UPC Digital, 4:3 format, hvilke instillinger bruker du?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

UPC Digital, 4:3 format, hvilke instillinger bruker du?

Hei!

Jeg har selv Digital kabel fra UPC og har som alle andre problemet med at de fleste sendingene er i 4:3 og når man da setter dekoderen til 16:9 skjerm så får man sorte striper på begge sider av bildet. Setter man den til 4:3 så strekkes bilde ut til å fylle hele skjermen, men bredde:høyde forholdet blir da feil.
    Det jeg var interessert i vite er hvilke instillinger andre brukere har.
    Kjører dere på 4:3 og switcher om til 16:9 når det sendes i dette formatet eller kjører dere på 16:9 konstant?
    Jeg har selv en Pioneer 436FDE og er jo bekymret for fare for innbrenning hvis jeg kjører konstant på 16:9 og på de aller fleste sendingene får sorte striper på begge sider. Men Pioneer skjermene har også en mulighet for å sette plasma skjermen i 4:3 visning og det kommer da to grå striper på begge sidene i stedet for sort. Er der noen som vet at dette garantert hindrer innbrenning?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter alltid dekoderen til å sende 16:9 til min widescreen TV. Enkelt og greit fordi bildene da blir best kvalitet og aldri strekt.
    Synes det er mye bedre med svarte streker på sidene, enn bilder som ikke er i orginalt format. Siden TVn også er såpass stor (42") så er fortsatt bildet i en akseptabel størrelse.

SuperJ

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperJ
    Jeg setter alltid dekoderen til å sende 16:9 til min widescreen TV. Enkelt og greit fordi bildene da blir best kvalitet og aldri strekt.
    Synes det er mye bedre med svarte streker på sidene, enn bilder som ikke er i orginalt format. Siden TVn også er såpass stor (42") så er fortsatt bildet i en akseptabel størrelse.

Tja, synes ikke bildet er helt akseptabelt når jeg følger din oppskrift.....

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bildet skal jo fylle skjermen din når du har satt dekoderen til "Widescreen TV" i menyen, og TVen til 16:9. Det gjør det her i hvert fall. Jeg har sett eksempler på ZTV bl.a. hvor det blir letterbox, men de fleste kanalene gjør det ordentelig. SVT1 og 2 pleier å være riktig. -Du har digital UPC dekoder?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperJ

SuperJ
    Er du ikke redd for innbrenning med sorte striper på sidene?
    Det er jo desverre alt for få sendinger som er ekte 16:9 slik at hele skjermen fylles..

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det bildet skal jo fylle skjermen din når du har satt dekoderen til "Widescreen TV" i menyen, og TVen til 16:9. Det gjør det her i hvert fall. Jeg har sett eksempler på ZTV bl.a. hvor det blir letterbox, men de fleste kanalene gjør det ordentelig. SVT1 og 2 pleier å være riktig. -Du har digital UPC dekoder?
    Jada, har den antikvariske digitaldekoderen fra UPC.

UPC letterboxer anamorfe sendinger og det eneste 16:9-innstillingen på dekoderen gjør er å legge til sorte striper på sidene. Siden dekoderen heller ikke koder signalet over SCART riktig tolker TV-apparatet det som 4:3 og legger også selv til sorte striper på sidene.

Selvsagt finnes det automatisk zoom på min TV slik at jeg kan få hele skjermen fyllt, men som du ser av bildet ovenfor så mister man jo mye oppløsning om man har signalet maltraktert av UPC.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke det der - har lest flere her si det samme. Jeg har altså UPC dekoderen koblet med SCART ---> 4 RCA kabel (RGB + Sync) til en DVDO iScan VP30, og VP30 er så koblet med HDMI ---> DVI-D til selve plasmapanelet (altså uten plasma-tuner imellom).

Jeg har så tweaket bildet ved å bruke zoom og pan på VP30, men ikke i spesiellt stor grad; bare for å sentrere bildet og bli kvitt det som man ikke er ment å se (overscan).

Jeg har altså ikke svarte striper verken her eller der på min skjerm f.eks. når det gjelder 16:9 prøvebildet til SVT som du viste over: setter jeg dekoderen til Widescreen og VP30 til 16:9, fyller bildet hele skjermen, og dersom jeg da zoomer tilbake til det som var utgangspunktet, er det fortsatt bare ca. 2 cm. (på en 42" skjerm") som er utenfor bildet.

Jeg har sett det samme, da en på forumet tipset meg om å se på ZTV på et bestemt tidspunkt, da de viste en film. Den var da slik du beskriver. Men egentelig aldri ellers.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •