Håpløst! (digitale bakkesignaler blir allikevel ikke noe av?) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Ser ikke helt poenget? Fremtidens elektronikk bygger jo på et digitalt bakkenett, musikk, tv, telefoni og data, ikke minst all slags nyteknologi og tjenester man kan kjøre utover dette. Et godt eksempel er vel den "forstørra" dama på programmet skaperen, som hadde denne idèen med avlesning av strøm etc. i et boligområde. Jeg tror mer og mer vil skje i nærmeste framtid, ikke minst at tjenester skal bli enklere, lettere og skje mye mer automatisk. Jeg er litt uenig med deg, selvom det per. i dag kanskje ikke er det største poenget, tror jeg at det på sikt, vil være veldig lønnsomt og en stor "fordel" for oss forbrukere...
    All fremtidig elektronikk du nevner har jo absolutt ingenting med det kommende digitale, enveis DVB-T broadcastnettet? Vi snakker om tv her...

-k

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at det finnes alternativer. Man kan alltid velge muligheten "as is", som forøvrig er den billigste løsningen. Etterhvert kommer dagen hvor båndbredden og stabiliteten er god nok til å overføre alt gjennom bredbånd.

Det er nok mye enklere å ta inn TV i bilen nå, enn om man må ha en dekoderbox i bilen som man må betale x antall tusen for å eie i året.

Mvh

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    All fremtidig elektronikk du nevner har jo absolutt ingenting med det kommende digitale, enveis DVB-T broadcastnettet? Vi snakker om tv her...

-k
    Beklager, var en fiberdiskusjon like oppi her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du var nok litt på jordet kid, men kanskje ikke så langt utpå som du tror ;-) . NTV mener jo å opprette en løsning med returkanal, slik at man kan f.eks. bestille filmer som lastes ned til HDD. NTV nevner også interaktivitet med TV-sendinger. Men uansett er jeg usikker på om et slikt bakkenett er vel anvendte penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du var nok litt på jordet kid, men kanskje ikke så langt utpå som du tror ;-) . NTV mener jo å opprette en løsning med returkanal, slik at man kan f.eks. bestille filmer som lastes ned til HDD. NTV nevner også interaktivitet med TV-sendinger. Men uansett er jeg usikker på om et slikt bakkenett er vel anvendte penger.
    Jeg tror ikke det norske folk er klar for en tv-framtid som krever parabol eller kabel-tv. Hva med alle mobile enheter (som campingvogner), eller steder hvor parabol er upraktisk eller for dyrt?

For disse vil det en stund framover være nødvendig med bakkenett. Hvis det digitale bakkenettet kan gi en lavere totalkostnad enn dagens utrangerte analoge nett (fordelt over noen år) så synes jeg digitalt bakkenett er helt ok.

Selv om digitalt bakkenett skulle bli noe dyrere synes jeg at det kan være forsvarlig hvis det gir mer konkuranse om "basiskundene". Når telenor er med på laget forsvinner mye av dette argumentet.

mvh
    Knut

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at båndbredden er for liten til HD-TV kan gå via det digitale bakkenettverket. Ville tro at på sikt burde det kunne løses, men hvis ikke synes jeg det digitale bakkenettverket er noe tull. HD-TV er fremtiden og det bør ikke bygges ut noe svært kostbart som ikke er tilrettelagt for det. Da må det finnes andre løsninger som er bedre og mer framtidsrettet. Tror det blir parabol på meg snart.
    Ser forresten at Nextgentel har lansert IP-TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Har hørt at båndbredden er for liten til HD-TV kan gå via det digitale bakkenettverket. Ville tro at på sikt burde det kunne løses, men hvis ikke synes jeg det digitale bakkenettverket er noe tull. HD-TV er fremtiden og det bør ikke bygges ut noe svært kostbart som ikke er tilrettelagt for det. Da må det finnes andre løsninger som er bedre og mer framtidsrettet. Tror det blir parabol på meg snart.
    Ser forresten at Nextgentel har lansert IP-TV.
    Digitalt bakkenett KAN bruke veldig mye båndbredde, men båndbredde er en naturressurs som vi har begrenset av, og dermed koster det å bruke av den. Det gjelder spesielt i VHF/UHF området hvor tvsignaler sendes, siden bølgelengden er slik at rimelig rekkevidde og begrenset antennestørrelse er mulig.

I første omgang er nettet tenkt med standardoppløst tv, men jeg tror de holder åpent for at med mer effektiv komprimering (h264) kan hd evt komme etterhvert.

Så lenge DVB-T på mange måter er et "pensjonistnett", beregnet på de som ikke vil, tar seg råd eller forstår hva parabol og kabel er, evt campingvognbrukere, så er kanskje ikke hd så viktig (selv om det hadde vært glimrende for meg personlig).

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at mange motsetter seg digitalt bakkenett er pga. akkurat samme grunn som DAB. Masse, masse penger som skal brukes til å "oppgradere" til systemer som teknisk er gått ut på dato. Nå er ikke tv delen av digitalt bakkenett fult så utdatert som DAB. Men h264 burde vært spesifisert som standard, ikke en mulig fremtidig mulighet. Det blir mye vanskelige å skifte over etter at folk har kjøpt bokser uten støtte for h264.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det norske folk er klar for en tv-framtid som krever parabol eller kabel-tv. Hva med alle mobile enheter (som campingvogner), eller steder hvor parabol er upraktisk eller for dyrt?...
    Joda, der har du et poeng. Men hvis målet er å gi folk basistjenester, nemlig å se Barne-TV og nyhetene på hytta eller i campingvogna, så vil jeg si at det ikke er behov for å legge inn så mange muligheter i et slikt bakkenett. De som ønsker noe mer enn dette har allerede installert parabol på hytta eller vogna si.

Jeg må si jeg er litt ambivalent til dette bakkenettet. Ser helt klart fordelen med å ha et nett for basistjenestene ("pensjonistnett" var en bra betegnelse), men samtidig synes jeg det kanskje legges for mye ressurser i dette i forhold til det tilbudet det faktisk er ment å gi. Bredbånds-TV kan vi se bort fra, det blir ikke aktuelt på mange år ennå, kabel er for de som bor i byer og tettbygde strøk, mens resten av befolkningen som benytter litt tid foran kopekassa har allerede installert parabol, og dette gjelder også ganske mange pensjonister.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Grunnen til at mange motsetter seg digitalt bakkenett er pga. akkurat samme grunn som DAB. Masse, masse penger som skal brukes til å "oppgradere" til systemer som teknisk er gått ut på dato. Nå er ikke tv delen av digitalt bakkenett fult så utdatert som DAB. Men h264 burde vært spesifisert som standard, ikke en mulig fremtidig mulighet. Det blir mye vanskelige å skifte over etter at folk har kjøpt bokser uten støtte for h264.
    Jeg tror da også at h264 SD er hva de går for når de ruller ut nettet i 2007 en gang. Men prøvesendingene (som er topp kvalitet) er vanlig MPEG2.

Det er mange faktorer som forsinker en slik utbygging, ikke minst et nølende storting. Å håpe at man skal få "siste high-tech" tror jeg er å håpe på for mye. Vi skal leve med det i kanskje 50 år, og hovedsaken bør da være å kvitte oss med den gamle teknologien som er 50 år, ikke om det er 1 år eller 5 år gammel teknologi vi innfører.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, der har du et poeng. Men hvis målet er å gi folk basistjenester, nemlig å se Barne-TV og nyhetene på hytta eller i campingvogna, så vil jeg si at det ikke er behov for å legge inn så mange muligheter i et slikt bakkenett. De som ønsker noe mer enn dette har allerede installert parabol på hytta eller vogna si.

Jeg må si jeg er litt ambivalent til dette bakkenettet. Ser helt klart fordelen med å ha et nett for basistjenestene ("pensjonistnett" var en bra betegnelse), men samtidig synes jeg det kanskje legges for mye ressurser i dette i forhold til det tilbudet det faktisk er ment å gi. Bredbånds-TV kan vi se bort fra, det blir ikke aktuelt på mange år ennå, kabel er for de som bor i byer og tettbygde strøk, mens resten av befolkningen som benytter litt tid foran kopekassa har allerede installert parabol, og dette gjelder også ganske mange pensjonister.
    Hvis de greier å få inn nok kanaler (10-15) med god kvalitet (bedre enn analog kabelnett, bedre enn de verste digitale parabol-kanalene), så kan det bidra til å presse opp kvaliteten på alle tv-tjenester. Det er uansett bra.

Hvis de hadde valgt / ble tvunget til å velge åpne løsninger, kunne vi få et press på andre aktører til å velge løsninger som er mer forenelige med hva folk vil ha : et fritt marked der man kjøper en usponset tuner som har de funksjonene man vil ha, og evt et smart-kort fra innholdsleverandør. Oss HTPC-folk foretrekker en sånn løsning foran kjipe bundlede tunere...

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bredbånds-TV kan vi se bort fra, det blir ikke aktuelt på mange år ennå, kabel er for de som bor i byer og tettbygde strøk, mens resten av befolkningen som benytter litt tid foran kopekassa har allerede installert parabol, og dette gjelder også ganske mange pensjonister.
    Nexgentel leverer bredbånds-TV (IPTV) nå. Grunnpakken er med 15 kanaler, men man kan utvide med flere. Foreløpig leveres det kun som en total pakke med bredbånd, IP-telefoni og altså IPTV.
    http://www.nextgentel.no/privat/produkter/nexttv/

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de greier å få inn nok kanaler (10-15) med god kvalitet (bedre enn analog kabelnett, bedre enn de verste digitale parabol-kanalene), så kan det bidra til å presse opp kvaliteten på alle tv-tjenester. Det er uansett bra.

Hvis de hadde valgt / ble tvunget til å velge åpne løsninger, kunne vi få et press på andre aktører til å velge løsninger som er mer forenelige med hva folk vil ha : et fritt marked der man kjøper en usponset tuner som har de funksjonene man vil ha, og evt et smart-kort fra innholdsleverandør. Oss HTPC-folk foretrekker en sånn løsning foran kjipe bundlede tunere...

-k
    Enig, konkurranse er bra. Men her er vel dessverre fellesnevneren Telenor i begge medier, CanalDigital og Norkring. Det spørs om Baksaas tillater at bakkenettet får innpass i CDs kanalportefølje ut over det som blir ansett som basiskanaler, nemlig NRK og TV2. For godt tilbud på bakkenettet vil jo ta endel "pensjonist"kunder fra CD.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nexgentel leverer bredbånds-TV (IPTV) nå. Grunnpakken er med 15 kanaler, men man kan utvide med flere. Foreløpig leveres det kun som en total pakke med bredbånd, IP-telefoni og altså IPTV.
    http://www.nextgentel.no/privat/produkter/nexttv/
    Joa, men hvor mange har mulighet til å ta inn dette? Skjønner jeg dette tilbudet rett (du må gjerne korrigere meg på dette), kan man ikke bo lenger unna enn 2 km fra sentralen, bare det ekskluderer de aller fleste som bor litt utenfor tettbygde strøk. Og det er jo nettopp disse bakkenettet skal gi et tilbud til.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Staten tar over det digitale bakkenettet??

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116446

ja nu blir det dobbel økning i Lisens vis NRK får det som dem vil!!!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men hvor mange har mulighet til å ta inn dette? Skjønner jeg dette tilbudet rett (du må gjerne korrigere meg på dette), kan man ikke bo lenger unna enn 2 km fra sentralen, bare det ekskluderer de aller fleste som bor litt utenfor tettbygde strøk. Og det er jo nettopp disse bakkenettet skal gi et tilbud til.
    Det er nok riktig det med 2 km, men det er i alle fall en begynnelse. Dette vil nok komme mer og mer.
    Med sosialistisk regjering kan det godt hende det går mot det som nevnes i VG her. Blir spennende å se hva som skjer nå.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det digitale bakkenettet vil tilby noe tilsvarende kvalitet som å ha digital dekoder fra Canal Digital så kommer ikke dette inn i min leilighet før det blir påbudt.

Hentet i fra EFN svarer om digitale rettigheter@hardware.no
    Knut: Norges Televisjon, som har fått konsesjonen på digitalt bakkesendt TV har gått lenger enn det de fortalte på Stortinget allerede...

Thomas; NTV også er mye mer kommersielle enn Stortinget la opp til, og skal ha betalt for alt - og har tatt et større frekvensområde enn de har rett til.

Thomas: De vil stenge det analoge netttet, og så må vi plutselig betale for Dagsrevyen...

Knut: De har monopol på sendingene i NRK og TV2, og med NTV tar de dobbelt betalt.

Thomas: De vil også legge inn en teknologi for å hindre opptak og kopiering..

Knut: Dette kjemper vi mot gjennom brev til NRK, der vi spurte om tilleggsbetalinger er i tråd med rollen som almenkringkaster. Her havner NRK i en dobbeltrolle, der de kjører på reklamefinansiert TV samtidig som de tar betalt for å være almenkringkaster gjennom lisensen.
    Ønsker jo heller ikke å betale mer enn man gjør i dag, Canal Digital har vært flinke nok til å skru opp prisen som det er. Dessuten så er jeg liten tilhenger av flere restriksjoner og at det skal bli enda mer komersielt. Men jeg regner med (håper) at Giske og hans folk klarer å sørge for at NTV holder seg til den konsesjonen de har fått og får avklart NRK sin rolle som allmenkringkaster, eller så bør vel tv lisensen avskaffes.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Giske har tydeligvis en plan.... Utbygging av digitalt bakkenett vil koste 1.4 mrd, mens auksjonering av overflødig båndbredde kan gi 2 mrd inn. Altså er prosjektet selvfinansierende (og alternativ-kosten med å beholde/oppgradere det analoge bakkenettet er ukjent og antatt kostbar).

Jeg er ikke noen fan av statlig utbygging, men vil heller at staten konkurerer med telenor enn at telenor konkurerer med telenor... Forhåpentlig greier de å få med kommersielle kanaler og får en kurant kanal-pakke ala:

Åpne kanaler:
    Nrk1
    Nrk2
    Nrk3 (?)
    TVN
    TV3

Krypterte kanaler:
    Tv2

-k

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...telenor konkurrerer med telenor :smile: den var god men det blir jo faktisk sant. Jeg er nok redd den kanalpakka vil forbli en drøm siden Viasat har rettighetene til TV3 og CD har rettighetene til TVN (hvertfall slik det er nå, men det kan selvsagt endres på sikt). Men med en slik pakke til en hyggelig pris, kommer jeg til å plukke ned skåla på veggen og lempe Viasat på prammen ganske kjapt. Utfordringen for parabolleverandørene blir selvsagt å levere et bedre tilbud; HD, flere kanaler, reklamefrie filmkanaler, etc. Klarer de det vil nok bakkenettet bli en pensjonistløsning, noe det kanskje også er ment å være.

Dagene med "gratis" tv er nok talte, for tv er ingen mennskerettighet lenger, det er beinhard konkurranse. Digitalt bakkenett legger opp til en betalt løsning, og kanskje dobbelt betalt, men slik er det jo med andre alternativer også. Først betaler vi 3000 pr. år for en parabolpakke, og så må vi lide oss gjennom timevis med reklame i tillegg for å se dårlig reality.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok riktig det med 2 km, men det er i alle fall en begynnelse. Dette vil nok komme mer og mer.
    Med sosialistisk regjering kan det godt hende det går mot det som nevnes i VG her. Blir spennende å se hva som skjer nå.
    Det må nok solide oppgraderinger til hvis dette når massene: http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article636818.ece Hvis man har litt kjennskap til hvordan internet henger sammen og hva utstyret og forbindelsene koster, ser jeg hvertfall for meg at det vil bli litt kork her&der hvis dette tar av. Jeg tror ikke dette blir noe for den gemene hop med det første, men som du sier, det er jo en begynnelse. I telebransjen har det i endel år blitt sagt at "ip tar alt", men det har ikke skjedd ennå. Men det kommer nok med tiden.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •