Håpløst! (digitale bakkesignaler blir allikevel ikke noe av?) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 66 av 66
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Digitalt bakke nett pros and cons:
    Pro:

-Bedre bildekvalitet enn alle analoge løsninger (høyrate MPEG2, etterhvert h264). Trolig sammenlignbart med DVB-S2 digital sat.
    Ja og nei, alt etter hvordan du definerer "høyrate MPEG-2".

Ifølge søknaden til NTV så vil et evnt. bakkenett i utgangspunktet ha tre sendepakker på 22Mbit hver. (Med mulighet for 2 ekstra når de analoge frekvensene frigjøres.)
    Dvs. 66Mbit båndbredde totalt for alle tv, radio og informasjonskanaler inkludert signaloverhead og feilkorrigeringsdata.
    Er dette nok til dagens kanaler i SD oppløsning og MPEG-2 i grei nok kvalitet for den normale seer? Der er nok svaret ja.
    Men det er definitivt ikke nok til HD sendinger i mpeg-2. ATSC standarden for mpeg-2 basert 1080i er på 18,3Mbit + lyddelen. Da blir det ikke plass til mange kanaler gitt.
    Fremover så spesifiserer dem bruk av h.264. HD i akseptabel kvalitet, krever da minimum 6-8Mbit + lyd. (Dette er den kvaliteten du typisk finner i quicktime h.264 og WMVHD samples på nettet.) Om vi er VELDIG snille med tanke på overhead, radio osv. gir dette rom til 8 stk. HD h.264 kanaler.
    Er dette nok?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har overhode ikke tenkt på HD, men på SD prøve-sendinger som jeg mottar nå med upåklagelig kvalitet.

Jeg har tidligere fundert over om et "pensjonistnett" virkelig bør ha HD. Jeg går ut ifra at alle som har hd-tv en stund fremover uansett vil ta seg bryet med digital kabel eller parabol.

MPEG2 hd er nok helt utelukket uansett i de fleste medier.

Man kan f.eks se for seg NRK1, NRK2 og TV2 i HD h.264 og et større antall kommersielle kanaler i SD h264.

Eller man kan se for seg NRK1 og NRK2 i SD MPEG2, og TV2 & CO i SD h264 kryptert. Noe sier meg at den siste løsningen hadde gitt flest fornøyde brukere i mål-gruppen =)

mvh
    Knut

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har tidligere fundert over om et "pensjonistnett" virkelig bør ha HD. Jeg går ut ifra at alle som har hd-tv en stund fremover uansett vil ta seg bryet med digital kabel eller parabol.
    Jeg tror ikke etterspørselen etter HD blir like stort i Pensjonistnettet som via andre distribusjonskanaler, men problemet er det at NRK og TV2 ikke vil satse særlig på HD før de kan sende det i "sitt eget nett".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jeg tror ikke etterspørselen etter HD blir like stort i Pensjonistnettet som via andre distribusjonskanaler, men problemet er det at NRK og TV2 ikke vil satse særlig på HD før de kan sende det i "sitt eget nett".
    Meget mulig. På innhold er de bortimot uten konkuranse i Norge - dermed er det et duopol.

Nå synes jeg at bra rate MPEG2 SD er såpass mye bedre enn absolutt alle analoge distribusjonsmåter, at det ville være en god start å få alle over på dette. Som rikskringkaster bør man kanskje være like opptatt av de som har dårligst bilde som de som har best?

Veldig mange seere - spesielt i byene, ser på fryktelig dårlige analoge kabel-tv-nett med støy og refleksjoner og tvilsom lyd.

-k

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bombe at du må betale for enda en boks for å få det..

Uansett kan vel vi som bor utenfor de store byene bare glemme det før 2015 uansett.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •