Stor plasmaskjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stor plasmaskjerm

Jeg kunne tenke meg en stor plasmaskjerm dvs over 50".

Dette er fordi jeg har hjemmekinoen på loftet med skråtak, og da er det håpløst med projector.

I dag har jeg en Sony KP44PS2 bakprosjeksjons TV, som har bedre bilde enn dagens 42 plasmaskjermer. I hvertfall de som jeg så på messa på plaza i høst.

Det er stort fokus på 42" men lite på 52" og 62"

Er det noen av dere som har sett en slik skjerm "live"?

MVH
    Frank

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

50"+ er nok lite diskutert fordi de koster 100k++...

Har sett en 5030HD Pioneer, samt 50" NEC/Yamaha, en Hitatchi og LG.

Alle de nevnte koster over 100k, men har relativt god bildekvalitet. Imidlertid sliter samtlige (kanskje foruten NEC/Yamaha til like stor grad) med dårlig sortnivå. Har ikke sett Panasonic sin 50", men da kontrast og sortnivå er den samme som på 42" versjonen, skulle en tro at også denne vil levere. Da spesielt siste versjon med 10 bits bildeprosessering... Gjør jo heller ingenting at disse skjermene har wideXGA oppløsning, ca. 1366x768...

Blir nok mer diskusjon på disse ettersom de faller i pris, slik av vi levende også kan ha muligheten til å grave dyyyypt, men da iallfall kunne begynne å grave :? ...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lygren og alle andre!

Jeg har heller ikke råd til en skjerm på 50" + i dag.

Det er et prosjekt som jeg jobber med.

Jeg har budsjetert med ca 85K til plasmaskjerm, in-wall høyttalere, og møbler. Det vil nok gå 2 år før jeg får kapitalen på plass. Dette er fratrukket det utsyret jeg har i dag.

I dag har jeg en 44" Sony bakprosjeksjons TV som jeg betalte 35K for.
    Det var og så "umulig" våren 00 da jeg kjøpte en Sony Wega til 20K.
    Nå drømmer jeg om en Sony 60" i 2005 til å se Star wars triologien på.

Hvorfor plasma?

Jo, fordi skråtaket på loftet gjør det nesten umulig med projector, med mindre den kan stå i ett hjørne og er lydløs.

Og, fordi en plasma innfelt i veggen hadde vært vanvittig stilig.

Avstanden fra sofaen til skjermen er bare 3 meter så 60" blir stort nok.

Jeg regner med at prisene vil falle og kvaliteten stige etter hvert som
    tiden går.
    Det at nesten ingen produserer 60" er mer bekymringsfullt for det er et minimumskrav.

MVH
    Frank

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 61" plasma tror jeg det blir noen år til du får råd til. Det er vel kun Fujitsu som har en (rådyr) modell på markedet nå.

Hvis du har lyskontroll over loftet og en annen TV du kan bruke til vanlig ville jeg satset på en prosjektør. Skjønner ikke helt problemstillingen med skråtaket ditt, men Sony HS-10 er ihvertfall et eksempel på en prosjektør du kan stille i hjørnet.

Bruksområdet mitt er typisk plasmaen på dag- og tidlig kveldstid samt alle andre ganger jeg ønsker å ha lys på i stuen. Når mørket (og roen) senker seg så switcher jeg til prosjektør. Make no mistake, det er en grandios forskjell mellom 106 og 42 tommer...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tor Atle.
    Hadde det ikke vært en ide å kjøpt en litt bedre projektor i stedet for en plasma tv i tillegg, så kunne du brukt projektoren både i lys og i mørke. Som du selv sier det er en grandios forskjell mellom 106 og 42 tommer...
    og så slipper du å bekymre deg for innbrenning også.

Gorm

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil,

plasma'n ble innkjøpt først, og det tok en 3-4 måneder før jeg ble gira på større bilde. Dessuten finnes ikke den prosjektør for menneskepenger som kan brukes med mye lys i stua. I tillegg har du støyproblemet, så personlig vil jeg ikke anbefale prosjektør som eneste display i heimen.

Når det er sagt _kunne_ jeg ha kjøpt en vanlig TV og en prosjektør til 50 tusen ekstra hvis tingene hadde kommet i riktig rekkefølge. Er usikker på hvor stor forbedring det hadde vært. Dessuten er plasma'n svært så lekker der den henger på veggen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •