Hvor stor TV må man ha for å utnytte HD signal visuelt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor TV må man ha for å utnytte HD signal visuelt?

Skal kjøpe meg en ny Stue TV. Har egentlig mest lyst på en 32" (type samsung M61 eller R71. Men når HD TV en gang kommer, vil jeg da egentlig merke noe stor forskjell når TV'en "bare" er 32"? Synes at 40" egentlig er litt for stort for min stue. Det beste hadde vel egentlig vært 37", men de fleste produsenter holder jo på å fase de ut til fordel for 40"+......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett HD på 32" og så forskjell fra "vanlig" tv signal, men det er klart at en ser større forskjell på større skjermer.

Finnes noen produsenter som fortsatt har 37" i nye modeller. Som f.eks LG, Toshiba, Philips, JVC m.fl. Hvor lang avsand for du til TV`n?

Har selv 2,8 m på 37" og det fungerer meget bra nesten lyst på større skjerm.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter vel ca 2.5m ifra skjermen. Vet at LG og Phillips har 37", men har mest lyst på Samsung pga. sortnivået.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED panel gir ganske mye bedre sortnivå enn dynamisk baklys for å si det sånn. LED kan deaktivere pærer der de ikke behøves. Samsung panelet må tone hele baklyset likt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    LED panel gir ganske mye bedre sortnivå enn dynamisk baklys for å si det sånn. LED kan deaktivere pærer der de ikke behøves. Samsung panelet må tone hele baklyset likt.
    Hvilke TV'er i dag gjør dette?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte modeller fra LG og mener Toshiba også har noen som gjør dette.
    Ihvertfall fra LG sin side så har du 32" RZ32LX2. RZ32LP1. RZ32LB1R.
    37" RZ37LP1. RZ37LB1R. På 42" er det RZ42LB1R Fins også 26" av LX2

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Enkelte modeller fra LG og mener Toshiba også har noen som gjør dette.
    Ihvertfall fra LG sin side så har du 32" RZ32LX2. RZ32LP1. RZ32LB1R.
    37" RZ37LP1. RZ37LB1R. På 42" er det RZ42LB1R Fins også 26" av LX2
    Hmm.. Jeg har RZ32LX2, der skrues det aldri av noen pærer. ser baklyset uansett hvor sort bakgrunnen skal være. I mørkt rom lyser det faktisk opp rommet selv om bakgrunnen skal være helt sort

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rulleguru
    Hmm.. Jeg har RZ32LX2, der skrues det aldri av noen pærer. ser baklyset uansett hvor sort bakgrunnen skal være. I mørkt rom lyser det faktisk opp rommet selv om bakgrunnen skal være helt sort
    EFFL panelet er ikke noe ekte LED panel. Husker ikke nøyaktig hvordan det var å slå av/på de individuelle pærene, men det sitter ca 105 000 i en tv med 1366x768 oppløsning. en per 10'ende pixel. Så med andre ord skal det slåes av vanvitig mye pærer for at det skal bli helt svart. Dessuten vil det antaglivis ikke bli noe annet enn en svart flekk siden alle områder som skal vise noen detaljer på ha lampen på...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rulleguru
    Et triks er jo å dempe lysstyrken når du har det mørkt så får du ikke så stor overgang i panelet. Merkelig at du får så tydelig lekasje av lys..

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Skal kjøpe meg en ny Stue TV. Har egentlig mest lyst på en 32" (type samsung M61 eller R71. Men når HD TV en gang kommer, vil jeg da egentlig merke noe stor forskjell når TV'en "bare" er 32"? Synes at 40" egentlig er litt for stort for min stue. Det beste hadde vel egentlig vært 37", men de fleste produsenter holder jo på å fase de ut til fordel for 40"+......
    Jeg gjør et forsøk på å trekke tråden tilbake til det trådstarter spurte om....

BBC har gjort seriøse undersøkelser på dette temaet.
    Se:
    http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp...les/WHP092.pdf
    På side 6 finner du en interessant figur. Den forteller at på en seeravstand på 2,7 meter (som BBC har funnet ut er normal seeravstand), ønsker et flertall av testpersonene en oppløsning på 1280x720 eller høyere allerede fra 30".

Først på 55" gjelder dette for en oppløsning på 1440x1080 eller høyere.

Dermed kan du trygt gå ut ifra at du vil se forskjell på en 32" (men selvfølgelig blir det enda mere imponerende på en 42" eller 50")

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hvor stor TV må man ha for å utnytte HD signal visuelt?"

Det kommer som noen har vært inne på helt an på sitteavstanden. Sitter du fire meter unna ser du ikke forskjell, da må du nesten opp på 50" for å se forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes grafene var så interessante i det BBC-paperet at jeg paster den her jeg.

Min tolkning:
    Ved 2.7 meter avstand så er det en terskel ved ca 29" hvor halvparten av tespanelet ønsket 720p, mens resten var fornøyd med vanlig PAL (576) oppløsning.

For å komme opp i en stor andel (40%) som krever 1080(p) må vi opp i 60 tommer, fremdeles ved 2.7 meter avstand.

Husk å justere verdiene hvis man øker avstanden (som man vel ofte vil gjøre med en 60-tommer).

Det er absolutt interessant at med 95% konfidensintervall så må man opp i over 53" ved så kort avstand som 2.7 meter før man får en visuell forbedring av å bruke 1080p.

Hvis noe så skulle vel dette være en edruelig bedømning av hva vi kan nyttiggjøre oss. Med unntak av projektorer og enormt store flatskjermer ser det ikke ut som om de fleste vil ha noen nytte av skjermer med 1080x1920 fysiske pixler...

mvh
    Knut

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Knut sier er nok representivt for ganske mange. Folk med mindre flatskjermer vil nok ikke merke så mye til overgangen, mens ved typisk 42"-50" og 3 meter sitteavstand som folk flest har, er 720p et merkbart kvalitetsløft. 1080p kommer til sin fulle rett på prosjektor (90" ++) eller meget store flatskjermer, som er langt fra vanlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merker selv enorm forskjell på min 21" monitor fra PAL til HD, så jeg er personlig av den formening av at nytten bli større jo større skjerm men har ingen problemer med å se forskjellen. Det gjør heller ikke gamle damer som ser på 26" i butikken jeg jobber med/uten HD signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som rapporten sier, så bør vi gå bort ifra "tommer" og heller snakke buesekunder (?) altså hvor mange grader horisontalt/vertikalt en pixel dekker sett fra øyet.

Dermed er kravet til en monitor på 1x1meter og 5 meter avstand, samme antall pixler som en som er 0.5x0.5 meter og 2.5 meter avstand! En 21" datamonitor kan gjerne kreve MER enn hd-oppløsning hvis man bare sitter nærme nok (noe man ofte gjør).

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •