50 tommer skjerm som kan anbefales ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 50 tommer skjerm som kan anbefales ?

Trenger anbefaling på 50 tommer skjerm som skal brukes i en vanlig opplyst stue til analog kabeltv og dvd.
    Lys inn fra vinduer på flere kanter på dag og sommertid. Men dette blendes en god del av trepersienner.

Hva egner seg og til hvilken pris ?

Er også åpen for kombinasjonen skjerm med ekstern videoprosessor a.la dvdo, crystalio, lumagen osv.

Når jeg er ute i butikkene og titter er det alltid slik at jeg tenker at dette er ikke bra nok kvalitet og rusler hjem til 32 Crt i tv stua og 120" lerret i kinoen.
    Men skulle gjerne hatt en stilig og god bildeformidler i ca 50 tommer på veggen i stua.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert PDP506FDE eller XDE jeg fra Pioneer! Kannlgode Tv'er til ca 40 og 45k.

http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=429-933

http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=429-933

Dette er de samme skjermene, men med forskjellig Tunere. (Altså FDE og XDE).

Et annet alternativ er LG's knallgode 50PY2R som også ligger rundt 45k

http://nordic.lge.com/sv/prodmodelde...s=PY2R-series#

Dette er TV'er som jeg har sett, og som er meget gode. Om de er gode nok, blir vel opp til deg å vurdere da:-)

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha ventet til Panasonic sine nye 50" som kommer til sommeren. Tror de vil overgå Pioneer 506.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel rettere snakk om en modell, nemlig Panasonic 50TH-PV600. Dette er også et veldig godt kjøp:
    http://www.sovida.com/bin/setpage?do...&lang=no&ref=9

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mye lys i stua ville jeg nok heller kikket på LCD skjermer, da disse er mindre plaget av reflekser. Samsung er i mine øyne det beste på markedet for øyeblikket. Bakprojeksjon bør også vurderes dersom TV'en likevel ikke skal veggmonteres. Dagens bakprojeksjon TV'er tar ikke så mye plass i dybden som de gjorde før. Har samlet et par aktuelle TV'er her: LINK

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...har aldri vært så fornøyd med noen TV som jeg er med Pioneer 506XDE... Rett og slett en utrolig glimrende TV. De nye Pioneer modellene som kommer en gang utpå høsten har imidlertid støtte for 1080p inn, uten at jeg ser det store problemet med å mate den med 720p ettersom panelet "kun" er 768p. De nye modellene vil også bli rundt 20% billigere, er verdt å ta med seg på en 50"-er...

De nye Panasonicene vil også være veldig spennende selvsagt, men jeg bare digger Pioneers design og brukervennlighet. Har hatt Panasonic og vært veldig fornøyd med de også, men, så her er det smak og behag ute å går også...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke utelukket sagem dlp 6" , velg 56 og ikke 50"

Du kan lese litt om sagem på dette forum ved å søke.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer 506XDE.

Kåret til bildemester og referanse av plasma-skjermer i omtrent samtlige blader i Europa. Evn. som lygren sier kommer det nye til høsten som blir litt rimligere. Panasonic er også et veldig godt valg hvis du får en god pris.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mange gode innspill :razz:

Fler spørsmål:
    Hvordan er bildekvaliteten på 50 vs 42. I butikkene rundt omkring er det ikke så mange 50 tommere som står utstilt og det er jo uansett vanskelig å sammenligne pge lysforhold, kalibrering, sinalkilde mm.

Er det noen som har erfaring med å bruke en "rimeligere" skjerm men en høykvalitetsprosessor ? Vil tro at det er ganske mye å hente på bildeprosessering men de boksene koster jo også en god del penger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50" finnes jo i helt like 42" versjoner, dog Pioneer opplyser bedre kontrast på sin 50" enn sin 43". Jeg tror du i større eller mindre grad får hva du betaler for.

Har ingen erfaringer med eksterne prosessorer på flatskjermer, men de kan i hvertfall ikke gjøre et dårlig panel bedre på f.eks kontrast/sortnivå/farger etc, selv om scaleren nok er langt bedre.

Skal du alikevel bruke litt penger, kjøp noe skikkelig med engang, ikke noe halveis løsning du prøver å forbedre med eksterne enheter.

IMO

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50" vil sette støre krav til godt signal, og sansyneligvis hakke litt mere ved panorering.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    50" vil sette støre krav til godt signal, og sansyneligvis hakke litt mere ved panorering.....
    Vi snakker om plasma nå, ikke LCD...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet, og ved panorering av hele bildet vil det hakke endel på plasma tv.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    vet, og ved panorering av hele bildet vil det hakke endel på plasma tv.....
    Hadde min plasma hakket ved panorering hadde jeg sendt den i retur. Like flytende som CRT er det ikke, men i forhold til min LCD-TV er det en helt annen verden.

Plasma har under 1ms i refresh-rate, og det er vel ingen store LCD-panel som klarer under 16ms. Plasma er kjent for å ha mer organisk og flytende bilde enn LCD, det er en av fordelene som taler for plasma. Hvis du har sett at det hakker på en plasma, må det være fordi bildebehandlingene plasma`en jobber for tregt, og man må da vurdere å skru noe litt ned. Min erfaring er ikke et problem på de litt bedre plasma-skjermene, og på det punktet gjelder samme problem på LCD-skjermer. Du får hva du betaler for.

Trådstarter spurte om anbefalinger på 50", og da må han bruke plasma. Det finnes allerede en "LCD er best fordi jeg har det og de har størst oppløsning"-tråd....

Ellers gleder vi oss alle til det kommer en teknologi som ikke har ulempene til verken plasma og LCD, men jeg er redd det tar litt tid. Personlig ser jeg ikke bort i fra at jeg har 1-2 50" plasma-TV`er til før det kommer noe nytt på markedet.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer PDP 5000EX.

Forøvrig er det ikke "bedre flyt i bildet på CRT enn plasma" håkon, da CRT viser et linjeflettet signal som hakker og viser etterslep som bare det ved panoreringer. Plasma er progressivt, og har som du sier ikke etterslepet som skapes av forsinkelsene i LCD-teknologien.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Pioneer PDP 5000EX.

Forøvrig er det ikke "bedre flyt i bildet på CRT enn plasma" håkon, da CRT viser et linjeflettet signal som hakker og viser etterslep som bare det ved panoreringer. Plasma er progressivt, og har som du sier ikke etterslepet som skapes av forsinkelsene i LCD-teknologien.
    Teori og praksis er ikke helt det samme Alex. Bildebehandlings-kretsene henger ikke alltid med på de rimligste flatskjermene, og det kan oppleves med at skjermen sliter litt ved f.eks panoreringer. Dette poengterte jeg ovenfor hvis du leser igjennom innlegget. Selve panelet/teknologien er det derimot ingenting feil med i sånn måte.

Jeg har kun sett "etterslep som bare det" på billige 100hz CRT-skjermer, der kretsene ikke er raske nok.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nå det er vel mye klaging på ettersle på på LCD også jeg da!

De fleste skjermene opp til 37" har jo nede i 8 og 6 ms (Da snakker jeg modeller som ikke koster mye mer enn 10k på 32"! f.eks philips sin 37" 37pf5320 som ligger rundt 15k en responstid på 8ms. 32pf5321 ligger vel rundt 12,5k med 8ms responstid).

Jeg legger ikke merke til noe som helst etterslep på min LG ihvertfall.
    (Men det er seff mulig at jeg ser dårlig:razz

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva de er oppgitt til og praksis er to forskjellige ting. Viewpia er oppgitt med 8ms responstid. En kamerat av meg har denne skjermen og den sliter voldsomt med etterslep. Det er riktig nok kabel tv, men og se fotball hos han er ingen kjekk opplevelse!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og dette er nok desverre fordi en del av produsentene oppgir kun åpningstid og ikke lukketid for pixlene som Responstid! Så vær så absolutt OBS på dette!

Vi har hatt denen typen skjermer på Lefdal også, hvor responstiden på åpning er 8ms, og det er det som blir oppgidd, og så er lukketiden på 25ms......

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er forøvrig desverre det samme problemet som det slites med når det gjelder oppgitt kontrastforhold. Hvor det måles gjennomsnitt, dynamisk, topper og snart forskjellig fra produsent til produsent.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •