Plasma monitorer og innbrenning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma monitorer og innbrenning

Hei.

Har en Hitachi 42PMA400E plasmamonitor som jeg har hatt i ca 1 år. Er kjempefornøyd med bildet, både fra TV og DVD. Nå har jeg lyst til å kjøpe XBOX, men har hørt litt om faren for innbrenning. Er det noen som har (dårlige) erfaringer med dette?

:twisted:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Ved normalt, litt gjennomtenkt bruk, er ikke dette noe problem. Du bør imidlertid være litt forsiktig med spill som benytter store statiske elementer, alla Flight Sim på PC...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar. Er risikoen for innbrenning størst ved PC bruk eller er det samme risiko ved bruk av TV, DVD, Video, Xbox/PS2, pc.

Hva vil egentlig store statiske elemnter si?

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et statisk element er et område på skjermen som ikke forandrer seg over tid, for eksempel 'task bar' i Windows. I flight sim (som jeg ikke har spilt) antar jeg de statiske elementene er himmelen og/eller dashbordet.

Hvis en del av skjermen viser det samme bildet i lengre tid, hvor 'lengre tid' er alt fra minutter til dager, er det risiko for innbrenning.

Faren for innbrenning er i prinsippet uavhengig av kilden (Xbox, DVD, PC, TV). Den avhenger først og fremst av hvor ofte skjermbildet endrer seg. Ved vanlig PC bruk er store deler av skjermen uforandret timer i strekk, som gir høyere risiko for innbrenning. Men du kan også få det ved å la en DVD stå på pause lenge nok, eller la NRKs prøvebilde stå på i timesvis. Risikoen er størst for bilder med høy lysstyrke og høy kontrast.

Måten å unngå det på er da selvsagt å ikke la et statisk bilde stå på for lenge, f.eks. ved å bruke skjermsparer på PC og ikke ha en DVD på pause over lengre tid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •