Ny TV til stua, trenger litt hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV til stua, trenger litt hjelp.

Hei!

Jeg er på jakt etter en ny TV, da jeg synes at min ett år gamle 32PW8719 ikke gjør seg så fint i stua ;-)
    Har lest masse rundt på forumet her ang. forskjellen på LCD og plasma, men greier alikevel ikke å bestemme meg.

For det første vil jeg ha en større TV, så minimum 37", for det andre vil jeg jo selvfølgelig ha god bildekvalitet.

TV'n blir brukt til følgende:
    - DVD
    - Film fram PC (kommer ikke til å bruke den som en vanlig PC-skjem, kun XviD/DivX osv.)
    - Noe TV-titting (med parabol, så signalene er gode)

Stua mi er forholdsvis lys; lys tapet, et stort vindu med lyse gardiner osv., men vil gjerne ha mulighet til å se film både under mørke nattetider og lyse dagtider (kommer til å kjøpe meg en mørk rullegardin jeg plasserer bak gardinene mine).

Lyden har forresten ingenting å si, da jeg har ordentlig anlegg som tar seg av lyden i rommet :-). Det har heller ikke prisen (til en viss grad selvfølgelig), har tenkt til å ha denne TV'n en stund.

Så, jeg har da sett for meg en av disse TV'ne:
    - Panasonic TH-42PV60E (http://www.panasonic.no/servlet/PB/m...l13/index.html)
    - LG 37LB1R (http://nordic.lge.com/sv/prodmodelde...+e-postadress#)
    - Samsung LE-40R72B (http://www.samsung.com/no/products/t...v/le40r72b.asp)
    - Hitachi 42PD7200 (http://www.hitachidigitalmedia.com/D...?productid=464)

Det jeg synes er litt rart er at det bare er Hitachien som har DVI-inngang til PC-bruk, mens på de andre må jeg bruke VGA-kabel eller DVI->HDMI-adapter (hvordan fungerer dette i praksis? Vet at HDMI er bakoverkompatibelt med DVI, men spørs jo litt hva slags prosesser som blir kjørt på de forskjellige inngangene..). Hitachien er også den plasmaen med høyest oppløsning, men likte alikevel bildet på Panasonicen litt bedre - er dette bare meg?
    Når det gjelder LG'n og Samsungen har jeg ikke fått sett disse opp mot hverandre. LG'n har jeg ikke sett i det hele tatt, da den ikke har kommet til landet enda (kommer neste uke til Elkjøp i hvertfall), men pappa har RZ32LX2 som bruker forrige generasjons XD, men som også har LED-panel bak - så vet sånn ca. hvordan bildet blir.

Samsungen har dynamisk kontrast og oppgir kontrasten til å være 5000:1 - i motsetning til LG's helt nye panel med 1600:1. Skjønner jo at dette ikke er reelle tall, men fungerer den dynamiske kontrasten bra?

Det må vel også nevnes at PC'n min er såpass langt fra, at jeg trenger 10m kabel (enten VGA eller DVI). Trenger jeg noen forsterkning av noe slag på signalet, eller greier den 10m? Ser jo at de selger 10m lange kabler, men det er kanskje ikke beregnet til go'kvalitet på TV'n?

Forresten, en ting til. Jeg synes ofte at fargene er mye bedre på plasma. Greit nok at det kanskje blir skarpere på LCD, men fargene blir nesten for fint synes jeg. Mamma har f.eks. en Loewe Xelos SL37HD, og der er det jo ingen som blir vist på TV'n med uren hud lenger. Det virker liksom som at bildet går gjennom så mange prosesser for å bli fint, at det blir litt unaturlig fint. Er dette et kjent problem med LCD, eller gjelder det bare noen modeller (eller er øynene mine feiljustert? )

Takker for alle svar, og håper dere har noen gode tips å komme med!

Mvh,
    _fr0st

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VGA vs. DVI/HDMI

Har nå sett at det blir mye overscanning med en DVI->HDMI-kobling (i hvertfall på PV60E). Det at DVI støtter HDCP er egentlig ikke så viktig, det viktigste er bildekvaliteten (VGA kan jo også overføre HD-signaler..).
    Er det merkbar forskjell på DVI og VGA?

En annen ting er at jeg har 1 DVI-, 1 VGA- og 1 S-Video-utgang på skjermkortet mitt, men VGA-utgangen er allerede i bruk til dataskjermen min.
    Så, hvis jeg nå ender opp med en TV uten DVI-inngang, finnes det en splitter e.l. så jeg kan kjøre både PC-skjerm og TV på samme VGA-utgang? Eller er det best å bruke DVI->VGA-adapter (http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=106841)?
    Et alternativ som plutselig slo meg er at jeg jo har HDMI og komponent inn- og utganger på forsterkeren min (VSX-AX2AV-S). Så jeg kan jo i teorien kjøre DVI fra PC'n inn på en av HDMI-inngangene på forsterkeren, og ut som komponent. Liker ikke helt tanken da, høres veldig hjemmemekk ut, hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett 37LB1 flere ganger de siste ukene og skjermen er veldig fin med ett godt bilde. Synes det er litt mer støy i bilde enn hva LP1 hadde men samlet sett er dette en knall skjerm. Andre skjermer som kan anbefales er Rz42px3, synes denne er fremdeles bedre enn pa60, samt at det er mindre reflekser. LP1 er en god skjerm det er mulig å få god pris på fremover. Samsung har flere som får gode omtaler. Ellers er det også en god del nye modeller på vei som virker veldig lovende.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke HD-Ready?

Takk for svar :-)

Er det ikke slik at hverken PX3(V) og PX4(V) er HD-Ready? Det kan vi ikke ha noe av i stua mi, hehe. Kommer til å kjøpe meg en HD-/Blueray-spiller etterhvert, og vil da ha muligheten til å vise i med høyest mulig oppløsning/bildekvalitet..

Men er LP1 bedre altså? Den bruker jo forrige generasjons XD Engine, har 10bit i stedet for 14bit fargedybde + at den har 1200:1 i stedet for 1600:1 i kontrast... Er jo klart at det er jo ikke bare disse spesifikasjonene som gjelder, er jo resten av komponentene signalene skal gjennom også som har noe å si, men..

Jeg har forresten fått ordnet slik at jeg tar med laptopen min til en forhandler og prøver ut bildesignalet fra PCn på PV60E og PD7200, og LB1R neste uke. Det blir spennende :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RZ42PXR er HD-Ready, RZ42PX4RV er ikke HD ready. skiller bare en v i navnet så det er lett¨å ta feil. Synes denne er bedre enn PD7200. LP1 er nok ikke bedre, men jeg mener denne taklet analoge signaler litt bedre. Papirtall som kontrast ville jeg ikke tenkt så mye på da disse sjelden har rot i virkligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, var en 'v' i veien der ja ;-)

Tror faktisk det henger en PX4 dit jeg skal etterpå skjønner du, så da får jeg kanskje testet ut den også.

Hva er egentlig forskjellen på R- og M-modellene til Samsung? Ser at de har så og si de samme papir-spesifikasjonene, er det bare bruk av dyrere komponenter gjennom hele som øker prisen?
    Er det verdt noen tusen ekstra?
    Både NAD og B&O bruker vel Samsung-paneler, gjør de ikke? Burde vel være litt futt i dem da..?

Skulle så gjerne reist mye rundt og sett på alle disse TV'ne både lenge og vel, men har aldri tid til den slags desverre. Og samtidig så er det jo sånn at når man har bestemt seg for å kjøpe noe skulle man helst hatt det i går
    Så hvis dere har noen innvendinger/erfaringer med en av disse TV'ne (eller andre jeg ikke har fått med meg) så kom gjerne med dem!

Newcomer TriGem sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk selv min egen PV60 i går, og jeg må faktisk si at jeg ble meget imponert over bildet. Skal teste datakoblingen i dag, se hvordan den fungerer.
    Du burde ta en titt på den også når du skal ut å se på tv, ikke er den dyr heller.
    En fordel med PV60 kontra andre plasma tv'r er at det ikke er høyttalere som stikker ut på siden.
    Lyden var heller ikke så halvgal i den (holder for å se på nyheter og andre underholdningsprogram på tv), selv om jeg foretrekker å koble via egen forsterker med surround for å se film.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk TriGem :-)

Det viser seg at jeg får en meget hyggelig pris på Loewe Xelos A37 (http://www.cablecom.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15593) :-)

Noen som har sett på denne TV'n kontra de andre TV'ne? Er Loewe veldig bra eller selger de pga. merket?
    Mamma har jo en Loewe Xelos hun og, men har bare sett på den i 10min, og stoler ikke på mammas råd - for hun ser nemlig kun på designet

Newcomer TriGem sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loewe har alltid hatt veldig bra tv'r. High end vil jeg si. Vet mange som anbefaller å legge de kronene i mellom for å få Loewe. Dette gjaldt jo ctr tv'r, har ikke sjekke så mye på flatskjermene dems.

Testa forøvrig datatilkoblingen på pv60, det var jo bare helt knall. Fungerer helt utmerket. Har ikke testa skjermen for noe "heavy" greier, men viste litt film og div videre, det var veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgitt kontrast-verdi.

Hei igjen,

Jeg fikk testet VGA-tilkobling på PD7200, PV60 og PX4, og må si meg veldig fornøyd med alle 3 egentlig. Jeg ville ikke akkurat kastet ut dataskjermen min, men den fungerte veldig fint til å vise XviD osv. som alikevel har en veldig lav oppløsning. Dvs. at det holder i massevis til mitt bruk.

Den PD7200 er forresten koblet til en HD-DVD-spiller, rimelig fete bilder altså!

Har vel egentlig slått helt fra meg PD7200, liker bildet på PV60 og PX4 bedre.

Har nå også da funnet ut at VGA gir meg godt nok bilde, så jeg trenger ikke lengre bekymre meg over at flere av TV'ne ikke har DVI-inngang :-)

Pratet litt med typen til mamma i går - ang. Xelos, og han sier at han ikke hadde vært i tvil i det hele tatt, han hadde gått for den.
    Men så pratet jeg også med en som nettopp hadde vært og sett på LB1R og han sa også at han ikke hadde vært i til - han hadde gått for LB1R :-P Men hadde aldri sett bildet på en Xelos da, så da er jeg jo liksom like langt.

Nå til uken skal jeg reise og få sett på bildet til både LB1R og Xelos, er vel de 2 det står mellom nå.

Så nå er det egentlig bare en ting jeg lurer på - sånn før jeg drar og ser på TV'ne og bestemmer meg: På Xelos står det oppgitt en kontrast på 800:1, mens LB1R har 1600:1. Da begge er LCD-TV'r er vel de tallene ganske sammenlignbare - selv om jeg aldri stoler helt på slike tall.. Hvor reelle er egentlig disse tallene? Har alle hver sin måte å måle kontrasten på?
    Jeg skjønner liksom ikke det helt, jeg har jo bare 600:1 på dataskjermen min, og jeg synes da ikke det er noe problem å se på film på den skjermen. Er klart, det er ikke topp-of-the-notch, men 1600:1 er jo en helt annen verdi.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Har nå hatt min nye TV i et par uker, så tenkte jeg skulle dele noen erfaringer her.

Jeg endte opp med en Loewe Spheros 37", og er storfornøyd Når det gjelder bildekvalitet, så er det ingenting å si på den. Jeg ser jo at de "jukser" endel, og at bildet blir behandlet før det kommer ut på skjermen, men synes ikke dette gjør noe da det ser bra ut. På noen få programmer (gjennom parabol) synes jeg bildet blir litt vel unaturlig pga. all bildeprosseseringen, men da er det bare et par trykk på fjernkontrollen - så har man skrudd av denne bildebehandlingen.

Jeg liker også fjernkontrollen veldig godt, den han t.o.m. en slags joystick som man kan navigere rundt i menyer med!

PC-tilkobling:
    Her var jeg jo veldig i tvil - VGA eller DVI/HDMI. Vel, jeg endte opp med begge deler
    Har testet ut begge to, og de egner seg til hver sine ting. Om jeg har et klipp på PC'n som er i god kvalitet bruker jeg DVI/HDMI, men om om kvaliteten ikke er det beste må jeg bytte over til VGA, da DVI/HDMI jo også overfører alle "feilene" fra kilden. Dette blir mye mer smurt utover gjennom VGA-kabelen.
    Noe av det jeg var litt redd for var jo om TV'n kjørte veldig forskjellige prosesser på inngangene - noe som ville gjort at jeg ikke ville fått et godt resultat om jeg koblet PC'n til HDMI-inngangen (så jo dette på endel andre TV'r jeg testet - både LCD og plasma), men det gjør altså ikke denne TV'n. Det står t.o.m. i bruksanvisningen (ja, jeg måtte ty til den et par ganger ) at man kan koble en PC til denne inngangen.
    Jeg kjører forresten DVI/HDMI-kabelen fra PC'n rett inn i forsterkeren min (Pioneer VSX-AX2) og bruker HDMI-switchingen på den, noe som fungerer utmerket.

En veldig kul ting med denne TV'n er glasset den bruker, den fjerner nemlig så mange refleksjoner at jeg har ikke noe problem med å se på film på dagtid - selv i min lyse stue! :-)
    Det er også veldig god lyd i den i forhold til andre flatskjermer jeg har hørt på, men lyden på TV'n er alltid skrudd helt av uansett - kjører all lyd gjennom anlegget mitt.

Hehe, den eneste dumme tingen jeg egentlig har kommet borti nå, er at jeg ikke får på lokket som skal sitte bak TV'n (for å gjemme alle kabler osv.). Jeg har for tykke kabler

Om dere er i tvil selv, og lurer no på ang. TV'n min (eller forsterkeren m/HDMI-switching osv.) er det bare å spørre ;-)

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke skal bruke din nye HDReady TV til HD via parabol/HD-DVD-Blue Ray, så vil bildet på din nye flate gi dårligere bilde enn din gamle TV. Blir omtrent som et innmari fint kjøleskap, som ikke klarer å kjøle ned mer enn til 8 grader. Til vanlig billedkvalitet så vil jeg si at Plasma/LCD er dårlig, og egner seg best når den er slått av.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Greit nok at det var veldig godt bilde på min forrige CRT-TV, men det er ikke så svart/hvitt som du vil ha det til her ;-)

Selv om jeg ikke har HD-tuner til parabolen min (Canal Digital har jo bare én HD-kanal foreløpig, så gidder jo ikke å skaffe meg en tuner enda) kan jeg fint se HD fra PC'n (både gjennom VGA og DVI/HDMI). Ikke nok med det, PC-bildet generelt blir mye bedre på LCD (og delvis plasma) enn CRT.

Når det gjelder HD-DVD og eller BlueRay går jeg nå bare å tripper og venter (som sikkert mange andre), så da kan jeg se HD derfra og.

TV'n tar jo også mye mindre plass, noe som passer min lille stue veldig godt + at den har antirefleks-glass som fungerer _veldig_ mye bedre enn på min forrige CRT-TV

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •