Håpløst! (digitale bakkesignaler blir allikevel ikke noe av?) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Krypterte kanaler:
    Tv2
    Og jeg som trodde reklamefinangsierte kanaler som TV2 hadde en liten fordel med å holde antallet TV2 tittere oppe for å få reklame intekter. Hmm det er tydeligvis noe her jeg ikke har fortått.....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tv over nettet holder ikke

Må nok legges en del fiber her til lands før vi alle kan sitte og se 720p eller 1080i via internett-leverandørene. Backbonet er enda ikke på langt nær kraftig nok til det. Har selv bestillt Nextgentel ADSL2. Bestillte 16 januar, ->fikk det installert forrige mandag, .. ikkw veldig imponerende. HAstigheten jeg var lovet var fra 11 - 20 mbit.. min faktiske hastighet er på 1.5 mbit.... :-x ..

Står en sak på nynorsk her om dette:
    http://www.wired.com/news/technology...l?tw=rss.index

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Og jeg som trodde reklamefinangsierte kanaler som TV2 hadde en liten fordel med å holde antallet TV2 tittere oppe for å få reklame intekter. Hmm det er tydeligvis noe her jeg ikke har fortått.....;-)
    Tja, forstå det den som kan. I så fall burde TV2 gjøre seg tilgjengelig både på Viasat og CD, men slik er det jo ikke. Har vel noe med rettigheter å gjøre...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD har en ekslusiv avtale med TV2,,,, Viasat har tapt flere runder i retten hvor de forsøker å endre denne avtalen...

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nexusxero
    CD har en ekslusiv avtale med TV2,,,, Viasat har tapt flere runder i retten hvor de forsøker å endre denne avtalen...
    Og Viasat har eksklusiv avtale med TV3 som de vil hindre CD fra å formidle. Synes de høres ganske like ut jeg...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nexusxero
    Må nok legges en del fiber her til lands før vi alle kan sitte og se 720p eller 1080i via internett-leverandørene. Backbonet er enda ikke på langt nær kraftig nok til det. Har selv bestillt Nextgentel ADSL2. Bestillte 16 januar, ->fikk det installert forrige mandag, .. ikkw veldig imponerende. HAstigheten jeg var lovet var fra 11 - 20 mbit.. min faktiske hastighet er på 1.5 mbit.... :-x ..

Står en sak på nynorsk her om dette:
    http://www.wired.com/news/technology...l?tw=rss.index
    Backbonet er faktiskt nokså fremtidsrettet, selv om du ikke skulle tro det, iallefall ved det som blir betegnet som hovedsentralene i Norge. De fleste småsentraler vil selvfølgelig henge etter, da dem allerede har en alt for svak hovedkabel inn. Jeg tror vi med tiden vil kunne se nytt utstyr på endene av kablene, som vil kunne yte høyere hastigheter også. En god fiberkabel har potenisale til langt over det vi henter i dag.

Vi skal ikke mange årene tilbake, da det ble snakk om "bredbånd" og man mente at nå var kobberkabelen på et par utnyttet det som var mulig(rundt 1mbit/s), i dag kan vi se ADSL2+ abbonomenter på en helt ordinær kobberkabel som har titalls mbit/s.

En interessant tekst:
    Bilder på skjerm med oppløsning- og bevegelseskvalitet som gjør det mulig å følge med på f.eks. ballsport krever minimumsbåndbredder på 1 Mb/s og over. Båndbredden må også kunne holdes på det nivået gjennom hele kringkastingssesjonen. I tillegg kommer lyd med minimumskvalitet på 256Kb/s for å støtte to kanaler. Noe av fordelen med digital kringkasting sies å være de mangfoldige valgmulighetene. Det betinger at flere strømmer må kunne tas inn samtidig. For å kunne ha noe fordel av slik innoverende teknologi er det ikke urimelig å forestille seg at en husholdning bør kunne ta in mellom 4 og 8 strømmer samtidig over litt lenger tid. Det vil tilsvare fra 5 til 10 Mb/s, noe som tilsier at 8 Mb/s bør være et minimumsmål på "bredbånd". Våre netteiere omtaler for tiden bredbånd som noe fra "dobbelt så mye som det du har idag" til 2 Mb/s. Båndbredde nok til å kunne ta inn kringkastinger som tilsvarer det et rimelig velutstyrt analogt TV med kabel eller parabol vil være langt, langt over det netteierne tør tenke på å tilby i overskuelig fremtid så lenge de ikke akter å tilby fiberkabel til flertallet av sine abonnenter.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, backbonet er én ting, noe annerledes er det nok med forbindelsene ut til endesentralene, der er det nok ikke alltid det går fiber, hvertfall ikke i litt mer grisgrendte strøk i landet vårt. En fiberforbindelse med relativt rimelig endeutstyr vil fint kunne overføre noen Gbit/s.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et ideelt bredbåndsnett ville "broadcast" tv-sendninger belaste bare the last mile relativt sett.

Hvis alle brukerne brukte ADSL til å se nrk-nyhetene, så ville de som driver backbone i norge ganske sikkert finne en måte å utnytte at 1 million identiske pakker gikk samtidig over nettet.

Altså er problemet betydelig forenklet hvis vi antar at tv-sendinger (som nå) skal foregå synkront, og med et endelig sett kanaler. 1mbit garantert minimum burde sikre standard-oppløste mottak av en kanal, og det får du vel med de fleste løsinger i dag? 5-6mbit har vært nevnt for en HD-kanal av høy kvalitet (h264).

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men som gonigogo nevner er Norge et u-land når det gjelder statlig satsing på e-infrastruktur.
    Du kan godt fjerne e-'n der, Norge et u-land når det gjelder statlig satsing på all infrastruktur..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellAdne
    Du kan godt fjerne e-'n der, Norge et u-land når det gjelder statlig satsing på all infrastruktur..
    Hvor har du det ifra? En rekke av våre samarbeidspartnere har da mye større grad av privat satsning kontra statlig satsing enn oss? I norge kjører man på offentlige motorveier, i Usa er de private...

Dessuten er kostnaden for infrastruktur skyhøy i norge gitt bosettingsmønster og topografi...

-k

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jo, backbonet er én ting, noe annerledes er det nok med forbindelsene ut til endesentralene, der er det nok ikke alltid det går fiber, hvertfall ikke i litt mer grisgrendte strøk i landet vårt. En fiberforbindelse med relativt rimelig endeutstyr vil fint kunne overføre noen Gbit/s.
    Helt riktig. Her jeg holder til, ca. fem km fra sentrum, er det en liten sentral med i underkant av 90 dsl abbonenter. Per i dag, har vel denne sentralen en altfor dårlig forbindelse for noen stor videreutvikling. Og, hvordan operatørene kan levere opptil 6mbit/s på den sentralen, er godt gjort med så mange abbonenter, den som får det den betaler for da, må bruke elektroniske brevduer. Men det er jo så:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Hvis alle brukerne brukte ADSL til å se nrk-nyhetene, så ville de som driver backbone i norge ganske sikkert finne en måte å utnytte at 1 million identiske pakker gikk samtidig over nettet...
    Det heter Multicast og er en del av IP v6 som nå endelig er på vei inn i backbone systemene rundt om i verden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er veldig mange som bor sentralt som ikke riktig ser hvor mange og hvordan nordmenn er bosatt. Det finnes utrolig mange tettsteder med <500 innbyggere rundt omkring, og disse blir ofte glemt i diskusjoner om infrastruktur. Det sier seg selv at det ikke finnes grunnlag for særlig store teknologiske investeringer i slike områder. I ditt tilfelle kid, og mitt, tror jeg ikke vi kan forvente fibertilknytning på mange år ennå.

Men dette er vel en avsporing i forhold til trådens opprinnelige tema...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Det heter Multicast og er en del av IP v6 som nå endelig er på vei inn i backbone systemene rundt om i verden.
    Jeg har forstått det slik at også IP v4 inkluderte multicast men at denne av forskjellige grunner er vanskelig å utnytte (forskjell i ruter-implementasjon?)

Uansett, er tidsplanen for innføring av ip v6 litt diffus.

Gitt den enorme besparelsen man kunne få (også ved å bruke "proxy-lignende") greier så har jeg ingen tro på at back-bone blir problemet ved innføring av ip-tv som skissert her.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste LYd & Bilde hadde forøvrig en ganske lang artikkel om emnet, med interessante blikk på "politikken". De var enige med meg om at dette er et "pensjonistnett", men ville ha HD samtidig (litt selvmotsigende?). Dessuten hadde de endel faktafeil, som at DVB-T er mer følsomt for refleksjoner enn analog tv - hele poenget med DVB-T (og DAB) er å utnytte refleksjoner kontrusktivt. Greier de ikke det har systemet feilet.

-k

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er like greit at ikke blir noe av det digitale bakkenettverket. Dette må være en av de få gangene jeg er enig med Giske.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt bakke nett pros and cons:
    Pro:

-Bedre bildekvalitet enn alle analoge løsninger (høyrate MPEG2, etterhvert h264). Trolig sammenlignbart med DVB-S2 digital sat.

-Landsdekkende nett (95%) med mulighet for mobile, portable mottakere (ingen parabol-skål eller ledning).

-Lavere pris for forbrukeren enn konkurerende digitale alternativ (men ikke enn analogt bakkenett)

-En reell konkurent på broadcast kan føre til bedre pris/tjenester

-Billigere for samfunnet totalt, hvis det stemmer at utbygging + drift av digitalt bakkenett er lavere enn drift av dagens analoge bakkenett over noen år.

-Modulasjonen tillater mer effektiv båndbreddebruk og lavere antall sendere. Den frigjorte båndbredden kan brukes til bredbånd i distriktene, mobile terminaler etc

Cons:
    -Sannsynligvis kryptert og bundet til en spesiell dekoder (bad news for HTPC-folk, audio/video-file etc)

-Mindre kanalpakke enn parabol/kabel

-HD er ikke høyt prioritert

-5% av landet uten dekning er et stort tall.

-Mange teknisk interesserte har uansett digital parabol eller kabel-tv. Gevinsten for disse vil være null.

-telenor vil fortsette å dominere alle distribusjonskanaler for tv (parabol, kabel, bakkenett og bredbånd).

Alt i alt er jeg for digitalt bakkenett hvis det er riktig at totalkostnad for samfunnet er lavere enn alternativet, hvis kostnaden pr bruker kan kontrolleres, og hvis de går for en åpen ukryptert løsning.

mvh
    Knut

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i alt er jeg for digitalt bakkenett hvis det er riktig at totalkostnad for samfunnet er lavere enn alternativet, hvis kostnaden pr bruker kan kontrolleres, og hvis de går for en åpen ukryptert løsning.
    Det er ikke det som er spørsmålet. Spørsmålet er om man skal innvilge en konsesjonssøknad. Om man sier ja betyr det at absolutt alle sendinger skal krypteres.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er ikke det som er spørsmålet. Spørsmålet er om man skal innvilge en konsesjonssøknad. Om man sier ja betyr det at absolutt alle sendinger skal krypteres.
    Jeg regner med at i lille Norge så har Giske & Co mulighet til å kreve hva de vil mot en (potensielt) innbringende konsesjon. Det verste som kan skje er at ingen vil ha konsesjonen.

Jeg frykter at vår venstre-tunge regjering ikke er så veldig opptatt av konkuranse og forbruker-frihet.

-k

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •