audio komponenter i hvert fall.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordfeil på kabelnettet gir horisontale striper på mitt tv i gitte situasjoner!

Ikke ved vanlig tv kikking, men ved kombinasjon med f,eks pc på tv eller DVD på tv med antennekabelen i... Plagsomt, men fikses jo lett med et galvanisk skille, eller å nappe ut kabelen...

Vet ikke om d er d som er problemet hos deg men....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det er mulig at TV'en blir påvirket at støy på fra andre kjøkken komponenter koblet til samme krets, f.eks kjøleskap eller fryseboks. Jeg vil tro at en strømrens kanskje vil hjelpe deg, men det må du nesten prøve selv. Om ikke annet må du trekke ledning fra et annet stikk...

Det går selvfølgelig ikke an å utelukke feil på strømnettet, men jeg antar et det er en annen komponent som forårsaker dette. Det er ikke en ukjent problemstilling i forhold til audio komponenter i hvert fall.
    Takk for svar.
    Jeg har forsøkt å fjerne alt som er koblet til den samme kursen uten et det hjalp. Det eneste jeg ikke kom til er en 6 mnd gammel oppvaskmaskin, så det kan jo tenkes at problemet ligger der...

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte elektriske apparater genererer RF (radio-)støy. Dette skal de ikke gjøre dersom de er CE-merket, men noen ganger er det likevel støy rundt switche-frekvensen til en AC strømforsyning. Denne gir typisk en støytopp i området 10-20 MHz, og har gjerne overharmoniske støytopper opp i området rundt 180-200MHz. Så kan du sjekke frekvensen til de kanalene på TVen din som har tydeligst støy. Du skal ikke se bort i fra at det er i disse områdene. Jeg har selv vært plaget med dette, ettersom tuneren på TVen min er litt overfølsom. Støyen artet seg som tydelige interfernsmønstre på skjermen (jeg har en gammeldags CRT). Naboen sin tv merket faktisk lite til støyen fra samme kilde. Mulig at din tuner også er litt av det sensitive slaget.

Jeg ville feilsøkt slik:
    1) Dersom kabelnettet er synderen bør problemet være borte når du tar inn signal med f.eks. en bordantenne.
    2) Trekke ut samtlige stikk på elektriske apparater i nærheten (husk også dem på andre siden av veggen...). Deretter plugge dem enkeltvis og slå på.
    3) Avstand fra støykilde er viktig, så du kan jo prøve å flytte tven for å se om det hjelper.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wernerjo
    Takk for svar.
    Jeg har forsøkt å fjerne alt som er koblet til den samme kursen uten et det hjalp. Det eneste jeg ikke kom til er en 6 mnd gammel oppvaskmaskin, så det kan jo tenkes at problemet ligger der...
    Tror du kan friskmelde oppvask maskinen også.

Det du burde gjøre er å anskaffe et galvanisk skille til antenne ledningen din. Det er trolig forskjellig jordingspotensiale mellom el.nettets jord på kjøkkenet og antenne kabelens coax skjermings leder og det er dette du får som forstyrrelser i TV bildet.

Nyere flatskjerm og LCD tver er til forskjel fra eldre CRT osv nå jordet i el.stømforsyningen og støpselet, noe man ikke hadde tidligere, og man heller benyttet dobbelt isolering med det vanlige to firkanter inni hverandre symbolet.

I værst fall kan man med den kobblingen du nå har, få store nokk stømmer i antennekabelen så det kan oppstå bran i skjermen eller antenne/jord kablingen. På et våtrom som kjøkken der andre komponenter er jordet, er det heller ikke tilrådelig å kobble bort jordledningen fra el.nett siden for LCD skjermen, da man kan få støt hvis man tar på skjermen med kabel TV jord og et annet jordet apparat vannkaran osv på kjøkkenet.

Her er en tråd som tar opp dette temaet. http://avforum.no/forum/showthread.p...6&page=1&pp=40

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tror du kan friskmelde oppvask maskinen også.

Det du burde gjøre er å anskaffe et galvanisk skille til antenne ledningen din. Det er trolig forskjellig jordingspotensiale mellom el.nettets jord på kjøkkenet og antenne kabelens coax skjermings leder og det er dette du får som forstyrrelser i TV bildet.

Nyere flatskjerm og LCD tver er til forskjel fra eldre CRT osv nå jordet i el.stømforsyningen og støpselet, noe man ikke hadde tidligere, og man heller benyttet dobbelt isolering med det vanlige to firkanter inni hverandre symbolet.

I værst fall kan man med den kobblingen du nå har, få store nokk stømmer i antennekabelen så det kan oppstå bran i skjermen eller antenne/jord kablingen. På et våtrom som kjøkken der andre komponenter er jordet, er det heller ikke tilrådelig å kobble bort jordledningen fra el.nett siden for LCD skjermen, da man kan få støt hvis man tar på skjermen med kabel TV jord og et annet jordet apparat vannkaran osv på kjøkkenet.

Her er en tråd som tar opp dette temaet. http://avforum.no/forum/showthread.p...6&page=1&pp=40
    Har nå vært og handlet meg galvanisk skille - og vips så var problemet løst !

Tusen takk for hjelpen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Galvanisk skille med F-kontakt

Sitat Opprinnelig postet av wernerjo
    Har nå vært og handlet meg galvanisk skille - og vips så var problemet løst !

Tusen takk for hjelpen.
    Sliter med liknende problem, også UPC ! - hvor fikk du tak i galavanisk skille ? Kunne tenke meg et som monteres mellom jordkabel inn i huset og kabling i huset slik at jeg slippe skille på alle radioer, hd opptaker, TV'r .......

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Sliter med liknende problem, også UPC ! - hvor fikk du tak i galavanisk skille ? Kunne tenke meg et som monteres mellom jordkabel inn i huset og kabling i huset slik at jeg slippe skille på alle radioer, hd opptaker, TV'r .......
    Et galvanisk skille er ikke noe annet enn en liten plugg som bryter skjermen (jord). Dette kan du gjør selv ved å lage din egen antenne kabel. Hvis ikke får du kjøpt galvaniske skiller i de fleste AV-butikker. Sannsynligvis må di spørre etter dette.

Det er ikke noe fordel å ha dette på kabelen som kommer inn til huset, da skjermen også beskytter signalet i lederen mot støy. Det er en fordel å ha skillet så nærme kilden så mulig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Et galvanisk skille er ikke noe annet enn en liten plugg som bryter skjermen (jord). Dette kan du gjør selv ved å lage din egen antenne kabel. Hvis ikke får du kjøpt galvaniske skiller i de fleste AV-butikker. Sannsynligvis må di spørre etter dette.

Det er ikke noe fordel å ha dette på kabelen som kommer inn til huset, da skjermen også beskytter signalet i lederen mot støy. Det er en fordel å ha skillet så nærme kilden så mulig.
    Hmm, det tenkte jeg ikke på. Jeg har jo laget kablene fra veggkontakten nettopp for å få bedre kabler. Bare løsne pluggen og fjerne skjermen ? Skader jo ikke å prøve men blir det noe forskjell så lenge apparatet ikke er jordet ? Trodde et galvanisk skille både overførte signal og jord induktivt, men det er kanskje bare jord som er skilt ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Trodde et galvanisk skille både overførte signal og jord induktivt, men det er kanskje bare jord som er skilt ?
    Jeg er ikke sikker. Personlig trodde jeg bare at den byter skjermen... Du kan uansett prøve og se om det gir noen resultater, så kan du eventuelt kjøpe et skille når du vet om det fungerer eller ikke.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et galvanisk skille er ganske enkelt en transformator. http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/c..._isolator.html

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist eg var nede på clas så hadde de d der iallfall!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å koble fra jord i pluggen blir bare tull i alle fall, med mindre du har jordet kontakt på TV'n. Det har jeg testet :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Hama42997 til 99,- hos Elkjøp.
    http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tar inn antennesignalet først på en spiller/opptager da bør man vel sette skillet på den inngangen?

Såg d var en som skrev nærmest mulig....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •