TH42-PV60 - Hvilken oppløsning fra PC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TH42-PV60 - Hvilken oppløsning fra PC?

Da har jeg reservert et apparat på den lokale Expert-sjappa, og forhåpentligvis kommer det inn til butikken i morgen. I mellomtiden kunne jeg tenke meg å få klarhet i problemstillingen i emnet.

PV60 har jo 1024x768 oppløsning, men 16:9 format. Dette betyr at pikslene er avlange. Betyr det at om man mater dette apparatet med native oppløsning fra pc vil bildet bli strukket i bredden? Jeg har et R9600 skjermkort som har begrenset med oppløsninger som kan tas i bruk, men ved å bruke Rage3dtweak kan jeg få ut 1280x720. Er det hensiktsmessig å fore dette apparatet med denne oppløsningen for å få 16:9, og la tv`en skalere bildet til riktig oppløsning selv?

Må forresten bruke vga-inngangen da skjermkortet ikke har dvi. Hvordan virker refreshrate inn på en plasma tv og hvilken rate bør jeg velge?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at det beste blir å kjøre 1024*768 og strekke filmen i avspilleren. Skrivebordet og bilder etc vil jo imidlertid fortsatt ha feil proporsjoner, så det kommer jo an på hva du skal bruke skjermen til.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TT til DVD og Mediaportal til bilder, musikkavspilling, tv-streams og mye annet.

Problemet er vel at bildet blir strukket i bredden i utgangspunktet. I så fall må man vel "komprimere" bildet i bredden for å få riktig forhold. Jeg er usikker på om dette kan gjøres i TT, da man kjører med VMR9 i fullskjermsmodus. Uansett er det nok nødvendig å holde 16:9 fra pc`en det er en del andre apps enn filmavspilling som krever dette. I følge testen i DVD&Hjemmekino holder bildebehandlingskretsene på denne tv`en høy kvalitet, så jeg lurer på om resultatet kan bli bra om man ikke kjører native oppløsning inn.

Hva gjør dere andre som kjører plasma på PC?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at apparatet mitt ikke kommer før til uka koster jeg på meg en aldri så liten bump.

Det er da vel noen som kjører htpc/mediacenter mot plasmatv blant avforumets medlemmer? Hvilke oppløsninger bruker dere?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjørte XGA inn faktisk, er nesten umulig å finne en korrekt oppløsning som ikke blir strukket feil... Fungerer faktisk helt greit, men hvis en benytter en PC som mediacenter er det litt irriterende at en ikke klarer finne det perfekte bredde/høydeforhold til film...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God søndagsmorgen til deg

Har du noen synspunkter på hvordan resultatet kan bli med å kjøre en oppløsning som gir 16:9, f.eks. 1280x720, og la tv`en resize?

EDIT: Ser at Theatertek har bra muligheter for å redigere aspect, så film går nok greit å få bra. Så var det mediaportal da...

EDIT2: Media Portal har også en del verktøy for skjermkalibrering, blant annet finjustering for overscan samt "pixel ratio correction". Regner med at om jeg justerer slik at tommestokken viser firkanten 100% riktig har jeg justert riktig. Da blir jo alt som MP viser korrekt, og jeg er i mål.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er skjermen kommet på plass, og jeg kjører 1024x768 fra htpc`en. Bruker de nevnte aspect ratio verktøyene i henholdsvis TT og Mediaportal til å få riktig format på bildet og det fungerer svært bra. Etter en runde med DVE konstanterer jeg at bildet ved DVD-avspilling blir vanvittig bedre fra TT enn fra min rimelige LG standalone spiller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •