LG 42PM1MA er det noen som har den her? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Akkurat fått denne i hus i dag. Lekker skjerm! Bildet er også bra, det er bare to ting jeg er misfornøyd med:

1. "Image-retention" eller ghosting. Det går veldig fort at ting henger igjen.. Hvis en ser en film som er mer widescreen enn 16:9 så blir det lysere i dette området etterpå.. Samme gjelder hvis en film er tekstet, så får en to lyse striper i bunnen av skjermen. Dette ser ut til å forsvinne igjen etter hvert. Er dette vanlig på plasmaer?

2. Sort-nivået er ikke helt sort.. Når skjermen er av ser skjermflaten veldig sort ut, men så snart en skrur på TVen, selv om det ikke er noen kilde, lyser pikslene litt opp og hele bakgrunnen blir mer grålig. Hvorfor kjører skjermen på med strøm til piklsene slik at det blir grått? Uten strøm ville det jo blitt svart (som når TVen er avskrudd..) Er dette bedre på dyrere modeller eller er det bare slik det fungerer? Må pikslene ha litt "styre-strøm" eller noe når skjermen er på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang pkt 1: dette sier man i den særdeles lange tråden nevnt i starten er tydelig til å begynne med. Dette vil bli bedre etterhvert. Noen sier de ikke er plaget av dette i det hele tatt forsåvidt, andre sier at problemet ikke blir borte. Men flertallet sier ihvertfall at etterhvert blir dette borte når skjermen har "kjørt seg inn". De anbefaler å kjøre på veldig lave verdier mht kontrast og brightness i starten også.

ang pkt 2: ingen anelse, har ikke skjermen ennå, men er særdeles fristet nå ja....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wideload
    ang pkt 1: dette sier man i den særdeles lange tråden nevnt i starten er tydelig til å begynne med. Dette vil bli bedre etterhvert. Noen sier de ikke er plaget av dette i det hele tatt forsåvidt, andre sier at problemet ikke blir borte. Men flertallet sier ihvertfall at etterhvert blir dette borte når skjermen har "kjørt seg inn". De anbefaler å kjøre på veldig lave verdier mht kontrast og brightness i starten også.

ang pkt 2: ingen anelse, har ikke skjermen ennå, men er særdeles fristet nå ja....
    1. Hmm.. Ja, tydelig kan du godt si. Skrudde på skjermen i dag tidlig på en input uten signal og der kunne jeg helt tydelig lese (altså bokstav for bokstav) siste tekstingen fra NRK-programmet jeg så på da jeg skrudde av skjermen dagen før.. Skremmende! Var fortsatt hvitt horisontalt bånd over skjermen som vist hvor jeg hadde sett 2:35 : 1-film dagen før også.

2. Kødder du eller? Jeg må få sjekket noen andre skjermer for å sjekke om det er vanlig at "sort" innebærer at alle pikslene er tente og faktisk lager et grått bilde.. Første plasmaen jeg ser skikkelig på, så vet ikke helt hvordan det funker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Nå ble ikke jeg overmåte imponert over P5R heller, men det er klart en mye bedre TV enn PM1MA. Problemet er at så å si alle 42" plasma TV'er i dag har paneler med oppløsning på 1024x768. Dvs. At om du skal se på TV så må elektronikken scalere et 576 linjers signal opp til 768 linjer samtidig som det må taes hensyn til at skjermen har 16:9 aspect. Dette klarer ikke all elektronikk like bra og spesielt ikke denne skjermen.

Men til XBOX360 da? Vel igjen så halter denne TV'en pga. elektronikken. TV'en produserer egentlig ganske flotte bilder, men når du vet at det kunne vært en god del bedre så blir en liksom ikke helt euforisk selv om TV'en bare kostet 12.000,- Man har jo forventninger om P5R ytelse siden det er samme panel. Problemet ligger nok i at om du sender TV'en 720p signal så må 1280x720 linjer scaleres det også, nå har man riktignok mere bildeinformasjon å jobbe med slik at resultatet blir bedre enn med et "SD" signal. Men her skal altså 720 linjer scaleres opp til 768, samtidig som 1280 linjer skal scaleres ned til 1024. Det krever en del av scaleren dette også, og med en dårlig scaler blir resultatet deretter. 1080i signalet ble om mulig enda litt dårligere, sannsynligvis benytter skjermen "bob" metoden for deinterlacing, i praksis betyr det at skjermen kaster bort 50% av den horisontale bildeinformasjonen og gjør et 1080i signal om til et 540p signal. Så må 540p signalet scaleres opp til 768p, samtidig skal 1920 linjer med vertikal informasjon nedskaleres til 1024. Faktisk så opplevde vi en del hakking i spill med XBOX360 innstilt på 1080i. Sannsynligvis pga. TV'ens dårlige scaler ikke klarte å holde følge. Nå skal jeg ikke holde dette imot TV'en 1080i signaler krever mye, men gir strengt tatt ikke så mye mer enn et 720p signal.
    Skjønner ikke helt at du klager over scaleren?! Jeg har sett på HD-materiale og oppskalert DVD via Zoom Player på denne skjermen fra PC koblet til via komponent og kjører 720p fra PCen. Det er da ikke noe galt med skaleringen av bildet? Og at det er 1024 piksler horisontalt ser jeg heller ingen problemer med. Det eneste jeg ser feil med selve bildet er sortnivået. Det er jo umulig å få skrudd av hver enkelt bildepunkt slik at det blir svart, samme hvor lavt man setter brightness.. Jeg er jo ikke noen ekspert på plasma-bilder, men bildet virket ganske så skarpt på meg. Ikke LCD-skarpt, men heller ikke noe å klage over når det tross alt er såpass stort.

Teorien din om at det er brukt mye billigere elektronikk tviler jeg også på.. Skjermen har jo samme elektronikk-dilldallet som de andre skjermene til LG med XD-engine, 3D noise-reduction osv. Jeg brukte uansett ikke noe av dette. Tviler også på at det lønner seg for en produsendt å lage en utgave med "god" elektronikk og en med "dårlig".

Det siste jeg sliter med er jo image-retention eller ghosting. Den er jo helt ekstrem på denne skjermen. Men jeg vet ikke om dette tyder på at ting etter hvert kommer til å brenne seg fast, men det ser svært skummelt ut spør du meg.. I alle fall når en mesteperaten av tiden ser film i 2.35:1 som jeg gjør.. :-/

Jan Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *slettet*

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt med elfa hengesystem da!!
    Deilig å finne gode og ikke minst billige løsninger (det enkle er ofte det beste hihi)
    Bare et spørsmål til dere som har denne tven (42pm1ma) hengt på veggen med dette systemet.. skulle vel funke med en bærelist på 101,5 cm og en hengeskinne på 121 cm som jeg deler i 2 slik at blir 2X 60,5 cm ?
    hva er deres mål ?
    Hvor mye avstand har dere mellom veggen og selve skjermen?

En annen ting som jeg ser blir diskutert titt og ofter er sitteavstand fra tv'en.
    Jeg kommer til å sitte 3,5 til 4 meter fra tv'en.. noen kommentarer? for langt eller passe med tanke på akkurat denne tv'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mcmorten
    Deilig å finne gode og ikke minst billige løsninger (det enkle er ofte det beste hihi)
    Bare et spørsmål til dere som har denne tven (42pm1ma) hengt på veggen med dette systemet.. skulle vel funke med en bærelist på 101,5 cm og en hengeskinne på 121 cm som jeg deler i 2 slik at blir 2X 60,5 cm ?
    hva er deres mål ?

En annen ting som jeg ser blir diskutert titt og ofter er sitteavstand fra tv'en.
    Jeg kommer til å sitte 3,5 til 4 meter fra tv'en.. noen kommentarer? for langt eller passe med tanke på akkurat denne tv'en?
    Har selv bordstativ. Jeg sitter vel rundt 3,5m ifra, og det ser helt fint ut, bortsett fra det dårlig sortnivået da.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jawil
    Skjønner ikke helt at du klager over scaleren?! Jeg har sett på HD-materiale og oppskalert DVD via Zoom Player på denne skjermen fra PC koblet til via komponent og kjører 720p fra PCen.
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bruker komponent og 720p? Det aller beste for denne skjermen (Fra HTPC) er å sende 1024x768 med en DVI-HDMI kabel, og da helst fra et godt skjermkort til HTPC bruk som nVidia GF6600GT eller ATI RX1600. Deretter angir du skjermens aspect i skjermkortets driver.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat fått denne i hus i dag. Lekker skjerm! Bildet er også bra, det er bare to ting jeg er misfornøyd med:

1. "Image-retention" eller ghosting. Det går veldig fort at ting henger igjen.. Hvis en ser en film som er mer widescreen enn 16:9 så blir det lysere i dette området etterpå.. Samme gjelder hvis en film er tekstet, så får en to lyse striper i bunnen av skjermen. Dette ser ut til å forsvinne igjen etter hvert. Er dette vanlig på plasmaer?
    PM1M(A) er en "flyplass"monitor som er laget med mye høyere brightness enn de som selges som Tv'er (selv om LG har skrudd inn en tuner (A) i den for noen markeder)

Hvis jeg ikke husker feil er denne oppgitt med en brightness på 1500 mot 1000 for feks. LGPX5 - mens de har nøyaktig samme kontrastnivå. Dette blir det gjerne innbrenninger av...

2. Sort-nivået er ikke helt sort.. Når skjermen er av ser skjermflaten veldig sort ut, men så snart en skrur på TVen, selv om det ikke er noen kilde, lyser pikslene litt opp og hele bakgrunnen blir mer grålig. Hvorfor kjører skjermen på med strøm til piklsene slik at det blir grått? Uten strøm ville det jo blitt svart (som når TVen er avskrudd..) Er dette bedre på dyrere modeller eller er det bare slik det fungerer? Må pikslene ha litt "styre-strøm" eller noe når skjermen er på?
    Hvis jeg ikke husker feil er denne oppgitt med en brightness på 1500 mot 1000 for feks. LGPX5 - mens de har samme kontrastnivå. Dette blir det gjerne labert sortnivå av...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mcmorten
    hva er deres mål ?
    Jeg kappet av ca 5cm i hver ende av bærelista, for at den ikke synes fra siden. Brukte 2 hengeskinner, for de er skåret et hakk til å henge etter bærelista (ellers må du skjære selv i andre enden av den ene). Kappet dem til ca 45 cm hver, det passer naturlig til å feste bak på skjermen. 6 stk maskinskruer m5, ca 15mm passer.
    Ca 3cm avstand til veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    PM1M(A) er en "flyplass"monitor som er laget med mye høyere brightness enn de som selges som Tv'er (selv om LG har skrudd inn en tuner (A) i den for noen markeder)

Hvis jeg ikke husker feil er denne oppgitt med en brightness på 1500 mot 1000 for feks. LGPX5 - mens de har nøyaktig samme kontrastnivå. Dette blir det gjerne innbrenninger av...

Hvis jeg ikke husker feil er denne oppgitt med en brightness på 1500 mot 1000 for feks. LGPX5 - mens de har samme kontrastnivå. Dette blir det gjerne labert sortnivå av...
    Hjelper det ikke å skru ned brightness da?? Selv om den KAN ha høyere brightness enn px5, MÅ den vel ikke ha det!

Jeg har følgende "innkjørings-innstillinger" for å minimalisere innbrenninger:

Kontrast 60
    lysstyrke 50
    farge 30
    skarphet 30
    low power, XD av, kino av, fargemetning (?) kald

Syntes med en gang at bildet ble blasst i forhold til fabrikk-innstillingene, men viss jeg nå går tilbake til originalen, virker det alt for mye av det gode!
    Har ikke brukt noe kalibreringsverktøy enda.

Med disse (foreløbige?) innstillingene har jeg ikke merket noe ghosting fra tekst eller f.eks text-tv. Og svart er svart!

Jarle

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, jeg skrudde også ned brightness til 50-60 og skrudde på "low power". Dette gjorde at bildet ble behagelig å se på i et mørkt rom. Men jeg kan ikke se at dette skal gi labert sortnivå? Det er jo bare hva den maks kan yte. Er ikke noe i veien for at den skulle kunne sende ut mindre lys, eller helst ingenting spør du meg da. Trodde poenget med plasma var en faktisk kunne skru av hver enkelt piksel helt, i motsetning til LCD der en har en konstant bakgrunnsbelysning som lekker litt igjennom filtrene forran uansett hva man gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skal kjøpe en grei plasma og er også opptatt av hvordan denne tv ser ut og synes LG tven er bra, har hatt 34" 4:3 men denne er til rep. for andre gang på 2 mnd.

MEN...... så leser jeg på forumet og blir veldig i tvil og har da et spm. til Wintermute ...er dette i sitatet noe du vet og kan eller er det noe du tror ? Jeg er veldig redd for innbrenning og har nok sovnet fra tven jeg har i dag noen ganger , TVN eller TV2 om natten med bilde på ene siden og teksmeldinger på andre virker ikke som noe bra i forhold til innbrenning.

Finnes det noen form av skjermsparer/signalkutter slik at tv kan slå seg av til et fast tidspunkt ved innaktivitet ?? Sleep timeren er ikke aktuelt her da denne må settes på hver gang.

Når det gjelder utseende har LG ,Samsung eller Pioneer et design jeg liker. Jeg skal ikke ha høytalere og tuner behøves strengt talt ikke. Bruker idag DM 7000 S.

Hilsen fra en frustrert plasma kjøper.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laffenxxx
    Finnes det noen form av skjermsparer/signalkutter slik at tv kan slå seg av til et fast tidspunkt ved innaktivitet ?? Sleep timeren er ikke aktuelt her da denne må settes på hver gang.
    LINK :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bruker komponent og 720p? Det aller beste for denne skjermen (Fra HTPC) er å sende 1024x768 med en DVI-HDMI kabel, og da helst fra et godt skjermkort til HTPC bruk som nVidia GF6600GT eller ATI RX1600. Deretter angir du skjermens aspect i skjermkortets driver.
    Grunnen er ganske enkelt at jeg ikke har DVI-HDMI-kabel enda. Noen gode ideer til hvor en får kjøpt slikt i Oslo sentrum? Hi-Fi Klubben kanskje? Jeg har et GF6600GT, så det det skal bli artig å teste.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen er ganske enkelt at jeg ikke har DVI-HDMI-kabel enda. Noen gode ideer til hvor en får kjøpt slikt i Oslo sentrum? Hi-Fi Klubben kanskje? Jeg har et GF6600GT, så det det skal bli artig å teste.
    Dersom du har en DVI kabel klarer du deg jo med en slik DVI-D til HDMI adapter: LINK

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joey1313

Er dette en bedre skjerm en Panasonic TH-42PA50?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy220
    Joey1313

Er dette en bedre skjerm en Panasonic TH-42PA50?
    Det er et litt vanskelig spørsmål, litt som å sammenligne Epler med Pærer. Den ene er jo HD-Ready mens den andre er det ikke. Jeg husker første gang jeg så PA50'en, og tenkte WOW, spurte betjeningen om den ble foret med HD signal, og det ble den ikke, helt vanlig søppel analog antenne signal. Og likevel tenkte jeg, WOW når jeg så den. Det var ikke første tanken som slo meg når jeg så PM1MA for å si det sånn. Etter litt kalibrering så får du jo et rimelig bra bilde med den, men ikke i 25000 Kroners klassen. Jeg tror man bør koke det ned til HVA skal TV'en brukes til? Er det til 100% analog TV titting, tror jeg PA50'en er det beste valget når det kommer til billedkvalitet, den er vel nesten fremdeles å regne som kontrastkongen. PM1MA KAN muligens trekke det lengste strået når det kommer til HD materiale, da den tross alt har bedre oppløsning, men jeg er ikke sikker, PA50 har jo "ekte" 16:9 oppløsning med kvadratiske piksler. Jeg har aldri sett PA50 med HD materiale, det har liksom ikke "vært noe vits" siden den ikke er HD-Ready. Men med de litt dårligere HD-Ready'e skjermene som er på markedet i dag blir det en intressang spørsmålsstilling.

Det korte svaret IMHO blir da at NEI, PM1MA er ikke en "bedre" TV. Men det kan være NOEN ting den vil gjøre bedre enn PA50. Sorry at det sikkert ikke er til så mye hjelp for deg.

Men jeg kan gjøre det enda verre! :grin: Og kaste denne inn i dansen: LINK

Den ble vel introdusert på markedet til ca. 28000,- Det syntes jeg ikke den var verdt, men bedre en PX5R er den likevel etter min mening. Så dette ER faktisk en 25 tusen kroners TV, til en mye billigere penge. Og her får du bordstativ og høyttaler med i prisen.

Edit: Ser nå at du allerede har kjøpt deg PA50 Tommy. Da må jeg nesten komme med et råd til deg: Aldri, aldri, aldri gå inn i en liknende tråd som denne og spør om du har gjort det rette valget. Sjansene er rimelig store for at det er mange i denne tråden som HAR PM1MA, og de ønsker jo å få bekreftet at det er DE som har gjort det rette valget. :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Edit: Ser nå at du allerede har kjøpt deg PA50 Tommy. Da må jeg nesten komme med et råd til deg: Aldri, aldri, aldri gå inn i en liknende tråd som denne og spør om du har gjort det rette valget. Sjansene er rimelig store for at det er mange i denne tråden som HAR PM1MA, og de ønsker jo å få bekreftet at det er DE som har gjort det rette valget. :grin:
    du sier noe der.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laffenxxx
    MEN...... så leser jeg på forumet og blir veldig i tvil og har da et spm. til Wintermute ...er dette i sitatet noe du vet og kan eller er det noe du tror ?
    Jeg vet ikke at P1M har hverken dårlig sortnivå eller større fare for innbrenning enn andre skjermer, da jeg aldri har sett den. De skjermene som er mest plaget med innbrenninger er jo feks. Pioneer - som er regnet som de "beste" og fortsatt svinedyre.

Uansett er monitorer laget for å vise reklame etc. på offentlige steder etc. laget for andre lysforhold (ofte med større lysintensitet) enn det å se tv/film i stua.

Men for alt jeg vet kan P1M være god også som tv...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •