Atec 37" LCD-TV AV370D Vs LG 42" Plasma 42PM1MA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Atec 37" LCD-TV AV370D Vs LG 42" Plasma 42PM1MA

Skal bytte ut min gamle LG 42" Plasma (1:1000, 852*480, ikke hdmi eller dvi med hdcp. Mao en førstegenerasjons plasma).

Sitter også med en Epson TW-600 prosjektor som jeg bruker stort sett hele tiden, men nå som det går mot lysere tider, så blir det et problem å benytte seg av fremviser. Stua har nemlig masse vinduer, og det er vanskelig å få til noe skikkelig lyskontroll.

Bruksområdet på den nye TV'en blir derfor nesten utelukkende å regne som en ren daglys TV. Det jeg kommer til å bruke den til er for det meste konsoll. Har allerde Xbox360, og kommer til å skaffe meg PS3 så snart den blir tilgjenelig.

Jeg vil vite hvilken av disse skjermene dere anbefaler meg til det bruket. Jeg er klar over at mange sverger til lcd når det gjelder konsoll, men jeg har meget gode erfaringer med skjermen jeg har i dag, bortsett fra lav oppløsning, og at den ikke er veldig glad i 480p.

Hvis dere mener det er en annen skjerm på denne siden av 15,000,- som passer meg bedre, så bare kom med det. Kravet er ihvertfall at den må være minimum 37". Tror hoppet fra 42" ned til 32" blir litt tøft å svelge.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15 000,- Klassen er rett og slett Limbo på flatskjermer. Ingenting over 32" som er verdt å kikke på. I det hele tatt ser det ut som 37" Klassen om man skal kalle det det er mer eller mindre dødsdømt, det er bare folk med helt spesielle behov som velger denne størrelsen. Produksjonsvolumet blir da lavt og prisene høye.

HD-Ready 42" Plasma fåes vel kanskje nærmere 15K nå, men ingen av kvalitet under. Panasonic PV60 ser ut til å bli den neste STORE gode kjøpet til ca. 18000,-

Selv bestemte jeg meg for å vente enda et par generasjoner med Plasma, da den ikke har "ekte" HD oppløsning og innbrenningsfaren er relativt stor når man bruker TV til spilling, eller som meg setter TV på Discovery Science og så sovner. Nye teknologier er også rett rundt hjørnet, noe som vil presse priser og gi bedre valgmuligheter. Valget mitt (midlertidig) falt derfor på denne: LINK. Det er en bakprojeksjons TV med dybde på "bare" 44cm. Du kan ikke henge den på veggen uten en meget robust hylle. Men den sniker seg akkurat under 15K grensen, og skal du ha en 50" plasma med tilsvarende bildekvalitet må du opp i over 30K. Kikk litt på forumet og se hva slags erfaringer som finnes med denne, jeg er i hvertfall meget godt fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde den SONY 50" med i vurderingen tidligere, men jeg er avhengig av veggmontering og flat tv. Ellers så er det stor mulighet for at det hadde blitt en slik.

Har nemlig lerret som henger fra taket, og har ikke veldig lyst til å begynne å spakle og male fordi jeg må flytte på lerret.

Jeg har sett tidligere at begge disse skjermene har fått bra omtale, men det regner jeg med at er bra omtale i forhold til pris/kvalitet og ikke ren kvalitet.

Er det noen som kan komme med noen erfaringer om konsollbruk på disse skjermene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde veggmontert plasma og LCD tidligere, så jeg måtte flytte lerrettet mitt frem litt ja. De gamle hullene fylte jeg bare igjen med Akrylmasse, du må tett innpå for å se at det har vært hull der nå.

Ellers kan jeg gå med på at skjermer som Panasonics 42" PV500 og Pioneers 43" 436FDE nok har bedre bilde enn Sony'en. Men jeg synes ikke det er riktig å sammenligne disse TV'ene siden Sony'en faktisk er 50". Og av andre 50" plasma skjermer er det bare Pioneers 506FDE/XDE jeg har sett som slår Sony'en, men det skulle da sannelig også bare mangle, pioneer'en ligger vel på 45 000,-? Philips har en 50" Plasma til ca. 30 000,- som jeg ikke ville hatt om de kastet den etter meg, 50PF7320 tror jeg den heter. Men da foretrekker jeg heller Sony'en ja. Sony'en er bedre på sortnivå og gir flere detaljer i mørke partier og i det hele tatt mindre støy i bildet, mens fargene på Sony'en løper i ring rundt Philips'en.

Sagem har også en 50" bakprojeksjons TV til ca. 19 000,- som de fleste vil si har bedre bilde enn Sony'en. Jeg er ikke blandt dem fordi at DLP teknologien som Sagem bruker for å vise bildet i stedet for LCD er plagsomt for mitt syn. Og 15 000,- grensen er jo da uansett brutt.

XBOX360 i HD via component kabel er forøvrig en fryd for øyet på Sony'en. akkurat som alt annet HD materiale i 720P, 1080i har jeg ikke fått testet så mye, men inntrykket er bra på det også.

Så ja; dette er en bra TV i forhold til prisen, bedre enn mange av oss egentlig fortjener.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den Atec 37" LCD som Coop Obs! selger til 12.990,- denne uka. Bruk Coop-kortet ditt, og du får ytterligere 400 kr rabatt

Det er tre ting jeg er direkte misfornøyd med:

- Styrken på baklyset kan ikke justeres, noe som betyr at i mørke rom blir denne for lyssterk.
    - TVen skalerer opp bilder fra 480p dårlig, men mater du den med HD materiale eller XBox360 blir bildet veldig bra.
    - Den innebygde TV-tuneren er dårlig

Kan samtidig trekke frem ting jeg synes er strålende:

- Alt man kan ønske av tilkoblingsmuligheter: RGB VGA, DVI m/ HDCP, PC audio inn, 3x audio inn, 3x Component, 2x SCART.
    - Avtagbare høyttalere (som faktisk låter ganske så bra!)
    - 2 tunere som tillater PIP/POP-funksjon

Utover disse (små?) detaljene, er jeg strålende fornøyd med TVen til den prisen. Det finnes helt sikkert 32" LCD i samme prisklasse med bedre bilde, men 32" er ikke alltid stort nok - og da mener jeg dette er et meget godt kjøp til prisen.

Den er riktignok kresen på kvaliteten på signalet, men når du først mater den med noe den liker så blir kvaliteten meget god. Panelet er forøvrig LG-Philips.

Edit: Kan forøvrig legge til at jeg valgte denne Atec'en fremfor Sony 50" bakprojeksjons-TVen etter å ha vurdert bildekvaliteten opp mot hverandre. Sony'en gav et altfor dårlig bilde med PC etter min mening - enda den har nativ 720p oppløsning og du skal få 1:1 pixelmapping.

Edit2: En Oppo DVD-spiller fra Datakjeden skalerer opp DVD-materiale til 720p, og iflg et annet medlem på forumet gir denne DVD-spilleren glimrende bilde på denne TVen.

Mangler i den innebygde scaleren, tv-tuneren og justering av baklys på denne TVen skal vistnok være vanlig på "billig"-TVer. Alle som har vært innom til nå og sett XBox360 i HD-oppløsning har blitt veldig imponert av bildet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Edit: Kan forøvrig legge til at jeg valgte denne Atec'en fremfor Sony 50" bakprojeksjons-TVen etter å ha vurdert bildekvaliteten opp mot hverandre. Sony'en gav et altfor dårlig bilde med PC etter min mening - enda den har nativ 720p oppløsning og du skal få 1:1 pixelmapping.
    Det er et godt poeng, 1:1 pixelmapping er nesten umulig å få til godt resultat på denne Sony'en med datamaskin. Jeg vil heller ikke anbefale den til HTPC bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var å så på den Atec'en i går på datakjeden. Det er vanskelig å få noe godt inntrykk når de står i butikker, men etter det jeg kunne se, så så den helt ok ut. Kjøpte også forresten en vga kabel og koblet opp 360'en med den på min eksisterende plasma.

Resultatet ble faktisk ganske bra. Kjører somsagt ikke HD på den, men jeg fikk ihvertfall til 1:1 pixelmapping, og det hjelper ganske mye. Jeg kan ihvertfall klare å leve med den løsningen for øyeblikket.

Jeg så at HiFi-Klubben har Samsung LE-40R51B til 17.490,-, så jeg tror at jeg heller venter en mnd så jeg får spart opp de siste 2.500,-. Denne TV'en vet jeg er bra til konsoll. Er jo ikke uten grunn at microsoft valgte Samsung TVer på demokioskene sine.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enhver HD-klar LCD-skjerm vil vel gi et godt bilde med HD-materiale. Selvfølgelig bør 40" Samsung være bedre enn 37" Atec, men det er tross alt snakk om 5000 kr mer nå. Og du får mye spennende for 5000 kr :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Landet omsider på en Samsung LE46M51B. Var innom en Expert butikk, og de hadde en demo modell som de solgte MEGET gunstig. Fikk låne de resterende kronene av en kompis, så det ordna seg.

Er forresten knall fornøyd med den. Passer perfekt til 360 (Med VGA kabel vel og merke). Synes denne er konge i dagslys. Deilig å slippe refleksjoner og innbrenningsproblemer som plasma sliter med.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kronene? koster ikke LE46M51B rundt 30k?

eller er det meg som er ute å kjører...?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at den egentlig koster rundt 30K, men dette var en demo modell, å prisen jeg ble tilbudt var VANVITTIG lav. Enten røra selgeren, eller så var det bare for butikken å få den ut. Tviler på at butikke satt igjen med noe særlig fortjeneste på den.

Grunnen til at jeg fikk ordna det var jo at en god kompis også lånte meg de resterende kronene.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh, hvor mye måtte du ut med da?