Kontrastnivå på crt tv - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Det var jo en meget spesiell oppfatning.
    Du blander linjer og båndbredde. Antall linjer er jo et konkret begrep. Når tiden kommer inn i bildet så er det snakk om båndbredde.

At en 1080i TV ikke kan gjengi 720p kommer kun av begrenset båndbredde. Den har jo 1080 linjer som et 720 linjers signal fint kan skaleres opp til, men det krever dyrere kretser for å takle den økte båndbredden.
    I følge Wikipedia er definisjonen på scanlinjer "A scanline is a line on a CRT tube, made up of dots.", så det ser forsåvidt ut til at du har rett. Jeg legger meg flat og beklager.

Antall fosforpunkter blir jo vanligvis målt i dot pitch, og båndbredde som scan frequency. Ut i fra det har jeg alltid tatt det for gitt at scanlinjer referer til hastigheten på elektronstrålen, altså hvor mange linjer den kan tegne på 1/60 sekund. 1/60 fordi TV'er normalt har en fast refresh rate på 60Hz (50Hz PAL). Som sagt beklager forvirringen.

Forøvrig var jeg også av den oppfatning at problemet med 720p på CRT primært var å få elektronstrålen til tegne fort nok. 720p krever jo 720 linjer pr 1/60 sekund. 1080i bare 540 linjer (Derav min påstand om at 540 scanlinjer var nok til 1080i).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Grunnen til at 1080i bildet ser bedre er pga. at når bildet blir nedskalert for å vises på skjermen, så får du en antialiasing effekt. Resultatet blir omtrent det samme som å kjøre 2XFSAA pixeloversampling i skjermkortet på pc spill.

Om du ser nærmere på de bildene, så ser du at begge bildene har samme oppløsning på pixelstrukturen og at de fysiske fosforpunktene er den begrensende faktoren i oppløsningen.
    Vel, forskjellen er langt i fra like stor på min PC kun ved å enable 2X FSAA (eller 4X for den saks skyld). Jeg må øke oppløsningen en god del for å få en lignende effekt. Rett nok er detaljrikdommen i begge bildene nokså lik, men det antar jeg skyldes at det det dreier seg om vektorgrafikk + kjipe texturer.

Dog har jeg ikke sett TV'et med egne øyne, så det er mulig at du har rett. Digitalkamerabilder og diverse rapporter fra diskusjonsforum må selvsagt taes med en viss klype salt. Men hvorfor skulle Philips gi ut et "HD-Prepared" 1080i "kompatibelt" TV hvis bildet på HD sendinger ikke blir bedre en på en vanlig TV ? Særlig tatt i betraktning av at Philips selger ekte 1080i 30" HD CRT apparater i USA/Canada/Japan/Brasil til rundt regnet samme pris.

Dessuten kommer Samsung i sommer ut med et CRT apparat i SlimFit serien som er sertifisert HD-Ready. Dette apparatet er billigere en Philips modellen, og i følge et par meldinger på et tysk diskusjonsforum er bildekvaliteten på HD signaler dårligere.

For all del det er mye juks når det kommer til TV spesifikasjoner om dagen. Det er mulig, kanskje til og med sannsynlig at Phillips apparatet ikke kan gjengi 1080i uten tap av detaljer. Men det er vel ikke dermed sagt at fosforet ikke er i stand til å gjengi flere detaljer en et vanlig TV.

Personlig er jeg villig til ofre en god del piksler (opp til et visst punkt ) for å få alle fordelene med CRT kontra flatskjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett.. tvn er billig. 6500 norske kroner

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OEM
    ... Personlig er jeg villig til ofre en god del piksler (opp til et visst punkt ) for å få alle fordelene med CRT kontra flatskjermer.
    Og her er vi helt enige.
    Flatskjerm på pc'n ja, men CRT projektor for alle penga i hjemmekinoen. Og regner med at den blir der endel år fremover til digitalen kommer opp på akseptabelt pris/kvalitetsnivå.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •