Hvordan forbedre tv-signalet? Problemer med signal som må deles

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan forbedre tv-signalet? Problemer med signal som må deles

Hei,

Har nå fått satt opp et ekstra antenneuttak på soverommet til tv`n der, og merket en minimal reduksjon i signalkvaliteten i stua. Regner med dette skjer siden signalet er analogt, og det i praksis er forbindelse mellom alle apparater tilkoblet antenneuttaket.

Tv-signalet i stua er bra, men problemet starter når jeg skal koble til andre kilder her i stua. Har en QPVision, og den har kun antenne-inngang.
    Jeg skulle gjerne koblet til surroundanlegget og tv-kortet i mediacenter pc`en. Kobler jeg eksempelvis et T-stykke på antennekabelen og kobler til både tv`en og anlegget, så blir signalet på tv`en mye mer kornete. Det samme skjer om jeg kjører antennesignalet inn i surroundforsterkeren og fra tv-utgangen på surroundforsterkeren og inn i tv`en. (Har surroundanlegg med tv-tuner.)

Det jeg har konkludert med er at jeg trenger (en eller annen dings) signalforsterker, eller en signalfordeler som fordeler signalet uten å forringe kilden.
    Finnes det?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en antenneforsterker er hva du trenger?
    http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?...enneforsterker

Jeg må påpeke at jeg aldri har prøvd dette selv. Det finnes sikkert mange som selger dette og linken er bare tilfeldig plukket ut fra Google.

En ting som også "stabiliserer" TV-bildet er spenningsvern. Jeg bruker Home Theater Powercenter HTS 800 fra Monster, og det gjorde mitt analoge TV-bilde roligere, mere stabilt.
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=322
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på hytta i helgen og kjøpte da en antenneforsterker på Nordbysenteret for ca 340,-.
    Signalet ble bare en anelse bedre, men nå har jeg hvertfall to gode antenneuttak
    Bare så crap at tv-tuneren i pc`en gir så dårlig bilde. Ellers hadde mediacenteret mitt vært komplett.

Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever noe av det samme, så hiver meg på denne tråden. Fra uttaket i stua kjører jeg en T-splitt til HTPC (m/Hauppauge PVR500MCE) og til TV (29" Panasonic CRT). Med splitteren på blir bildet på et par av kanalene veldig dårlig fra HTPC'en (hopper og er skurrete). Fjerner jeg splitten blir bildet betydelig bedre.

Andre ting en signalforsterker som kan hjelpe? Kan splitteren være jalla (husker ikke merke på den) eller er slike T-splittere stort sett av samme kvalitet? Har coaxkabelen mye og si?

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tingen er atte du trenger en "ende-motstand" i det siste uttaket(Dette følger med i alle anntenne-utak bokser som man kjøper). Ellers vil det bli støy på anlegget. Jeg hvet ikke ossen du har for forgrenet tvsignalet ditt. Har du brukt en coax-kabel direkte fra T-stykket å direkte inn i TVnr.2, eller har du koblet coaxen først inn i et antenne-utak på veggen(Boksen som er i veggen som man kobler tv og radio til) ????

SE TEGNINGEN OM DU HAR GJOR NO AV FØLGENE..? (glemte å skrive at de blå strekene på den siste skissen er Coax-kabelen/Tv-kabelen)

HER ER ET EKSEMPEL PÅ HVORDAN DU KAN LØSE EN TING PÅ. SLIK ATT DU SLIPPER Å BRUKE T-STYKKE FOR Å KUNNE FÅ KABELTV SIGNALET PÅ TVEN OG PÅ MEDIA CENTER PCN(htpc) DIN SAMMTIDIG

Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow - Takker for meget informativt svar

Har gjort det slik du har tegnet ja, men T splitt og en kabel til TV og en til TV-kort i PC.

At man kunne bruke det andre uttaket på "veggboksen" var nytt for meg, trodde den kun var for radio :?

Men da skal jeg teste ut det, må bare få kjøpt passende kabel først.

Igjen, takker for svar!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig. Hvis noe er uklart så bare spør.

Mvh
    kas

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy på UPC anlegg

Sitat Opprinnelig postet av kas
    Bare hyggelig. Hvis noe er uklart så bare spør.

Mvh
    kas
    Høres ut som du har litt peilig på slikt :razz: . Selv sliter jeg litt med analogt signal fra UPC på Tranby. Stort sett er signalet OK med tidvis plages jeg og naboer med støy som arter seg som horisontale striper i bildet. Dette kommer og går. Noen dager merker jeg ingen ting og andre dager er det rett og slett ille. Noen ganger varer det bare noen minutter, andre ganger hele kvelden.

Vi hadde en runde med UPC i fjord høst og i vinter har det vært stort sett bra, men nå ser det ut til å ta seg opp igjen med støy. Snakket med en UPC teknikker ned i veien i fjor og han trodde det kanskje kunne komme fra en radio amatør i nabolaget ?

Skaffet med en forsterker med F-kontakter her om dagen som jeg tenkte jeg skulle koble inn ved intakspunktet for å forsøke å "filtrere" signalet. Har dette noe for seg ? Har forsøkt med støyfilter med galvanisk skille på strømuttaket uten at det hjalp.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Høres ut som du har litt peilig på slikt :razz: . Selv sliter jeg litt med analogt signal fra UPC på Tranby. Stort sett er signalet OK med tidvis plages jeg og naboer med støy som arter seg som horisontale striper i bildet. Dette kommer og går. Noen dager merker jeg ingen ting og andre dager er det rett og slett ille. Noen ganger varer det bare noen minutter, andre ganger hele kvelden.

Vi hadde en runde med UPC i fjord høst og i vinter har det vært stort sett bra, men nå ser det ut til å ta seg opp igjen med støy. Snakket med en UPC teknikker ned i veien i fjor og han trodde det kanskje kunne komme fra en radio amatør i nabolaget ?

Skaffet med en forsterker med F-kontakter her om dagen som jeg tenkte jeg skulle koble inn ved intakspunktet for å forsøke å "filtrere" signalet. Har dette noe for seg ? Har forsøkt med støyfilter med galvanisk skille på strømuttaket uten at det hjalp.
    Hehe, heisann. Vil ikke akkurat si det, det er ikke komunikasjon\signal jeg jobber så mye med til vanelig, sikkert mange som kan dette bedre enn meg på forumet.
    Jeg har ærfart at en signal forsterker av den typen ikke har gjort noe særlig, men det kan hede den funker for andre

Nr.1: Men først av alt, coax-kabelen som går inn i TV`n, har du laget denne selv? For da kan fare være stor for atte du har gjort en vanelig feil.

Nr.2: Ja en amatør radio til nabo kan være årsaken, men da hadde du vist hvem han var.(Tror jeg da, uten å si noe sikkert)

Nr.3: Digitale trådløsetelefoner, datamaskiner(HTPC) nær tven kan være en årsak, men lite sannsynelig.

Nr.4: Svar på nr.1 først så kan vi ta det defra

EDIT: 2,3 og 4

Mvh
    kas

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet med antenneforsterker er at den i tillegg til å forsterke kanalene/båndet du benytter, ofte også forsterker støyen. Du behøver derfor et kanalfilter med evt forsterker koblet etter filteret for å kompensere for passbåndsdemningen.
    Hvis ikke det hjelper må dere finne radioten og sette en stopper for støysenderen hans.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke laget kablingen selv :razz:. Jeg har sjekket alle kontakt punkter og endetermineringen er på plass. Jeg tror kablingen er ok da signalet stort sett har vært bra i hele vinter, men problemene ser ut til å komme med varmen...

Det finnes en radio amatør i nabolaget, men han er mer enn 500 m unna. Det er flere i området som har liknenede problemer. Mulig vi får ta en tur til han og undersøke om ham bruker radioen sin.

Kommer til å prøvemontere denne forsterkeren for å se om det hjelper. Hvis ikke skifter jeg kanskje til parabol. Hadde masse fram og tilbake med UPC i fjor sommer/høst og nå er det like ille igjen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vis flere folk har problemer, så er det jo nesten 100% sikkert at feilen ligger på anlegget til UPC, eller en kraftig sender ett eller annet sted ja. Men UPC har samme problemer like ved der jeg bor, merklig at dem ikke klarer å rette opp i problemene sinne.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bryr seg ikke om det. Trolig er brorparten fornøyd så lenge de ser om det er mann eller dame som viser været. Vi som er opptatt av kvalitet er i mindre tall og blir ignorert. I fjor høst var det samme greia. Når jeg klaget fikk jeg beskjed om at det ikke var feil på anlegget. Når jeg snakket med teknikkeren nede i veien sa han at de kjente til at det ikke hadde vært bra men nå skulle de bli bra. Det har det også vært til nå men nå er det igang igjen. Hvis jeg kontakter dem blir det vel samme leksa igjen.:-x

Jeg har koblet opp forsterkeren og nå er signalet bra. Problemet er at det kan være bra det ene øyeblikket og elendig det andre. Hvis du får hjem en teknikker så kan du banne på at signalet er helt supert, og da skal de ha betalt for oppmøtet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg snakket med teknikkeren nede i veien sa han at de kjente til at det ikke hadde vært bra men nå skulle de bli bra. Det har det også vært til nå men nå er det igang igjen. Hvis jeg kontakter dem blir det vel samme leksa igjen.:-x

Jeg har koblet opp forsterkeren og nå er signalet bra. Problemet er at det kan være bra det ene øyeblikket og elendig det andre. Hvis du får hjem en teknikker så kan du banne på at signalet er helt supert, og da skal de ha betalt for oppmøtet.
    Opplevde det samme i Oslo, men der var det problemer med UPC bredbånd. Hver gang det ble kaldt så sluttet det å virke. Når temperaturen steg var det OK igjen. Montører kom og gikk, det virket en stund, og feilet igjen. Vi fikk etterhvert snusen i at vi lå i enden av en kjede og at det var en forsterker i kabelnettet hos oss som endret utnivå, eller støyet med endring temperaturen.

Et tips kan jo være å ta et bilde med digitalkamera når det er dårlig bilde og sende dette til UPC sammen med et snapshot av bildet når det er bra. Gjerne med kopi til en i UPC ledelsen

Newcomer krAmer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med lignende problemer som mange andre her. Analogt kabelnettt fra UPC.
    Når jeg kobler til antennekabelen til tv'n begunner den å dure. Det samme skjer når jeg kobler til resiveren. Det elekrtiske annlegget er sjekket for jordingsfeil, så det ligger ikke der. Alle antennekontakter er demontert og satt sammen igjen.

Vil det hjelpe med en endeterminering? Er det noe den lokale TV/Video forhandleren har og hvordan kobler jeg det til?

Har i dag fra vegg uttaket en kabel m t-splitter som går til tv'n og kabelmodemet og en kabel som går til radion/resiveren.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Et tips kan jo være å ta et bilde med digitalkamera når det er dårlig bilde og sende dette til UPC sammen med et snapshot av bildet når det er bra. Gjerne med kopi til en i UPC ledelsen ;-)
    Godt tips ! Det hadde jeg ikke tenkt på.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krAmer
    Sliter med lignende problemer som mange andre her. Analogt kabelnettt fra UPC.
    Når jeg kobler til antennekabelen til tv'n begunner den å dure. Det samme skjer når jeg kobler til resiveren. Det elekrtiske annlegget er sjekket for jordingsfeil, så det ligger ikke der. Alle antennekontakter er demontert og satt sammen igjen.

Vil det hjelpe med en endeterminering? Er det noe den lokale TV/Video forhandleren har og hvordan kobler jeg det til?

Har i dag fra vegg uttaket en kabel m t-splitter som går til tv'n og kabelmodemet og en kabel som går til radion/resiveren.
    Har du sjekket hos naboene dinne om dem har samme problemet.? Hvis ikke bør du prøve å gjøre som tegningen her å kutte ut T-stykket å sette opp en veggboks med endemotstand i siste ledd. Du må vel kanskje fortsatt bruke et T-stykke til kabel-modemet ditt( skal vel ikke ha noe å si trodr jeg, men det hadde du sikkert fåt bedskje om hvis var noe problem). Men hvis du alerede har flere antenne-utak i huset så skal den siste veggboksen i huset ditt alt ha en endemotstand.

Ja antenne veggbokser selger dem så si over alt du har med Tv å gjøre mener jeg, men om kunskapen til dem som selger deg det er nokk like null(min erfaring).

Newcomer krAmer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Galvanisk skille....

Vært litt stille her i det siste, men kommer med en oppdatering.

For ca 1-2 mnd siden gikk jeg til innkjøp av galvanisk skille på tv'n og stereon (ca 100,- pr stk hos SIBA) så nå er all støy borte :-D

I tilleg har kabelmodemet vært stabilt hele tiden, før mistet modemet kontakt med UPC/GET hele tiden.

Så hvis noen der ute sliter med det samme som jeg gjorde, kan jeg annbefale galvanisk skille på det sterkeste!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krAmer
    Vært litt stille her i det siste, men kommer med en oppdatering.

For ca 1-2 mnd siden gikk jeg til innkjøp av galvanisk skille på tv'n og stereon (ca 100,- pr stk hos SIBA) så nå er all støy borte :-D

I tilleg har kabelmodemet vært stabilt hele tiden, før mistet modemet kontakt med UPC/GET hele tiden.

Så hvis noen der ute sliter med det samme som jeg gjorde, kan jeg annbefale galvanisk skille på det sterkeste!
    Ja de er bra de skillene der. Antar det er den typen som er litt store og med blå plast på utsiden. Har gode erfaringer med et slikt selv noe jeg ikke kan si om mye av det andre som er å få tak i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •