32-37" LCD - hva velger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

32-37" LCD - hva velger jeg?

Min trofaste 29" Phillips crt fra `97 skal snart byttes ut. Dessverre har jeg så godt som null oversikt over hva som finnes på markedet av gode lcd og hvor mye penger jeg må legge ut for å gjøre en investering som varer noen år. Plasma er ikke et alternativ.

TV`en skal brukes til vanlig tv fra analog antenne, men også mot HTPC. Denne PC`en har et R9600-kort, og da er jo diverse oppløsninger noe vanskeligere å få til enn med et kort fra Nvidia. Imidlertid har jeg greid å få ut 1280x720 til projektoren ved å bruke Rage 3dTweak. Dette ser ut til å være en ugunstig oppløsning for de fleste lcd`ene i dag, og da blir vel kanskje løsningen å bytte skjermkort. Eller Powerstrip. Det er en forutsetning å kunne kjøre riktig oppløsning ut fra skjermkortet. Tanker og tips rundt dette mottas gjerne.

Den nye LCD`en skal ha størrelse mellom 32" og 37", men jeg foretrekker heller en 32" med god kvalitet foran en 37" med noe dårligere kvalitet. Men selvfølgelig er en god 37" å foretrekke...

Hvilke modeller bør jeg vurdere, og hvilket prisområde havner jeg i? Må jeg opp i 10-15 lapper eller 15-20?

EDIT: 37-tommeren av denne her så passe rå ut...
    http://nordic.lge.com/sv/prodmodelde...+e-postadress#

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt deg en PM!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile hmm

hvorfor ikke dele svaret med oss andre da? er i samme situasjon selv, der jeg sliter med å velge "rett" TV.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av APP
    hvorfor ikke dele svaret med oss andre da? er i samme situasjon selv, der jeg sliter med å velge "rett" TV.
    I så fall må han lage en annonse...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den LG'en er veldig god, men litt mer støy i bildet enn forgjengeren LP1

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med støy i bildet, menes det at klare digitale signaler blir bra men at analoge lavoppløselige signaler gir støy?

Noen forslag til modeller som har mindre bildestøy? Sortnivå er også et viktig punkt for meg. Burde jeg kanskje gå for en rimelig lavoppløselig plasma inntil videre i et par år? Ser bl.a. Panasonic kjører 42" med 852x ett eller annet til 10-12 laken...burde vel kanskje holde til HD tar skikkelig av her på bjerget?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Med støy i bildet, menes det at klare digitale signaler blir bra men at analoge lavoppløselige signaler gir støy?

Noen forslag til modeller som har mindre bildestøy? Sortnivå er også et viktig punkt for meg. Burde jeg kanskje gå for en rimelig lavoppløselig plasma inntil videre i et par år? Ser bl.a. Panasonic kjører 42" med 852x ett eller annet til 10-12 laken...burde vel kanskje holde til HD tar skikkelig av her på bjerget?
    Jeg mener at det blir litt mer støy i bildet ved analoge sendinger enn hva jeg husker fra LP1. Ved dvd via HDMI blir det veldig bra

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm..virker som man må svelge x antall kameler uansett hva man velger på lcd-siden...finnes det ingen modeller med bra sortnivå, lite bildestøy, god innsynsvinkel og generelt bra bilde?

Når man bruker 15-20.000 på en tv må den være såpass at den holder i noen år...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har vanlig analog antenne setter dette en veldig begrensning ettersom ett dårlig signal inn gir ett dårlig bilde tilbake. Ville vurdert sterk å gått over til digital parabol i samme slengen som du kjøper ny tv. Ett siste alternativt er jo th37pv60 som er høy oppløst plasma, dog i like høy som på lcd, men bedre på tv og film

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Når du har vanlig analog antenne setter dette en veldig begrensning ettersom ett dårlig signal inn gir ett dårlig bilde tilbake. Ville vurdert sterk å gått over til digital parabol i samme slengen som du kjøper ny tv. Ett siste alternativt er jo th37pv60 som er høy oppløst plasma, dog i like høy som på lcd, men bedre på tv og film
    Hvor mye bedre blir det? Du må fortsatt koble den digitale tuneren til TVen med et analogt signal (S-Video eller composite). Jeg har luftet dette "problemet" andre steder også men skjønner ikke helt greia. Skal jeg ha digital-TV vil jeg jo ha digitalt hele veien...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en god del bedre selvom du konverterer signalet til analogt. Parabol og evt fiber kabel er per i dag det som gir det beste bildet på vanlige tv sendinger. Jeg ville valgt en tuner som støtter scart RGB som gir ett veldig godt bilde på dagens sendinger, evt ventet litt og sett om viasat eller canal digital får noen tunere med hdmi/dvi ut på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Dette er det mest fornuftige svaret på dette spørsmålet jeg har fått. Enig. Parallelt med en slik løsning, vurderer jeg en Elgato EyeTV 610 boks som gir digitalt signal til en Mac via FireWire og DVI/HDMI fra Mac til TV. Vi får se. Virker fristende med en slik løsning som også dermed kan ta opp streamen slik den er, uendret og uten "transcoding".

Beklager at jeg kuppet denne tråden, tilbake til TVer!!!

Samsung LE40M61 40" til kroner 24.995 på SIBA - EISA-vinner 05-06 - 1366x768 pixels - et godt kjøp?? Jeg lurer!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå skal ikke dette bli en prisjakt tråd, men selve tv'en har fått gode kritikker. Ville evt vurdert å sett hva de andre produsentene kommer med de 2 neste månedene for det er mange nye modeller på vei

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV`en skal jo brukes mot HTPC. Mon tro om det hjelper på bildestøyen å bruke en god tuner i PC`en og koble med vga mot tv`en...skjermkortet er et R9600 som dessverre ikke har hdmi.

EDIT: Må vel kanskje skifte skjermkort uansettt, 6600-kortene har fått en imponerende liste med videofunksjoner etterhvert. LG`en har ikke vga-inngang heller ser jeg.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var og kikket på en 37" Hitachi LD6600 i går (som nevnt i en annen post på forumet), og synes den så bra ut. Sammenlignet den med 32" fra Samsung og Panasonic, og jeg synes faktisk at 37" kom veldig bra ut av det. Så jo litt skarpere ut på 32", men noe annet ville vært rart...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg må se meg rundt etter en TV med vga-tilkobling i første omgang slik at jeg kan brukt htpc`en slik den er til å begynne med. Så får oppgraderingene på den fronten komme senere. Ser at den Hitatchien har har en slik inngang.

Imidlertid merker jeg meg at den har oppgitt 800:1 i kontrastforhold i motsetning til LG`en som har 1600:1. Er dette "papirspecs" uten rotfeste i virkeligheten, eller gjenspeiler tallene at LG`en har en annen baklysteknologi enn Hitatchi`en? Om dette er tilfelle er det vel forskjell på sortnivået også?

EDIT: Kan virke som den Hitatchien er et brukbart alternativ ut fra denne tråden.

http://avforum.no/forum/tv-apparater/28984-hitachi-37ld6600.html

Det er jo et merke som kanskje kan sees i den lokale el-sjappa også... ta med htpc`en og prøvekjøre kanskje

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    TV`en skal jo brukes mot HTPC. Mon tro om det hjelper på bildestøyen å bruke en god tuner i PC`en og koble med vga mot tv`en...skjermkortet er et R9600 som dessverre ikke har hdmi.

EDIT: Må vel kanskje skifte skjermkort uansettt, 6600-kortene har fått en imponerende liste med videofunksjoner etterhvert. LG`en har ikke vga-inngang heller ser jeg.

LG sin LX2 har HDMI og DVI, mens LB1 har HDMI og VGA. Når det gjelder specs kan man aldri stole det produsentene oppgir. Men det er riktig at LG bruker en annen type bakbelysning på sine toppmodeller. så det veldig godt da jeg så LB1 og en av ett annet merke ved siden av hverandre. Det var en mørk scene, hvor LG'en helt klart hadde ett bedre svartnivå, mens den andre (37pf7320) var mye lysere

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info, så LB1 har altså vga. Dermed kan det se ut som den er på full fart oppover på ønskelista, og prisen er ikke så ille den heller.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Er dette "papirspecs" uten rotfeste i virkeligheten"

Dette er jeg også veldig interessert i å høre noen meninger om. Jeg synes som sagt at Hitachien så veldig bra ut, men 800:1 høres likssom så lite ut...

Den nye 32" til Panasonic, er oppgitt til å ha 1200:1, og jeg så vel ikke så veldig mye forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spec som konstrastforhold bør behandles som behandles som papir spec uannsett produsent. så slipper du ett problem til å tenke på. Det viktigste du gjør når du skal kjøpe ny tv er å bruke øynene, se på de ulike modellene med samme signal. Man kan alltids få en pekepinn utifra hva andre anbefaler, men man bør ikke kjøpe noe bare fordi noen andre anbefalte den (i såfall ha du tiltro til folk).

Hvis du likte Hitachi sin modell og synes den så best ut utifra en totalvurdering av pris, ytelse, design, osv. så er det denne du bør kjøpe hvis du har tittet på de andre modellene som kan være alternativ.

Lykke til videre med kjøpet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •