LCD langt bedre enn plasma! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 104
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selvfølgelig må de gjøre det, men virket som du bare slang inn en komentar på posten min,jeg er rimelig nøye og vurderte skjermer opp og ned i 2 mnd(for 1 mnd siden) etter mye tid til testing både på hd, parabol og kabel bestemte jeg meg for sagem, og selvsagt ikke uten grunn.

Må jo regne med å tweeke å stille litt selv, ikke altid butikker har det bildet du ønsker deg, men i mitt nærområdet var Elkjøp de beste på signal. (men tok likeel med meg produktene hjem 30 dagers retur er gull)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Hvor ble det av Private Ryan nå da?
    Han la jo innledningsvis ut ganske friske påstander i denne tråden. Er han tom for argumenter, eller har han strandet for godt i Normandie?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Selvfølgelig må de gjøre det, men virket som du bare slang inn en komentar på posten min,jeg er rimelig nøye og vurderte skjermer opp og ned i 2 mnd(for 1 mnd siden) etter mye tid til testing både på hd, parabol og kabel bestemte jeg meg for sagem, og selvsagt ikke uten grunn.

Må jo regne med å tweeke å stille litt selv, ikke altid butikker har det bildet du ønsker deg, men i mitt nærområdet var Elkjøp de beste på signal. (men tok likeel med meg produktene hjem 30 dagers retur er gull)
    Syntes nesten du burde sende en mail til samtlige fagmagasiner som tester skjermer og fortelle de at nå kan man få bildekvalitet som overgår de beste plasmaskjermene til under halve prisen, for det tror jeg nemmelig ikke de er klar over utifra hva de skriver....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fagbladet elektronikkbransjen vil du se at thomson og jvc sier det samme, var også en artikkel i lyd og bilde for noen mnd tilbake der de skrev om hva dlp kunne som ikke plasma og lcd kan. men dlp er ikke flatt enda, ikke til normale priser i allefall. og i norge så er mediaoppmerksomhet og nyheter kun flat tv. er det folk vil ha, selv om det finnes dlp som tar det meste innen bildekvalitet.

I usa ler de av plasma og lcd , og dlp er utrolig stort der. regner med at noen her inne på forumet støtter opp om at dlp kan ting du ikke ser på plasma og lcd.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I usa ler de av plasma og lcd , og dlp er utrolig stort der. regner med at noen her inne på forumet støtter opp om at dlp kan ting du ikke ser på plasma og lcd.
    Klarer ikke helt å ta deg seriøs når du kommer med påstander som at de ler av plasma i usa... Kikk litt på avsforum.com der det står endel om emnet.

Hadde jeg hatt tid skulle jeg finnet frem bilder fra utstilling av nærmest samtlige dlp-skjermer og plasmaskjermer på markedet i en hall... og selv på bildene ser man markant forskjell...

Siden du liker å lese Lyd&Bilde kan du jo kikke litt på testen av 506XDE og legg merke til konklusjon deres. Og ja jeg har lest artikkelen du refererer til.

Heldigvis lov å være uenige. Jeg avslutter med å gjenta meg selv og anbefaler folk å sammenligne selv....

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Ikke borte, just hiding in a foxhole!

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hmmm. Hvor ble det av Private Ryan nå da?
    Han la jo innledningsvis ut ganske friske påstander i denne tråden. Er han tom for argumenter, eller har han strandet for godt i Normandie?
    Mener at jeg har sagt det meste jeg kan bidra med, jeg forstår ikke hvordan noen kan sitte 3m fra en 42-43" tv, siden det er ca 3,5m sitteavstand i min stue vurderer jeg en 37" panasonic, men til nød en 40"lcd, må sjekke de nye skjermene til panasonic, men pr idag er samsung sine lcd skjermer number one babe for meg og mitt falkeblikk!!!! :smile:

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, blås i de andre du Private Ryan. Hvis du mener LCD er bedre enn plasma (noe jeg er helt enig i) er det jo bare å gå for det. Jeg mener også at man får mye mere klarhet i bildene med LCD.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lcd har to ting som er bra, de er skarpe og har høy oppløsning.

Lcd sliter med:farge,støy i bildet,sortnivå og hakking ved panorering

Plasma:Gode farger,godt sortnivå, fungerer bra som tv men litt mindre skarphet en lcd.

Dlp : Fungerer max på alt

Min mening er

nr 1. dlp (Sagem,samsung,Jvc,Thomson)
    Nr 2 Plasma(Pioneer,Panasonic,lg,Samsung)
    Nr 3 Lcd(philips,lg,sony,samsung,amoi)
    ....Jeg ville heller si:
    DLP;sliter med regnbueeffekt og er dyr i drift(pærer) samt støy. Dybde.
    Plasma;Feil farger(umulig å justere riktige verdier)dårlig oppløsning samt varme(=støy)få innebygde muligheter på nåværende enheter(kortleser;nettverk)levetid,innbrenning
    LCD sliter med sortnivå. Videoprosessering(etterslep,støy)og etterslep(panelbetinget)
    1 LCD
    2 plasma
    3 DLP
    Så det så!

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i den lykkelige situasjon at jeg både har en 32" LCD (Viewpia) og en 43" Plasma (Pio 436XDE). Etter å ha hatt LCD-tv en siden i mai i fjor, har denne blitt flyttet til barnas lekerom, mens stua blitt oppgradert til Plasma i mars i år. (har også flyttet i perioden med bedre plass)

Det er kanskje litt dårlig gjort å sammenligne en TV til 10K med en til 30K, men likevel.....

Felles for begge tv-ene er at de gjør seg best med digitale signaler. Hadde før digital UPC og nå digital parabol. Analoge signaler gir sjeldent godt bilde - og har man først tilgang til digitale signaler, er analogt uaktuelt . Begge gjør seg også klart best på de sendingene som sendes med "riktig" 16:9 format i stedet for 4:3 som må strekkes. Bl.a. er det stor forskjell å se tippeligaen i år, nå som den sendes i 16:9 på parabol i forhold til hvordan TV3/Canal+ sender sine fotballkamper.

Så til forskjellene.

100% av de som har vært på besøk og sett bildet på Plasmaen, sier WOW! Dette uten å legge vekt på tekniske data, kontrastforhold, lysforhold osv, men er helt subjektivt basert på hvordan bildet oppleves av den enkelte. Bildet på Pioneeren virker bare utrolig mye bedre enn på Viewpiaen. Ble faktisk litt satt ut når LCD-en ble erstattet med Plasma. Hadde faktisk ikke trodd at foskjellen på opplevd billedkvalitet skulle være så står!

Eneste området hvor min LCD er noe bedre, er på reflekser når solen skinner inn via vinduet. Dette er normalt ikke noe praktisk problem, men kan være noe å ta hensyn til hvis man benytter TV-en i veldig lyse rom og vektlegger tv-titting på dagtid.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke alle skjermer like på ytelsen utifra arbeidsprinsipp, og det finnes vel både gode og dårlige modeller innenfor både Plasma, LCD, og bakpojeksjons DLP tver osv. Det finnes vel forbedrings potensiale innenfor alle de nevnte modellene i denne tråden, og da vel spessielt på signalbehandlings og scalerings siden, da jeg har intrykk av at det på det område kan være en del å hente for bildekvaliteten.

Det å få til en god bildekalibrering tilkobblet det utstyret den skal jobbe sammenmed på hjemmebane er vel også en ganske viktig ting av det å bruke slike skjermer, og kan være med på å hente ut det lille ekstra av bildekvalitet.

For LCD og problemer med panoreringer, så er vel det en kombinasjon av høy oppløsning og bildeprossessing, i tilegg til hurtigheten til selve LCD cellene på panelet. Blir spennende å se hvordan dette blir når man får kobblet opp ekte HD-DVD og BD avspillere og kan kjøre Native oppløsning på 1920x1080 skjermen...;-)

Plasma har også sine ting, og det er mange som nevner innbrenning som et av problemene. Er ikke så sikker på at det er et så stort problem lenger, i og med at produsentene har jobbet med å redusere dette, men det er vel også greit å være klar over slike ting når man velger skjerm, og bruke den utifra at arbeidsprinsippet har det som en svakhet. Den største svakheten med plasma synes jeg er pixcel størrelsen og at oppløsningen generellt er lavere enn LCD så man må sitte langt unna skjermen og derfor etter min mening ikke får den store storskjerm eller "kino" følelsen.

Man blir vel neppe enig i hvilket arbeidsprinsipp som egentlig er det beste, men det er jo greit at man har flere teknologier man kan teste ut og finne den man liker best. Som jan erik angir har alle teknologier sine pro og cons, så da er det jo bare å foreta en grundig 30 dagers "elkjøp" test på hjemmebane og se hva som fungerer best for den enkelte.

Edit: Tror forøvrig det er litt "skadelig" å bli forelsket i et av arbeids prinsippene, og forsvare det med nebb og klør (som jeg har intrykk av at enkelte er litt flinke til) og dermed gå glipp av muligheten til å få den beste film og bilde opplevelsen i hjemmet. Andre ganger kan gresset være grønnere på den andre siden av gjerde , men det kan også være et kalibrerings problem....;-)

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest om en del som har byttet fra LCD til plasma og sier at de aldri vil ha LCD igjen. Jeg tror årsaken er at man har den hjemme legger man mer merke til forskjellene, ikke minst over tid. Plasma er mer behagelig å se på, noe som man ikke legger merke til ved første i øyekast i butikker. Der blir man imponert over skarpheten som LCD har. Tror mange ville bli "frelst" dersom de tar seg tid til å sammeligne skjermene mer.
    Den Viewpia skjermen blir en dårlig skjerm å sammenligen med 436. Den skjermen synes jeg er helt elendig!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei akseln,
    Et fint innlegg synes jeg, men er litt usikker på hvor mye av teknologien man egentlig sammenligner med de modellene du har.

Blir nesten som å sammenligne en billig Seat med Diesel motor og en dyr Mercedes med en kompressor matet V8 bensin motor og angi at bensin motor som arbeidsprinsipp er best.

Ellers stusset jeg litt på det du skriver

Sitat Opprinnelig postet av akseln
    ..100% av de som har vært på besøk og sett bildet på Plasmaen, sier WOW! Dette uten å legge vekt på tekniske data, kontrastforhold, lysforhold osv, men er helt subjektivt basert på hvordan bildet oppleves av den enkelte...
    Det fordi Plasma fungerer best med dempet belysning og blir "tam" i sterkt opplyste rom, og det er stikk motsatt for LCD skjermen. I utgangspunktet selv uten bilde fremstår også en 43" skjerm som en del mer imponerende enn en 32".

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei akseln,
    Et fint innlegg synes jeg, men er litt usikker på hvor mye av teknologien man egentlig sammenligner med de modellene du har.

Blir nesten som å sammenligne en billig Seat med Diesel motor og en dyr Mercedes med en kompressor matet V8 bensin motor og angi at bensin motor som arbeidsprinsipp er best.

Ellers stusset jeg litt på det du skriver

Det fordi Plasma fungerer best med dempet belysning og blir "tam" i sterkt opplyste rom, og det er stikk motsatt for LCD skjermen. I utgangspunktet selv uten bilde fremstår også en 43" skjerm som en del mer imponerende enn en 32".
    Det er klart det blir litt rått parti :-) Plasmaen står plassert i stuen hvor det er helt normal belystning. Tror Plasma også har blitt bedre i lyse rom og at det ikke er like nødvendig å dempe lyset for å få godt bilde. Det er klart at en 43" plasma med tynn sort ramme gjør seg mye bedre på veggen enn en 32" LCD i grå plastikk :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Feil farger(umulig å justere riktige verdier)dårlig oppløsning samt varme(=støy)få innebygde muligheter på nåværende enheter(kortleser;nettverk)levetid,innbrenning
    Du ramser opp det plasma slet med for 5år siden.... så det er tydlig du ikke helt er oppdatert...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For LCD og problemer med panoreringer, så er vel det en kombinasjon av høy oppløsning og bildeprossessing, i tilegg til hurtigheten til selve LCD cellene på panelet. Blir spennende å se hvordan dette blir når man får kobblet opp ekte HD-DVD og BD avspillere og kan kjøre Native oppløsning på 1920x1080 skjermen...;-)
    Nå er det lav refresh-rate som gjør at LCD ikke klarer å bli like organisk og flytende som plasma. Dette har vært et "problem" på PC-skjermer lenge, men de begynner å bli bedre. Jo større panel man har jo vanskligere er det å få de raske. Se på 20" og over, da er ofte refresh specket til minimum 16ms som er ALT for dårlig. (plasma har forøvrig under 1ms) Hvorfor tror du de nesten ikke lager LCD over 37"-42"? Fordi de ikke vil? Fordi de ikke kan? De kan og de vil... men per dags dato er ikke LCD-teknologien egnet til større skjermflater.

Å kjøre høyere oppløsning inn på panelet hjelper naturlig nok ikke på problemet.

Den største svakheten med plasma synes jeg er pixcel størrelsen og at oppløsningen generellt er lavere enn LCD så man må sitte langt unna skjermen og derfor etter min mening ikke får den store storskjerm eller "kino" følelsen.
    Kino-følelse har vel neppe noe med om man kjører 720p eller 1080p på en "liten" flatskjerm der man sitter 3 meter unna. Når sortnivået er bra, og bildene flyter rundt på skjermen, samt fargene er i en mesterklasse, det er kinofølelse. At plasma er best på film er jo nærmest opplest og vedtatt av fagblader, mens LCD er best i opplyste lokaler og PC-bruk.

Edit: Tror forøvrig det er litt "skadelig" å bli forelsket i et av arbeids prinsippene, og forsvare det med nebb og klør (som jeg har intrykk av at enkelte er litt flinke til) og dermed gå glipp av muligheten til å få den beste film og bilde opplevelsen i hjemmet. Andre ganger kan gresset være grønnere på den andre siden av gjerde , men det kan også være et kalibrerings problem....;-)
    Du kunne ikke fått sagt det riktigere......

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du ramser opp det plasma slet med for 5år siden.... så det er tydlig du ikke helt er oppdatert...
    Ajasså! ;-)
    Hvis meg en plasma med korrekte farge koordinater(Pioneer er så farout som det går ann;muligens imponerende men helt på jordet);kortleser direkte på skjermen. Lydløs er det kanskje noen som har?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    De nyeste Pioneerene er langt fra på jordet, men det er klart at fargekorrekt er de på ingen måte. Når det er sagt er ALLE LCD'er et godt stykke unna, her snakker vi en helt annen verden sammenlignet mot plasma, og da snakker jeg selvsagt de helt nyeste skjermene fra Samsung/Sony o.l. LCD sliter med både rødt (minst), gult (MYE) og grønt (MYE) og dermed også hudtoner og mye annet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ajasså! ;-)
    Hvis meg en plasma med korrekte farge koordinater(Pioneer er så farout som det går ann;muligens imponerende men helt på jordet);kortleser direkte på skjermen. Lydløs er det kanskje noen som har?
    Velkommen til 2006. Pioneer kan justeres og kalibreres profesjonelt via egen inngang slik som gjøres på PC-skjermer når de driver med bildebehandling. I tillegg til det så kan du justere farger etc. til du blir helt "grønn" i hodet...

Jeg har til dags dato ikke sett en eneste LCD-TV som kan dette.

Hva i alle dager har kortleser direkte på skjermen med diskusjonen om hvem panel som er "best"? Du høres jo ut som en argumentløs selger på et nedlagt elektromarked... Panasonic har dette for de som velger skjerm etter hvor kortleseren sitter, og sist jeg sjekket satset de utelukkende på plasma...

Du nevnte også levetid... igjen et problem de slet med på de aller første skjermene. Begynner å bli noen år tilbake det....

Lydløs? Ja som sagt før, de siste 5 årene har vært ganske lydløse for min del.... Jeg slet med noen svake pipelyder fra kjøkken-tv`en til min mor, men det er ikke relevant for det er en LCD-TV....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Velkommen til 2006. Pioneer kan justeres og kalibreres profesjonelt via egen inngang slik som gjøres på PC-skjermer når de driver med bildebehandling. I tillegg til det så kan du justere farger etc. til du blir helt "grønn" i hodet...

Jeg har til dags dato ikke sett en eneste LCD-TV som kan dette.

Hva i alle dager har kortleser direkte på skjermen med diskusjonen om hvem panel som er "best"? Du høres jo ut som en argumentløs selger på et nedlagt elektromarked... Panasonic har dette for de som velger skjerm etter hvor kortleseren sitter, og sist jeg sjekket satset de utelukkende på plasma...

Du nevnte også levetid... igjen et problem de slet med på de aller første skjermene. Begynner å bli noen år tilbake det....

Lydløs? Ja som sagt før, de siste 5 årene har vært ganske lydløse for min del.... Jeg slet med noen svake pipelyder fra kjøkken-tv`en til min mor, men det er ikke relevant for det er en LCD-TV....
    Du tar feil;fargekoordinater KAN justeres på en lcd hvis du vet hvordan . Poenget mitt er at Plasma har begrensninger når det gjelder akkurat dette pga fosforets egenfarve. Du kan få hvitt til å bli hvitt(og sort sort);men de tre seperate fargene består også av elementer av komplimentær fargene.(dvs røde piksler er ikke "rent" rødt men inneholder også blått feks.)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar feil;fargekoordinater KAN justeres på en lcd hvis du vet hvordan . Poenget mitt er at Plasma har begrensninger når det gjelder akkurat dette pga fosforets egenfarve. Du kan få hvitt til å bli hvitt(og sort sort);men de tre seperate fargene består også av elementer av komplimentær fargene.(dvs røde piksler er ikke "rent" rødt men inneholder også blått feks.)
    Hvordan justerer du fargene på en typisk LCD-TV da?

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •