Flatskjerm på bad??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flatskjerm på bad??

Hei,
    Jeg bygger hus for tiden og har fått elektrikeren til å legge opp til antenne- og strømuttak på badet. Tanken er å montere opp en 23" lcd skjerm øverst på veggen, ved enden av boblebadet. Jeg har også innstallert et balansert ventilasjonsanlegg i huset og håper dette skal bidra til et godt avtrekk fra badet. Er det noen andre her inne som har erfaringer med en slik tv-innstallasjon? eller andre med synspunkter i det hele tatt? Takknemlig for svar!!

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Speil TV på bad

Ta en titt på denne linken som viser innfelling av flatskjerm på bad.

http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/23306-tv-bak-speilet.html

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må ikke finne på å putte en vanlig tv der, uansett hvor god ventilasjon du har. det finnes noe som heter tilevision, som er tver beregnet for bad, anbefaler deg å sjekke med dem.

www.tilevision.no

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig... Hva er prisen på noe sånt?

Newcomer petterjacobsen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også lagd opp antennekontakt på badet. Hadde tenkt å henge opp en 17 eller 19 tom PC skjerm. Gidder ikke kjøpe noe dyrt med tanke på at TVn kan bli ødelagt pga fuktighet. Har også et kraftig ventilasjonsanlegg på badet, men blir nok bare en 2-3000kroners TV der uansett.

Skal også ha en skjerm som kan trekkes ned fra under overskapet på kjøkkenet ved siden av komfyren. Kjekt å ha....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på en 17.1" tilevision er veil. 25.000. Jeg ser at Nobleman har bilder av en MirrorTV fra Philips. Lurer på om dette virkelig er hjemme hos deg...og hvis det er; hvordan har du gjort det og hvordan fungerer det??

Hva kan gå galt? Er det bare TV'en som kan ta kvelden, eller er det fare for andre mer alvorlige risiki og skader??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bmw523ia
    Prisen på en 17.1" tilevision er veil. 25.000. Jeg ser at Nobleman har bilder av en MirrorTV fra Philips. Lurer på om dette virkelig er hjemme hos deg...og hvis det er; hvordan har du gjort det og hvordan fungerer det??

Hva kan gå galt? Er det bare TV'en som kan ta kvelden, eller er det fare for andre mer alvorlige risiki og skader??
    Man skal vel være maksimalt uheldig om man klarer å skade seg selv med en løsning som man har brukt litt sunn fornuft på...... men at TV`en blir skadet av fukt er det derimot ganske stor fare for...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en grunn til at tilevisiontvene koster så mye penger. en normal tv vil kvelde etter kort tids bruk på et bad, kondens og fukt er årsaken til dette.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor luftfuktighet tror dere det er i en båt feks? Tipper det er en del som har hatt TV i båt i ganske mange år... Har man god utlufting og varmekabler er det ikke rare fuktigheten på et bad. Det er en del fuktighet under seansen "vask&klask", men har man et velkonstruert bad, så tørker det fort opp igjen. Et normal tv vil ikke kvelde etter kort tids bruk på et bad, men levetiden vil kanskje forringes noe. Om levetiden til TV'n forkortes med 2-3år, så syns jeg absolutt det er verdt 20 000 i besparelse..

Men om en EL-kontrollør ville godkjent løsningen til petterjacobsen, er vel lite sannsynlig .Har man tilgang til baksiden av veggen der skjermen skal henge, så går det an å lage en luke bak med utlufting og tilgang til TV'n(eller henge et bilde,hylle,skuff eller'no der). I front mot badekaret monterer man en glassplate med silicon rundt kanten. Har selv hatt denne løsningen i snart 7år med en 21" CRT i et kott.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvor stor luftfuktighet tror dere det er i en båt feks? Tipper det er en del som har hatt TV i båt i ganske mange år... Har man god utlufting og varmekabler er det ikke rare fuktigheten på et bad. Det er en del fuktighet under seansen "vask&klask", men har man et velkonstruert bad, så tørker det fort opp igjen. Et normal tv vil ikke kvelde etter kort tids bruk på et bad, men levetiden vil kanskje forringes noe. Om levetiden til TV'n forkortes med 2-3år, så syns jeg absolutt det er verdt 20 000 i besparelse..

Men om en EL-kontrollør ville godkjent løsningen til petterjacobsen, er vel lite sannsynlig .Har man tilgang til baksiden av veggen der skjermen skal henge, så går det an å lage en luke bak med utlufting og tilgang til TV'n(eller henge et bilde,hylle,skuff eller'no der). I front mot badekaret monterer man en glassplate med silicon rundt kanten. Har selv hatt denne løsningen i snart 7år med en 21" CRT i et kott.
    Artig løsning, skal helt sikkert finne på noe slikt neste gang jeg endrer på badet...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk til alle som har engasjert seg. Jeg skjønner at vi lyd og bilde freaker ikke nøyer oss med signaler i et kinorom og det er bra!! Etter siste innlegg så tror jeg at jeg går for en konvensjonell montering i brakett på vegg. Om jeg får ha en tv til 5-10.000 hengende i 2-3 år så skal jeg være fornøyd. Med utviklingen på teknologifronten så er den vel utdatert uansett bruk innen den tid allikevel :-) Uansett så går det sikkert an å lage et beskyttelsestrekk til TVen som jeg kan dekke til med når den ikke er i bruk. Ser sikkert ikke så lurt ut til daglig, men hvem har sagt at alt skal se så lurt ut...

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Speil TV

Sitat Opprinnelig postet av Bmw523ia

Ja, det er faktisk hjemme hos meg. Badet brukes endel og det er behagelig å slappe av med en fotball kamp eller lignende.
    Jeg lagde en utsparing i veggen. Skjermen er hengt inne i denne utsparingen. Rammen på TV er så stor at den dekker hele utsparingen. Dermed blir den perfekt integrert . Strøm og antenne signal tas fra naborommet. Fordelen med dette er at TV ikke blir undelagt IP klassene som resten av det elektriske utstyret på badet siden den drives av en 24V eksten power supply som er plassert i nevnte naborom.
    Som flere andre har kommentert er badet et av de tørreste rommene i huset med varmekabler og fuktstyrt vifte.

Trå til!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte 17" tilevision i januar, prisen var 21000,- Elektrikeren min spurte FFV om den er godkjent til bruk i våtrom. De svarte der at for at en tv skal kunne brukes der må den være ip 65 og ha herdet sikkerhetsglass, noe tilevision har. Det betyr dersom du putter inn en vanlig tv på badet og noe f.eks kortslutter og forårsaker brann har du ingen rettigheter ifht forsikring.
    Jeg er superfornøyd med Tv'n, kunne aldri tenkt meg å gått for en "hjemmemekket" versjon, selv om jeg hadde spart noen kroner...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gjør som jeg har gjordt vil du ikke trenge IP65-godkjenning. Det går også an å montere herdet sikkerhetsglass i front. Tv'n står jo da egentlig i naborommet. Har også montert på samme måte med LCD-skjerm, da brukte jeg kun en 2" tykk vegg for å få det skjult.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gjør som jeg har gjordt vil du ikke trenge IP65-godkjenning. Det går også an å montere herdet sikkerhetsglass i front. Tv'n står jo da egentlig i naborommet. Har også montert på samme måte med LCD-skjerm, da brukte jeg kun en 2" tykk vegg for å få det skjult.
    Hvor får man tak i herdet sikkerhetsglass...? Et slikt DIY-prosjekt har jeg tenkt på en stund.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte 6 mm vanlig glass, Kjøpte det ferdigkuttet og kantslipt for et par hundrelapper hos en glassmester, herdet sikkerhetsglass får du også hos en glassmester.

Det er forresten ikke noe krav til sikkerhetsglass hvis du gjør det på min måte. Har du sett noen baderomsvinduer med herdet sikkerhetsglass?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forresten ikke noe krav til sikkerhetsglass hvis du gjør det på min måte. Har du sett noen baderomsvinduer med herdet sikkerhetsglass?
    Ja, og jeg hadde ikke vurdert å kjøpe noe annet. Knust glass på badet kan bli stygt...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du forveksler vindu med dusjkabinett/hjørne.Det er ikke et krav og ha herdet sikkerhetsglass på et baderomsvindu.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du forveksler vindu med dusjkabinett/hjørne.Det er ikke et krav og ha herdet sikkerhetsglass på et baderomsvindu.
    Ja det gjorde jeg. Men det er da vel ikke noe mindre grunn til å bruke det uansett?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er absolutt ikke noe i veien med å bruke det. Det er faktisk veldig fornuftig. Men jeg kan love deg at vinglass på badet, er et mye større faremoment enn den lille glassplata foran skjermen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •