HD-Signaler med VGA og komponent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-Signaler med VGA og komponent?

Jeg har til nå trodd at en måtte ha HDMI eller DVI, altså en digital inngang for å kunne vise HD-signaler, men registrerer at Xbox360 leveres med komponent som sies å kunne vise HD-signaler. Videre ble jeg fortalt på en butikk at også VGA kan benyttes for HD-signaler. Begge disse er jo analoge, så jeg håper noen kan bekrefte om dette stemmer eller ikke. Hvis dette stemmer, hvorfor er det da et krav om å ha hdmi-inngang for å tilfredstille "HD-ready"? En kan jo da (tydeligvis) fint se HDTV uten hdmi-inngang...

Jeg har en HD-ready plasma og alle disse inngangene, vil da altså kunne laste ned HD-filmer på datamaskinen og vise dem i full 1024-768-kvalitet på Tv'en med VGA kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile hmmmmm

Dette lurer jeg svært på også.. Ingen guruer her på forumet som kan svare på dette spørsmålet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. HD-Ready er diverse krav som må oppfylles for å få lov å klistre på HD-Ready logoen, men det finnes flere tver som ikke er HD-ready som kan vise HD-signaler.

Det går fint å spille av HD-filmer via VGA-kabelen, men 1024*768 er vel ikke akkurat en HD-oppløsning. Pcen finner ut selv hvilke oppløsninger tven støtter så det er bare å koble til.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både komponent og VGA kan overføre HD-signaler. Dette er da en analog overføring, kontra digital i HDMI og DVI. Forskjellene er likevel ikke særlig store dersom en har sikkelige video DAC'er i kilden... Analog tilkobling er dessuten ofte enklere å få til ettersom HDMI og DVI har endel "issues" i endel komponenter.

Dersom TV'en din støtter 1024x768 inn på VGA tilkoblingen er det ikke noe problem å koble den til PC og spille av filmer. Vær oppmerksom på at et PC bilde ofte inneholder statiske bilder, så pass deg for innbrenning. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Statiske bilder og innbrenning

Takk for svar. Hva mener du med at det er statiske bilder ved avspilling fra PC? scenene skifter jo hele tiden under en film, så en skulle vel ikke tro det er fare for innbrenning da?

Oppløsningen på min Hitachi 42PD6600 er 1024*1024 (ALIS panel), er dette problematisk i forhold til den vanlige 1024*768 og avspilling fra PC (Vil ikke bildet normalt fylle hele skjermen)? Har bare sett noen epsioder av LOST foreløpig, og de er tydeligvis i et bredere format ettersom det er svarte korridorer oppe og nede...

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vandelay
    Takk for svar. Hva mener du med at det er statiske bilder ved avspilling fra PC? scenene skifter jo hele tiden under en film, så en skulle vel ikke tro det er fare for innbrenning da?
    Så lenge du holder deg til filmavspilling, og ikke viser skrivebordet over lengre perioder, så burde det ikke være noe fare for innbrenning nei

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppløsningen på min Hitachi 42PD6600 er 1024*1024 (ALIS panel), er dette problematisk i forhold til den vanlige 1024*768 og avspilling fra PC (Vil ikke bildet normalt fylle hele skjermen)? Har bare sett noen epsioder av LOST foreløpig, og de er tydeligvis i et bredere format ettersom det er svarte korridorer oppe og nede...
    I forhold til innbrenning så tenkte jeg primært på skrivebordet, men også avspilleren. Kjedelig å få Windows Media Player sine vinduer brent inn! Så lenge du holder deg til kun å se film i fullskjerm så burde det gå bra.

Så vidt jeg har forstått det så er ALIS paneler ganske lite egnet til PC-bruk...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ALIS panel og PC-bruk

Kan du utdype litt hvorfor? Tar også i mot en utgreiing om hvorfor oppløsningen er 1024*1024 når "standarden" er 1024*768. Har hørt noe om rektangulære piksler, men er litt usikker på om kilden visste hva han pratet om...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype litt hvorfor? Tar også i mot en utgreiing om hvorfor oppløsningen er 1024*1024 når "standarden" er 1024*768. Har hørt noe om rektangulære piksler, men er litt usikker på om kilden visste hva han pratet om...
    Det har blitt skrevet endel om ALIS paneler på forumet tidligere. Ettersom to og to pixler vertikalt deler elektronikk, så vil skjermen behandle alle signaler i 540p. Dette btyr i praksis at du mister litt oppløsning, noe som kan være problematisk i forhold til bruk sammen med PC. Det er mulig at bildet blir litt uskarpt, men det skader ikke å prøve.

Pixelene er forøvrig avlange, så selv om skjermen har en oppløsning på 1024x1024, så er bildet likevel widescreen.

For mer informasjon så anbefaler jeg deg å søke etter ALIS paneler på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interlaced på ALIS paneler

Da antar jeg at du mener (som jeg også har hørt fra mange andre) at ALIS panelene tegner opp annenhver linje? Isåfall har en annen aktiv bruker på dette forumet en annen oppfatning om hvordan teknikken fungerer. Jeg limer inn n0stra's innlegg fra en tilsvarende diskusjon i et annet forum. Jeg ser gjerne at diskusjonen fortsetter om noen er uenige. Jeg er inkompetent og prøver å suge til meg (riktig) informasjon...

Det er veldig viktig å presisere at det som menes med interlaced på ALIS paneler ikke er det samme som vi alle kjenner som interlaced.

Interlaced på vanlige tv og video er en teknikk hvor halvparten av bildet (annenhver linje) vises på billedskjermen for så å forsvinne og så tegnes den andre halvparten opp for så å forsvinne og slik fortsetter det.

ALIS panelene tegner først opp halve bildet annenhver linje nedover skjermen. Når dette er gjort fylles så den andre halvdelen mellom de linjene som allerede står tegnet opp. Når dette er gjort sitter man faktisk igjen med et bilde som viser alle linjene ferdig opptegnet.

Dette bryter så med alt det som er skikkelig negativt med interlaced (jukseoppløsning og det at man aldri ser mer enn halve bildet til enhver tid). Det er viktig å presisere dette da mange slenger dritt om systemet som forsåvidt er genialt i sin enkelhet rett og slett fordi de ikke har satt seg inn i hvordan det fungerer.

Håper dette opplyser enkelte til bedre tanker.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at med både 1024*1024 (1:1) og 1024*768 (4:3) og 1:1 pixelmapping vil proporsjonene være feil på en 16:9-skjerm. Dette går greit å "jukse til" med software til filmbruk, Zoom Player har f.eks denne muligheten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •