LG 42PM1MA er det noen som har den her?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 85
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 42PM1MA er det noen som har den her?

Har tenkt å kjøpe meg en 42 tommers tv. Lurer derfor om dette er en tv å gå for. Er det noen har inn som har denne tv eller sett den live som kan gi meg litt feedback.

skal bruke den til tv dagligdags bruk. dvs spill,tv og film.

her er en link til hvordan den ser ut
    http://www.minhembio.com/produktbilder/76101

og noe om tv her
    http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=112098

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en super TV, og til prisen du får den for nå er det et røverkjøp! Har den selv. Helt merkelig at det er så lite interesse for denne her i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det du har koblet denne tv opp? hvordan er det på vanlig tv? komme gjerne med din menig om tven. Ta med gode og negative sider ved den.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange er det her som har denne tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er foreløpig bare koblet opp med scart på DVD og ditigal tuner (UPC), PS2 over kompositt. Skal koble opp DVD og PS2 med komponent, UPC med scart. Lyden går via surroundreceiveren. Synes bildet er veldig bra både på DVD og UPC, og blir kanskje bare enda bedre med DVD over komponent. Ikke gjort innstillingene så grundig enda, så kanskje det er mer å hente etter å ha satt seg ned et par timer med DVE-discen. Ellers finner man masse i tråden du nevner. Undervurdert skjerm virker det som på meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk i går LG 42PM1MA http://prisguide.hardware.no/product...oduct_id=41708 Netshop til kr 13050, i inkl frakt på ca 1000,-.
    Dette er i utgangspunktet en plasma monitor, men med analog tuner. Uten høytalere og bordstativ. Jeg hengte opp skjermen på veggen med "hjemmelaget" veggfeste fra Elfa, en bærelist og to hengeskinner, pris ca 300,- på OBS bygg. Bruker surroundanlegget for lyd. Digital tuner via bredbånd. Tuner og DVD via scart, har ikke prøvd PC enda.
    Utrolig bra bilde og flott design til uslåelig pris!
    Se lang tråd på minhembio.com

Jarle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Analog Tuner

Det virker å være litt forskjellige opplysninger om denne skjermen, er det tilfelle at 42PM1MA har innebygd tuner? Hvordan er kvaliteten? Tekst TV delen er denne god? - Det er vel 42PM1M som ikke har tuner? Anyone? Oeyvind noen kommentarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, pm1ma har tuner (pm1m har ikke). Har ikke koblet til og prøvd, da vi har digital bredbånds-tuner. Text-tv fungerer flott via den eksterne tuneren, i alle fall. Søker litt etter sidene første minuttet, men etter hvert blir de forhåndslagret, og da dukker de opp umiddelbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Kan ikke forstå annet enn at dette må være et kupp!? Designet ser jo også bra ut, alle tilkoplinger osv. Kombinert med et Elfa veggstativ har en jo HD Ready på veggen for under 13000,-

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være et kupp ja. LG 50PM1M må også være et kupp, til under 22k.
    http://prisguide.hardware.no/product...oduct_id=41709
    Liker desverre ikke designet på den. Synd at LG 50PM1MA ikke selges i Norge, den ser bedre ut:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62580

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått anledning til å kikke litt nærmere på denne skjermen nå, og for å si det enkelt: Du får det du betaler for. Det hjelper ingenting at det er samme plasma panel i denne som i den mye dyrere modellen. Det er mye "svakere" elektronikk i billigmodellen og det synes.

Nå ble ikke jeg overmåte imponert over P5R heller, men det er klart en mye bedre TV enn PM1MA. Problemet er at så å si alle 42" plasma TV'er i dag har paneler med oppløsning på 1024x768. Dvs. At om du skal se på TV så må elektronikken scalere et 576 linjers signal opp til 768 linjer samtidig som det må taes hensyn til at skjermen har 16:9 aspect. Dette klarer ikke all elektronikk like bra og spesielt ikke denne skjermen.

Men til XBOX360 da? Vel igjen så halter denne TV'en pga. elektronikken. TV'en produserer egentlig ganske flotte bilder, men når du vet at det kunne vært en god del bedre så blir en liksom ikke helt euforisk selv om TV'en bare kostet 12.000,- Man har jo forventninger om P5R ytelse siden det er samme panel. Problemet ligger nok i at om du sender TV'en 720p signal så må 1280x720 linjer scaleres det også, nå har man riktignok mere bildeinformasjon å jobbe med slik at resultatet blir bedre enn med et "SD" signal. Men her skal altså 720 linjer scaleres opp til 768, samtidig som 1280 linjer skal scaleres ned til 1024. Det krever en del av scaleren dette også, og med en dårlig scaler blir resultatet deretter. 1080i signalet ble om mulig enda litt dårligere, sannsynligvis benytter skjermen "bob" metoden for deinterlacing, i praksis betyr det at skjermen kaster bort 50% av den horisontale bildeinformasjonen og gjør et 1080i signal om til et 540p signal. Så må 540p signalet scaleres opp til 768p, samtidig skal 1920 linjer med vertikal informasjon nedskaleres til 1024. Faktisk så opplevde vi en del hakking i spill med XBOX360 innstilt på 1080i. Sannsynligvis pga. TV'ens dårlige scaler ikke klarte å holde følge. Nå skal jeg ikke holde dette imot TV'en 1080i signaler krever mye, men gir strengt tatt ikke så mye mer enn et 720p signal.

Jeg har selv vurdert å kjøpe denne TV'en, og selv om jeg tilsynelatende slakter denne TV'en i det jeg skriver over her, så vurderer jeg den faktisk fremdeles. Jeg synes bare at denne, og liknende tråder blir veldig lite nyanserte, gjengangs melodien er troen på at man får en 25000 Kroners TV for 12000. Det er rett og slett ikke tilfellet.

Man kan spekulere litt i hvilken elektronikk man kan godta at det spares inn på. F.eks. har PM1MA "bare" et 4 linjers kamfilter, mens P5R har et 3D kamfilter. Har dette noe å si? Tja, hvis du bruker den kabelen som fulgte med "billig" versjonen av XBOX360 så vil det ha enormt mye å si, P5R kommer rett å slett til å vise et MYE bedre bilde enn PM1MA. Men hvem er det som har tenkt å bruke den kabelen? Det er jo HD signalet vi er ute etter, og da har ikke kamfilteret noen funksjon i det hele tatt. Så denne delen kan de gjerne bytte i billigere elektronikk for min del. Folk som vil fore TV'en sin med composite signaler bør imidlertid ikke godta et slikt mindreverdig kamfilter som det står i PM1MA. Så var det scaleren da, den er ikke mye bra i PM1MA, hva er løsningen? Bruk en ekstern scaler vel, eller mer nøyaktig: En god HTPC. Hvis du uansett har tenkt å bruke HTPC'en din mot denne skjermen så går det ann å leve med at den har en dårlig innebygd scaler. Om ikke så begynner det å skorte på gode grunner til å kjøpe denne TV'en.

Hvorfor koster den 12000? Jo, produsenten har brukt billigkomponenter inni, og de leverer ikke med høyttalere, eller bord/veggstativ.

Stativ og høyttalere får man jo som regel med i dag, når man handler TV i butikken, og du betaler ekstra for de. 1500 for høyttalerne og 1500 for stativet, minst. Da er vi oppe i 15000 for PM1MA i tillegg må man jo betale frakt når man handler på web, som nevnt i tråden kan det koste rundt 1000 Kroner. Så det er i denne prisklassen man egentlig skal sammenligne denne TV'en. Så sier du: Men jeg skal jo ikke bruke høyttalerene som følger med, og "veggstativ" får man jo på montèr for 300Kr og jeg har jo ikke bruk for bordstativ da. Sier de i butikken at: greit da dropper vi de, så får du denne PV60'en 3000 Kroner billigere? Nei de gjør jo ikke det.

1. Mai er vel dagen derpå for flere enn meg, satser på at dere tilgir meg for rotete innlegg, så skal jeg heller prøve å konkludere med noe her.

Dersom du skal ha bordstativ og høyttalere til Plasmaen din så kommer PM1MA på litt over 15000,- + Porto hos de billigste webshopene. Er den et godt alternativ da? Nei, det synes jeg ikke, kan du leve med designet på Panasonics 42" PV60 så gir denne et MYE bedre bilde for bare et par tusenlapper til.

Har du ikke bruk for stativ og høyttalere, så blir PM1MA ca. 5000,- billigere enn PV60, den har også etter mitt syn et bedre design. Og PM1MA leverer fra seg et bilde som står til godtatt under tvil pga. prisen. Det er tross allt en HD-Ready Plasma til 12000!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joey1313: Ble skjermen kalibret når du testet den? Har lest i dag på det svenske forumet, og det blir sagt den har veldig mye å gå i forhold til fabrikkinnstillingene. Det er nok forresten ikke mange som kjøper høyttalerne til. De fleste som vurderer en slik skjerm har hjemmekinoanlegg.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    joey1313: Ble skjermen kalibret når du testet den? Har lest i dag på det svenske forumet, og det blir sagt den har veldig mye å gå i forhold til fabrikkinnstillingene. Det er nok forresten ikke mange som kjøper høyttalerne til. De fleste som vurderer en slik skjerm har hjemmekinoanlegg.
    Jeg tok en kjapp kalibrering med DVE på XBOX 360, TV signal var via SCART RGB fra en digital satelitt tuner, her måtte vi nesten bare prøve oss frem litt, det som ihvertfall er sikkert er at fabrikkinnstillingene er forferdelige. Jeg glemte vel også å nevne image retention som rett og slett var litt skummel. Call of Duty brant inn et ganske tydelig sikte midt på skjermen etter mindre enn 1 time. Måtte sette TV'en på Animal planet i en god halvtime etterpå for å få det vekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et spørsmål til dere som har kjøpt denne tv'en.
    jeg har lyst til å kjøpe den selv etter å ha kikket en god stund på forskjellige tv'er, men ser at alle utsalgstedene venter denne inn i slutten av mai /begynnelsen av juni? hvor har i så fall dere kjøpt denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne bør vel over til produkt- og prisjakt, men jeg forsøker meg for å være snill
    http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31196

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mcmorten
    et spørsmål til dere som har kjøpt denne tv'en.
    jeg har lyst til å kjøpe den selv etter å ha kikket en god stund på forskjellige tv'er, men ser at alle utsalgstedene venter denne inn i slutten av mai /begynnelsen av juni? hvor har i så fall dere kjøpt denne?
    Bruk prisguide på hardware.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen!

bare en oppklaring.
    grunnen til at jeg spurte er fordi alle buttikkene jeg har sjekket ut venter denne tv'en inn i begynnelsen av juni. Den eneste som vistnok har den inne er da netshop.no men de operer med et helt annet bildet (bildet finner jeg heller ikke på lg's hjemmesider) + at de kaller den LG MZ 42PM1MA da begynner jeg å ane uggler i mosen. Er dette virkelig samme tv'en ?
    øyvind har du noen bilder av tv'en din som du kan legge ut?

ps: har sendt en mail til netshop, men ikke fått noen svar enda..

mvh
    forvirret :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte 42pm1ma på netshop rett før helgen. Det er modellen i linken til Wideload 3 innlegg over. Prisen er forresten steget 250 kr siden jeg bestillte. Det er samme skjermen som andre butikker selger, selv om bildet deres ikke stemmer helt, ser jo ut som den er grå. I virkeligheten er det sort matt ramme, og sølv ytterst og bak. Står ikke noe om scart-innganger på netshop sine sider, men da jeg spurte dem i mail, fikk jeg svar at "jo, det er 2 stk, tydeligvis feil info på siden vår". Ja, det er 2 scart!
    Dette er vår første flatskjerm, kjøpte den u-sett, kun etter mye bra omtale på div forum. Har kikket mye rundt i butikker på lcd og plasma, men uten direkte sammenligning med denne, altså.
    Så når det er sagt, er jeg strålende fornøyd med bildet! Og kona er strålende fornøyd med designet!
    Helt sikkert mange dyrere skjermer som er bedre, men til 12000,- står jeg fremdeles for at det er et kupp!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er denne tv i forhold til Panasonic TH-42PA50

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lurer jeg og på. Står imellom LG 42PM1MA og Panasonic TH-42PA50 hos meg...

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •