Plasma-skjermer og image-retention/sortnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma-skjermer og image-retention/sortnivå

Har akkurat fått min første plasma-skjerm i hus, en LG 42PM1MA. Bildet ser stort sett bra ut; har kjørt både HD-materiale og oppskalert DVD ved hjelp av Zoom-Player. Dette imponerer! Fra digital kabel-tv-dekode ser det også helt greit ut. Jeg her imidlertid to store problemer:

1. "Image-retention" eller ghosting. Det går veldig fort at ting henger igjen.. Hvis en ser en film som er i 2.35:1-format så blir det lysere i dette området etterpå.. Samme gjelder hvis en film er tekstet, så får en to lyse striper i bunnen av skjermen. Dette ser ut til å forsvinne igjen etter hvert. Er dette vanlig på plasmaer? Skrudde på skjermen i dag tidlig på en input uten signal og der kunne jeg helt tydelig lese (altså bokstav for bokstav) siste tekstingen fra NRK-programmet jeg så på da jeg skrudde av skjermen dagen før.. Skremmende! Var fortsatt hvitt horisontalt bånd over skjermen som vist hvor jeg hadde sett 2:35 : 1-film dagen før også. Burde ikke dette forsvinne i løpet av en natt med skjermen av? Er dette spesielt for denne skjermen eller er plasma virkelig så "syk"?

2. Sort-nivået er ikke helt sort.. Når skjermen er skrudd av, ser skjermflaten veldig sort ut, men så snart en skrur på TVen, selv om det ikke er noen signal-kilde, lyser pikslene litt opp og hele bakgrunnen blir mer grålig. Hvorfor kjører skjermen på med strøm til piklsene slik at det blir grått? Uten strøm ville det jo blitt svart (som når TVen er avskrudd..) Er dette bedre på dyrere modeller eller er det bare slik det fungerer? Må pikslene ha litt "styre-strøm" eller noe når skjermen er på? Jeg må vel få sjekket noen andre skjermer for å se om det er vanlig at "sort" innebærer at alle pikslene er tente og faktisk lager et grått bilde.. Skjermen minner meg om sortnivået til en LCD-skjerm, bortsett fra at lyset er mindre "skinnende". Noen som har plasmaer som faktisk skrur av pikslene HELT når det skal være svart? Eller er en kanskje avhengig av et mørkt filter-lag eller noe for å bli kvitt denne effekten? Ser ikke ut til at denne skjermen har det..

Taknemmelig for svar fra folk som har andre skjermer som kanskje oppfører seg annerledes..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du lese siste teksting, bokstav for bokstav, så er det noe galt med din skjerm. Hvor lenge (i snitt) pleier hver teksting å stå? Et par sekunder? Så raskt er det nok få skjermer som rekker å få innbrenning.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 3 år gammel Samsung. Har aldri opplevd at text henger igjen. At fosforet har en viss fargeforandring ved bruk er jeg med på, f.eks hvis jeg skulle prøve skjermen i 4:3 så kunne jeg nok se at sidestripene hang litt igjen. Men ellers har jeg ikke sett noen antydning.

Skjermen min er også grå, ikke sort, når det er strøm på.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en LG plasma selv, og på den var kontrasten på full styrke når jeg pakket den opp. Sjekk om det samme er hos deg, og isåfall skru den ned. Jeg kjører selv med kontrastnivået på ca 60-65%.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Kan du lese siste teksting, bokstav for bokstav, så er det noe galt med din skjerm. Hvor lenge (i snitt) pleier hver teksting å stå? Et par sekunder? Så raskt er det nok få skjermer som rekker å få innbrenning.
    Nei, det henger ikke igjen når jeg ser på vanlig TV eller film. I dette tilfellet hadde det stått et program med teksting på idet jeg skrudde av TVen for kvelden, og denne teksten kunne jeg fortsatt lese dagen etterpå da jeg skrudde på igjen TVen. Men en ser som sagt ikke dette ved vanlig bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Har en 3 år gammel Samsung. Har aldri opplevd at text henger igjen. At fosforet har en viss fargeforandring ved bruk er jeg med på, f.eks hvis jeg skulle prøve skjermen i 4:3 så kunne jeg nok se at sidestripene hang litt igjen. Men ellers har jeg ikke sett noen antydning.

Skjermen min er også grå, ikke sort, når det er strøm på.
    OK.. Får håpe det bare er at det henger igjen hos meg også da. Det er jo ikke snakk om noe permanent innbrenning enda, men jeg synes det er skummelt når ting henger igjen så til de grader.

Så plasmaer har en slags "styrestrøm" eller noe da? Som gjør at de faktisk ikke blir så svarte som når de er skrudd av? Får komme meg til en butikk og kikke på forskjellige modeller stilt inn på signalkilder uten bilde og skru brightness til 0 og se hvor mye lys det kommer fra de forskjellige. Det er jo dette som vil avgjøre hvor bra sortnivået er. Altså hvor sort det faktisk kan bli.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Har en LG plasma selv, og på den var kontrasten på full styrke når jeg pakket den opp. Sjekk om det samme er hos deg, og isåfall skru den ned. Jeg kjører selv med kontrastnivået på ca 60-65%.
    Ja, jeg har også skrudd kontrasten ned i det området og skrudd på "low power". Skjermen var jo ekstremt kraftig i bildet ut av boksen med 100% kontrast på. Sikkert greit på en solskinnsdag, men ikke i filmkroken.. Men det forandrer ikke at "sort" fortsatt er grått.. Altså at fosforene sender ut lys selv det det skal være svart..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! har en LG px5r. Er egnetlig veldig fornøyd med kontrastnivået og sortnivå på denne modellen. Aner ikke om det er samme bildet som på denne nye billigmodellen, men uansett. Kjøpte den før jul, så har en del erfaringer. Har lagt merke til at nå som sommeren nærmer seg blir d et annet bilde enn i mørketida på vinteren. Økt grad av lys fra vinduet gjør at sortnivået kan virke mer labert enn det er. kjører 60 kontrast, men har økt lysstyrken litt på vårparten. Ellers når jeg kjører pc via vga. (utmerket bilde forresten) hender det jeg kjører kontrast opp mot 100. Faktisk ingen innbrenningsproblemer whatsoever. Når det spilles så er det ofte Age of empires, og der er det en del statiske bilder. Ikke sett noe som henger igjen enda under spilling på opp til 2-3 timer. Logoer som pioneer har et problem med er heller ikke noe prob på px5r.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til: På min px5r lyser det ikke der det er svart. Kun på noen ps2spill blir det en grå bakrunn der det egnetlig skal være svart, men dette skyldes nok labert sortnivå fra selve spillet eller konsollen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrasten justerer "hvitnivået" eller hvor lys man klarer å få skjermen (hvor kraftig man kjører fosforet), mens Brigtness justerer "sortnivået", eller hvor mørkt den er i forhold til kildesignalet.
    Man har vel også i mange tilfeller en Gamma justering også, om påvirker hvordan skjermen lineært/ulineær oppfører seg lysstyrke messig mellom "sortnivået" og "hvitnivået" i forhold til inngangs signalet osv, og man kan utnytte øyets økte følsomhet når lysstyrken avtar.

Disse tingene må gjerne kalibreres utifra hvilke kilde og inngang man kjører skjermen med, kan i den forbindelse anbefale DVE dvd plata.

Har man problemer med at man fremdeles ser myldring og lysutbytte fra panelet i helt sorte bilder, kan det komme av andre ting som automatiske støyreduksjons systemer ol, og det kan være lurt å sjekke mansge slike filtere og programmer dersom man ikke er fornøyd med sortnivået.

En ny plasma skjerm trenger også noen titalls timers bruk for å få kondisjonert fosforet i cellene, og slike tekst avtrykk som beskrives kan være mer tydelig den første perioden, men det har ikke noe med slitasje og innbrenning å gjøre.

Det kan være lurt å kjøre inn skjermen med et heldekkende "snøstøy" bilde med litt redusert kontrast innstilling den første perioden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kontrasten justerer "hvitnivået" eller hvor lys man klarer å få skjermen (hvor kraftig man kjører fosforet), mens Brigtness justerer "sortnivået", eller hvor mørkt den er i forhold til kildesignalet.
    Man har vel også i mange tilfeller en Gamma justering også, om påvirker hvordan skjermen lineært/ulineær oppfører seg lysstyrke messig mellom "sortnivået" og "hvitnivået" i forhold til inngangs signalet osv, og man kan utnytte øyets økte følsomhet når lysstyrken avtar.

Disse tingene må gjerne kalibreres utifra hvilke kilde og inngang man kjører skjermen med, kan i den forbindelse anbefale DVE dvd plata.

Har man problemer med at man fremdeles ser myldring og lysutbytte fra panelet i helt sorte bilder, kan det komme av andre ting som automatiske støyreduksjons systemer ol, og det kan være lurt å sjekke mansge slike filtere og programmer dersom man ikke er fornøyd med sortnivået.

En ny plasma skjerm trenger også noen titalls timers bruk for å få kondisjonert fosforet i cellene, og slike tekst avtrykk som beskrives kan være mer tydelig den første perioden, men det har ikke noe med slitasje og innbrenning å gjøre.

Det kan være lurt å kjøre inn skjermen med et heldekkende "snøstøy" bilde med litt redusert kontrast innstilling den første perioden.
    Takker for veldig informativt svar! Har bestilt DVE-plata fra play.com, så det skal jeg se på så snart den kommer.

Ja, det er jo litt myldring/lysutbytte i helt svarte bilder jeg ser, selv med "brightness" på 0. Du mener at det er på selve skjermen at det kan være skrudd på filtre, bildeforbedringsprogrammer e.l. da? Så en bør skru av alt "dilldall" og se om det hjelper? Her redusert kontrasten. Får se noen 2:35-filmer blåst opp til 16:9 for å kjøre den inn tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pebe
    Hei! har en LG px5r. Er egnetlig veldig fornøyd med kontrastnivået og sortnivå på denne modellen. Aner ikke om det er samme bildet som på denne nye billigmodellen, men uansett. Kjøpte den før jul, så har en del erfaringer. Har lagt merke til at nå som sommeren nærmer seg blir d et annet bilde enn i mørketida på vinteren. Økt grad av lys fra vinduet gjør at sortnivået kan virke mer labert enn det er. kjører 60 kontrast, men har økt lysstyrken litt på vårparten. Ellers når jeg kjører pc via vga. (utmerket bilde forresten) hender det jeg kjører kontrast opp mot 100. Faktisk ingen innbrenningsproblemer whatsoever. Når det spilles så er det ofte Age of empires, og der er det en del statiske bilder. Ikke sett noe som henger igjen enda under spilling på opp til 2-3 timer. Logoer som pioneer har et problem med er heller ikke noe prob på px5r.
    Takk for svar! Det er kanskje et problem at "retention" osv. er mer tydelig i begynnelsen.. Jeg får kjøre inn skjermen litt og se om det hjelper!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •