Hva med plasma i fremtiden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva med plasma i fremtiden?

Hvilke muligheter har plasmaskjermene til å overleve når HDTV og BlueRay/HD-DVD kommer for fullt? Maks oppløsning på en 42" ser jo ut til å være 1024x768, dvs. minimumskravet til HD-oppløsning. Grunnen til det er vel at plasma-pixelene ikke kan lages mindre. En LCD-skjerm på tilsvarende størrelse kjører full HD-oppløsning på 1920x1080 uten problemer. Ser vi enden på plasma?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig plasma blir forbeholdt de veldig store skjermene da de har høyere oppløsning, eller så kan de bli brukt som en ingangs billett til billig stor flat tv som vi allerede har sett en stor tendens til i det siste. Plasma har nok fremdeles bedre billedkvalitet på dagens tv sendinger. Eneste LCD som har nærmet seg sortnivået til plasma er LG sitt LED panel men der har man slitet med dårlig innsynsvinkel. Den dagen LCD får samme sortnivå og kontrastforhold som en plasma så faller nok markedet betraktelig for disse skjermene. Men det er nok enda en stund til det skjer.

Dog jo mer mediacenter maskiner og pc kommer inn i stua jo mer uaktuell blir også en plasma.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den laveste HD-oppløsningen er strengt tatt 1280*720. Nå har jo Pioneer en 50" plasma med 1920*1080, så det skjer heldigvis ting her.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde bare oppløsningen vært avgjørende for et bra bilde......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Hvilke muligheter har plasmaskjermene til å overleve når HDTV og BlueRay/HD-DVD kommer for fullt? Maks oppløsning på en 42" ser jo ut til å være 1024x768, dvs. minimumskravet til HD-oppløsning. Grunnen til det er vel at plasma-pixelene ikke kan lages mindre. En LCD-skjerm på tilsvarende størrelse kjører full HD-oppløsning på 1920x1080 uten problemer. Ser vi enden på plasma?
    Jeg blir svært overrasket om ikke både plasma og LCD har forsvunnet fullstendig fra markedet i løpet av en fem års periode.

Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Dog jo mer mediacenter maskiner og pc kommer inn i stua jo mer uaktuell blir også en plasma.
    Hvorfor er plasma uegnet til media-PC-bruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Jeg blir svært overrasket om ikke både plasma og LCD har forsvunnet fullstendig fra markedet i løpet av en fem års periode.

Hvorfor er plasma uegnet til media-PC-bruk?

Jeg bruker min Pioneer 506xde til både internett-surfing, ser serier og filmer - med glimrende resultat og ingen tegn til innbrenning. Så plasma med høy oppløsning er null problem... skal du bruke pc når skjermen er ny er det jo bare å skrue ned konstrast og farger så slipper du midlertidig innbrenning.

Spiller gjerne battlefield i 3-4 timer og ser ingen innbrenning heller....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skvaldre
    Det er fordi 506xde har teknologi som forhindrer innbrenning ved databruk.

Enig med innlegg over, jeg bruker plasma til "alt", og iht. oppløsning i windows bruker jeg sjelden mer enn 800 X 600 selv om plasmaen klarer mye mer, rett og slett for noe annet gjør tekst for liten.

Men en ny teknologi som er overlegen både plasma og LCD er velkommen i mitt hjem...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skvaldre
    Får man innbrenning i battlefield, må man vell trygt kunne kalles en "camp'er" ? :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det kan jeg garantere at de ikke blir.. Med de enorme beløpene som investeres i nye LCD fabrikker for tiden, er det få eller ingen som har interesse av å droppe lcd produksjon på mange år..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler sterkt på at LCD forsvinner med det første ja. Den blir isåfall kun modifisert. Er vel O-LED som spåes å ta over. Men det er nok et godt stykke inn i fremtiden. Ellers er det jo mye snakk om SED panelene.. Men me får sjå. Et kontrast nivå på 100000:1 høres litt for drøyt ut for min del.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også 506xde..har bærbar pc med dvi utgang og vanlig s-video..Hvordan vil jeg få bra bilde opp på plasmaen da??

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også 506xde..har bærbar pc med dvi utgang og vanlig s-video..Hvordan vil jeg få bra bilde opp på plasmaen da??

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er fordi 506xde har teknologi som forhindrer innbrenning ved databruk.

Enig med innlegg over, jeg bruker plasma til "alt", og iht. oppløsning i windows bruker jeg sjelden mer enn 800 X 600 selv om plasmaen klarer mye mer, rett og slett for noe annet gjør tekst for liten.

Men en ny teknologi som er overlegen både plasma og LCD er velkommen i mitt hjem...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hadde bare oppløsningen vært avgjørende for et bra bilde......
    Godt sagt. HD materiale som jeg har sett både på LCD og plasma, har vært klart best på plasma. Noen som har testet XBox 360 på både plasma og LCD?

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg leste og så bilde av en prototype 42"Plasma 1920x1080, men jeg kan ta feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Kjøp en DVI-DSUB overgang (koster nesten ingenting), og bruk vga kabel til TVen. Gir knallbilde. Dette forutsetter at DVI-utgangen din inneholder analogt signal, men det tror jeg de fleste gjør. Dersom DVI-utgangen også inneholder digitalt signal kan du benytte en dvi-hdmi kabel og kjøre 720P eller 1080i ut (dersom skjermkortet ditt støtter det), men det vi gi noe overscan og et noe dårligere bilde siden Pioneer-tvene ikke støtter PC-oppløsning på den digitale inngangen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en dvi-dsub overgang for noe??

Sitat Opprinnelig postet av roffen
    Kjøp en DVI-DSUB overgang (koster nesten ingenting), og bruk vga kabel til TVen. Gir knallbilde. Dette forutsetter at DVI-utgangen din inneholder analogt signal, men det tror jeg de fleste gjør. Dersom DVI-utgangen også inneholder digitalt signal kan du benytte en dvi-hdmi kabel og kjøre 720P eller 1080i ut (dersom skjermkortet ditt støtter det), men det vi gi noe overscan og et noe dårligere bilde siden Pioneer-tvene ikke støtter PC-oppløsning på den digitale inngangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA-konnektoren kalles D-SUB
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321242

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk..Da er det bare å kjøpe det..Har du samme utstyr selv eller?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spm til.. Hvilken kabel ville du valgt til det??
    Vil ha best mulig bilde..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle TV'r i dag på over 37" burde hatt 1920x1280 oppløsning, ikke minst med tanke på PC-tilkobling, og det vil vi nok se mer av fremover nå som 1920p også er litt på trappene... Det skjer stadig ting både når det gjelder plasma og LCD, men det er vanskelig å si hvem som stikker av med seieren på stor TV. Det ser vel ut som LCD stadig spiser seg innpå, og det er ikke umulig at 46" blir en mer vanlig størrelse etter vært. Hvis de klarer å levere gode 46" LCD med 2-4ms responstid og en oppløsning på 1920x1280 som standard så tror jeg mye er gjort i kampen med plasma. Sp.målet er vel heller om værken plasma eller LCD teknologien rekker å komme så langt innen vi får noe nytt på markedet... Det er tross alt en stund til Ola Nordmann ser HD-signaler på kabel-tv...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •