Håpløst! (digitale bakkesignaler blir allikevel ikke noe av?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Håpløst! (digitale bakkesignaler blir allikevel ikke noe av?)

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil komme på en eller annen måte uansett, i form av f.eks fibertilknytninger i nye boligfelt.. og etterhvert gamle. Tror det bare vil være tidsspørsmål før man kan streame signalene over bredbånd direkte til tv/mediacenter. Så til syvende og sist, ender det vel med at man må leie tjenester av evt. utenlandske selskaper. Mulighetene er mange, uansett hva en kulturminister måtte mene..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er glad jeg bor i Sverige, gitt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg er glad jeg bor i Sverige, gitt.
    I en slik leilighet du har, spiller det vel nesten ingen rolle hvor man bor? Hehe.. Tror jeg har sagt det før, men den er noe av det bedre jeg har sett

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    I en slik leilighet du har, spiller det vel nesten ingen rolle hvor man bor? Hehe.. Tror jeg har sagt det før, men den er noe av det bedre jeg har sett
    Tusen takk for det!

At vi har digitalt bakkenett her i Sverige gjör ting enda bedre. Å se på TV-sendinger med DVD-kvalitet er ikke å forakte.
    Utrolig kjipt at utviklingen i Norge går så langsomt på dette området.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uvesentlig??

Det er jo ikke så viktig. De fleste som er opptatt av digitale sendinger vil gå for noe annet som faktisk takler HD-sendinger mye bedre f.eks: parabol,fiber,cable osv....
    Eller det bare jeg som tenker sånn??

EDIT. Aorry, jeg så si siterte "kid" i innlegget mitt. ikke meningen å herme ;-)

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt enig med Kid - et godt utbygd bredbånd med minimum 20 Mbps til dagens 1 Mbps hadde gitt helt andre muligheter.

Og ikke minst muligheten til å slippe UPC-monopolet der jeg bor.

Og tenk for en valgfrihet til å kun hente inn det man ville av kanaler istedet for å måtte kjøpe en "Gull-pakke" for å få den ene kanalen man egentlig er interessert i.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forbindelse med jobb vet jeg at det arbeides med. Teoretisk sett, kan man så og si hente en hastighet vi bare drømmer om i dag på hybrid/fiber kabler. Coax er selvfølgelig også et godt alternativ, men på sikt vil det ikke iallefall per. i dag se ut som det har noen sjangs mot fiber. Alt avhenger av utstyret som settes på endene..

Jeg vet også at i utland jobbes det med slike "betalings-tjenester", der man rett og slett betaler et månedelig/årlig beløp, for det man vil streame over nettet.. Vi er selvfølgelig avhengi av at fibernett blir utbredt i Norge, ingen linjer får man bedre enn det svakeste ledd. Uten at jeg kan si det med sikkerhet, vil jeg nok tippe at vi vil kunne se dette i mindre skala fra allerede midten av 2007. Og logisk sett, vil nok dette starte ved storbyer eller steder med kort tilknytning til hovedsentraler med gode fiberforbindelser.

I min kjære naboby, Sandefjord, er f.eks selskapet "Sandefjord Bredbånd" i gang med noe veldig interessant.. og priser vi i utgangsstrøk bare kan drømme om, i denne retningen av landet.

http://www.sfjbb.net/category.php?categoryID=1872

/// www.sfjbb.net

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    At vi har digitalt bakkenett her i Sverige gjör ting enda bedre. Å se på TV-sendinger med DVD-kvalitet er ikke å forakte.
    Utrolig kjipt at utviklingen i Norge går så langsomt på dette området.
    Det går tregt når all utbygging av fibernettet i Norge er overlatt kun til private innvestorer.
    Ikke som i Sverige, der staten har gått inn og satset utallige milliarder på utbyggingen... I tillegg er prisene i Sverige en vits imot det kunder må betale her på bjerget...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fiber og bredbånd

Men det vil vel uansett foreligge krav til en viss minimumsdekning av befolkningen før man kan skru av eter/satelittbasert overføring. For oss som bor i utkanten vil det sannsynligvis "aldri" bli bygget fiber med mindre myndighetene krever det og samtidig spytter inn noen kroner til utbygging. Men som gonigogo nevner er Norge et u-land når det gjelder statlig satsing på e-infrastruktur. Folk vil jo ha mer for mindre penger, og alternative løsninger vil ikke selge før prisen er lav nok. Dessuten er det fremdeles veldig mange som er fornøyd med Dagsrevyen og Norge Rundt. Og så må vi huske at det er hensynet til folk flest som vil regjere for det er der pengene ligger, ikke hva entusiastene har våte drømmer om.

Litt OT kanskje, men når vi er inne på dette med fiber (som jo blir vurdert som den ultimate løsningen), så har det blitt lansert mange muligheter for å få fiber ut til alle hjem, også de som ikke bygges i nye boligfelt. Man snakker bl.a. om "fiber to the curb", dvs. man graver fiber frem til en koblingsboks i grøfta, så må boligeieren sørge for resten selv, men mer spøkefullt er det nevnt "fiber to the ass", dvs. at fiber føres helt inn i huset gjennom kloakkrørene. Da slipper man å grave. Nå har ikke jeg særlig god innsikt i hvordan en fiberkabel i kloakkrøret vil påvirke gjennomstrømningen, men det høres jo genial ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Giske 100%.

Det siste vi trenger er et svindyrt digitalt bakkenett av i beste fall VCD kvalitet. Og det blir fort realiteten dersom Telenor/TV2 får det som de vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest betenkelige er at telenor skal få kontrollen over bakkenett, kabel-tv, sat. og bredbånd. Det blir det ikke konkuranse av...

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så ofte jeg er enig med Giske, men jeg synes de kravene til han stillte i denne sammenhengen til å gi klarsignal til det å i det hele tatt gå over til digitalt bakkenett, egentlig var greit nokk. Ser ikke det store poenget med å gå digitalt hvis ikke det betyr en stor forbedring av bildekvalitet og ytelser fra det vi har i dag, og det å inføre noe nytt litt for tidlig, eller å velge en teknisk løsning litt for tidlig, så den nermest blir avlegs når man først setter i gang bare for å få marginale forbedringer til høye kostnadder er vel ikke det helt store. DAB radio satsing og utbyggingen er vel en liten forsmak på problemstillingen.

Vet ikke hvor godt ISDN satsingen til telenor egentlig passer som et eksempel her, men de som gikk fra analog telefor og modem over til analog telefon og ADSL savner vel egentlig ikke isdn så veldig mye.....;-)

Hadde all slik ny sender teknologi i Norge bare skullet bli innført i Oslo (østlands) området, da hadde det vel ikke vært så vanskelig å få i gang med forholdsvis små utgifter pr. bruker, men skal man inføre en ny senderbasert eller kabel... teknologi som skal tlstrekkelig dekke vær eneste kink og krok på vårt ganske så spektakulære norske lanskap, da blir vel tingene fort litt anderledes....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er ikke så ofte jeg er enig med Giske, men jeg synes de kravene til han stillte i denne sammenhengen til å gi klarsignal til det å i det hele tatt gå over til digitalt bakkenett, egentlig var greit nokk. Ser ikke det store poenget med å gå digitalt hvis ikke det betyr en stor forbedring av bildekvalitet og ytelser fra det vi har i dag, og det å inføre noe nytt litt for tidlig, eller å velge en teknisk løsning litt for tidlig, så den nermest blir avlegs når man først setter i gang bare for å få marginale forbedringer til høye kostnadder er vel ikke det helt store. DAB radio satsing og utbyggingen er vel en liten forsmak på problemstillingen.

Vet ikke hvor godt ISDN satsingen til telenor egentlig passer som et eksempel her, men de som gikk fra analog telefor og modem over til analog telefon og ADSL savner vel egentlig ikke isdn så veldig mye.....;-)

Hadde all slik ny sender teknologi i Norge bare skullet bli innført i Oslo (østlands) området, da hadde det vel ikke vært så vanskelig å få i gang med forholdsvis små utgifter pr. bruker, men skal man inføre en ny senderbasert eller kabel... teknologi som skal tlstrekkelig dekke vær eneste kink og krok på vårt ganske så spektakulære norske lanskap, da blir vel tingene fort litt anderledes....
    Jeg ser stor forbedring med DVB-T prøvesedninger sammenlignet med mitt kjipe analoge UPC kabel-nett.

Jeg ser det som unødvendig hvis dette bakkenettet skal ha de vanlige "kjipe" betingelsene som gjør at man må kjøpe/leie en dekoder av NTV som ikke nødvendigvis passer alles bruk. Jeg bruker f.eks en HTPC, og hvis jeg skal bruke digital kabel-tv MÅ jeg bruke UPC sin tuner som bare har analog s-video ut, koble denne til analog video inn i pc-en min, for så å sende bildet ut til display. Til sammenligning så er DVB-T bare en usb 2.0-boks som popper opp i windows og gir meg høy-kvalitet digital video direkte på desktoppen.

Dette gir faktisk en større kvalitetsheving på kvaliteten i mitt spesielle tilfelle enn innføring av hd på digitalt kabelnett ville gitt meg. NTV har en unik mulighet til å gå standard og åpent der alle andre lukker seg mest mulig inne (og dermed utelukker meg som kunde).

En annen mulighet er jo at de sender TV2 kryptert, og alle andre kanaler åpent.

mvh
    Knut

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et godt poeng ask4me2, og i forholdt til konkurranse er det ikke et reelt grunnlag for dette på dette markedet siden investeringene er så store og befolkningen er såpass liten og spredt. Tenker noen få år tilbake da det ble lagt ut 4 UMTS-lisenser for utbygging av 3G. Det som skjedde var at den ene utfordreren gikk konkurs og og den andre gav lisensen fra seg fordi de ikke hadde råd til å bygge, og vi står igjen med NetCom og Telenor som drifter nett fra før.

Det er jo tross alt NRK og TV2 som er pådriverne til bakkenettet, og de ønsker selvsagt å knytte seg til en operatør som har ryggrad nok til å bygge ut, og som har en infrastruktur som kan brukes videre. Her har Telenor og Norkring et klart fortrinn som vil gjøre utbyggingen av et nytt nett billigere og raskere enn om en ny aktør skal begynne fra bunnen.

Men så kan man selvsagt diskutere de tekniske løsningene knyttet til det digitale bakkenettet. Utredning i det vide og det brede kan slå begge veier. Man kan ende opp med den løsningen som var best for x år siden når man endelig bestemmer seg for å bygge, men man kan også bestemme seg for fort og få en løsning som blir avlegs etter bare noen få år.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt poenget med digitalt bakkenett. De som vil ha større fleksibilitet kan velge parabol eller kabel. De som ikke har tilgang til noen av disse mulighetene kan fortsatt ha analog. Det blir for marginal brukergruppe.

Mvh

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    NTV har en unik mulighet til å gå standard og åpent der alle andre lukker seg mest mulig inne (og dermed utelukker meg som kunde).

En annen mulighet er jo at de sender TV2 kryptert, og alle andre kanaler åpent.
    Det er ikke det de har søkt om. Planen er å kryptere absolutt alle sendinger. Dekrypteringen vil kun foregå med godkjente dekodere som ikke er CAM-baserte og man trenger kort med "vedlikeholdsavgift" for å se noe i det hele tatt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ser ikke helt poenget med digitalt bakkenett. De som vil ha større fleksibilitet kan velge parabol eller kabel. De som ikke har tilgang til noen av disse mulighetene kan fortsatt ha analog. Det blir for marginal brukergruppe.

Mvh
    Ser ikke helt poenget? Fremtidens elektronikk bygger jo på et digitalt bakkenett, musikk, tv, telefoni og data, ikke minst all slags nyteknologi og tjenester man kan kjøre utover dette. Et godt eksempel er vel den "forstørra" dama på programmet skaperen, som hadde denne idèen med avlesning av strøm etc. i et boligområde. Jeg tror mer og mer vil skje i nærmeste framtid, ikke minst at tjenester skal bli enklere, lettere og skje mye mer automatisk. Jeg er litt uenig med deg, selvom det per. i dag kanskje ikke er det største poenget, tror jeg at det på sikt, vil være veldig lønnsomt og en stor "fordel" for oss forbrukere...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Mvh
    Analog TV må uansett slåes av etterhvert fordi frekvensene skal brukes til andre ting, bl.a digitale radiosendinger. Så om vi ikke får et digitalt bakkenett blir det ingen luftbårne TV-sendinger overhodet. Kjipt for alle de med mobile TVer (håndholdte, bil osv.).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er ikke det de har søkt om. Planen er å kryptere absolutt alle sendinger. Dekrypteringen vil kun foregå med godkjente dekodere som ikke er CAM-baserte og man trenger kort med "vedlikeholdsavgift" for å se noe i det hele tatt.
    Jeg har sett det men håper enda at de tar til vett... eller at prøvesendingene blir utvidet. Hvis ikke er vel alternativet et lurt pc-program ;-)

-k

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •