Sortnivå på lcd-tver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sortnivå på lcd-tver

Hei!

Har en LG rz32lx2 LCD-TV som jeg er veldig fornøyd med.

Eneste er at jeg hadde trodd sortnivået på lcd-tver hadde kommet et stykke lenger. Spesielt når selve tven er sort ser man at det sorteste på tvskjermen blir lyst i forhold.

Legger ikke merke til det om jeg feks ser film eller spiller xbox360, da ser det helt sort ut, men hvis store deler av skjermen er sort (som i sin city) og om alt lys i rommet er av ser man det ganske godt. Vet at dette er bedre på plasma men det er ikke noe alternativ for meg, siden jeg ikke kan ha det større enn 32".

Er vel ikke mye å gjøre med det, men kanskje noen har noen innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået ER kommet ett godt stykke videre. Denne er en av de skjermene som har best sortnivå av 32" Du kan likevel evt. prøve å dempe noe av lysstyrken, evt prøve å aktivere det optiske øyet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ee

Bruker stort sett det intelligente øyet,og sortnivået er ikke noe enormt problem, men det er fortsatt laangt fra det jeg har på min mye eldre lcd-skjerm til PC.

EDIT:
    La til et bilde først men det er egentlig helt irrelevant, for resultatet avhenger 100% av lukkertid på kameraet

EDIT2:
    Tok uansett et bilde som til en viss grad representerer hvordan det ser ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om andre som har fått bedre svartfarge ved bruk av pc kontra dvd. Hva skjer hvis du kobler til pc'en og spiller av dvd'en derfra?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Har hørt om andre som har fått bedre svartfarge ved bruk av pc kontra dvd. Hva skjer hvis du kobler til pc'en og spiller av dvd'en derfra?
    Dette vil jeg tro må heller være et kalibrerings problem mellom kilde og skjerm , og har vel mer med hvor langt ned i skjermen og LCD panelenes arbeids området man kommer i sorte sener med den tilkobblede kilden. Forskjellige tillkobblinger fra PC eller DVD spillerog om man bruker VGA Component eller DVI-D, HDMI osv kan resultere i forskjellig utgangspunkt for skjermen, men man må samtidig kalibrere utifra den inngangen/kilden man benytter.

LCD skjermens teknologi med bruk av et baklys system som hele tiden holdes i sjakk av LCD paneler som skal undertykke baklyset å komme gjennom i mørke sener, er vel litt av problemet med disse skjermene og er mye av problemet når man reduserer lyset i omgivelsene til skjermen.

I et mørkt rom vil irisen i øynene til de som ser på skjermen åpne seg mer og dermed bli mer lysømfintlige i mørke sener på skjermen, og LCD skjermen som ser riktig så fin og sort ut i et vanlig opplyst rom vil bli en i beste fall mørkegrå flate i mørket. Det kan derfor ofte være en fordel å benytte litt mer lys i rommet når man ser på LCD enn f.eks Plasma og CRT skjermer. Plasma har vel en stikk motsatt problemstilling en LCD ettersom man ikke bør ha for mye lys i rommet for at ikke skjermen skal fremstå som litt mørk og "blodfattig"

Det er en del ny Baklys teknologi på trappene for fremtidige LCD skjermer, teknologi som blandt annet kan justere lystyrken på baklys systemet utifra det materiale som vises (nesten samme virkningen som automatisk iris fungsjonen på mange av dagens projektorer), eller enda bedre multi Led baserte løsninger der baklys systemet kan slåes helt av i områder som skal være sorte i bilde og gi maks lysstyrke samtidig i andre fullt opplyste detaljer i bildet. Den siste Led baserte teknologien kan man vel oppnå kontrast verdier opp i 100 000:1 , mens for dagens LCD skjermer med typisk lysrør lignende baklys system er kontrast verdien mer i området mellom 500:1-2000:1 osv.

Edit: Det fleste meget kontrastrike senene i CinCity med nermest helt sort og helt hvit i samme bildet, må vel på mange måter heller benyttes som en måte å avsløre svakhetene og styrkene i de forskjellige bilde teknologiene, og det er vel nettop det som er litt av problemet her i denne tråden, at dette kilde materiale avslører noen av de største svakhetene nettop for LCD hvor man i tillegg ikke får utnyttet eventuelle innebyggde iris eller inteligente baklys systemer som jobber likt for hele bildefeltet samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar

Fungerer perfekt så lenge det er bilde på skjermen, men om store deler av skjermen er sort ser man det så godt at det ikke er sort.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke tråden sånn i farten, men det var en som fikk ett bedre svartnivå på pc signal enn på dvd signal. Mente han hadde en denon spiller

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde at den sorte skjermen som kommer når man bytter kanal er det svarteste den kan vise, er også dette sortnivået jeg ser når jeg sender et sort bilde fra pcen (VGA->DVI). Er langt fra like sort som den 3 år gamle pcskjermen min, som også er LCD.

Når det er sort i et ellers lyst bilde oppfattes det som helt svart, men når hele skjermen er svart er det mer mørkeblått.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •